Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime Maraton? Intresserad? Kolla här!


TrueNemesis
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag är nog inte så sugen att se på så mycket anime att jag spyr ^^;

 

Nej men, om allvaret skall fram så är idén helt klart rolig och jag kan verkligen föreställa mig en skön stämning. Är dock inte speciellt sugen på att åka till Södertälje för det, sedan är det lite av en etisk fråga också, men det behöver vi inte gå in på =D

 

 

 

 

Nu blev jag lite osäker själv, men hör inte detta hemma i forumet för "föreningar, konvent och evenemang"? Det är säkert inga problem ändå, någon kommer nog flytta den om så är fallet xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime tills man spyr? Låter som mina alkoholvanor (ho, ho). :rolleyes:

Beroende på hur läget är vid tillfället kunde det nog vara kul. Jag skulle nog gärna dyka upp någon dag eller två, även om det är en bit.

 

@Klibbnisse: Jag hade för mig att det var tillåtet att visa sådant man inhandlat om det inte är för egen vinnings skull. Eller var det något annat du tänkte på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så som det ser ut nu så kommer det här att ske under 31 december till den 3 januari. Detta på grund av att vi får inte tillgång till någon projektor tills dess.

Detta kan komma att ändras dock om jag lyckas få tag på en annan projektor.

Så det blir en nyårsfest istället ^^

Sen södertälje är inte världens bästa plats jag vet :P

Men ända stället jag lyckats hitta en bra lokal i och det tar typ "bara" 1 timme från Stockholm och sen är slutstation i södertälje.

Som sagt så jag kommer ändå fixa det här även om ingen kommer, så om det är någon som vill titta in under dom dagarna så är det bara och göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Klibbnisse: Jag hade för mig att det var tillåtet att visa sådant man inhandlat om det inte är för egen vinnings skull. Eller var det något annat du tänkte på?

Utan upphovsrättsägares tillåtelse får man inte visa det offentligt: "Framföranden som sker inom privatlivet innebär inte att ett verk är offentliggjort, vem som helst måste äga tillträde till visningen för att verket ska anses offentliggjort." (1960:729)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men nu vet jag ju att uppcon visade film och dom är ju lite större än lilla mig och jag tvivlar på att dom betalar någon licens eller snackar med "upphovsrättsägares" ^^

Men jag anser att alla som kommer är mina personliga kompisar och vi ska bara ha en film kväll så i lagen ögon är det då lugnt.

 

Och som jag sagt tidigare så med eller utan mina "nya" kompisar så kommer jag anordna det är med mina "gamla" kompisar.

 

Såg nyss här också att uppcon kostar 600 spänn :rolleyes:

Vilket jag kommer inte ta i inträdde för jag tar inget inträdde överhuvud taget och kan slå vad om att mitt utförande av det här kommer bli lite mer "professionellt".

Jag var på det 2006 (tror det var då) och jag tycker inte man fick valuta för pengarna.

 

Men nog om lagar och tråkigheter please keep it to topic, vill ni komma så maila eller skriv något här så tar jag kontakt med er om någon månad så förklarar jag närmare hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

UppCon kostar nu iofs 500kr och inte 600, och du får bra mycket mer för pengarna än bara bion (som är en ganska liten del).

 

Om du var på UppCon 2006 är det nog inte så svårt att ordna en bättre filmvisning än den du såg då. Dock tror jag du får det knepigt att göra något som är mer "professionellt" (vad du nu menar med det) än visningarna på UppCon:09. :V

 

UppCon har heller inget särskilt tillstånd att visa upphovsrättsligt skyddade verk. Vår tolkning är att eftersom man måste vara medlem i föreningen Uppsalakai för att få tillträde till konventet så kan det räknas som ett slutet sällskap, och det kan därmed anses lagligt att visa saker utan särskilt tillstånd. Detta är dock ingen glasklar tolkning och vi har inte konsulterat en advokat. Dock har ingen klagat trots att UppCon vid det här laget får anses tämligen stort, så antingen är vår tolkning riktig eller så väljer upphovsrättsinnehavarna att låta oss ha vårt lilla roliga ifred.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...] Dock har ingen klagat trots att UppCon vid det här laget får anses tämligen stort, så antingen är vår tolkning riktig eller så väljer upphovsrättsinnehavarna att låta oss ha vårt lilla roliga ifred.

 

... eller så har ingen kommit på er än :O

 

Nej men, så länge ingen har några synpunkter bör det väl inte vara några synpunkter bör det inte vara några problem. De distributörer jag pratat med brukar dessutom inte har några problem med filmvisningar (såvida de inte är stora och kommersiella).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

... eller så har ingen kommit på er än :O

Med tanke på att vi har kontakter och/eller samarbeten med japanska ambassaden, flera förlag som ger/gav ut manga och ett antal andra stora aktörer vore det nog rätt osannolikt att de inte "kommit på oss" än.

 

Jag har för mig att Sony (tror jag?) gnällde när vi visade nån storfilm innan den hade sverigepremiär, men det blev aldrig mer än gnäll och det var ganska länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...