Hoppa till innehåll
Anime.se

Rebuild of Evangelion


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 month later...

Dags att boka flygbiljetter, Evangelion Shin Gekijouban: Q Quickening, ä.k.s. Evangelion: 3.0 kommer sommaren 2010. (Tillsammans med 4.0, om inte planerna har ändrats.)

 

Från EvaGeeks.org:

Rebuild of Evangelion 3.0 is due out in the Summer of 2010. This is earlier than expected, as it took nearly two years between 1.0 and 2.0. Apparently, the films have been so successful that they’re not limiting the budget on 3.0, and with the staff from the previous two films, they’ll be adding new staff, maintaining the same level of quality, and pushing the film out much earlier than expected. The only downside is that the directors/supervisiors won’t be able to do interviews/press conferences.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Engelskt text på japanska biografer? Det kan du tyvärr glömma. (Om inte Sceleris nu menade filmfestivaler i Japan? Men föga troligt att Evangelion 3.0 skulle visas på något sådant.)

 

Men se den ändå. För effektens skull. Jag såg Eva 1.0 efter bara några månader i Japan så jag hade svårt att hänga med ibland, men det var ändå en riktig wow-känsla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Engelsk text är vad jag menade...

Jag också, jag skrev fel. :P

 

Engelskt text på japanska biografer? Det kan du tyvärr glömma. (Om inte Sceleris nu menade filmfestivaler i Japan? Men föga troligt att Evangelion 3.0 skulle visas på något sådant.)

Jag menar att den inte kommer visas med engelsk text inom landets gränser, men det är inte omöjligt att den visas på utländska filmfestivaler. Det var ju från en officiellt engelsktextad visning av den första filmen på en sydkoreansk filmfestival som de första mobilkamerafilmade videoklippen nådde Internet, en månad efter japansk biopremiär. Och tyska AnimagiC i Bonn hade tänkt visa Eva:2.0 med engelsk text i somras, en månad efter japansk biopremiär (innan de typ tappade rättigheterna till filmfestivalen i Wien -- som dock bara visade 1.0).

 

Så det är inte omöjligt att 3.0 kan visas engelsktextad någonstans, snart efter premiären.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men se den ändå. För effektens skull. Jag såg Eva 1.0 efter bara några månader i Japan så jag hade svårt att hänga med ibland, men det var ändå en riktig wow-känsla. :)

Håller med där, såg 2.0 på bio och fattade kanske 30-60% av filmen vilket inte är så mycket men känslan att se den på bio var spektakulär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Eva:1.0 sändes på TV några veckor före 2.0 hade premiär. Jag gjorde en liten jämförelse av förhandstitten av 2.0, bluray-utgåva vs TV: http://anime.sceleris.net/eva20preview/

Redigering: Jag hittade den här, om man vill se den i rörlig form.

 

Kanske något att lindra väntan med... (Sluta skratta, Gogo! Klona! LizZiGicLae!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är Blu-rayutgåvan värd att ha, tro? Jag hade hoppats på undertexter en vacker dag, men väntan är så låång.

Funimation ska släppa 1.11 på BD i USA våren 2010. (Japan/USA är i en annan BD-zon än Europa, så det behövs spelare som kan kringgå regionsbegränsningar.)

 

Om du undrar om kvaliteten: http://anime.sceleris.net/eva10bd/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 3 months later...
Sexton veckor kvar. psyduck.gif

Vad snackar du om, din dummerjöns, det är ju mindre än två veckor kvar!

 

Och när man nu ändå skriver i tråden...

Dags att boka flygbiljetter, Evangelion Shin Gekijouban: Q Quickening, ä.k.s. Evangelion: 3.0 kommer sommaren 2010. (Tillsammans med 4.0, om inte planerna har ändrats.)

 

Från EvaGeeks.org:

Rebuild of Evangelion 3.0 is due out in the Summer of 2010. This is earlier than expected, as it took nearly two years between 1.0 and 2.0. Apparently, the films have been so successful that they’re not limiting the budget on 3.0, and with the staff from the previous two films, they’ll be adding new staff, maintaining the same level of quality, and pushing the film out much earlier than expected.

Tredje filmen har fortfarande inte fått något premiärdatum, så jag är inte så säker på att den kommer i sommar -- för första filmen gick det sex månader mellan premiärdatumtillkännagivelse och premiär, och för andra filmen gick det mer än fyra månader. Och mycket kortare tid än så vill man väl inte ha till sitt tillfogande för aktiv marknadsföring.

 

Liten tidslinje

Spoiler
2005-07-09: Det ryktas om att Gainax haft interna diskussioner om att göra något med Evangelion. Ett förslag var att göra en föregångare som handlar om tiden från före Det andra nedslaget fram till TV-seriens början.

2006-09-07: Rebuild of Evangelion tillkännagavs i Newtype.

2007-02-14: Eva:1.0 fick ett premiärdatum.

2007-07-0x: Eva:1.0 fick trailervideor.

2007-09-01: Eva:1.0 fick premiär och sågs 1 miljon gånger på en månad.

2008-01-08: Eva:1.0 kom ut på Internet, smygfilmad på bio.

2008-04-25: Eva:1.01 kom ut på DVD.

2009-02-19: Eva:2.0 fick ett premiärdatum.

2009-03-1x: Eva:2.0 fick trailervideor.

2009-05-29: Eva:1.11 kom ut på DVD/BD.

2009-06-27: Eva:2.0 fick premiär.

2009-07-03: Eva:1.11 ("TV-versionen") sändes på TV.

2009-07-08: Eva:2.0 kom ut på Internet, smygfilmad på bio.

2009-11-17: Eva:1.01 kom ut på DVD i USA.

2010-02-03: Eva:2.22 får ett DVD-/BD-släppdatum.

2010-03-09: Eva:1.11 kom ut på DVD/BD i USA.

2010-05-26: Eva:2.22 kommer ut på DVD/BD.

2012-12-21: Jorden går under.

2012-12-31: Duke Nukem Forever kommer ut till PC.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Spoilers för Evangelion

Spoiler

 

Evangelion enhet 5: Början av filmen var jäkligt ball -- en actionsekvens på fem minuter är inget dåligt sätt att börja en film på -- men det känns som att roboten i sig var en leksaksrobot (gjord för att göra leksaker av).

 

Mari var inte med i filmen mycket. Jag tar hennes medverkan som en väldigt försiktig introduktion till hennes riktiga roll i de kommande filmerna. Hon verkar okej än så länge, även om bröstskämten var... fåniga. (Å andra sidan behövs det väl ett Gainax-gupp.) Av hennes replik i början, om att använda de vuxna, så kan man undra om hon har sin egen agenda (om hon inte bara menar att hon använder dem för att det är kul att vara pilot). Hennes öppenhet/aktivism/positivism påminner mig lite om Kaworu i TV-serien.

 

Nebuchadnezzars nyckel ersätter Adam-i-lådan i TV-serien. TV-seriens/End of Evangelion:s "änglar" och "ägg" menades ju komma från någon oerhört avancerad civilisation som i princip kan ses som magi. Denna "nyckel" ser mer "teknologisk" ut, åtminstone "huvudet" på den. Kroppen av nyckeln är ju som en pytteliten människas nervsystem -- undrar om den ska bli levande.

 

Jag gillade att Asuka fick en handdocka som speglade Shinjis SDAT-spelare. De har båda varsin sak att klamra sig fast vid, som ett slags hjälp. Shinjis spelare blockerar omvärlden, och Asukas docka ger henne stöd. Asukas docka blev dock aldrig använd igen, annat än att man fick se den i en låda. Kanske var det villospår, kanske kommer den igen i nästa film.

 

Asuka var väldigt snabb att fästa sig vid Shinji. Hon blir ju avundsjuk på Rei väldigt fort. Jag gillade förresten den romantiska aspekten av det. Asuka rodnar, Rei rodnar, Misato rodnar. (Mot slutet såg det ut som att Touji höll om klassordförande Hikari! Fick de äntligen till det!?)

 

ADAMS i Misatos flashback. Jag kan inte skaka av känslan att det är direkt kopplat till barnen...

 

Kaworu säger "välkommen, far" -- till Gendo? Bildligt eller bokstavligt? o_o

 

Asuka lade sig med Shinji i sömnen i TV-serien. Här var det inga sådana pretentioner. Hon sa att hon kände sig ensam och ville ligga bredvid honom. Rebuild-Asuka är så ärlig! Det var ju också där som TV-serien gav ledtrådar om att Asuka hade något slags moderskomplex. Kanske har hon det inte nu, eller så är det inte lika viktigt. Hon verkade ju växa mycket även utan att lufta sitt trauma.

 

Gendo gick med på att äta med Shinji. Är han en åtminstone lite bättre fader än i TV-serien? Han såg Yui i Rei, påminde det honom om att han faktiskt har en son?

 

Det var lite bedårande att höra Rei säga att Shinji får henne att känna sig "varm och pirrig" inombords och att hon (REI! Rei-2 dessutom!) började öva matlagning för att få Shinji att känna likadant. Och att Asuka börjar matlagningen direkt därpå -- de visar verkligen sina känslor utanpå denna gång!

 

Vatikanpakten förbjuder länder att ha fler än tre Evangelion i bruk åt gången. Jag gillade detta, som verkade som en liknelse till kärnvapenpakter.

 

Hisscenen var episk. Rei blockerade Asukas smäll! Det är ju enormt! I TV-serien var den, åtminstone på ytan, ett Asukas försvar av sitt ego, att trycka ner Rei (en konkurrerande pilot), men här var det öppet "är du kär i Shinji? Då är du min rival". Det kan den ha varit i TV-serien också, men väldigt outtalat isåfall. Att Rei gav svar på tal och tydligt etablerade dem som rivaler om Shinji var kanske något som hade hjälpt Asuka i TV-serien. Kanske för att hon behöver en rival, eller för att tvetydigheten gick henne på nerverna.

 

En basketscen med Shinji, Touji och Kensuke angående Eva-04 förde ju tankarna till Touji som pilot. "Hur ska det gå för honom nu? Bryta benet som i TV-serien, eller dö som i mangan?" Eller blir det Mari? Nej, ASUKA! Asuka ville hjälpa Rei hjälpa Shinji, så hon erbjöd sig. Och att se Rei förstå det och tacka Asuka över telefon var smått fantastiskt! Asuka ler och erkänner Rei som en god människa!

 

Asukas nya pluggdräkt -- rätt löjlig. Men det kanske är en referens till "After the End"-radiopjäsen.

 

Misato och Asukas telefonsamtal var nästan för öppensinnat, och när hon talar om att "folk är idioter... fast de kanske inte är så illa att vara med, trots allt?" så får man ju kalla kårar och förstår att hon inte kommer slippa undan lätt bara för att det är HON i Eva-04 istället för Touji. "Har Anno stake att döda henne?!"

 

Ett tag såg det ut som att hon hade dematerialiserats i pluggen, så när Eva-01 biter sönder den och all LCL rinner ut trodde jag att det var menat som ett dödsögonblick, åtminstone till synes.

 

Shinji som stampar på pyramiden var en direkt spegling till End of Evangelion, sandlådan. Men det var ju inte riktigt samma innebörd där, så jag vet inte om liknelsen bara är ytlig.

 

"The Beast" var ju lite ballt, men hon fick ju fetspö ändå, så vad var poängen?

 

Zeruel + Eva-00 = Stora Nakna Rei + Zeruel-mask. Whoa. Ängeln äter en Evangelion istället för tvärtom. Och när de bryter in i kommandocentret så tycker jag att det speglar Stora Nakna Reis uppstigning i EoE.

 

Shinji var sjukt pågåaraktig denna vända! Han faller inte i depression när Rei blir uppäten. Han tappar inte kontrollen till Eva-01/Yui. Han räddar henne. Ho. Ly. Shit.

 

Bilderna av "nästa film" var så konstiga att jag knappt vet vad jag ska tro. Gendo och Fuyutsuki ser ut som bergsklättrande apokalypsöverlevare? Rei med en bunt mini-Rei? (Döttrar eller kloner?) Asuka är tillbaka med ögonlapp? (Sen minns jag knappt något mer, det var för mycket att ta in på en gång.) Betänk Kaworus replik, "DENNA gång ska jag göra dig lycklig, Shinji". Betänk Asukas skador i End of Evangelion -- ögat gick bort, och även i slutet hade hon bandage för det ögat. Men samtidigt känns det inte som att de bara kommer att köra en "det här utspelar sig typ efter tusen år för allt upprepar sig" eller något sådant. Det känns nästan som att en del av bilderna där kommer från något motsvarande "lyckliga världen"-scenariot i avsnitt 26 av TV-serien.

 

Puh, det får räcka för stunden. Jag ska nog se om den här i helgen. (o_o)

 

(Åååh, hoppas att det blir en separat 4.0 istället för två-i-en!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...