Hoppa till innehåll
Anime.se

DS, köp eller ej?


Ryuji
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjena!

 

Nu är det så att jag är grymt sugen på att slänga mina pengar på en DS. Har aldrig någonsin testat det, blev bara sugen.

Nu till frågor;

*Är det värt att köpa DS?

*Finns det mycket spel riktade till olika åldrar eller är det med 7+?

*Tror ni DS kommer finnas kvar i en del år till eller kommer det snart ny portal konsol?

*Bättre att köpa PSP'an?

 

Sist men inte minst, skulle behöva lite tips på diverse spel, till DS that is.

Lirar hur mycket WoW som helst, diggar Zelda och liknande spel. Något "anime-aktigt" (jag vet att det ordet börjar bli gammalt) kanske? Evighetsspel (så som WoW) hade inte varit fel, om det nu finns något underhållande.

1) STORT fan av Diablo 2/Warcraft 3. Spel som dessa är uberplus!

 

Tack på förhand!

 

[EDIT] Lagt till lite fler spel jag är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte ett DS men jag känner en som har det och han är hur nöjd som helst med det. Jag tror till och med att de är den konsolen som han har mest spel till (inte för att det säger något men ändå).

 

En DS lite kostar ca 1700 och det är väll inte alltför dyrt om man nu inte är en fattig student.

 

Om jag inte miss minner mig så är DS en av de mest populära konsolerna på marknaden och har ett väldigt stort spelbibliotek. Sen konverteras ju väldigt många SNES spel till den och som vi alla vet så var det många av de spelen av hög kvalité. DS är ju också bakåtkompatibel så om man nu vill spela advance spel så går det.

 

Jag vet inte riktigt hur många år DS:n har varit ute på marknaden men jag skulle tro att den håller ett par år till och sen ytligare några år innan det slutas producera spel till den. Så jag skulle säga att den är framtidsäker.

 

Som jag skrev tidigare så har DS:n ett stort spelbibliotek och det finns spel för alla åldrar. Jag kan inte just nu komma på något "evighets spel" men Final fantasy brukar ju hålla länge om man tycker om att hitta alla hemligheter. En del finns till DS medans andra finns till advance (FF 5 vet jag finns till advance) och de som är till DS är då spelen men uppgraderad grafik samt att de har lagt till lite saker.

 

DS eller PSP? Ja de är upp till dig och vad du vill spela för slags spel och om det är någon speciell spelserie som du vill spela som är exklusiv för konsolen (Zelda t.ex.). Det är alltid svårt att välja men det brukar gå bra om man går på magkänsla (det gjorde jag mellan Xbox 360 och PS3 för ca ett år sen och jag är nöjd över valet idag).

 

Någon annan som har ett DS bör kunna ge dig ett bättre svar än mig men jag hoppas att mitt babbel har varit till någon nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är jättenöjd med min DS. Jag rekommenderar att du håller lite koll på vad folk säger om den nya som börjar säljas snart, ifall den verkar lovande. De nuvarande DS och DS lite är bakåtkompatibla. Nästa generation försvinner GBA-funktionen till förmån för en digitalkamera, så mycket vet jag.

 

Mysiga spel till DS är förstås Zelda Phantom Hourglass och konverteringen av Super Mario 64 till DS (med några extra banor och en bunt minispel jämfört med 64-versionen), Mario Kart, samt kanske Final Fantasy XII som verkar mysigt (det är en uppföljare till PS2-spelet).

 

Andra spel som jag hört mycket positivt om är Phoenix Wright-spelen. Jag hade tänkt prova det första av dem snart. Professor Layton and the Curious Village och The World Ends With You verkar också lovande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du ska köpa en DS, så rekommenderar jag att du införskaffar en DS Lite så snart som möjligt innan DSi har lanserats. Precis som My skrev så kommer de att ta bort GBA-sloten och lägga till en sketen digitalkamera. Enligt mig är GBA-sloten en av de stora fördelarna med DS i jämförelse med andra bärbara konsoler.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu har jag köpt den och provspelat lite Final Fantasy Tactics, vet dock ej hur man sparar spelet.

 

Finns det något man kan lägga in på sin DS? Läste något om en speciell webläsare men förstod inte riktigt. Någon som har erfarenhet från det?

Btw, måste man köpa memory card eller nåt sånt?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag väldigt nöjd med min DS, inte minst för att jag kan köra Mother 3, Zelda 2 och andra myspystitlar till GBA på den.

 

Att jämföra den med PSP är närmast ett skämt; DS har ett enormt spelbibliotek, och en stor del av titlarna är till och med bra. PSP, å andra sidan, har ett gäng pissiga filmtitlar, sportspel, FPS, filmer du kan betala hisnande summor för att få privilegiet att se på en tvåtumsskärm, samt en amerikansk Phoenix Wright-ripoff.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De flesta som har PSP betalar ändå inget för sina mjukvaror. Själv använder jag den för att titta på film som jag själv konverterar på datorn. NeoRanga som jag ser just nu har lagom korta avsnitt och passar bra att se på PSPn på spårvagnen till/från plugget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DS har ett enormt spelbibliotek, och en stor del av titlarna är till och med bra

Ord. Jag har sett att många, min bror inkluderad, inte tar DS på allvar just för att den är bärbar, och att det finns "tabu"-titlar som Imagine Dream Wedding och Horsez, men det förändrar inte det faktum att formatet kryllar av stortitlar. Bara i min egen samling kan jag räkna 10 spel jag skulle vilja kalla mästerverk -- samtliga Phoenix Wright (ej Apollo Justice), Another Code, Zelda: Phantom Hourglass, Castelvania Dawn of sorrow samt Portrait of Ruin, Wario Ware Touched, New Super Mario Bros och The World Ends With You -- och då har jag ännu inte skaffat alla spel jag vill ha som finns ute idag, som exempelvis de två Sonic Rush-spelen, Hotel Dusk och Final Fantasy IV.

 

Jag var faktiskt en av de första i Sverige som skaffade en DS, då jag fick min genom ett förbokningserbjudande via Club Nintendo, vilket gjorde att jag fick maskinen tillsammans med Mario 64 DS en månad innan releasen. Herregud vilken upplevelse det var på den tiden; att få spela 3D-spelbärbart! Nu när apparaten har fyra år på nacken känns grafiken inte lika imponerande längre, men det hindrar den inte från att bjuda på ett vansinnigt utbud av spelmekanik. Jag börjar nästan fundera lite smått på att skaffa en DS-lite, då skärmarna (varav en har en död pixel) börjar kännas lite matta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...