Hoppa till innehåll
Anime.se

Rebuild of Evangelion


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Att stå på egna ben är inte endast en fråga om begriplighet. När man gör en film får man ta och döda sina älsklingar. Det duger inte att vräka på med ett gytter av ovidkommande detaljer bara för att dessa detaljer har betydelse i en tv-serie om 26 avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inte hur Eva:2.0 skulle ha transportsträckor som skulle kunna kortas ner, mer än vad man skulle kunna säga om nästan alla filmer. Det är klart, det beror väl på vad man anser är filmens essens, men det slutgiltiga manuset kom av femton månader av balansarbete och omskrivningar, så för Anno och de andra handlar det knappast om vaddering. (Om något så tycker jag att den hade kunnat vara längre, främst för utvecklingen av Asuka.)

 

Och vilka av seriens detaljer som förekommer i filmen utan att spela roll i de nya filmerna vet jag inte heller vilka det är. Visst finns det en aspekt av "minns ni det här i originalet?", men att förneka Evangelion en sådan fan-vänlighet -- t.ex. Maris roll i andra filmen som till stor del var resultatet av hur tittarna tog emot henne i förhandstitten i slutet av ettan -- är ju att förneka Evangelions karaktär. Andra detaljer (som SDAT-spelaren) fyller narrativa funktioner som både liknar och skiljer sig de från TV-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmens har ingen särskild essens annat än att det är coolt med robotar som slåss mot någon suggestiv fiende. Tempot är för framhastat för att det ska bli något annat än ett staplande av osammanhängande scener. Om man ska göra film med en tredjedel av löptiden relativt förlagan, måste man döda älsklingar betydligt bättre än GAINAX har gjort i Wevangeliwon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Action, mysterier, tjejer och humor är ju även seriens essens fram till slutet, så det känns lite förhastat att döma ut projektet innan sista filmen kommit, åtminstone på en analys av handlingen (om vad som är ovidkommande). Speciellt eftersom filmerna, likt TV-serien, skrivs i takt med att de kommer ut, endast löst enligt en varierbar ramhandling. Jag menar alltså att det nu som då finns element som kanske inte har någon innebörd förrän i efterhand.

 

Det är förvisso sant att en film inte har råd att förlita sig på att en uppföljare ska ställa saker till rätta, i synnerhet när det dröjer 2-3 år, men jag kan inte känna igen beskrivningen av filmen som ett staplande av osammanhängande scener. Visst, det följer inte något slags strikt aristoteliskt dramaturgikrav om orsak och verkan i och med exempelvis änglarnas godtyckliga anfall, men nog tycker jag att scenerna både har sina motivationer (etablera och utveckla karaktärer och miljö, bidra med exposition, ge komisk lättnad samt rafflande action) och är välbalanserat utplacerade för att hålla en jämn stämningen. För, tja, åtminstone jag blev överväldigad av den. Det var helt enkelt en visuellt storslagen, effektfull och medryckande scifi-actionrulle. :happy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

3 juli 2009 så sändes TV-versionen av Evangelion:1.0, uppenbarligen kopplad till premiären av Evangelion:2.0 den 27 juni. TV-versionen var i princip samma som köpversionen, fast med lite annorlunda text i öppningen och med uppdaterad animation i förhandstitten i slutet.

 

Nu ska de visa Evangelion:2.0 på TV den 27 augusti. Jag kan knappast tänka mig att det är i anslutning till något slags hemlig sommarpremiär av Evangelion:3.0, men som med TV-sändningen av ettan så blir vi tillsagda att se ända till slutet, så det vankas ju något nytt (eller uppdaterat) igen.

Mycket riktigt: en uppdaterad förhandstitt, med ett löfte om premiär hösten 2012!

 

Vad Kotono Mitsuishi säger.

Spoiler
Shinji Ikari vaknar. Bredvid honom står en främmande pojke. Sedan väntar en ny värld på honom.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

En sen julklapp från Studio Khara: det blir fyra separata fullängdsbiofilmer, inte tre! Jag trodde ju att 3.0 och FINAL (typ "4.0") skulle bli två 45-minutersfilmer, som "avsnitt 25' och avsnitt 26'" i End of Evangelion.

 

Evangelion:3.0 YOU CAN (NOT) REDO kommer, som vi tidigare hört, hösten 2012, medan Evangelion:FINAL kommer någon gång 2013.

 

Och för den som undrar vilken riktning 3.0 kan ta...

Spoiler
Tydligen har Miki Nagasawa, som gör Mayas röst, sagt att Q kommer att ta en skarp sväng i en mörk riktning och dela publiken. Det sägs också att många medverkande tycker att filmen är "för mörk".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://media.photobu...75490168334.jpg

 

It is, but there have been hints that the Eva world is either repeating or having parallel timelines.

 

A couple off my head would be Gendo's arc from Angelic Days, the ending to Gakuen, the idea that the TV ending and End of Evangelion are not portraying the same events, and almost every appearance by Kaworu.

 

Most significantly, Rebuild 2 ends with Kaworu telling Shinji, "This time I will bring you happiness."

 

Vad tror ni? Har detta diskuteras?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tror ni? Har detta diskuteras?

Hm, vet inte, åtminstone inte utförligt.

 

Personligen tror jag inte på det, av ett antal anledningar. Spoiler för TV-serien, End of Evangelion, Evangelion:1.0 och Evangelion:2.0:

 

Spoiler
Dels tycker jag att det hade varit kreativt otillfredsställande. Gamla Evangelion är avslutat. Väldigt definitivt. Hideaki Anno står dessutom för sitt slut, så jag tror inte att han vill revidera det, eller tydliggöra det. Det intressanta för publiken -- och för Anno själv, kan jag tänka mig -- är att se var han kan ta sina karaktärer denna gång, på ett sätt som inte begränsas av det som kommit för femton år sedan.

 

Även om han hade velat göra Rebuild som en uppföljare så kan jag inte komma på något rimligt sätt att binda ihop dem i handlingen. End of Evangelion slutar med att jorden är i ruiner, en gigantisk tonårsflicka har lämnat sitt enorma, ruttnande lik till allas beskådan, och jordens hela befolkning har lösts upp till sina beståndsdelar och ingått i ett kollektivt medvetande, med en antydan om att människornas själar kan bli individer igen, om de vill.

 

Hur ska denna situation kunna leda till att världen byggs upp utan att någon minns vad som hänt, och att allt händer igen, nästan likadant, med samma nyckelpersoner i samma roller som förut? Eller snarare, hur ska detta kunna hända på ett trovärdigt sätt, oavsett hur många tusentals år som kan ha gått? Förslaget att det ska vara "parallella universum" är jag inte heller förtjust i: jag tycker att det känns som en ganska fjantig och halvhjärtad förklaring.

 

Om vi tittar på några av argumenten för uppföljarteorin:

  • Röda havet: havet i nya Evangelion har väl inte varit rött i mer än 15 år, då Andra nedslaget inträffade. Något hände då med havet som gjorde att allt fiskliv dog. Det är därför de hade akvariumstället i Evangelion:2.0.
  • Fågel på stridstank: denna bild (och andra som "härmar" TV-originalet) är inte till för att poängtera att det är en intrigmässig koppling mellan gamla och nya versionerna. De nya filmerna var i början avsedda att vara en nyanimering av det gamla referensmaterialet. Den ursprungliga planen var att göra om TV-serien och kanske End of Evangelion till två eller två och en halv film, och sedan göra ett sprillans nytt slut. Därför har man återanvänt material i första filmen, och i mindre mån i andra. (Under utvecklingen av första filmen kom man på att man trots allt ville göra åtminstone lite nytt, och efter publikens svar på första filmen så bestämde man sig för att göra väldigt mycket nytt.)
  • Enorma kritkonturer: jag vet inte vad det kan vara, men kanske där en robotprototyp har fallit nån gång, ungefär som i avsnitt fem av TV-serien. Om det hade varit kritkonturer av massproduktionsmodellen så borde "Tredje nedslaget" (End of Evangelion) ha hänt nyligt, eftersom den är placerad mitt i en ödelagd storstad. Men så nyligt kan det inte ha hänt (minnen? Rester?), så det bör ha hänt efter Andra nedslaget. Sååå, jag tänker mig att det är en robotprototyp som kraschat där, kanske styrd av Rei eller Yui.
  • Blod på månen: blodet kommer inte från Lilith i End of Evangelion, utan troligtvis från den jätte som de gräver upp på månen i Evangelion:1.0. Posen och blodet och det som verkar vara ett motiv i Evangelion:3.0 får mig att tänka på något slags födelse.
  • "The third again, huh?" "At least this time I will make you happy." Kaworu känner Shinji, så mycket står klart. Gendo och Fuyutsuki, eller åtminstone bara Fuyutsuki, verkar dock inte ha sett Kaworu förut. Vid andra tillfällen talar Gendo och Fuyutsuki om att de har planer för barnen. "Nu måste vi närma [shinji] och Rei." "Ett fjorton år gammalt scenario har ändrat barnens öde... Vad grymt." Om deras planer hade varit något i stil med att "återskapa händelserna" i gamla Evangelion så borde de ha känt till Kaworu. Istället kanske det är något i stil med att Shinji och Kaworu träffades som barn.

En viktig sak att hålla i åtanke är också att det inte är säkert att Anno och de andra själva har vetat om de har velat göra en uppföljare eller inte från start. Några idéer har de säkert haft för hela verket, men de har inte planerat allt i detalj: det är därför de har kunnat skriva om manus så mycket. De har skrivit en film i sänder, och lagt ut saker som de kanske inte själva vet vad de betyder, för att skapa en innebörd i efterhand.

 

Detta ska man kanske inte klaga på: det är just hur de skrev TV-serien. Kom ihåg början av första TV-avsnittet, där Shinji för en sekund verkar se en hägring av Rei Ayanami i staden. I slutet av End of Evangelion ser han en liknande hägring. Vissa har tolkat det som att "Rei har blivit 'Gud' och kan kontrollera tid och rum och observera Shinji i det förflutna". Men Anno satte inte in Rei i början av första avsnittet för att han visste att det skulle in i slutet av slutet -- i början visste han nog inte ens själv vad Rei var. Istället satte han nog in det i filmen för att han satt in det i början.

 

På samma sätt visste han kanske inte hur Kaworu och Shinji var sammankopplade när han skrev sista repliken i första filmen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Medan animatörerna arbetar för fullt, arbetar också reklamlaget.

 

http://www.youtube.com/watch?v=P7YLTLQXQGw

 

Översättning via MAL:

Spoiler
"Shinji,"

"I decided to shave my beard."

"It will please everyone."

"Do you have anything to say? We cannot move back."

"Do you hear me? I'll shave myself!"

 

http://www.youtube.com/watch?v=uSisLNQYvpc

 

Översättning via MAL:

Spoiler

"What the hell happened to Commander Ikari?"

"He suddenly shaved his beard completely."

"And…"

"He (Kaji) also cleared his beard."

"What on earth are those men thinking about?"

"They've begun to care about sex appeals all of sudden…."

"I almost get to like them!"

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tydligen har Miki Nagasawa, som gör Mayas röst, sagt att Q kommer att ta en skarp sväng i en mörk riktning och dela publiken. Det sägs också att många medverkande tycker att filmen är "för mörk".

 

Min kropp är redo.

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är snabbare är blixten serru. :cool: Om man vill ta med något som ingår i någon annans inlägg, så kan man trycka på "Svara"-knappen. Då får man med allt innehåll i sin egen skrivruta (och kan man trimma bort allt överflödigt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

På ett evenemang där man projicerade en ny teaser inför Eva:3.0 Q visades även premiärdatum: den 17 november 2012 får vi vänta oss en liten förhandsrecension av Gogo, som tidigare. :wink:

Några datum då.

Neon Genesis Evangelion avsnitt 1 på TV: 1995-10-04
Neon Genesis Evangelion avsnitt 26 på TV: 1996-03-27 (5 månader 24 dagar efter första avsnittet)

Evangelion: Death & Rebirth på bio: 1997-03-15 (11 månader 17 dagar efter sista avsnittet)

End of Evangelion på bio: 1997-07-19 (1 år 3 månader 23 dagar efter sista avsnittet; 4 månader 5 dagar efter Death & Rebirth)

Eva:1.0 på bio: 2007-09-01 (10 år 1 månad 14 dagar efter End of Evangelion)
Eva:1.01 på DVD: 2008-04-25 (7 månader 25 dagar efter biopremiär)
Eva:1.11 på DVD/BD: 2009-05-27 (1 år 8 månader 27 dagar efter biopremiär)

Eva:2.0 på bio: 2009-06-27 (1 år 9 månader 27 dagar efter ettans biopremiär)
Eva:2.22 på DVD/BD: 2010-05-26 (11 månader efter biopremiär)

Eva:3.0 på bio: 2012-11-17 (3 år 4 månader 22 dagar efter tvåans biopremiär)
Eva:3.33 på DVD/BD: sensommaren 2013?

Eva:3.33 på DVD/BD: 2013-04-24 (5 månader 7 dagar efter treans biopremiär)

Eva:4.0 FINAL på bio: 2013-??-??

Om de har Eva:4.0 någorlunda utplanerat så kanske de skulle kunna få ut den 2013; optimisten i mig vill säga "sommarblockbuster!", men mer troligt skulle vara ett år efter 3.0, alltså kring senhösten 2013 med DVD/BD under sommaren 2014.

Med deras förmåga att hålla planerna (de tänkte ju först att Eva:3.0 och FINAL skulle visas tillsammans sommaren 2008!) så kanske den till och med kommer vintern 2014 med köpvideosläpp kring sensommaren 2015. Svårt att veta med de här snubbarna. :V

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
The Japanese network NTV will air the first six minutes and 38 seconds of the Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo (Evangelion Shin Gekijō-ban Q Quickening) film on November 16 — one day before the film opens in Japanese theaters. The preview will run after the airing of the second new Evangelion film, Evangelion: 2.0 You Can [Not] Advance, in NTV's traditional 9:00 p.m. "Friday Road Show!" timeslot for movies and specials.

omg omg omg omg!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

He he, förstod att du skulle hinna lägga upp innan jag kom hem från jobbet, Sceleris.

 

Nå, om trailern då:

-Ser ut att kunna bli fajt mellan Mari och Asuka? I rymden? Fick hämta nya underkläder nu. Jag undrar om (och, måste jag erkänna, hoppas) de avlivar Mari i så fall. De har ju inte byggt upp hennes karaktär direkt, så det är väl hugget som stucket. En av de första teorierna var ju att hon skulle ligga med Shinji, men under ett sådant scenario tror jag 50% av fansen (låt oss kalla dem den vita fraktionen, undertecknad inräknad) skulle bli självdestruktiva och börja skära sig och 50% (vi kan kalla dem den röda fraktionen) skulle bli skogsvilda och gå till attack mot Gainax' högkvarter beväpnade med stavmixrar. Nej, hon måste vara en förrädare! Men vänta, har inte Kawarou redan den rollen? Ahhgh, jag vet inte. Vad har hon där att göra, egentligen? Någon som har en bättre teori!?

 

-Ny karaktär #1, ser inte hon lite ut som klassrepresentanten i ungdomarnas klass? Hade nästan kunnat gissa på en före-second-impact Misato också, men framför allt hårfärgen är fel. Ny karaktär #2: vad sjutton ska hon föreställa? Verkar ha NERV-uniform (forsknings/HQ-variant) på sig i alla fall.

 

-Verkar som både Kawarou och Asuka kommer att få glänsa en hel del i denna rulle, och även om jag går emot strömmen och inte är alltför begeistrad av Kawarou så ser jag extremt mycket fram emot att se Asukas Rocky Balboa-träning ge resultat! Så frustrerande att behöva vänta i uppemot ett år på en textad BluRay...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...