Hoppa till innehåll
Anime.se

En liten mini-undersökning.


Zassim
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag jobbar på att starta eget (har tidigare nämnt detta i merchandise-forumet), och skulle bara vilja ställe lite korta frågor för dom som känner att dom har tid och lust att svara.

 

Jag ska starta en anime/manga-butik på västkusten till våren/sommaren 09, och tänkte börja spana lite på marknaden och hur den ställer sig till att köpa i butiken framför att beställa över internet.

 

Så here goes.

 

1. Hur ofta handlar du anime/manga/merchandise? Vilken/vilka köper du mest?

 

2. Är det viktigt för dig som konsument att kunna se och ta på varan innan du köper den, för att på så vis säkerställa kvalitén?

 

3. Är priset det viktigaste för dig som kund, eller finns det något annat som du känner skulle få dig att vända dig till en butik istället för webshop, där priset kanske inte är lika lågt? Om så är fallet, vad är viktigt för dig?

 

4. Kan "good will" och kompetent personal få dig att hellre handla hos en lokal butik istället för över internet?

 

5. Vad skulle du vilja se i en butik som enbart fokuserar på anime/manga och relaterade produkter?

 

Jag tackar dom som ägnade min lilla "survey" ett par minuter.

 

Mvh

 

Dan Nyström

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. En gång i månaden, ungefär en av varje pryl.

 

2. Ja. Jag tjuvläser ofta i butiker där man kan det och köper sedan inplastat examplar i en annan butik ifall de inte har inplastade. Och det är viktigt att kunna se merchandise utställt i en glasmonter.

 

3. Priset är viktigast, men väntetiden är också en faktor.

 

4. Möjligtvis.

 

5. Då butiken ligger i Sverige skulle jag vilja se mer japansk import.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag bor inte på västkusten utan i småland, men här är mina svar:

 

1. Hur ofta handlar du anime/manga/merchandise? Vilken/vilka köper du mest? varje vecka handlar jag manga/merchandise. Anime köper jag aldrig.

 

2. Är det viktigt för dig som konsument att kunna se och ta på varan innan du köper den, för att på så vis säkerställa kvalitén? Nej, när det gäller manga så vet man redan ungefär vad man får. När man köper figurer så är det nästan alltid på pre-order så det är omöjligt att se och ta på det i vilket fall som helst. Oftast finns det redan bra bilder på nätet.

 

3. Är priset det viktigaste för dig som kund, eller finns det något annat som du känner skulle få dig att vända dig till en butik istället för webshop, där priset kanske inte är lika lågt? Om så är fallet, vad är viktigt för dig? Om det fanns en välsorterad butik i närheten så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att handla manga där, särskilt när man inte riktigt vet vad man ska läsa härnäst och behöver inspiration. För figurer så är ett bra pre-order-system det viktigaste för mig. Butiken ska inte ljuga och låta mig betala i förskott för en vara i förhoppning om att den släpps nästa månad när den i själva verket redan är överbokad och jag får vänta ytterligare några månader på nästa leverans. Har man en webbutik ska det inte heller stå att något finns i lager och ta emot betalningar fast det i själva verket är slut, då tappar man stamkunder.

 

4. Kan "good will" och kompetent personal få dig att hellre handla hos en lokal butik istället för över internet? En butik som förstår sig på figurmarknaden och inte blåser sina kunder enligt exemplet ovan är det viktigaste för mig.

 

5. Vad skulle du vilja se i en butik som enbart fokuserar på anime/manga och relaterade produkter? Anime, Manga och övrig merchandise. Det gör inget om de även säljer magic-kort och närliggande saker, bara det inte är en 80% horros-shop som t.ex helges håla i Växjö. Det lockar diverse obehagliga människor som man inte vill stå och trängas med i en liten butik...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Neat. Jag älskar enkäter.

 

1. Inte alls ofta, men om jag hade en inkomst skulle det bli en ändring på det. Mest blir det manga som jag allra helst vill läsa som hardcopy.

 

2. Njaa, inte direkt. Fick hem en dvdförpackning där en platsgrej trillat loss så den inte gick att stänga ordentligt, men jag bryr mig inte så mycket om sådana mindre grejer. Det är insidan som räknas :)

 

3. Väntetid som sagt. Tycker det är nästan lika vikigt som priset och det känns mycket tryggare och som att man verkligen åstakommit nåt när man går hem med något i en påse. I en butik kan man ju också stå och kolla igenom hyllorna på ett annat sätt också vilket kan vara spännande.

 

4. Absolut. Att kunna stå och snacka med någon som är intresserad av samma grejer är ju alltid kul, och av det kanske man upptäcker något man inte skulle sett/läst i annat fall.

 

5. Well, i första hand själva animen och mangan. Jag är inte så mycket för merchandise n stuff.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ofta handlar du anime/manga/merchandise? Vilken/vilka köper du mest? Det beror på, ibland blir det fler gånger än andra men när jag jobbade blev det väl varje eller varannan vecka. För det mesta blir det anime men ibland köper jag en och annan manga.

 

2. Är det viktigt för dig som konsument att kunna se och ta på varan innan du köper den, för att på så vis säkerställa kvalitén? Det känns ju alltid tryggare att ta på saken innan man köper dem men oftast är jag nöjd med sakerna jag beställer. En annan bra sak med butiker är att man kan välja den produkt med minst skavanker på, förutsatt att det finns mer än en av den produkten.

 

3. Är priset det viktigaste för dig som kund, eller finns det något annat som du känner skulle få dig att vända dig till en butik istället för webshop, där priset kanske inte är lika lågt? Om så är fallet, vad är viktigt för dig? Priset är den huvudsakliga faktorn men som de andra skrev så spelar väntetiden in en stor roll.

 

4. Kan "good will" och kompetent personal få dig att hellre handla hos en lokal butik istället för över internet? Personal som är trevlig och kompetent skulle vara en av faktorerna att jag skulle gå dit och handla.

 

5. Vad skulle du vilja se i en butik som enbart fokuserar på anime/manga och relaterade produkter? Ett stort utbud av anime och manga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ofta handlar du anime/manga/merchandise? Vilken/vilka köper du mest?

 

Köper animé någon gång i kvartalet på sin höjd, manga desto oftare. Har aldrig köpt någon merchandise. Införskaffar kort och gott det som har varit bra eller verkar vara bra.

 

2. Är det viktigt för dig som konsument att kunna se och ta på varan innan du köper den, för att på så vis säkerställa kvalitén?

 

Njää, inte direkt faktiskt. Finns det vettiga bilder och en god beskrivning så är jag nöjd. Förutsätter givetvis att inget skadat kommer med posten sen, då blir det returmeck. Men det har aldrig behövts hittills.

 

3. Är priset det viktigaste för dig som kund, eller finns det något annat som du känner skulle få dig att vända dig till en butik istället för webshop, där priset kanske inte är lika lågt? Om så är fallet, vad är viktigt för dig?

 

Uppriktigt sagt är priset nog kung som vanligt. Jag vet inte riktigt vad för mervärde att handla över disk skulle erbjuda.

 

4. Kan "good will" och kompetent personal få dig att hellre handla hos en lokal butik istället för över internet?

 

Klurig fråga. Jag köper såklart hellre av någon kunnig och faktiskt intresserad handlare, men den kalla verkligheten låter nog ändå gälla att priset går först. Det går trots allt att kolla upp varan innan köp på egen hand, men för den som inte vill/kan bemöda sig med det så...

 

5. Vad skulle du vilja se i en butik som enbart fokuserar på anime/manga och relaterade produkter?

 

Anime, manga och relaterade produkter? :) Nej men, för egen del är det nog manga och blu-ray framöver. Kan nog inte vara så mycket mer specifik än så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ofta handlar du anime/manga/merchandise? Vilken/vilka köper du mest?

Hmm händer att man inhandlar några enstaka saker varje månad.

 

2. Är det viktigt för dig som konsument att kunna se och ta på varan innan du köper den, för att på så vis säkerställa kvalitén?

Inte precis, jag anser bara att den ska vara bra förpackad när jag får den.

 

3. Är priset det viktigaste för dig som kund, eller finns det något annat som du känner skulle få dig att vända dig till en butik istället för webshop, där priset kanske inte är lika lågt? Om så är fallet, vad är viktigt för dig?

 

Självklart att priset är viktigt, ska ju inte allt vara för dyrt. Men jag skulle hellre vända mig till en webshop om jag ska vara ärlig.

 

4. Kan "good will" och kompetent personal få dig att hellre handla hos en lokal butik istället för över internet?

 

Skulle inte tro det, inhandlar det mesta utav det jag äger via nätet och det förblir nog så. ^^

 

5. Vad skulle du vilja se i en butik som enbart fokuserar på anime/manga och relaterade produkter?

 

Ingen aning faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...