Hoppa till innehåll
Anime.se

Whiskymänniskor - come hither


induce
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte det kunde vara kul att dra igång en tråd om denna ädla dryck. Någon som gillar whisky? Fick själv upp smaken för det för något år sedan när en kompis introducerade mig till några sorter. Har hunnit med att köpa på mig några stycken nu och ser fram emot att prova fler!

 

Har ni några favoriter? Föredrar ni blended eller singelmalt?

 

Let's hear it!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oooh! Awesome tråd!

 

Jag hör till den skolan som skyr blended som pesten. Blended är ett påfund engelsmännen kom med för att utrota skottarnas tradition med whisky genom att sanktionera originalwhiskyn (dvs singlemalt) och marknadsföra sin egen blandade whisky.

 

Anyway, min favorit utan tvekan är Aberlour, speciellt den som mognat i sherry-tunnor. Den är så otroligt god med lite inslag av honung <3

 

Rökig whisky hör väl inte till det jag föredrar, men ogillar det inte heller. Ashaz däremot, han älskar den rökiga smaken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rökig whisky hör väl inte till det jag föredrar, men ogillar det inte heller. Ashaz däremot, han älskar den rökiga smaken ;)

 

Ju rökigare ju godare. Skottarna är mästare på det och det är väl inte undra på det heller. Men Highland Park 12 åriga och Laphroaig 10 åriga är favoriterna just nu. Men jag måste erkänna att jag är lite svag också för amerikansk bourbon och speciellt Maker's Mark. Gud finns så mycket gott här egentligen och allt har sin tid och plats för när det kan och ska drickas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här kan ni se vad jag samlat på mig hittills. Näst på tur står Aberlour A'bunadh (kul att du nämner just den flaskis, verkar riktigt god!) och Talisker (10yo eller destiller's, får se..).

 

Kan hålla med om att Highland Park (honung!) är riktigt god, så också Laphroaig. De rökiga är över lag väldigt goda men passar inte alla tillfällen om ni frågar mig. Men när man väl blir sugen på en rökig då blir man _sugen_. Lite kul för övrigt att man kan få en kvadratfot av Laphroaigs ö när man köpt en flaska. Gillar man en blandning av rökigt och lite sötare kan jag rekommendera Caol Ila. Väldigt god och prisvärd. Gillar man Speyside-distriktet så är Balvenie Doublewood väldigt god. Inte alls spritid. Sjukt god doft och väldigt len smak.

 

Hur dricker ni er whisky förresten? Då tänker jag både på om ni har något till (typ choklad) samt hur ni faktiskt dricker den – smuttar på den eller större "klunkar"?

 

Bourbon har jag faktiskt inte provat men kan tänka mig att det har sin charm också!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hittade en helt ny och oöppnad Tullamore Dew under vår granhäck förra sommaren. Någon alkis som måste tappat den. Drack lite Irish Coffée med några polare, sen sålde jag den till en alkis för 100 spänn. Fick sedan reda på att den kostade >300 kr på systemet, så det var en liten miss.

 

Har druckit fasligt mycket vodka den sista tiden, (och öl är jag trött på). Kanske man ska börja dricka lite whiskey?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu kan jag väl iofs inte kalla mig någon whisky expert och jag har väl inte provat så många olika men måste säga att whisky är riktigt gott, vid rätt tillfälle såklart (vilket kan vara allt från ganska ofta till mer sällan).

Jack Daniels är en av de som jag druckit iaf och tyckt om.

 

Jag fick även en flaska Laphroaig av min far när han varit på Irland och besökt ett ställe där de lagrar whisky (kommer inte riktigt på vad det heter, bryggeri är det väl ändå inte iaf) men har inte smakat den än.

Han gillar whisky och jag har provat några olika när jag varit på besök hemma men jag har inte något direkt minne av vilka det var och vilken som var godast.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Pthia: Du tänker på destillerier? Laphroaig är riktigt, riktigt god vid rätt tillfälle. Som nu typ, när man kommit hem efter 12 timmar på jobbet. Då är den perfekt.

 

Schyssta bilder wilfried! Hur är Yamasaki, Talisker och Johnnie Walker Green? Sistnämnda är jag lite nyfiken på för att prova blended. Fina singelmalter i den :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Föredrar ni blended eller singelmalt?

 

Obs. Följande är skrivet med glimten i ögat. var och en får givetvis dricka vad och hur de vill. ;)

 

Som gammal inbiten whiskyälskare måste jag säga. Blended är inte whisky.

Det är ett flertal misslyckade försök att brygga whisky som någon sedan trodde skulle bli drickbart om man spillde ihop dem i samma flaska och spädde med sprit.

 

Men visst det går att dricka det med, i brist på annat :)

Fulwhisky fungerar alldeles utmärkt en het sommarkväll på stranden då en fin malt kan kännas bortkastad.

 

Ja jag har en klar favorit. Ardbeg 1975.

Tyvärr går just 75an inte längre att få tag på och de intilliggande 73 och 77 är rent löjligt dyra.

Men en vanlig Ardbeg Ten rinner ner rätt bra den med.

En fantastisk whisky med en rätt speciell doft. Personligen tycker jag den luktar rökt fläsk. Och det på ett bra vis.

 

Just maltshisky från Islay är i regel vad jag föredrar. Rökigt och tungt av tjära.

En god vän beskrev en gång en whisky med följande ord: "Det är som att naken och lycklig springa ner på en blåsig stenig strand och dra tungan över en nytjärad eka."

 

Ett annat fint citat jag drar mig till minnes: "Tycka vad man vill om irländarna, men inte fan kan de brygga whisky. Perfymerat jävla vatten."

Funkar bra att blanda med cola utan att få samvetskval.

 

 

En sak till som alla bör ha koll på.

Whisky dricker man ur tulpanglas i rumstemperatur utan föroreningar som vatten eller is i.

 

Hela konceptet med de stora whiskyglasen med is i härstammar från JR Ewing i TV-serien Dallas.

Det ser läckert ut. Men all doft dunstar tack vare det stora öppna glaset. Alla smaker dödas effektivt när drycken kyls ner och späds med vatten från isbitarna.

Perfekt om man vill se cool ut med inte tycker om whisky egentligen.

En enda liten droppe vatten förändrar fullständigt smaken av en whisky.

 

Får väl dock erkänna att det händer att jag blandar mig en Tullamore Dew och cola, eller spiller i mig en bourbon.

Vissa sorter dricks bara lite mer andaktsfullt. B)

 

En sak till som kan vara kul att känna till.

Whisky var till en början inte så populärt i skottland. Men när engelsmännen införde en statlig skatt på just whisky så började alla skottska klanhövdingar brygga sin egen whisky just för att inte betala denna skatt till kronan.

Så vi har på sätt och vis engelsmännens förtryck av skottarna att tacka för att det finns en sådan mångfald av bryggerier.

 

http://ashestoashaz.blogspot.com/2009/03/godis.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fin post Ashaz! Kul att höra dina tankar. Kanske skulle ta sig till Islay 2015 då. Har ju trots allt en kvadratfot där.... :)

 

Och ja, fick stora tumblerglas av min syrra i julklapp som jag bytte mot lite mindre glas. Typ sådana man dricker likör ur. Fungerar bra. Hade tänkt köpa de där whiskyprovarglasen sen, Glencairn. Både snygga och bra för doft och smak vad jag förstått.

 

Vad gäller vatten tycker jag absolut att man kan blanda ut. Beror väl lite på vilken typ av whisky det är. Vissa upplever jag inte alls att man behöver blanda, andra blir helt enkelt för starka. En cask strength blir väldigt mycket spritsmak om man inte blandar ut med lite vatten. Men det är såklart bara min åsikt.

 

Hur är Ardbeg Uigeadail förresten Ashaz? Funderar på vilken man ska köpa som första Ardbeg. 10-åriga eller just föregående. Vill helst inte lägga ut en förmögenhet heller, max 600-700kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur är Ardbeg Uigeadail förresten Ashaz?

Den är lite speciell.

Den känns "blommig". Inte alls som en Ardbeg enligt min mening.

Mer fruktig i smaken än tjära och rök.

Jag vet inte om de försökte attrahera en bredare publik med den eller vad de tänkte där egentligen. :)

 

Kör på den 10 åriga tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...