Hoppa till innehåll
Anime.se

Astraias våg


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara nämna en av de serier som går i Afternoon just nu. Afternoon ändrar sina serier ganska friskt, och det är nästan inga kvar av de som fanns när jag började med tidningen för en fem år sen eller så. Det är typ O! Gudinna och Evighetens Invånare (Blade of the Immortal). Och jo, Love-yan är kvar också.

 

Astraias våg är en serie om det nya nämndemannasystemet i Japan, som om jag inte missuppfattat infördes för några år sedan, och som innebär att vanliga Yamada sitter som jurymedlemmar (tvingas ta ledigt från arbetet allså). Exakta detaljer vet jag inte, men i serien är domare och advokater ganska kritiska till det här systemet. Jurymedlemmarna är inte heller särskilt glada, eftersom de riskerar sin plats på jobbet, även om det givetvis är olagligt att sparka någon pga att de kallats in som jury.

 

Serien har gått i tre delar än (säkert fler, men vad jag läst) och har dels handlat om vanligt folk som kallas in, folk som burit/bär på fördomar om brottsling X eller brott X men som får ändå får en insikt i att det inte är så enkelt (helt orealistiskt alltså). Men det senaste avsnittet var faktiskt ganska coolt, där det handlade om en ung blivande domare som är frustrerad över att man som domare inte får sätta sig in i fallet; han vill hellre bli till advokat, som faktiskt är de som snokar reda på sanningen, medan domaren bara ska sitta där och lyssna. Brottslingarna är två tvillingbröder som kidnappat och mördat en ung man, men tvillingarna föddes med 20 minuters mellanrum och mordet ägde rumt precis när den ena var 19 och den andra 20; den ena var alltså omyndig. Handlingen går ut på att det verkar som om 19-åringen är den riktiga skurken, som bara står tyst och inget säger, och 20-åringen gråter och är ångerfull. Givetvis visar det sig att mordoffret var en riktig rikemansgossejävel som plågat alla sina jämnåriga och var allmänt hatad och avskydd. Och allt faller på när huvudpersonen fattar att 19-åringen troligtvis inte alls var den som begick mordet; tvärtom hade han lagat risgröt åt den kidnappade. Men han stod ändå knäpptyst och sa ingenting, vilken man senare förstod beror på att omgivningen ständigt behandlat honom som skit och att han lärt sig att det inte är någon idé att säga emot.

 

Det var ganska balla scener i jurysammanträdet när den blivande domaren ställer sig upp och i dramatiska kameravinklar, böljande domarkappa och en oljig tecknarstil som påminner om Jojos Bisarra Äventyr, och upprepar lag på lagtolkning och vad som gäller och vad som är viktigt. Vartefter han mal på förvandlas hans ansikte till en demonmask (som symboliserar att man måste ta på sig en ond mask för att göra gott) som väser ur sig ånga. Alla i juryn stirrar förfärat, svettdropparna trillar ner för pannorna, argument möts av motargument och det är en härlig soppa, som har lika stor verklighetsförankring som "Oj, det trillade ner en utomjordisk tjej från yttre rymden och hon missuppfattade vad jag sa som ett frieri och nu måste vi gifta oss men jag har ju tjejen i klassen som jag gillar och sen är det läraren och grannflickan och lillsyrran och…" men det är aningen ovanligare som fiktion. Och faktiskt riktigt manligt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

astraia2.jpg

Hagiwara blir till en demon i sammanträdesrummet.

 

astraia1.jpg

Hagiwaras demoniska övertalningskraft har tvingat in nämndemännen i en fälla – de måste gå med på att antingen sänka straffet eller förskjuta rättegången, och Hagiwara har i och med det utnyttjat nämndemannasystemet till sin fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...