Hoppa till innehåll
Anime.se

Ghibli skurkar = tyskar?


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Ok, det ganska var den lustigaste topicen du har sett men jag alltid tyckt skurkarna i Hayao Miyazakis filmer (speciellt Laputa: The Castle in the Sky och Nausicaä of the Valley of Wind) påminner mig om tysk personer/material under första/andra världskriget.

 

me323-votw.jpg

 

Exempel 1.

Skurkarnas flygplan i Nausicaä påminner till en stor del av tyskarnas transport plan ME-323.

 

● De har samma sorts nos.

● Identiska cockpitfönster.

● Lika många motorer.

● Liknande färger (gröngrått och gult).

● Nosen är uppfällbar

● Fordon kan transporteras och åka ut genom nosen.

● Samma uppsättning av hjul och liknande beväpning, (inte lika stora dock).

 

Dock en dålig bild från Nausicaä, hittade ingen bättre

 

stug3-votw.jpg

 

Exempel 2.

Skurkarnas stridsvagnar i Nausicaä är väldigt lik tyskarnas STUG. III som användes under andra världskriget.

 

● Båda har liknande sidopansar.

● Samma raka former.

● Två luckor.

● Liknande hål för kulspruta längst fram

● Samma färger

 

hindenbrug-laputa.jpg

 

Exempel 3.

General Muoro från Laputa, uniformen liknar den tyska motsvarigheten vagt.

 

● Axelklaffar

● General Muoro har en järnkors (en tysk tapperhets medalj) liknande medalj runt nacken.

● Liknar Von Hindenburg :)

 

Måhända att det är långsökt men tror ni dessa skurkar är inspirerande från tyskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns dock flera saker som finns på det mesta krigs matriel. tex. Kulsprutan i tornet på Pansar vangnen. De flesta pansar vangar har en sådan. Samma med uppfälbar nos på transport planet. Jag tror så gott som alla stora transport plan har uppfällbar nos (de som fraktar fordon m.m) plus en del andra saker. Men det verkar ändå uppenbart att de använt tyskarna som insperasionskälla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns dock flera saker som finns på det mesta krigs matriel. tex. Kulsprutan i tornet på Pansar vangnen. De flesta pansar vangar har en sådan. Samma med uppfälbar nos på transport planet. Jag tror så gott som alla stora transport plan har uppfällbar nos (de som fraktar fordon m.m) plus en del andra saker. Men det verkar ändå uppenbart att de använt tyskarna som insperasionskälla.

 

Jo det stämmer. Men planet måste vara inspirerat från tyskarnas, du ska se bilden framifrån (bilden jag hittade är bakifrån) de är kusligt lika. Samma sak med stridsvagnen, förvisso har alla kulsprutor men de brukar vara moterad på taket tex. hade den amerikanske stridsvagnen sherman det. Tyskarna var också kända för att ha väldigt "raka" former på sina stridsvagnar alla andra hade mer sluttande pansar, sidopansar är också ganska ovanligt, speciellt så stor som STUG .III hade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men är inte de som försöker ta över hela världen och kontrollera demon krigaren?

 

Liknar det inte tyskarnas ambitioner?

 

 

Och angående stridsvagnen så är alla moderna stridsvagnar sprugna ur tyskarnas andravärldskrigsstridsvagnar(långt ord eller ska det vara ett ord? ;)) . Men du har förmodligen rätt att de liknar varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...