Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur gör man GIF?


Igyou_Hime
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är ingen tråd samt att klicka bara på det som Kenzoku länkade så kommer du direkt till posten. Jag ser dock inget fel med att starta den här tråden då det var en post som sagt, så skulle du nu ha sökt på det så hade du inte fått upp någon tråd speciellt för det här. Sceleris post är faktiskt i Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)-tråden där det är just nu 94 sidor, inte det roligaste att försöka gå igenom kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ett ofrånkomligt faktum att GIF-formatet är begränsat till maximalt 256 färger. Om färgerna i bilden eller bilderna (animationen) överstiger 256 färger totalt så måste man välja en strategi för att sålla bort vilka färger som ska få vara kvar. Med ditrering avses (i dessa sammanhang) att man blandar områden med olika färger för att få dem att se ut att vara olika färger. Kolla i ditt program efter olika "dithering"-inställningar där man sparar GIF-bilderna. Man kan nog även förbehandla bilderna på något annat sätt, så att antalet färger minskar mer naturligt. Men risken att det kommer att se kornigt ut är stor.

 

Så om det inte är animerade GIF-bilder så gör man bäst i att spara som PNG istället, där har man 16 miljoner färger (samt 256 grader av genomskinlighet om man vill).

 

Och om det faktiskt är animerade GIF-bilder:

Sceleris sätt.

Spoiler
sugarkiss.gif

 

Boda undrade hur jag gör animerade bilder, men det är jobbigt att förklara på IRC, så jag skriver här.

 

Jag använder SMPlayer för att ta bilderna. När jag hittat stället jag ska ta bilder från så trycker jag på S-tangenten för att spara en bild (var och i vilket format går att ställa in; förslagsvis PNG), och på punkttangenten för att gå till nästa bildruta. (Av någon anledning verkar den inte spara bilder utan att gå vidare.)

 

När jag har en bunt bilder så öppnar jag den första bilden i sekvensen i GIMP. Sedan kan man markera resten av bilderna och dra-och-släpp till det öppna fönstret, så att bilderna hamnar som lager på bilden. Gå i menyn, Filters > Animation > Playback för att se att animationen blir ungefär rätt. För att ändra timing byter man namn på lagren. "Bakgrund" till "Bakgrund (1000ms)" gör att den visas i 1 sekund. För att göra GIF-filerna mindre kan man gå menyn, Filters > Animation > Optimize (for GIF). Sedan kan man spara som en GIF-bild.

 

Det finns med sannolikhet lättare och mer specifika program för det här, men jag gillar att använda GIMP för att jag är van programmet och kan behandla bilderna vid behov. (Lägga till svart ram, byta storlek, rita om vissa grejer...)

 

yakumo.gif

 

 

Volblas sätt.

Spoiler
Jag använder ett väldigt simpelt program som helt enkelt heter GIFanimator. Bara stoppa in alla bilder (måste dock göras en och en vad jag vet, och man måste göra det i motsatt ordning och det måste redan vara gif), välj varaktighet för alla bilder och klicka för loop -> forever. Väldigt enkelt och... self explanatory program som inte tar stor plats. Gränssnittet kunde vart bättre dock.

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gifani.png

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... Haruko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Jag tyckte jag hade hört talas om animerad jpg, och läste precis om något försök till animerad png, men i slutändan:

Animated GIF [...] remains the only animated image format capable of being rendered in nearly all modern web browsers without the use of a plug-in.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, tack, jag ska kolla efter det där med färger^^

Vilka program använder ni för att göra GIF bilder?

Sceleris sätt.
sugarkiss.gif

 

Boda undrade hur jag gör animerade bilder, men det är jobbigt att förklara på IRC, så jag skriver här.

 

Jag använder SMPlayer för att ta bilderna. När jag hittat stället jag ska ta bilder från så trycker jag på S-tangenten för att spara en bild (var och i vilket format går att ställa in; förslagsvis PNG), och på punkttangenten för att gå till nästa bildruta. (Av någon anledning verkar den inte spara bilder utan att gå vidare.)

 

När jag har en bunt bilder så öppnar jag den första bilden i sekvensen i GIMP. Sedan kan man markera resten av bilderna och dra-och-släpp till det öppna fönstret, så att bilderna hamnar som lager på bilden. Gå i menyn, Filters > Animation > Playback för att se att animationen blir ungefär rätt. För att ändra timing byter man namn på lagren. "Bakgrund" till "Bakgrund (1000ms)" gör att den visas i 1 sekund. För att göra GIF-filerna mindre kan man gå menyn, Filters > Animation > Optimize (for GIF). Sedan kan man spara som en GIF-bild.

 

Det finns med sannolikhet lättare och mer specifika program för det här, men jag gillar att använda GIMP för att jag är van programmet och kan behandla bilderna vid behov. (Lägga till svart ram, byta storlek, rita om vissa grejer...)

 

yakumo.gif

Volblas sätt.
Jag använder ett väldigt simpelt program som helt enkelt heter GIFanimator. Bara stoppa in alla bilder (måste dock göras en och en vad jag vet, och man måste göra det i motsatt ordning och det måste redan vara gif), välj varaktighet för alla bilder och klicka för loop -> forever. Väldigt enkelt och... self explanatory program som inte tar stor plats. Gränssnittet kunde vart bättre dock.

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gifani.png

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... Haruko.gif

 

Pröva läs igenom det Sceleris "gömde" förut, så ska du se att du finner ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...