Hoppa till innehåll
Anime.se

MiDi till MP3


Petus
 Share

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det här är emot Reglerna på forumet isåfall ber jag er ta bort tråden.

 

Men är det någon som vet ett program där man kan göra om MiDi ljudfiler till MP3 filer? isåfall kanske denna någon skulle kunna berätta det för mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det enda sättet jag gör det på går endast att göra med mac men är följande:

 

konvertera en midi-fil till garageband-tracks med hjälp av "Dent du Midi"

starta garageband och dra in tracksen. välj instrument och konvertera till aiff, sen gör om till valfri filtyp (bra sätt om man har midis med tråkiga ljud och istället vill ha riktigt fina och realistiska ljud)

 

-----

sökte på versiontracker och fann följande:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/30788

"Online MIDI to WAV, MP3, OGG or WMA converter"

 

står att det är freeware men på deras hemsida verkar de vilja ta betalt. kan inte kolla närmare på det då jag sitter på min mac, men lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ah schysst, ska prova båda genast och se om jag får några framsteg.

 

hitta en sida med FF3 musik fast det va Midi o dom kan inte spelas i Winamp, för man kan inte "switcha" från midi till mp3 då =(

 

EDIT: Den som Gafvert sa var bra, tills jag upptäckte att den bara spela in 60 sekunder av låtarna. Och den som Forehead va man tvungen att ha en e-mail address till (inte hotmail.com) och jag hade ingen sådan =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

I Winamp så finn det under preferences -> plugins -> output

ett filter/decoder, "Nullsoft Disk Writer plug-in", välj det och ställ in vilket format du vill ha, komprimeringsgrad, och vart du vill att filen ska skapas.

Spela sen upp din midifil (kan vara smart att kolla så att "repeat" in är aktiverat), du kommer inte höra något men du ser hur winamp "spelar" igenom filen (oftast snabbare än vad det brukar ta när man lyssnar). Sen så ska det vara klart, gå tillbaka till output och välj den decoder du hadde från början (om du inte gör detta så kommer du forsätta "spela in" det du försöker lyssna på och du kommer inte att höra nån musik). Testa sen om filen fungerar.

(använder Winamp 5, men diskwriter pluginen ska finnas i alla winamp sen 2.8 )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag lyckades konvertera midi till wave (som sen kan bli mp3) via min gamla dator. Behövs ett ljudkort som kan spela in ljud som spelas upp i datorn internt. Då behöver man inte köra upp en mic i högtalaren.

Tror soundblaster ska stödja sånt. Sen ställer man in i inspelningskontrollerna i volymkontrollpanelen att den ska spela in just ljud i datorn. Därefter så tar du fram lämpligt inspelningsprogram och spelar upp midifilen samtidigt som du spelar in.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En midi fil bara fyld med information om hur den skall spelas upp. Den innehåller inga ljud eller så. Kvaliteten beror helt på vad man har för ljudkort eller om man har laddat in en soundfont bank i minnet. Men för att få absolut bästa ljud kvalitet skall man ladda midi filen i musik program som tex Cubase, Reason och ladda in separata kvalites ljud i de olika midispåren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...