Hoppa till innehåll
Anime.se

Otaku?


Igyou_Hime
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag ska eventuellt i årskurs 3 på gymnasiet göra ett projektarbete och för tillfället är jag inställd på att göra ett om otaku's i sverige.

Min idée för projektet är att intervjua och fota de som ställer upp.

Jag söker Dig som är; egen, cosplayer, samlare, fanatiker etc.

Helst ska du bo i stockholm, så jag kan få träffa dig personligen. Jag har läst kursen foto B så om jag fotar kan ni senare få bidlerna=)

Skriv till mig vid intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Inte för att på något sätt dämpa projektet men... jag är lite irriterad över ditt ordval <.<

 

Min, Googles och många andras definition av "otaku" är ju, trots att ordet i sig bara innebär ett nästan tvångsmässigt intresse inom något ämne, är ju en utav de mest förlorade nördarna som ännu inte ramlat ur samhället (men är på god väg) som nästan tvångsmässigt samlar på sig allt möjligt!

 

vodUJWSIZ.jpg

Ignorera texten, men bilden talar ändå sitt klara språk.

 

eBJTjBsUh.jpg

Ett fullkomligt vanligt rum för en "otaku".

 

Nördar har vi självklart, men har vi extremister med dessa mått mätt, alltså en "vanlig otaku"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt mål skulle ju vaar att få med en otaku i boken, men eftersom att jag fått mängder med svar liknande ditt antar jag att det dessvärre inte existerar. Så jag söker allmänt folk som gillar/älskar japan. Intresserad?

Bor inte i Stockholm men Skype funkar väll allt för en intervju.

 

Kommer ihåg att jag intervjuade sveriges första traceur på telefon och fick en mäktig presentation i mitt skriftliga arbete.

 

Har läst wapanesiska 3 terminer och tittar veckovis på massa skit och läser manga.

Har bara J-pop, animelåtar och trance på min iPhone. Har min japanskalärare på facebook och sitter och busar med hennes riktiga japanesiska kompisar.

 

Skype bist: Mossarelli

Svårt typ. Inne på kväll annars skriv mess.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min, Googles och många andras definition av "otaku" är ju, trots att ordet i sig bara innebär ett nästan tvångsmässigt intresse inom något ämne, är ju en utav de mest förlorade nördarna som ännu inte ramlat ur samhället (men är på god väg) som nästan tvångsmässigt samlar på sig allt möjligt!

 

Den definationen av otaku har då jag aldrig haft, jag har mäst sätt det som japans motsvarighet till nörd och inte alls något tvångsmässigt intresse inom ett ämne. Det är kanske bara jag som missuppfattat ordet men de mest förlorade nördarna skulle inte jag kalla otakus iaf... Kommer dock inte på något bättre att kalla dem men den uppfattningen har inte jag fått iaf att en otaku skulle vara så extrem :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den traditionella japanska betydelsen har varit den negativa bilden av osociala, besatta och obehagliga nördar, men i väst har ordet fått en annan betydelse de senaste åren, och blivit mer ursäktande och "casual", typ "animéfan = otaku". Lånord förändras -- japanerna gör det också -- så man bör vara medveten om båda användningarna och gärna vara tydlig när man använder ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var väl medveten om den riktiga innebörden när jag valde rubriken på forumet, och jag ser mig själv som en otaku, med risk för att folk kommer terrorisera mig som de gjort IRL så fyller jag de flesta kraven,

jag är asocial, till det extrema har jag fått höra, jag är hellre med mina prylar än med folk, jag uppskattar endå inte människor. Jag köper dubbelt av allt som betyder nåt för mig, dvs, en hel del. Jag har tepitserat mina väggar med det jag gillar. Jag har till och med drömt om mina intressen. Som sagt, jag säger detta trots att jag lär få elaka kommentarer om det.

Jag hoppas endå att det kanske finns någon här som skulle kunna tänka sig att vara med i mitt projekt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var väl medveten om den riktiga innebörden när jag valde rubriken på forumet, och jag ser mig själv som en otaku, med risk för att folk kommer terrorisera mig som de gjort IRL så fyller jag de flesta kraven,

jag är asocial, till det extrema har jag fått höra, jag är hellre med mina prylar än med folk, jag uppskattar endå inte människor. Jag köper dubbelt av allt som betyder nåt för mig, dvs, en hel del. Jag har tepitserat mina väggar med det jag gillar. Jag har till och med drömt om mina intressen. Som sagt, jag säger detta trots att jag lär få elaka kommentarer om det.

Jag hoppas endå att det kanske finns någon här som skulle kunna tänka sig att vara med i mitt projekt arbete.

 

Jag tror inte du kommer få speciellt många elaka komentarer på detta forumet. Även om du fyller fler krav på en otaku än genomsnittsanvändaren här så finns här nog inte någon som inte fyller något krav så det hade blivit lite som att kasta sten i glashus.

Desutom så tycker jag att mods här brukar vara lite oroväckande bra på att se till att diskutionerna sköts på ett snyggt sätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Desutom så tycker jag att mods här brukar vara lite oroväckande bra på att se till att diskutionerna sköts på ett snyggt sätt :|

På vilket sätt kommer "oroväckande" in i samma mening som ordet "bra"? >:(

Han är orolig att flaskis-kun ska komma smygande om natten? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Desutom så tycker jag att mods här brukar vara lite oroväckande bra på att se till att diskutionerna sköts på ett snyggt sätt :S

På vilket sätt kommer "oroväckande" in i samma mening som ordet "bra"? :(

Han är orolig att flaskis-kun ska komma smygande om natten? :|

 

haha nä riktigt så illa är det inte :P jag fick bara för mig att någon hade fått en veckas semester eller nåt för att han varit lite otrevlig eller något sådant för länge sedan men det är mycket möjligt att jag blandade ihop forumen det kan ha varit något helt annat. Men det lät bra när jag skrev det men såhär i efterhand kanske det inte var världens bästa ordaval. :P

 

Dock så tycker jag att mods på detta forumet sköter sitt jobb väldigt bra då de låser trådar snabbt och editerar bort när folk länkar saker som inte borde länkas till osv så jag tror inte de hade tolererat några påhopp direkt >:( (detta ska tas som en komplimang för de mods som läser det)

 

Dock så blir det nästan lite mycket off topic här så vi akn ju ge nån chansen att svara seriöst på Igyou Himes tråd också... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...