Hoppa till innehåll
Anime.se

Angel Beats!


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

Co3AC.png

 

Kopierar beskrivning från ANN, skriver ihop något senare.

 

In a world after death, angels fight for their fate and their future. Yuri, the leader of the Shinda Sekai Sensen, rebels against the god who destined her to have an unreasonable life. On the otherhand, Tenshi, the chairperson of the student council for the world after death, battles against the SSS members. SSS members utilize armed weaponry to battle it out against the angels harnessing supernatural powers.

 

Tänkte att det skulle kunna vara trevligt med en tråd eftersom serien verkar innehålla en hel del små ledtrådar att leta efter.

 

Spoiler avsnitt 1, den lättaste att se.

pDyvDcSAE.jpg

Ettor och nollor som flyger runt så fort "ängeln" parerar kulor (Binär kod?).

 

Spoiler avsnitt 1, mycket stor bild.

aNuLLoVat.jpg

Lampa som reparerar sig själv, de översta tre bilderna är från striden och de två understa från slutet av avsnittet.

 

Spoiler avsnitt 1, hör ihop med den andra spoilern.

bWReTYLHN.jpg

icYjonYVZ.jpg

Den översta bilden är från striden och den understa från slutet av avsnittet.

 

Det var de jag hittade, någon som såg något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Oj, det var mer än vad jag såg :P

 

Intressant!

Det kanske är så att dem inte dog utan har blivit uppkopplade till the Matrix ? :D

 

Har tyvärr inget att tillföra men kommer följa serien och så får vi se vad det resulterar i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, det var mer än vad jag såg :P

 

Intressant!

Det kanske är så att dem inte dog utan har blivit uppkopplade till the Matrix ? :D

 

Har tyvärr inget att tillföra men kommer följa serien och så får vi se vad det resulterar i.

Spekulation

Ja tanken med en Matrix liknande värld eller kanske ett MMORPG (termer som "NPC" etc) slog mig också. Alla som har spelat ett visst RPG till PS2 vet nog ungefär vad jag menar med det senare.

 

Finns dock saker som talar något mot det, "Ängeln" som jag misstänker talar sanning sa att alla var döda (men hon sa även att hon inte var en ängel).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Lite synd att dem inte fortsatte från förra avsnittet, var ju en tydlig filler den här gången känns det som.

Nja, det var ju ett karaktärsavsnitt för Hinata eller vad han heter. Det här är vanlig animeberättarstil: lär känna de enskilda rollfigurerna genom kortare delar där man koncentrerar lite mer på deras bakgrund och personlighet medan de gör något mer eller mindre oviktigt. Det är så man ska få lite känsla för karaktärerna till senare, då det behövs. Det tycker jag inte är samma sak som utfyllnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är väll som du säger, dock tyckte jag inte dem utvecklade honom speciellt och jag fick verkligen inga nya känslor för honom som man fick för t.ex. Iwasawa i föregående avsnitt. Spoil ang. storyn

Han missade en boll och knarkade ihjäl sig, om något så tyckte jag mer att han inte ens skulle fått en andra chans(som den här världen verkar erbjuda, av det man sett hitintills.)

 

Anledningen till att jag skrev filler har nog mer att göra med att jag egentligen inte vet riktigt vad en riktig filler innebär, jag tar det som att det är något som inte för storyn vidare, vilket det här avsnittet för mig inte gjorde.

 

Story igen.

Hade hoppats på mer ang. Ängeln och hur hennes speciall powers funkar, men det kommer väll :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4

Var tusan är mitt op med sexigt pianospelande? Jag känner mig lurad.

 

Yui moments
AngelBeats-04-Large14.jpg
Jag älskade det där. Har sett det för ofta med omvända könsroller.

 

Anledningen till att jag skrev filler har nog mer att göra med att jag egentligen inte vet riktigt vad en riktig filler innebär, jag tar det som att det är något som inte för storyn vidare, vilket det här avsnittet för mig inte gjorde.
Vanligtvis menar man väl att en animeadaption lägger till sådant som inte var med i källmaterialet.

 

Men jag håller med. Hände inte så mycket. Jag förstod inte riktigt meningen med att spela baseboll heller. Bara för att kunna gnugga jord i Angels ansikte? Eftersom hon inte verkar ha några känslor låter det inte som ett meningsfullt mål.

 

Trodde också att vi inte skulle få se något mer av GaDeMo nu när Iwasawa försvunnit, men icke. Fast konsertscenerna är väl dom bästa jag har sett, så ska inte klaga alltför mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5

Den börjar påminna mig om Sora no Woto med att ha kliché attraktioner (som att utspela sig på en skola) men i motsats till den skiten verkar den här ta sig på allvar på riktigt. Jag är verkligen fängslad av vad som kommer hända och vad allt är. Vem är Angel? Kommer Yuri få reda på något om Gud som hon hela tiden jiddrar om?

 

Jag undrar jag om Angel alls var elak egentligen eller om att försvinna faktiskt är målet att föredra. Allt i första avsnittet om att återfödas som en grode el dyl var väl bara spekulation utan någon grund alls. Jag börjar också förvänta mig (hoppas) att Otonashi och Angel ska sätta sig ner och bara prata. Om vem tusan hon är till exempel.

 

Apropå det så är mitt största klagomål att Otonashi inte känns som huvudkaraktären alls. Han gör ingenting. Visst, vi ser saker ur hans perspektiv och visst, vi får höra hans tankar då och då, men för det mesta står han bara i bakgrunden och ser på medans andra gör saker. Han blir säkert mer utforskad senare med tanke på minnesförlust and whatnot, men tycker nog att det kunde gjorts bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6

Börjar hända mer och mer nu, gillade onekligen det här avsnittet och vi fick veta en hel del nytt. Undrar dock hur serien kommer utveckla sig nu när varken Kanade eller Naoi verkar vara antagonister längre.

 

Det här avsnittet gjorde mig även nyfiken på Otonashis roll, jag fick intrycket från de sista minuterna om det är någon som har en speciell roll i den där världen så är det nog han.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6

Spoiler
Megumi Ogata spelar en pojke som mest av allt vill bli uppskattad av sin fader? I en lång monolog om sitt livs mening? Med konfrontativ text centrerad mitt i bild? Hm. ^_^

 

Ja, nu verkar även Naoi vara avväpnad. Utan antagonist eller klartydliggjort mål annat än "vara småstökiga elever för att inte försvinna" så finns det ingen uppenbar utveckling. Dags för plottwist?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jölk 6

Men. Vad hände nu? Gick väldigt snabbt tycker jag. Gillade inte. När det började med Naois flashback kom jag att tänka på Naruto the lost chapter. "I will tell you my tragic story."

 

Jag gillade mer humorn i klassrumet än den riktiga utvecklingen. Jag tror inte det är meningen. Är ändå hoppfull att den tar sig i kragen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heliga pungskruvar! Vad är det som händer!? (7)

Nu blir jag förvirrad... Det finns två änglar, eller snarare en ängel och en Tachibana. Den nye antagonisten är ju from som ett lamm nu... exakt vad är det som händer? Dessutom, exakt vad är det serien handlar om?

 

Jag får att svårare att greppa det här!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjo, det här känns inte som en serie som går att "lista ut". Jag tror inte att vad som hände i senaste avsnittet är resultatet av några förutsättningar som har förklarats (tydligt eller dolt) för tittarna. Serien är ju författad av Jun Maeda, författare av Kanon, Air, Clannad (spelen), och som med dem handlar det nog mer om att känna än att tänka. Som sådant försöker de nog inte strö ut ledtrådar i Angel Beats.

 

(Vissa detaljer har förstås lagts ut, som de som Orrin visat på, men det handlar nog inte om något som leder tankarna åt lösningen. Lösningen kommer att göra detaljerna förståeliga, men detaljerna leder inte till lösningen.)

 

Så det är nog "njuta av åkturen" som är att rekommendera. Fundera får man förstås göra (och diskutera gärna teorier här i tråden! Det gäller er alla!), men man ska nog inte tro att man har missat nåt om man inte fattar.

 

njuta av åkturen

Gillar du serien? Jag trodde du var en av det-är-inte-Kyoani-och-så-var-det-animationsmissar-så-det-är-skit-förespråkarna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så klart är jag besviken att Kyoto Animation inte tog sig ann detta projekt. De skulle nog ha lagt bra mycket mer tid på karaktärsdesign och bakgrundsbilder och gjort serien till något utöver det vanliga, precis som alla deras tidigare verk. Men serien lyckades fånga mig ändå.

 

Kyoto Animation har bara förmågan att ta ett original, oavsett hur bra eller dåligt det är, och skapa något som få kan göra bättre. Sen att vissa inte gillar att de gör "skräp moe-blobbserier" är en smaksak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heliga pungskruvar!
Batman (7)
Hon blev ju två stycken precis innan hon cuttade sönder fisken. När Christ hackade hennes dator såg de också vad jag minns någonting om en ny guard skill där hon fördubblar sig.

 

Så jag undrar jag. Är det verkligen två olika eller ställde hon sig till slut på "men jag är fortfarande elev"-sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heliga pungskruvar!
Batman (7)
Hon blev ju två stycken precis innan hon cuttade sönder fisken. När Christ hackade hennes dator såg de också vad jag minns någonting om en ny guard skill där hon fördubblar sig.

 

Så jag undrar jag. Är det verkligen två olika eller ställde hon sig till slut på "men jag är fortfarande elev"-sidan?

 

Jag vill gärna tro... (7)

... att hon inte gjort något aktivt val, eftersom jag tycker att Tachibana är den absolut skönaste karaktären i serien! Därför hoppas jag att det i så fall skulle vara någon slags ofrivillig försvarsmekanism som hon "byggde" när hon var den strikta, elevrådsordföranden. Får dock kika lite närmare på när Christ fipplar med datorn, kanske finns ledtrådar där ;)

 

Uppd. Det finns "Harmonics" som skall kopiera henne, dock ingen mer info...

 

Hennes röda ögon mot slutet av avsnittet talar ju för att det är någonting som skiljer sig...

 

 

@flaskis här ovanför:

 

Jag tycker då verkligen PA fått till det här alldeles förträffligt, helt i paritet med KyoAnis grejer, inga problem. Dessutom... är inte K/VA-folk inblandade i just storyarbetet och produktionen? Man kan ju tycka att oberoende studio så är det Maeda och co som i princip bestämmer hur djupa karaktärerna är och vilka vändningar serien skall ta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klibbnisse: Jo, PA Works gör det bra. Storymässigt är det på samma nivå som Kyoto Animation. Men Kyoto Animation har förmågan att göra alla karaktärer så mycket mer "levande" och lyfta fram deras känslor bättre åt tittaren jämfört med många andra studios. Detta tillsammans med en bra story skapar (enligt mig) mästerverk som Clannad/Clannad After Story, FMP TSR, etc.

 

Just pga detta har de lyckats så väl med t.ex K-On, som är en serie som i princip helt saknar handling/story. Om t.ex PA Works hade gjort K-On så skulle den inte ens kommit i närheten av den popularitet den fått nu, om ens att den skulle ha blivit lyckad öht.

 

Sen 7

Man ser faktiskt att när hon "splittar" sig så får hennes split röda ögon. Detta går på något sätt ihop med hennes beslut just då att "Jag måste rädda dem". Vi får helt enkelt se vad som kommer ske under nästa avsnitt. Som sagt, jag tänker inte längre försöka analysera det som händer och låta Key berätta på sina villkor :3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...