Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad är OVA?


Swiff
 Share

Rekommenderade inlägg

"Original Video Animation (OVA) eller Original Animated Video (OAV) Orijinaru Bideo Animēshon), är en av de tre publiceringsformerna för japansk animation, anime. OVA dök upp under tidigt 80-tal när videobandspelaren slagit igenom på allvar i Japan. OVA finns nu även till DVD. OAV fyller tomrummet mellan TV-serier och spelfilm: de kan ha en längre och mer invecklad historia än spelfilmer men kan produceras med större budget och frihet än TV-serier."

 

Detta är hur wikipedia beskriver OVA.

 

Jag har läst vad som står, jag vet vad det betyder, men jag tror att någon som upplevt (sett) en OVA kan beskriva med ett mer detaljerat hjärta än wikipedia som riktar sig mot almänheten hellre än till en som ser anime mer eller mindre regelbundet.

 

Vore tacksam om någon ville ge mig en sådan upplysning:)

 

Ursäkta om jag andvänder fel del av forumet att skriva i. Men jag hakar ofta upp mig på texter och dess eventuella innebörd, vilket gjorde det omöjligt för mig att skriva i "frågor angående forumet och anime.se".

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker nog inte gå in och säga vad jag tycker osv om detta ämne eftersom jag suger på att skriva om såna saker >.>

 

Men jag skulle vilja fråga bara, varför ser du inte på 1 eller 2 OVAer så får du en egen uppfattning om dom. Vill du ha tips på några kan du alltid fråga oss här på forumet ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då det rör sig specifikt om distributionsformer för animé tycker jag att vi flyttar tråden till animéforumet.

 

Men vad kan man säga om originalvideoanimation? Vad är det som är oklart? Varför det finns? Hur det skiljer sig? Vill du ha något i stil med en encyklopedisk text fast riktad till befintliga animétittare? :x

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En Original Video Animation är kort och gott en titel som lanseras direkt i butikerna. Innan videospelaren slog igenom fanns det helt enkelt ingen marknad för sådant.

 

Visas/visades på TV: Inte OVA då det rör sig om en TV-serie.

 

Visas/visades på bio: Inte OVA då det rör sig om en biofilm.

 

Lanserades direkt på DVD/VHS/BD: En Original Video Animation - OVA

 

 

En OVA-produktion plågas inte av ett pressat schema på samma sätt som en TV-serie som har sin fasta plats i tablån utan ges ut i ett visst antal DVD-volymer. Notera att avsnitten inte behöver vara lika korta som de är hos en TV-serie. Ett OVA-avsnitt kan lika gärna vara lika långt som en biofilm, med skillnaden att den lanserades direkt på DVD och inte visades på bio.

 

Edit: Jag kanske missuppfattade dig totalt nu. Jag är, liksom Sceleris, lite osäker på vad som är oklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Original Video Animation, bara där ser man ju vad det är frågan om. En animeserie som generellt är 1-6 avsnitt men man kan stäcka sig så långt som till 100+ (idag är rekordet 110) och släpps direkt på marknaden på det aktuella formatet (gått från VHS/LD > DVD och nu på väg mer mot internet med ONA). Det är väl egentligen ingen större skilland från en OVA och en vanlig tv-anime förutom att, som sagt, antalet avsnitt oftast varierar mer. Det är ju svårt att klumpa ihop alla OVAs och tv-animes i grupper för jämförelse. Dessutom så är OVA oftast fria från censur och därför finns det bland annat en frihet hos animatörerna att lägga till mer grafiskt våld och halvnakna brudar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att komplicera det hela ytterligare, OVAer behöver inte släppas direkt på DVD först utan kan även sändas på TV/bio eller streamas över Internet innan. Kolla bara på antalet 18+ OVAer som streamas innan DVDn kommer eller på tex Setohana OVAn som först sändes på AT-X innan den kom på DVD (detta är bara ett exempel, händer rätt ofta nu för tiden).

 

Poängen är mer att animen i fråga är gjord för att släppas på DVD och inte sändas på TV, samt att du har en del skillnader i hur sponsringen går till etc.

 

Kort och gott skillnaden för tittaren är inte stor, dagens OVAer innehåller för det mesta färre avsnitt än en TV-serie och längden på avsnitten kan vara annorlunda men annars kan jag inte komma på något speciellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, jag fick en liten idé om vad det handlar om. Men som Boda sa, så sa jag inte detaljerat vad jag ville hitta svar på, vilket jag dock inte kunde eftersom jag tyckte att Wikipedia nog hade en skruv lös elr liknande. Men ok, en OVA är alltså något som man gör för att hindra eventuell nerladdning, eftersom den inte sänds på tv eller bio utan säljs direkt i affärerna?

 

Funderar på.. Jag har stött på serier jag redan sett men som beskriv med OVA. Varför gör man en sådan sak? samma serie igen med mer/mindre repliker eller bara klipper ihop till längre avsnitt? Vad kan det vara bra för?

 

Hur kan man referera till vanliga filmer med tanke på OVA (animation) antagligen bara riktar sig till anime? Alltså, om jag skulle göra låt säga en OV av en serie som t.e.x. "Vänner", vad skulle ha förändrats?

 

Frågan är mestadels alltså "varför?", eftersom en tittare inte ser någon större skillnad.

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meatrose slog huvudet på spiken där; OVA = Serie som från början distribueras på DVD (eller liknande medium).

 

Funderar på.. Jag har stött på serier jag redan sett men som beskriv med OVA. Varför gör man en sådan sak? samma serie igen med mer/mindre repliker eller bara klipper ihop till längre avsnitt? Vad kan det vara bra för?

Det kan finnas många anledningar. Studion kanske inte är nöjd med det de åstadkom av sitt verk under sändningsperioden pga tajt schema/budget, dåliga animatörer etc. och vill göra sitt verk rättvisa genom att via OVA (som vanligtvis har mindre tidspress och högre budget eftersom DVD-försäljning ger vinst till skillnad från tv-produktioner av anime som går +/- noll) ge ut sin serie i ett lite mer kompakt format.

 

Sen kanske man inte hann med ett visst segment av berättelsen under tv-serien och vill kunna göra detta också.

 

En annan anledning är också att OVA-produktioner inte censureras lika hårt, vilket är anledningen till att den nyligen utgivna Kiss x sis är en OVA-produktion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, nu är du helt ute och cyklar. Det har inget med att "förhindra nedladdning" att göra.

 

En del bolag kanske inte har råd, eller får rätt tillstånd och stöd som krävs för att få visa sin serie på TV eller bio. Då kanske de väljer att göra en OVA istället. Vem som helst kan göra en OVA, men det är färre som kan göra verk för TV/bio.

 

Som flaskis sa så finns det en del OVA:er till många TV-serier, och då handlar det oftast om en spin-off/side-story.

 

Nu börjar det även dyka upp andra benämningar.. OAD (som Kiss x sis), och ONA (Orignal Net Animation?). OAV är bara en annan benämning på OVA, och är betydligt lättare att uttala på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, OAD (OVA bundlad med en manga, eller tvärtom) är en ny fad. I och med att bundla på det sättet kan man marknadsföra den mycket lättare än om man släpper den som en OVA.

(Jag brukar själv aldrig använda OAV eftersom det är för likt AV = Adult Video) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är mestadels alltså "varför?", eftersom en tittare inte ser någon större skillnad.

Varför är väl egentligen en ganska lätt fråga med ett lätt svar. De handlar om tid och pengar, det finns oftast ingen tidspress på ova-serier och så får man, som flaskis sa, pengarna på en gång istället för att sända den på tv så att folk kan se den gratis. Om någon vill se serien så får de hosta upp pengarna helt enkelt. Ibland så gör de en OVA för att promota ett tvspel eller en manga och de är egentligen inte tänkta för något annat. Dessa kan variera i kvalite men oftast så är de riktigt dåliga.

 

Med OVA så menas det inte att serien aldrig kommer att visas på tv, t.ex. så har Mnemosyne visats på tv också. De har dock sällan tv-marknaden i åtanke när de skapar en ova.

 

OVA har ingenting med "mindre repliker" eller "längre avsnitt" att göra. Vissa OVA-serier är precis lika långa och innehållsrika som vanliga tv-serier men det kan vara att en mindre studio eller ett mindre arbetslag på en studio ansvarar för serien och därmed inte kan hålla tidspressen som krävs för att sända den på tv. Om man ser på t.ex. Legend of the Galactic Heroes så tog det 9 år för studion att klämma ur sig 110 avsnitt som var 25 min långa. Om man jämför det med Naruto som på 5 år kom upp i 220 avsnitt. Olika serier har olika förutsättningar att lyckas på de olika formaten helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite mer om logiken bakom valet kanske...

 

Det är inte så många som gillar animé ens i Japan. Så när man vill göra ett kommersiellt verk måste man planera noga.

 

Ska det bli en biofilm? Biofilmer har begränsad speltid på bio, så de kräver stora reklamutgifter som ska locka människor på kort tid. De kräver högre budget och en massa samordning med distributionsbolag och andra företag. Om en filmbudget (inklusive reklam) är 100 miljoner kr måste mer än 1 miljon människor köpa biobiljett för 100 kr. ("Mer än", för att biografen själv tar en del av inkomsten.) Därför blir det oftast bioversioner av populära barnprogram som Naruto och Detektiv Conan, Ghiblis familjefilmer, och vissa utstickare (ofta sportanimé). För, let's face it, en miljon människor kommer inte att se Strike Witches: The Movie på bio.

 

Ska det bli en TV-serie? Om det är reklamintäkter som är huvudsaklig inkomstkälla, då måste det vara ett ganska populärt verk med en större publik för att locka annonsörer. Men animé är ju inte så populärt till att börja med. Det går över 50 animerade TV-serier i Japan nu -- kan man urskilja sig tillräckligt för att locka tittare? Därför är det ofta ickeoriginella program, sådana som bygger på populära böcker (eller mangaserier eller TV-spel) eller är plagiat av populära program, som blir gjorda.

 

Men om det är köpvideo då? Om vi antar en budget på 1,25 miljon kr per avsnitt räcker det med att så få som 5000 personer pröjsar 500 spänn för mindre än 60 minuter (två avsnitt) video för att gå plus-minus noll. Men för att någon ska vilja lägga ut så mycket pengar måste de vara ganska nördiga, ganska stora fans av verket.

 

Som det har blivit på 2000-talet är att fler serier vars huvudsakliga intäkter kommer från köpvideo, och som planerats för att få sina huvudsakliga intäkter från köpvideo, först gör premiär på TV som en form av reklam. Vi har fått en massa animé som ligger mellan TV och OVA.

 

Men nu blev det här en förenkling till gränsen att vara felaktig. Verkligheten är mer invecklad, med fler gråzoner. :P Lyckligtvis har andra skribenterna här i tråden tagit upp en del aspekter som skiljer sig från min beskrivning.

 

Hur kan man referera till vanliga filmer med tanke på OVA (animation) antagligen bara riktar sig till anime? Alltså, om jag skulle göra låt säga en OV av en serie som t.e.x. "Vänner", vad skulle ha förändrats?

* Rachel visar brösten.

* Vartannat ord Chandler säger är "fuck".

* Joey dör hjältedöden. (;_;)

* Det kommer ut tre volymer per år.

* Varje volym kostar 600 kr och innehåller två avsnitt à 25 minuter. (Men det följer med en bröstmusmatta på Phoebe!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...