Hoppa till innehåll
Anime.se

Ore no Imouto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

De lyckas inte bjuda på så värst djupa insikter, men ack vilken trevlig företeelse. Det trevligaste är väl att Taketatsu faktiskt är en nörd som spelar dejtingspel, och till och med är less på att hennes bror inte delar hennes intressen. Det borde egentligen inte göra det, men av någon anledning får det mig att tycka om Kirino mer. Bara för det här sambandet så börjar hon stå för någonting mer än att vara en jobbig unge. Hon står för nördism överallt! Ayana, faito o/

 

Nu längtar jag efter nästa säsong OreImo.

Citerat för sanning och medhåll. Otroligt festligt att höra. :widegrin:

 

Som jag sa på IRC: tur att jag inte kan japanska, för då skulle jag nog bara lyssna på röstskådisradio hela tiden. :happydrop:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rätt intressant, lite kul att höra ifrån bakom kulisserna och dylikt. Känslan dem klippen lämnar en med är väll att det är kul att vissa utav dem delar våra intressen. Alltifrån japanska berättelsespel, till anime och manga. Skulle vara lite tråkigt om dem bakom brancshen tyckte det var helt tråkigt eller värdelöst.

 

Vettefan, det är väll lite som det här forumet. Kul att man inte är ensam och att det finns mer som får samma glädje =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle vara lite tråkigt om dem bakom brancshen tyckte det var helt tråkigt eller värdelöst.

 

 

Som när jag hörde ett kommentarspår med Spike Spencer (Ikari Shinjis amerikanska röst i Evangelion) och han var helt uppenbart inställd på att att han gjorde rösten till en barnfilm med coola superkrafter och robotar och helt aningslös inför de psykologiska aspekterna.  :heartbroken:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Läste just på Yaraon att Oreimo 2 kommer att täcka fram till slutet av böckerna! Najs! (Vad jag än tycker om serien så vill jag att de avslutar den.)

 

Jo, samma här. Om det är något som får mig att tappa sugen för anime överlag, utöver alla riktigt usla serier som ej borde ha adapterats över huvud taget (men dessa kan man undvika), så är det alla dessa projekt som är "stuck in limbo". Om inte källmaterialet är avslutat eller åtminstone på väg att avslutas inom de närmsta åren borde det fan vara olagligt att sätta igång med en adaption. Evighetsserier (oftast shōnen-manga) samt adaptioner av exempelvis 4-panelsmanga kan få vara ursäktade av naturliga orsaker men det finns få saker som irriterar mig mer än animeadaptioner som faktiskt berättar en historia som lämnas ofullständig utan att någon vet om den någonsin kommer att fortsätta och detta på grund av att källmaterialet inte var redo för adaption när animeprojektet sparkades igång.

 

 

Med andra ord, trevliga nyheter och jag tycker att detta kom inom en rimlig tidsperiod. På det här sättet kom slutet innan serien började glömmas bort och utgivningsmetoden bör fortfarande ha resulterat i att källmaterialet fick lite mer uppmärksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ibland undrar jag om det är något speciellt antingen med japaner eller med icke-nördar i allmänhet som låter dem tycka att det inte är lika viktigt att avsluta berättelser. Eller viktigt med överraskningar. ("I NÄSTA AVSNITT: MASAAKI DÖR PLÖTSLIGT OCH ÖVERRASKANDE! HUR KOMMER VÅRT GÄNG ATT HANTERA DETTA?!")

 

Angående Oreimo 2 så återstår det väl att se om det räcker med 13 avsnitt eller vad det blir, eller om de kommer att ha en bunt webbavsnitt eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

KIRINOOO!!! ლ(ಠ益ಠლ)

 

(Oreimo 2, avsnitt 1)

Spoiler
I början av avsnittet så ser man en liten episod från syskonens barndom. Kyōsuke började bli i den åldern att han blev för generad för att bada med sin lillasyster, och börjar vara elak mot henne. "Jäkla Kyōsuke, så där säger man inte!" tänker jag. "Ser du inte hur ledsen hon blir?!"

 

Men hon studsar tillbaka och blir fjortisdryg mot honom. Fast hon är typ sex-åtta år eller så. Jag förstår att det är en mask, men ändå. Pang-bom. Där försvann de små empatipoäng hon hade. Och i resten av avsnittet så får man se när Kirino är otrevlig mot sin storebror och driver honom att göra en massa saker för henne utan minsta lilla raka "tack". Killen går mest omkring och verkar känna sig värdelös. Föräldrarna ger henne all uppmärksamhet, han får inget tack av sin lillasyster, han är oviktig för den där klubben han gick med för Svarta kattens skull, som också sitter och säger åt honom att han är störande (även om de har något på G).

 

Jag blir så uppretad. När jag följer berättelser om mobboffer och liknande, så tycker jag att det är väldigt tillfredsställande med "mobboffret slår tillbaka" (fysiskt eller psykiskt eller på annat sätt), och jag börjar känna så här. Stark vämjelse mot mobbaren. För Kirino känns som en mobbare. Det tråkiga med serien är att det känns som att man ska ta det som Kyōsuke. "Ufufu, hon är en sån gullig lillasyster, det räcker med att hon ler ärligt när hon spelar porrspel, det förlåter allt otrevligt beteende." Nej! Det gör det inte! Hon är otrevlig, och hon måste "besegras"! >:(

 

Tack och lov för Svarta katten.

 

Irritation och dålig musik. Japp, Oreimo är tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

s2e1

Men hon är ju så söt :jhappy:

 

Hela badscenen var jag inte säker på hur mycket som var flashback och hur mycket som bara var Kyousukes dröm. För han drömde det väl? Inte helt tydligt. På ett sätt blev jag förvånad att syskenen någonsin varit på god fot med varandra. Jag antar att det inte är konstigt, men det känns så opassande. Och så fick vi ju veta att det är Kyousukes fel att hans syster blev en bitch. Good stuff.

 

Det är mycket som jag inte riktigt minns i första säsongen, som varför Kyousuke gick med i den där spelklubben, men uppenbarligen så fick han en puss på kinden av Svarta Katten. Det som slog mig mest i avsnittet var att vi fick se huvudkaraktären älta hur han ska hantera det, i motsats till vissa andra haremserier där huvudkaraktären inte har egna känslor. Nå, OreImo kanske inte är så fruktansvärt haremaktigt, men jag uppskattar att Kyousuke inte är fullkomligt platt.

 

Jag tror att Kirino behöver en ny garderob.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Vem säger att det inte kan bli romans mellan syskon? :cool:

 

Andra säsongen har obehagligt nog återfunnit sig i status quo. Jag undrar vad poängen är med karaktärsutvecklingsscener när karaktärerna fortsätter bete sig likadant efteråt. Det enda jag brydde mig om i avsnitt två var att Manami är störtcool igen. Hon måste vara min favoritflicka, tätt följd av Saori.

 

Men nu vill jag se mer av Kyousuke och Svarta Katten :(

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ajuste! Nu kom jag på vad jag ville skriva efter andra avsnittet av andra säsongen. Jag undrade nämligen över

hur mycket Ayase vet om Kirinos porrspelande. Jag minns avsnittet där Ayase ville säga upp vänskapen med Kirino för att hon avskydde otaku, och att det löste sig genom att Kyōsuke tog på sig skulden på nåt sätt. Så jag tänkte fram till nu att Ayase inte visste sanningen... men det kanske hon gjorde? Vad var det som hände i det där avsnittet i första säsongen

?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

(Oreimo 2 avsnitt 4)

Spoiler
"Jag bad ju om ursäkt [för att du sprang ut naken i hallen utan varning när jag kom hem], så förlåt mig!" Alltså, visst att Kyōsuke är galet mycket "siscon", men skiten som han är villig att ta för sin lillasyster... :tireddrop:

 

Sen i slutet av avsnittet så ber hon honom att bli hans pojkvän. Detta verkar tydligen ha överraskat folk, vilket i sin tur överraskar mig. Har de aldrig sett anime förut? Det är väl ganska givet att det följs upp av "v-var inte dum, dumskalle! Jag menar att du ska låtsas vara min pojkvän i [någon viss situation]".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serien borde heta Tjenare Att Jag Har Såhär Många Småsystrar, för alla flickor som Kyousuke möter verkar ta upp vanan att kalla honom någon form av "brödra mi".

 

s2a4

Det som smått förvånade mig med avsnittet var väl att det vadade ovanligt långt ut i klichéträsket för att vara OreImo. I första säsongen hade vi "ramla på tjej så att hennes tröja flyger upp och blottar hennes bröst"-grejen, men efter det hade serien varit relativt lugn. Tills det här avsnittet då. Naken i hallen och väldigt klumpigt knuten handduk. Bleh.

 

Om vi bortser från hur mycket man trovärdigt kan öka en tränad atlets fysiska prestation med moraliskt stöd, varför valde Kyousuke att skrika att han är en siscon? Vad menar han ens med det? Hur långt går hans systerälskan? Var han över huvud taget allvarlig? Jag kanske glömt bort något som hänt tidigare i serien, men det överraskade mig milt att Kyousuke själv skulle utbrista något sådant. Och å andra sidan, varför är Kirino cool med hela grejen? I slutet så skrattar hon åt saken istället för som med allt annat som har med Kyousuke att göra, där hon kallar honom för pervo och äckel och kryp etc.

 

Pojkvängrejen faller i samma led. Det känns inte Kirino. Visst att dra med honom och shoppa, men pojkvän... Hon är väl tsundere, men pojkvän? :|

Jag har nog svårt att se vad för anledning hon skulle kunna ha. Det här är inte Summer Wars där hon har en stor, krävande släkt att imponera på. Ska hon träffa några onlinekompisar som hon påstått sig ha en pojkvän inför? Eller vill hon försäkra sig mot våldtäckt. Kanske ska hon möta några sorts publikationsmänniskor gällande hennes bok. I'm out. Det är alla anledningar jag kan komma på, och ingen av dem är en direkt bra anledning för att fejka partnerskap. Jag kanske inte borde förvänta mig bra anledningar till saker i OreImo, men det här tycker jag, som sagt, är en ovanligt låg nivå.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Oreimo 2 avsnitt 4)

Spoiler
varför valde Kyousuke att skrika att han är en siscon? Vad menar han ens med det? Hur långt går hans systerälskan? Var han över huvud taget allvarlig? Jag kanske glömt bort något som hänt tidigare i serien, men det överraskade mig milt att Kyousuke själv skulle utbrista något sådant. Och å andra sidan, varför är Kirino cool med hela grejen? I slutet så skrattar hon åt saken istället för som med allt annat som har med Kyousuke att göra, där hon kallar honom för pervo och äckel och kryp etc.

Jag tror inte att man ska ta det för långt, det här med "siscon". Kirino hade kallat honom för "lolicon" flera gånger i avsnittet, och då blev det i "jag är inte lolicon, jag är siscon" närmast en retorisk spegling, istället för att säga "lilltjejen är väl gullig, men jag tycker bäst om min lillasyster" vilket inte flödar lika lätt. Och det är acceptabelt, för att medan "lolita complex" antyder en sexuell dragning, så gör inte "sister complex" det, åtminstone mycket mindre. Det kan lika väl innebära att syskonkärleken till och stoltheten över systern väger tyngre än romantisk-sexuell dragning till tjejer från utanför släkten, och det är ungefär den sortens siscon som Kyōsuke har, i min läsning av serien.

 

Och Kirino accepterar det? Hon hade som sagt kallat honom för lolicon flera gånger under avsnittets gång. Innebar det att hon verkligen trodde att han skulle bli sexuellt attraherad till Ria och att han skulle agera på attraktionen? Nej, jag tror inte det. Jag tror att vad hon egentligen menade med det var "visa inte för mycket uppmärksamhet till min lilla tolvåriga tjejkompis när hon är här – det är mig du ska visa din uppskattning för". Så när han ropar ut "jag är inte lolicon, jag är siscon" så blir det snarare en lättnad för henne, att hon fortfarande är viktigast för storebror. "Ingen kan ta min plats för honom."

 

Gamla Kyōsuke, typ avsnitt ett av första serien, skulle aldrig ha ropat det, men efter hela första serien så kan jag gå med på det. Han åkte ju faktiskt hela vägen till USA för att snyfta och säga att han inte kunde leva utan sin lillsyrra i huset – det råder väl inte längre något tvivel om att han verkligen är siscon.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

avsnitt 5

"Det är det enda sättet hon kan avböja utan att vara oartig."

 

:sceptic:

 

Det förvånar mig fortfarande hur autonom Kyousuke är. Han... gör saker! Han har känslor och åsikter. Det känns så uppfriskande jämfört med allt annat dylikt dravel jag ser på.

 

Och Svarta Katten blir en vit katt. Vad sött. Och vad är detta? En riktigt ful pojkvän måntro? Det är i alla fall något att vara intresserad av. Jag är faktiskt rätt förväntansfull inför hur den här personen kommer förklaras. Och hur Kyousuke kommer reagera. Hoppas han reagerar med att få en viss annan person som flickvän :shappy:

 

Red: Jag börjar dagdrömma om hur OreImo hade sett ut utan Kirino. Kyousuke är en helt vanlig kille som ska börja andra året på skolan. Då stöter han på en kort flicka i årskurs ett som gillar att klä upp sig, och de råkar hamna i en spelklubb tillsammans. Han får reda på att hon är en supernörd och introduceras till hennes stolliga kompis med lustiga glasögon, och de lever ut sina välsignade skoldagar.

 

Det hade kanske varit lite mer vanligt och tråkigt, men det hade varit mera sött.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

avsnitt 7

Ja, syskonen har verkligen utvecklat en lustig relation. Kyousuke gör saker som man bara skulle förväntat sig en pojkvän att göra, men själv ser han det som något rätt oskyldigt egentligen. Är det här vad siscon innebär? Mer än vänner men mindre än älskare~ Kirino däremot tycker att han är ett fullständigt pervo, vilket jag inte riktigt vill säga emot.

 

Kyaa! OTP har äntligen formats, och varken Manami eller Kirino verkar vara ledsna över det. Eller... de kanske inte vet än. Det verkar som det utvecklas till en mysig romans rätt snabbt, vilket uppskattas. Det var ett ovanligt roligt avsnitt också. Kom igen nu, OreImo. Nu har du chansen att brassa på med riktiga intriger!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 8 kronologiska reaktioner

Ååh, vad sött. Två extra chuuni-poäng till Svarta Katten, men hon är söt även som fantasiprinsessa.

Hihihi, Ruri din filur. Vad hade du egentligen planerat den där kvällen? Och jag älskar lillasyrran. Hon är störtball.

Åååh, dubbelt sött. Vad kan hända efter att ni spenderat så mycket underbar tid tillsammans?

Neeeej! Svarta Katten din satans dummer! Varför gjorde du såhär? Du behöver inte Kirino. Ingen vill ha Kirino. Hoes before Bros ;_;
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

NEEEJ! Det blir tre extra webbströmmade avsnitt, avsnitt 14-16, trots allt. Jag hade hoppats på att de skulle knyta ihop säcken i TV-sändningen, eftersom jag blev ofrivilligt spoilad på slutet till den grad att jag nästan helt tappade intresset av att följa serien. Spänningen gick förlorad. Inte för att det är en direkt spännande serie hur som helst, men ändå. Jag är ju inte så jäkla förtjust i resan, så då var den okända destinationen det som höll igång mig. Suck.

 

Nåja, resan är inte bara skit. Även om den är jävligt konstig. Säsong 2 avsnitt 9

Spoiler
Kirino visade mänsklighet! Syskonbanden, och Kirinos mänsklighet, har repat sig något när hon kan trösta honom så där. Jag tyckte till och med att det var lite fint. "Även om ingen annan gör det, så kommer jag alltid finnas här för dig."

 

Sen är det en del lustigheter och konstigheter. Som att Kyōsuke tänker på sin syster som "Kirino-san" och tycker att hon är så cool "att jag skulle kunna falla för henne". Kyōsuke är konstig.

 

Och Kirino är inte okej med att Kyōsuke har en flickvän över huvud taget, för att hon vill vara sin storebrors viktigaste person. Kirino är konstig.

 

Och Svarta katten, som bjuder på té utklädd till kattpiga, har som sitt slutmål att Kyōsuke och Kirino ska vara sams. Svarta katten är konstig.

 

Säsong 2 avsnitt 11

Spoiler
Inte konstigt Kyōsuke och Kirino är konstiga, med sådana föräldrar. "Du har väl inte gjort nåt konstigt med Kirino?" Liksom, vafan, är incest det första en mor misstänker bara för att 1) syskonen inte är lika kalla mot varandra som förut och att hon kallar honom vid förnamn, och 2) ett fotoklistermärke på kylskåpet? Det första är väl bara bra, och det andra betyder väl inget, dessutom har de ju en förklaring: de ville lura hennes modellchef. Konstig morsa!

 

Och Kyōsuke är fortsatt konstig med sitt nästan romantiska "jag ska få toppbetyg och återvända [till dig]!" Sen börjar han triggar flaggor för Kanako helt plötsligt; det funkar nog bättre i boken, här känns det mest som sista-minuten-harem. Åsså börjar han trigga ännu fler flaggor med yan-tsun-Ayase.

 

Sen kommer Svarta katten och hjälper oss nå seriens konstigaste punkt någonsin: "Jag är bättre vän med Kirino än vad du är! Det skulle vara okej med mig om Kyōsuke och hans syster hade sex! Jag skulle villigt lämna ifrån mig förstaplatsen! Skulle DU acceptera Kirino om hon älskade sin bror som en man?" Vafan?! Är Svarta katten helt spritt språngandes? Och Kyōsukes reaktion sen, typ utforskande: "så, öh, vill Kirino ha sex med mig?" Svarta katten rodnar och säger att det bara var ett exempel.

 

Skitkonstigt. Skitkonstigt!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...