Hoppa till innehåll
Anime.se

Katakana/hiragana


fantasticfreddie
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort diverse försök att lära mig japanska på egen hand, men det blir liksom aldrig av ordentligt. Nu har jag iaf anmält mig till en kvällskurs till hösten, men jag tänkte att man är väl smart om man förbereder sig något, så ... Hur ska jag plugga in tecknen på bästa sätt? Finns det någon rekommenderad teknik?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har gjort diverse försök att lära mig japanska på egen hand, men det blir liksom aldrig av ordentligt. Nu har jag iaf anmält mig till en kvällskurs till hösten, men jag tänkte att man är väl smart om man förbereder sig något, så ... Hur ska jag plugga in tecknen på bästa sätt? Finns det någon rekommenderad teknik?

 

Inte så himla svårt faktiskt... Jag körde hiragana först.

Jag lärde in dem som de står:

a, i, u, e, o

あ い う え お

ka, ki, ku, ke, ko

か き く け こ 

osv...

 

Jag lär mig katakana nu på samma sätt. Kanji sen blir knepigare dock, vet inte var jag ska börja...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Det finns 1945 vanliga kanjis, s k Jouyou-kanjis som man bör lära sig om man skall kunna klara sig bra i Japan, d v s kunna läsa tidningar, böcker och förstå det som skrivs i brev bl a. En bra ordning att lära sig dem finns på http://www.davidhallgren.se/nihon/jouyoukanji.asp

Gå gärna med i den communityn oxå, enligt mig den bästa om man vill lära sig japanska.

 

Om man inte har fast uppkoppling och kan sitta vid den sidan hela tiden (Och tro mig, du orkar inte spara den som tillgänglig offline:P) finns det en betaversion av David Hallgrens kanjibooklet på http://www.davidhallgren.se/nihon/KanjiBooklet.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Gamla katakana för we. Finns inte längre förutom i Ebisu öl.

 

Det där är wi. Finns heller inte längre.

 

Ett litet ka. Uttalas ka eller ga. Är en mellanstavelse i vissa räknare, som när man räknar månader.

 

Ett lite ke. Uttalas ka, ga eller ko. Mellanstavelser i vissa räknare, som när man räknar månader

1ヶ月

1ヵ月

uttalas alltså likadand: ikkagetsu.

 

ヱ゛ ヰ゛

Har svårt att tro att de finns, eftersom ヱ är ett we. Man kan inte sätta två toningsprickar på något i wa-kolumnen. Om de nu gjort det i alla fall så är det kanske för att åstadkomma ett enkel-v, alltså "ve".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...