Hoppa till innehåll
Anime.se

Umineko no naku koro ni


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Tittade på de två första avsnitten nyss och jag är nöjd med det jag fått ta del av änsålänge. Måste också slänga till ett plus för musiken också, jag gillade även ED låten trots att jag nog inte tyckte den var speciellt bra egentligen. Den gav väl rätt kännsla gissar jag.

 

Tänkte på en sak....

Kanske inte nödvändigt med en spoiler, men under avsnitt två kunde jag inte släppa en liten fundering. Då det verkar hyffsat prestigefyllt att få bära deras familje-logo, och man var tvungen att vara en 'äkting' så att säga. Vilket jag inte förstår är då om det nu är så viktigt att vara en 'äkting', hur kommer det sig då att alla butlers och andra hjälpredor får bära logon? De har inga familjerötter överhuvudtaget, mer än att bo och arbeta på ön.

 

Jag försökte gräva lite djupare i frågan då allas repsektive partner (bortsätt från Krauss) har rätten till att bära den. Jag tvivlade starkt på en kunglig gammal incestfest och fick ett svar på att Hideyoshi var adopterad in i familjen. Dock inte varför/hur Kyrie får privilegiet att ha den på sig. Någon som vet varför?

 

Svaren kanske kommer i sinom tid, men jag blev jävligt nyfiken då det betonades så tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite tankar såhär innan jag sett ep4.

Dethär ska räcka hur länge? 26 avsnitt? Och redan har de avverkat mer än hälften av folket på ön.

Dessutom ska handlingen utspela sig över totalt två dagar enligt tidigare information?

 

Jag tror vi snart får se en viss blåhårig liten tös...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

jag har följt serien men efter avsnitt 21 idag så bestämmde jag mej för att läsa lite i mangan.

 

och efter att börjat läsa umineko episode X så höll jag på att skita på mej när

 

spoiler

rena rika shion mion o satoko var med.

 

och sen undrar jag är umineko episode X i mangan fortsättningen på serien för det verkar lite överdrivet flummigt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Började titta på Umineko igår (minimalt med spoilers för avsnitt 1-8 )

Var bara tänkt att jag skulle titta på första avsnittet innan jag gick och lade mig men det slutade med att jag såg klart hela första arcet och var tvungen att stoppa migsjälv från att se mer. Även fast den ibland var otroligt dum och förutsägbar så var det, av någon anledning jag inte kan sätta fingret på, greppande. Andra arcet började jag på idag och även det var precis lika greppande, dock så gillar jag inte Beatrice och Battler-tillägget som känns överflödigt men jag antar att de vill komma någonstans med det.

 

Kan än så länge inte förstå folk som hatar den här serien av hela sitt hjärta. Visst verkar de flesta vara lite rumpskadade över att den inte är lika bra som den visuella romanen men ändå. Jag tycker exempelvis inte om den första adaptionen av Full Metal Alchemist men jag kan ändå uppskatta den som en egen berättelse. Nåja, som sagt återstår det att se hur detta kommer sluta.

 

En rolig sak med tv-sändingen av detta är censuren. Det går tydligen bra att visa inhamrade skallar men godismagar är för... magstarkt? Lite löjgligt, det är ju inte som att någon lagt könsorgan i magarna på dem heller :P Fast det kanske är något orelaterat mord som hände under seriens gång som ligger bakom denna censur?

 

Hursomhelst; jisses vilket tjat det är om möbler. Tack och lov att det finns möbler nog att sätta en påk i Kanon också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Resten

Riktigt ruttet slut måste jag säga, de hade faktiskt enkelt kunnat avsluta det på ett lite bättre sätt genom att bara låta Beato dö och återställa ordningen. Även fast jag hatar sådant så är det värre när de lämnar en med ett slut som skriker uppföljare trots att ingen sådan utannoserats ännu... om någonsin med tanke på hur anala fansen (i alla fall de västerländska) var med denna adaption. Håller tummarna, var trots allt nästan ett år mellan säsongerna av Higurashi också.

 

Hursomhelst, var inte störtförtjust i just det avslutande arcet, främst p.g.a. en massa tidskrävande backstory och hoppande fram och tillbaka mellan olika tider och parallella universum. Dessutom så framkom det massa tafatta teorier som av någon anledning fungerade. Sen så undrar jag vad grejen var med Battlers sin som Beatrice pladdrade om i avsnitt 24, missade jag något eller lämnade de kvar ett sådant stort hål i handlingen med flit? Det var då inte helt ensam i så fall, grejen med Battlers morsa hade gärna kunnat förklaras bättre.

 

Trots en inte helt vattentät handling och en hel del rent sagt dumma inslag så gillar jag vad jag såg. Har förmodligen med min förtjusning av ytligt invecklade historier samt ostiga karaktärsrelationer att göra. Dessutom gillar jag sättet karaktärerna reagerade på att deras släktingar har dött, i 9 fall av 10 var det bara en axelryckning som följdes av frågan

Nej, jag skojar inte, bättre det och att man får anta att de gråter av sig "off-screen" än när alla blir helt emo i ett halvt avsnitt. Bättre att fokusera sig på spelet.

 

Blir en 7a från mig, oväntande underhållande även om den inte var lika polerad som Higurashi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, eftersom både Higurashi och Umineko i originalspelutförandet består av åtta spel uppdelade i två delar varav varje animésäsong har fått täcka fyra spel vardera, så står det inget tvivel i mitt huvud om att de har tänkt göra en uppföljare. De sista två Umineko-spelen har inte kommit ut ännu, men sjuan kommer i augusti och jag gissar på att åttan kommer i december. Dessvärre har väl Umineko-animén sålt dåligt, så det är väl frågan om de får en ny säsong finansierad.

 

Överlag tyckte jag mer om Umineko än Higurashi. Higurashi var intressant och mystisk men hade inte en presentation som kunde leverera spänningen. Umineko är också mystisk, men den är desto mer extravagant, och då passar det bra med alla skrikande knäppskallar, spelregeländringar och magiska galenskaper. Umineko var helt enkelt bättre på att vara galen än vad Higurashi var på att vara spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, eftersom både Higurashi och Umineko i originalspelutförandet består av åtta spel uppdelade i två delar varav varje animésäsong har fått täcka fyra spel vardera, så står det inget tvivel i mitt huvud om att de har tänkt göra en uppföljare. De sista två Umineko-spelen har inte kommit ut ännu, men sjuan kommer i augusti och jag gissar på att åttan kommer i december. Dessvärre har väl Umineko-animén sålt dåligt, så det är väl frågan om de får en ny säsong finansierad.

Ah, det förklarar saken. Trodde det bara fanns 4 delar. Att animen sålt dålig förvånar mig inte det minsta, de försöker kränga serien på 13 dvder. 13 dvder som alla säljs för normalt R2-pris. Helt sjukt. Hoppas i alla fall att de på något sätt kan finansiera åtminstone en OVA, såvida de inte tappar bollen totalt som de gjorde med Higurashi Rei. Då kan det lika gärna va.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...