Hoppa till innehåll
Anime.se

Lära sig rita Manga?


dizzid1a
 Share

Rekommenderade inlägg

Shue Shue. Ny här :)

 

Tänkte bara höra om det finns någon här som gått på någon typ av Manga kurs. Lär man sig verkligen att rita bra om man går en sådan här kurs? Jag fullständigt SUGER på att rita... Det enda jag hittils lyckats att rita rätt okej är ögon.

 

Jag vill kunna rita hyfsat iaf, Kunna rita Uzumaki eller Ichigo hade inte varit dumt.

 

Det finns en kurs i partille i göteborg.

 

http://www.medborgarskolan.se/templates ... 193_Gustav

 

Hoppas någon orkar svara :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte gått någon kurs alls, och jag planerar verkligen inte att göra det. Mina erfarenheter av att teckna är att man helt enkelt lär sig det genom att rita så mycket som möjligt. Det finns inget speciellt recept på hur man gör vissa saker, bara riktlinjer att hålla sig efter. Ritar du dock tillräckligt mycket med ambitioner kommer man till slut sakta men säkert bli mycket bättre.

 

Att teckna i stereotypisk mangastil är, enligt mig, inte så mycket annorlunda än att teckna vad som helst annars. Man måste kunna klara av att göra rena linjer och kunna se till att få sina proportioner rätt.

 

Det var en tecknare som ansåg att något av det viktigaste att kunna när man tecknar figurer och serier är runda ringar, han föreslog att vill man kunna teckna så skall man sätta sig ner och rita runda ringar på ett A4 ett tag tills man kan göra riktigt perfekta runda ringar.

 

En annan, som dessutom gillade den där "mangastilen" föreslog att man ritar av figurer och miljöer från spel, filmer och serier. När man sedan känner att man kan rita av en karaktärer riktigt bra så skall man börja rita sina karaktärer från minnet i "egna" kläder och "egna" poseringar. Till en början kommer det se förjäkligt ut, men när du väl tar steget är det bara att öva, öva, öva och sedan öva lite till.

 

 

Det som jag egentligen bara vill framföra är att jag personligen tycker att det känns tämligen onödigt att gå en kurs för att lära sig rita Manga-stil. Gillar du att rita, och gillar du att teckna överlag så kan du utan problem lära dig själv! Om du brinner för det så behöver du, redan nu, bara fatta tag i en penna och lite papper (i värsta fall kan du använda rullen bredvid skärmen) och måla för allt vad grafiten håller! Nyckeln till att teckna är att ÖVA och teckna mycket och ofta! Övning ger färdighet, lära genom att göra, och så vidare! ÖVA, ÖVA, och öva!

 

Just det, missade jag att säga att det ligger mycket övning i detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klibb är inne på helt rätt spår.

Lär dig rita helt enkelt. det lär man sig genom övning övning övning. inga genvägar där heller. Precis som med allt annat som har med skicklighet att göra.

Vill du sen nödvändigtvis rita manga, så gör ditt eget stuk på det baserat på din egen teknik och stil, istället för att lära dig plagiera någon annans.

 

Ha alltid ett kladdblock med dig. Kladda i det. Gå inte in för att göra ett mästerverk utan bara fyll blocket med små kladdskisser och teckningar av vad helst som faller dig in.

 

Vilket påminner mig.

Jag borde börja släpa med mig mitt igen. inte ritat något på alldeles för länge. :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har knappt ritat något i hela mitt liv men jag har alltid gillat Anime / Manga och även den Japanska kulturen / Folket.

 

Detta är iaf mitt dåliga försök att rita av Yoruichi från Bleach.

 

Målade dock inte ansiktet då jag suger på det XD

 

30scxw4.jpg

 

Jag är inte bra det vet jag själv, Ville bara visa att jag på något sätt iaf lyckades rita av det ganska okej...

 

Här är bilden jag kollade på medans jag ritade...

 

25a1bvl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sällar mig till skaran som håller på Klibbs.

 

Det man däremot kan lära sig på kurser eller från böcker är allmänt handhavande. Som hur man håller pennor eller vilken hårdhet man borde använda. Det här är saker som man kommer att komma på själv, men som är enklare att öva om man har en lärare.

 

OM man som glad amatör ska gå en kurs så vore mitt förslag en enkel teckningskurs. Oavsett vad det är man vill rita så höjer man nivån av att kunna sina material, och övningarna går att applicera på lite vad som.

Så mitt råd är att inte gå någon kurs i någon specifikt stil eller i något ämne, vare sig manga eller något annat, utan att börja vid källan.

 

Alternativt går det ju att köpa en sådan där artistbok, men jag tycker själv att de är enormt mycket tråkigare att arbeta med än att gå på kurs. Det kan förstås vara annorlunda för dig, vem vet.

 

 

Man kommer dock rätt långt på att....öva. Och öva.

Och ost.

 

Att rita av är alltid lärorikt. Själv spenderade jag några år med att rita av dinosaurier ur Dinotopia. Tänk vad mycket man lärde sig av det, jösses.

 

Tyvär så måste jag komma och förstöra för dig, men det enda sättet du kan lära dig att rita ansikten är om du försöker. Jag hoppar själv över delarna som jag är dålig på eller som jag inte gillar att rita, men det är tyvär bara är kontraproduktivt.

 

Tips:

 

Rita hellre stort än litet: Små misstag blir mindre i en stor bild.

 

Ta ut svängarna: Gäller särskilt när du ritar från fantasin, men även när du ritar av så kan det vara bra att släppa lös lite och rita lite överdrivet. Se bara till att det är med vilje.

 

Jämför detaljerna på din egen teckning med varandra, och titta på hur de skiljer sig från dem på originalet.

 

Kalkera först originalet så noga du kan. Lägg sedan undan kopian du gjort.

Rita av originalet, och jämför de två teckningarna du gjort. Hur skiljer de sig? Gör små stödlinjer på din andra teckning, och tänk på vad som blev annorlunda nästa gång du ritar av något.

Gör om det hela med en annan originalbild, och se om det finns några speciella saker som alltid blir annorlunda, och om det alltid är på samma sätt.

 

 

Om din bild: Använder du bläckpennor för att fylla i konturen, eller är det väldigt mörk blyers?

 

 

Edit: gah ordvrängning

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och en sak till.

Ett streck för mycket är ändå mer än ett streck för lite :D

 

För att förtydliga vad jag menar med det bifogar jag en apgammal bild jag gjorde för en evighet sedan :P

nej den är varken välgjord eller speciellt snygg, men den visar tydligt hur man kan forma fram bilden även om man inte får till strecken där man vill ha dem.

 

Ja. min arm fladdrar som en seismograf när jag ritar. XD

 

uXKIwdXqz.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle själv avråda ifrån att rita mangastil direkt. Manga är som vilken tecknarstil som helst, hur man än vänder och vrider på det så måste du kunna grunderna. Teckna av riktigt folk, riktiga föremål, gärna sätta sig utomhus(okej nu är det vinter så kila in på ett café eller nåt:P) och teckna av vad och vilka du ser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Teckna av riktigt folk, riktiga föremål, gärna sätta sig utomhus(okej nu är det vinter så kila in på ett café eller nåt:P) och teckna av vad och vilka du ser.

 

 

 

Sånna studier är helt klart intressanta.

Vad man måste tänka på är att det kan finnas förbud mot att avbilda skyddsområden och ställen med särskilda restriktioner. Det brukar inte vara några problem i städer, men lite mer avsides saker, särskilt industrikomplex, brukar ha lite spattiga regler då och då. Det brukar sitta skyltar om det på stängsel om området är avspärrat.

 

När man tecknar av människor, särskilt enskilda människor, så är det alltid trevligare och artigare att fråga om lov. Om det är barn det handlar om, så fråga föräldrarna.

 

Blev lite formelt. Jag vill inte avskräcka någon, bara påminna folk om att tänka på vad de gör och hur det kan tolkas.

 

 

 

Till dizzid1a

 

Du skulle kunna köpa en sådan där lite trämanikin. Den billigaste jag har hittat gick för 99 kr på IKEA. Man får en ganska basic människorform, och poserna är inte så jättevarierade, men den är rätt bra för att jämföra proportioner och förkortningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Själv så började jag med att rita egna karaktärer, dom ser ju helt förjävliga ut :p men att rita av bilder man giller är verkligen ett superbra tips! Och om det är en speciell sorts stil man gillar (Jag gillar t.ex. stilen från Shakugan no Shana, ToraDora, zero no tsukaima osv .. ) så är det bara att söka upp en massa bilder och rita!

känns dock lite som jag upprepar vad de andra sagt, men hehe, dom har ju rätt ...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

kalkera. Det vågar inte många men det är ens bästa vän när man är novis. Då rekommenderar jag smörpapper så mycket som jag kalkerat genom mina dagar! Men det gör att man lär sig basen i hur en människa ser ut lite bättre och det känns som man är lite bättre än vad man är.

 

Sen är det viktigt med mål. Jag har alltid ritat och gillar det men jag började rita mer seriöst när jag slog fast för mig själv "Jag ska bli bättre än" och detta målet ska inte vara omöjligt långt bort det kan vara att man vill bli bättre än sin kompis eller bättre än någon på ett forum.

 

Sen behöver du inga avancerade grejer att rita med en bra stiftpenna man trivs med och kopierings papper.

Men absolut viktigast är inte VAD du ritar utan ATT du ritar! Man hittar sin som tid sin stil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Det finns många bra böcker om du vill lära dig vissa grunder ( t.ex kropp och huvudformer, bakgrunder etc.) i att rita både manga och andra stilar. det kan ge en bra bas, men sedan får man öva (troligen flera år innan man blir riktigt bra) och göra sin stil mer personlig. En bra start är att måla av personer från verkligheten och fictionella karaktärer som du gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken kul tråd, och vad många bra tips!

 

Det finns hur många sätt somhelst att lära sig rita på. Kurser kan vara bra, gick själv en brevkurs när jag var liten som faktiskt var ganska bra. Dock när man väljer att gå en kurs kan det behövas lite förkunskaper. Kurser är ju till för att man ska bli bättre och framförallt motiverad till att rita mer, men det är lätt att det får omvänd effekt om man börjar jämföra sig med andra eller att man inte gör de framsteg man själv tycker man borde göra.

 

Jag kan tycka kurser är bättre att gå när man känner att man kan rita ok, men behöver liten push med teknik, anatomi etc.

 

Så i början rita av dina favoritkaraktärer, manga är inte helt lätt eftersom det är människor, och människor är lite knepigt =) Testa att rita av några Kalle Anka figurer för att öva handen på former, musse pigg är ganska bra på det (typ bara massa cirklar).

 

Sedan kan du rita av dina favoritmanga karaktärer. Spara alla bilder du gör, sedan efter en veck/månad så kollar du på den första bilden du gjort och den sista och se vilka framsteg du gjort. Det är ganska motiverande =)

 

Försök också att göra varje ny bild till din bästa bild någonsin, på så sätt blir du bättre för varje bild du gör =) Men om du någon gång skulle känna att det blir för stor press, glöm resultaten en stund, och kom ihåg varför du ritar, för att det är kul.

 

Musik! Sjukt viktigt att ha på när man ritar, blir mycket roligare då, lovar =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...