Hoppa till innehåll
Anime.se

Yahoo Japan?


TheFlyingDragon
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort det. Fick Gunbuster-LD-boxen för typ 150 spänn. Hur...?

 

Jag slösurfade på sajten och såg föremålet, och att säljaren kunde skicka utomlands. Han skrev det rakt ut på engelska. Jag skaffade Yahoo! JAPAN ID för att kunna logga in och lägga bud. (Talar man inte språket så finns det guider så som denna.) När jag vann så mejlade vi lite åt varandra om betalningar, och sen fick jag paketet.

 

Det är väldigt få säljare som är villiga att skicka utomlands: sök på auktionssidan efter "海外発送". Står det "対応します" så är det ja, "対応しません" är nej.

 

Om du kan japanska kanske du kan övertyga dem, och om du inte kan det och verkligen vill ha föremålet så måste du kanske använda en mellanhandstjänst som Rinkya. De hanterar dessutom säljare som inte skickar utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur bar du dig åt att betala? Normalt brukar betalningsalternativen vara följande:

 

- Överföring till japanskt bankkonto. Är man bosatt i Japan kan man skaffa ett japanskt bankkonto och då är detta ett billigt alternativ. Är man inte bosatt i Japan kan man inte skaffa ett japanskt bankkonto, och då blir detta fruktansvärt dyrt. Nordea tar 30 kr för att skicka pengarna och så tar den japanska banken några tusenlappar av mottagaren för besväret att ta emot pengarna. Alldeles för dyrt!

- Yahoo kantan kessai (Yahoo!かんたん決済) via ett konto i vissa japanska banker. Kräver åter ett japanskt bankkonto (se ovan).

- Yahoo kantan kessai med kort. Åtminstone förr i tiden var man tvungen att ange för Yahoo hur man stavar sitt namn med katakana. Om man skriver fel, eller inte talat om för sin bank hur man stavar namnet med katakana, vägrar Yahoo att acceptera betalningen. Känner inte till att någon svensk bank skulle erbjuda tjänsten att registrera hur ens namn stavas med katakana, så svenska kort är förmodligen obrukbara.

 

Om man bara kan *betala* på något sätt, kan man slippa halva besväret med mellanhänderna. Då behöver mellanhanden bara ta emot sakerna (och inte sköta korrespondensen med säljaren), så avgiften till mellanhanden blir lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur bar du dig åt att betala?

De som förväntar sig eller åtminstone har vana med att göra affärer med utlänningar är lite mer förutseende. Åtminstone var "min" säljare det: han har PayPal.

 

Nordea tar 30 kr för att skicka pengarna och så tar den japanska banken några tusenlappar av mottagaren för besväret att ta emot pengarna.

Haha, galet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...