Hoppa till innehåll
Anime.se

Se det här!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte försöka mig på en ny liten animerelaterad forumaktivitet, lite av en personlig Månadens anime.

Målet med vad jag har tänkt mig är att deltagarna får se sådant de kanske inte planerat att se, och jag tänkte mig att det skulle gå till något i stil med att du säger vad jag ska se, en tredje person säger vad du ska se, någon fjärde person säger vad den tredje personen ska se, och så vidare.

Man måste se minst sex avsnitt om det är en serie (alternativt tre timmar om det är något annat) som man fått order om att se. Om serien/filmen är kortare än sex avsnitt/tre timmar så ska man se allt. Man får inte beordra någon annan att se något förrän man skrivit om sin egen upplevelse antingen i Vilken anime såg du klart senast? (om det man såg var allt) eller Vad ser du på för anime just nu? (om det inte var det) direkt här i tråden.

Det man ska ge order om måste finnas lätt tillgängligt på ett språk som man vet att den som ska lyda förstår. För de flesta är det engelska eller svenska, men om man vet att mottagaren exempelvis kan japanska så kan man föreslå något som inte finns översatt. Det ska inte vara för svårt att få tag på. Man får gärna säga varför man föreslår just det verket, och ge en anvisning till utgångspunkt eller liknande om man vill. Är det för att man älskar det och vill att fler ska se det? Vill man veta vad just den personen tycker om det? Eller vill man helt enkelt djävlas?

Den som ska lyda ska endast acceptera det som denne har osett, så det kan krävas mer än ett förslag, men kolla gärna deras MAL eller liknande först. Det räknas som osett om man inte har sett ett helt avsnitt (alternativt 30 minuter). Man ska inte medverka i tråden om man inte vet att man kan göra vad som krävs för att få tag på det man blir beordrad om att se.

Såå...

Säg något jag ska se, och varför jag ska se det! :>



Lista över vilka som har vad osett:

Hikari no Hohenheim → Sceleris: Weiss Kreuz
My → Hikari no Hohenheim: Yukikaze
Negi → My: Odin
idrougge → Negi: Toward the Terra
wilfried → idrougge: Lovely Complex
McDunk → wilfried: Mamoru-kun ni Megami no Shukufuku wo
Klona → McDunk: Ghost in the Shell Stand Alone Complex
Misho → Klona: RahXephon
Voffe → Misho: Mars Daybreak
Boda → Voffe: Dragon Half
Amarda → Boda: Gintama
Voffe → Amarda: Phantom
Hikari no Hohenheim → Voffe: Sensei no Ojikan
Amarda → Hikari no Hohenheim: Berserk
Runsi → Amarda: Biohunter
Negi → Runsi: Wicked City
Najica → Negi: Bartender
Saya → Najica: Magical Pokaan
Volbla → Saya: Eve no Jikan
flaskis → Volbla: Clannad
Båtsman → flaskis: Battle Programmer Shirase
Najica → Båtsman: Battle Athletes OVA
Negi → Najica: Sexy Commando
doppler → Negi: Planetes
Sceleris → doppler: Higurashi
Semonthy → Sceleris: Paradise Kiss
Genma → Semonthy: They Were Eleven
Kenzoku → Genma: Gurren Lagann
IJK → Kenzoku: Code Geass
Misho → IJK: Wolf & Spice
Hardan → Misho: Initial D
Olji → Hardan: Darker than Black 2
Semonthy → Olji: Escaflowne
Saya → Semonthy: Ef: A Tale of Melodies
Voffe → Saya: Gintama
Sceleris → Voffe: Macross Plus
Volbla → Sceleris: Ghost Hunt
Sceleris → Volbla: Tatami Galaxy
Voffe → Sceleris: Kemonozume
Najica → Voffe: Salaryman Kintaro
Dread → Najica: Fafner
doppler → Dread: Bubblegum Crisis Tokyo 2040
Najica → doppler: Dennô Coil
VoffeNajica: Kemono no Sôja Erin
Scab → Voffe: Area 88
ScelerisScab: Princess Tutu
doppler → Sceleris: Aoi Hana
Scelerisdoppler: Higashi no Eden
KlonaSceleris: Shiki
KidawKlona: Gankutsuou
VoffeKidaw: Yozakura Quartet
SoverejnVoffe: Gunnm
??? → Soverejn: ???

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som en rolig idé, och något jag gärna är med på. Är det meningen att man ska "ge ordern" i den här tråden då? Är det först till kvarn som gäller?

 

I så fall ska Sceleris se på...*

Weiss Kreuz! Eller Knight Hunters, som den också kallas. En gammal goding med förmodligen världshistoriens lägsta animationsbudget, och som INGEN förrutom min mor och jag verkar ha sett och åtminstone till en viss grad gilla. Min egen åsikt av serien är något förblindad av nostalgi; vore kul att höra hur någon helt oinsatt skulle reagera på den.

 

Serien är 25 avsnitt lång och gavs ut på DVD från AnimeWorks.

 

*Hidetagg ifall jag missuppfattat det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis rätt -- din önskan är min lag! Och oinsatt är jag sannerligen, min enda bekantskap med Vita korset är en mycket vag uppfattning om vad det handlar om och vad folk tycker om den. ^_^

 

Återkommer när jag sett den. Nu är det alltså någon annans tur att befalla Hikari no Hohenheim att se något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HnH ska se Yukikaze. Det är 5 (enligt mig) briljanta avsnitt av hög kvalitet. Berättelsen hör till genren hård SF, men mellan teknikbabblet skymtar en mycket känslosam berättelse fram om soldater som utkämpar ett oändligt krig. Serien, som är en OAD, är kanske det sista vettiga som Gonzo klämde ur sig, tillsammans med Last Exile som de gjorde i samma veva.

 

Jag är nyfiken på vad du kommer att tycka om animen, för den senaste personen jag rekommenderade den till var flygplanstokig och älskade alla stridsplan, men tyckte att själva berättelsen (som jag personligen älskar till besatthet...) stank gammal raggsocka.

 

Okej, nu har jag gett mig in i leken. Jag darrar verkligen inför vad jag kommer tvingas se. o_O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

My ska se Odin: Starlight Mutiny alt. den oklippta Odin: Photon Space Starlight Sailer om du törs. Mest för att jag inte sett den själv trots att jag haft i min ägo dvdn ett tag och har dessutom haft snurrat i min dvd men fick kalla fötter när företags-logon poppade upp. Tydligen skall den vara som en bal på slottet; fruktansvärt långtråkig och dödtrist och tråkig och alldeleds... underbar. Förutom att den tydligen inte ska vara underbar. Verkar också bryta mot vad du normalt skulle titta på så jag är säker på att du skulle ha intressanta saker att säga om den.

 

Lovar dessutom att se den personligen inom en vecka efter att du gjort det (förutom vad nu nästa person vill att jag ska se). Finns som sagt utgiven på dvd men givetvis också ganska lättillgängligt på annat vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara påminna om att det inte finns någon tidsgräns. Om det är något olidligt tråkigt så kan man se en halvtimme i månaden i ett halvår om man så behagar. Man får bara inte bestraff-... beordra någon annan förrän man är klar. ;)

 

(Men jag funderar på att sätta upp en liten "skampåle" i förstainlägget för att visa vilka som fegat ur! >:D)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då rekommenderar jag att Negi, som verkar vara en man med smak, ser på Toward the Terra – Kampen om jorden. Gärna den svenska dubben. TtT-filmen är den enda film som är ännu långtråkigare än Odin, och den svenska dubben bland det sämsta som två män och en kvinna gjort tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då tycker jag att wilfried skall titta på Mamoru-kun Ni Megami No Shukufuku Wo!(Varför du ska se den är därför den är väldigt bra och jag såg på din ANIMELISt att du inte har sett den. En väldigt bra serie enligt mej)

 

En rolig komedi med lite slag av action och mycket kärlekt i luften och pinsamma ögonblick :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

McDunk ska se på Ghost in the shell: stand alone complex. En serie som handlar om en speciell organisation i framtiden som löser svåra och ovanliga fall bakom kulliserna. Serien är en actionthriller som innehåller mycket robotar och sci-fi.

 

Själv älskar jag serien och vill att så många som möjligt ska se den, helst vill jag även att folk ska gilla den men det kan jag inte kräva men jag vill åtminstone att man ser på den och sen säger vad man tycker om den. Sen ser jag att du verkar gilla mycket romansserier så ska bli kul att se vad du tycker om den här som en bra bit ifrån den genren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man skulle ta och ge sig in i leken! Misho kommer häröver att vila ögonen på Mars Daybreak, också Bones inblandade (syftar på RahXephon) och utspelar sig i liknande anda. Mars har svämmats över och mänskligheten på planeten överlever på fartyg på de öppna haven. Livet är svårt för människorna eftersom ekonomin tagit ett stort slag, det är dåligt med arbete och priset för mat är skyhögt. Vissa grupper har blivit pirater för att slåss mot den korrupta regeringen, och vår protagonist råkar befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt och blir inblandad i detta undervattensäventyr av mecha-fajter.

 

Mars Daybreak är lite av en dold serie, tycker jag. Den är inget mästerverk, men den är inte fy skam heller. Därför tänkte jag dra upp den till ytan för att få den lite uppmärksammad, för det tycker jag den är värd. Om Eureka Seven eller RahXephon var något att hänga i granen så är Mars Daybreak tämligen lättsmält. Ett plus poäng från min sida är att huvudpersonen, främst killar, kan laga mat. Jag är inte helt säker varför, men det är ett karaktärsdrag jag tycker väldigt mycket om. (Kanske en indikator till att han har huvudet där det ska vara.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill också vara med o leka om jag får ...

Voffe jag tycker du saknar komik i din MAL så du ska ge dig ett mästerverk ifrån Shinya Sadamitsu som även var med och skapade mobile suit gundam m.fl så jag pratar självklart om Dragon half ^^ Den må bara vara 2 avsnitt men ack vad jag har skrattat till dom 2 avsnitten när man var yngre ^^ .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittar på Ghost In The Sell Stand Alone Complex. på avsnitt 6.

 

En väldigt välgjord serie med intressanta karaktärer.

doc lite för enformigt serie för mig men ska ge det en chans att titta vidare så fort jag är klart med det jag kikar på.

 

Da Capo + Evangelion :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En liten fråga angående regeln att man inte kan beordra folk att se sånt som de redan har setts: gäller det även om de bara har sett ett par avsnitt av serien, och sedan lagt den åt sidan? Kan någon säga åt mig till exempel att se på Girl's High från avsnitt 3 eller K-On!! från avsnitt 7?

(Snälla be mig inte att se mer av Girl's High...)

 

Också: det är bara anime, som i japanskt animerat, som räknas va? Jag kan alltså inte beordra någon att gå och se Avatar The Last Airbender eller Scooby Doo, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man behöver inte acceptera en order att se något man har sett ett helt avsnitt (alt. 30 minuter) eller mer av, eftersom aktiviteten handlar om att se något man annars inte skulle ha sett. (Har man redan sett ett avsnitt eller mer så har man ju redan åtminstone skaffat sig en uppfattning om verket.) Om verket är väldigt annorlunda efter en viss punkt dit den lydande inte ännu hunnit kan vi diskutera saken då.

 

Det är mycket riktigt bara anime som räknas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vidare till nästa person. Jag ser att Amarda ger ett snyggt betyg åt Darker than BLACK, därför tycker jag att Phantom ~Requiem for the Phantom~ är något att ge sig på. Handlar om också om en hemlighetsfull organisation, Inferno, som huvudkaraktären är bunden till och har svårt att bryta sig loss från. Inferno använder känslokalla "Phantoms" (liknande en "Contractor", fast utan övernaturliga krafter) för lönnmörderi och vår protagonist blir indragen i denna maffia-berättelse vare sig han vill eller inte. Mycket bra och spännande enligt mig. Plus väldigt fin musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kom undan lindrigt med ynka två avsnitt från Se det här!-tråden. Dock sitter ett tack till Boda på sin plats! Dragon Half har vart en såndär som fått en snabb glans vid flera tillfällen för att sedan glömmas bort när jag skummar igenom titlar av animé att se.

 

Den må vara kort. Det må vara hjärndöd handling (minimal och full av hål) och slapstick. Men det drogs inte mindre i smilbanden för det. Först hade jag väntat mig något i stil med sagoavsnittet från Here is Greenwood. Det var inte en helt korrekt gissning, men inte heller helt åt skogen. Båda är väldigt slumpmässiga, och sådär lite småkul bör nog nämnas. Jag tycker det var lite synd att den bara var två avsnitt, jag hade gott kunna sett ett par avsnitt till med mer tillfredställande handling. Rekommenderas till den som har en timme över och är på småskrattshumör.

 

Allt som allt ger jag den 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På Mys begäran gav jag mig in på Sci-Fi-dramat Yujikaze.

 

Tyvärr måste jag säga att jag till en början inte alls blev särskillt upphetsad av den; det blev liksom för mycket teknbabbel ("Zero-zero-alpha go to protocol BFA for landing on two-four-seven..."), och ingen av av karaktärerna fick mig att bry mig om dem på något betydande sätt. Med det sagt kan jag inte blunda för seriens överläggande kvalitativa känsla: animationen var grym och mycket tanke verkar ha legat bakom samtliga obegripliga termer. Runt de senare avsnitten började dessutom berättelsen ta fart, och jag kunde äntligen utveckla någon form av känslor för figurerna. Allt som allt är detta ett verk som osar kvalitet, och for därför ett godkännande från min sida, även om det inte riktigt är min kopp té.

 

Premisserna påminner för övrigt lite grann om Strike Witches: flygande soldater som slåss mot mystiska alienrymdskepp. Båda är dessutom Gonzos verk, nästan som att de sneglade lite på Yukikaze och ville göra en version med gulliga flickor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då var man tillbaks igen, och den här gången tänkte jag bjuda Voffe på en rolig liten serie som (enligt animelistorna jag ser) verkar vara relativt okänd på forumet: Sensei no Ojikan (eller Doki Doki School Hours som R1-utgåvan heter). Det handlar alltså om en Slajs-Of-Lajf-serie i stil med Azumanga Daioh, Lucky Star, Hidamari Sketch osv., med kvalitetsnivå som ligger närmare det förstnämnda än sistnämnda. Den har dessutom ett element som ingen annan serie jag sett av den här typen har: killar! Just det, här har vi en japansk skol-slice-of-life där båda könen är representerade och ändå lyckas undvika könsklyscheträsket och förbli rolig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...