Hoppa till innehåll
Anime.se

Ore no Imouto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Titel: Ore no Imouto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai

Varför: Med en titel som en porrdoujin har jag inte råd att missa det. Jag väntar mig en imoutocon-serie.

Suck. Nog är det imoutocon alltid, men med en sån där vinkel så att det ska vara lite incestuösa undertoner utan att det faktiskt ska vara något. Killen är liksom helt emot idén, men hela seriens upplägg skvallrar ju om att man (och han) ska underhålla tanken.

 

Det är med andra ord en fetischserie som vill vara helt rumsren. Vilket hade varit helt okej, om den hade något annat att erbjuda, som till exempel situationskomik. Eftersom det inte var någon sådan i första avsnittet så blir jag dock inte direkt hoppfull för återstoden. Såatteh, trist första avsnitt, men produktionen i sig är väl okej. Får se hur resten blir. 5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Fortsätter att följa Aldrig att min lillasyster är så söt. Jag har lite svårt för att greppa vad det är för slags serie egentligen: är det en komediserie utan skämt eller en dramaserie utan patos?

Skämt har den väl? Åtminstone finner jag den påfallande lustig, det kan i och för sig kanske bero på att serien som sådan inte har några direkta punchlines som kastas i ansiktet på en, utan snarare det tjocka (och ibland obekväma) lagret av underlig stämningen som genomsyrar hela serien. Om inte annat går det väl lite som en slags feelgood-serie?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skämt har den väl? Åtminstone finner jag den påfallande lustig, det kan i och för sig kanske bero på att serien som sådan inte har några direkta punchlines som kastas i ansiktet på en, utan snarare det tjocka (och ibland obekväma) lagret av underlig stämningen som genomsyrar hela serien. Om inte annat går det väl lite som en slags feelgood-serie?

Nu höll du väl med mig om att den inte har skämt? :shappy:

 

Vi snackade faktiskt nyss på IRC om humorn i OreImo. (Vad ni missar när ni inte hänger i chattkanalen!) Jag tycker som sagt att den inte har någon humor -- igenkänningssituationer är inte humor i sig -- eller något fungerande drama att tala om, så den känns mest fladdrig. Som att den inte är så mycket mer än ett fordon för sagda igenkänningssituationer. Feelgood-serier kan väl vara okej, men OreImo känns bara trist.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Ore no Imouto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai

Varför: Med en titel som en porrdoujin har jag inte råd att missa det. Jag väntar mig en imoutocon-serie.

Suck. Nog är det imoutocon alltid, men med en sån där vinkel så att det ska vara lite incestuösa undertoner utan att det faktiskt ska vara något. Killen är liksom helt emot idén, men hela seriens upplägg skvallrar ju om att man (och han) ska underhålla tanken.

Jag var tidigare inte helt säker i min slutsats, men efter avsnitt 4 är jag det. Det är en förtäckt incestserie. (Förtäckt genom att inte ta upp hans/deras attraktion.) Brorsan kollade in sin systers ben, och så romkomsuperklyschan senare i avsnittet. Suck.

 

idrougge menade tidigare att upplägget är för en identifikation och önskeuppfyllning med systern: hon är som nörden som ska titta på serien, fast eftersom hon är smart och söt och populär så är det som att serien säger åt nördtittaren att han också är det. Intressant tanke, fast jag vet inte, det känns nästan mer som en omvända roller-hämndgrej. Nu är det den tråkiga killen som är normal och den söta tjejen som han får nobben av som är socialt missanpassad, så skrattar bäst som skrattar sist!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är nästan benägen att hålla med angående lillasyster-serien. Trots att jag från start skarpt gillat den gillar jag inte det håll den verkar vara på väg mot. Från noll ecchi, till trosbild, till utslag på geigermätaren... gillar inte! Utöver det är det andra saker i serien som börjar gnaga på mig nu, väntar dock med att gnälla allt för mycket tills jag ser om det är något att vara irriterad över.

 

I övrigt är serien värd sin tid, några ytterst små roliga tillfällen, och däremellan något... ptja, "ingenting"... det är ju inte någon renodlad komedi, och knappast något drama heller. Någon karaktärsutveckling är det inte att tala om, vilket är synd då vissa av de mindre karaktärerna har lite potential. Likförbannat kolllar jag på den, kan inte riktigt sätta mitt finger på varför men det är ändå något som gör att man inte lägger ifrån sig dig, lättsmält kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, avsnitt 4 var en riktig störtdykning. Det känns som om "Comiketavsnittet" har blivit 10-talets motsvarighet till det klassiska "onsenavsnittet", och humorn blir inte större av att man visar det avsnittet fler gånger. Faktum är att merparten av Comiketatmosfären saknades, och upptakten var rent odräglig. Vilket också gäller systern. Killen har ju stake, varför låter han sin odrägliga syster styra och ställa? Hon har sina nördkompisar nu, uppdraget är avslutat för hans del.

 

Däremot var Svarta katten, ännu en vandrande klyscha till figur, en frisk fläkt. Om brorsan är ett mähä kan åtminstone hon sätta Kirino på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar inte alls OreImo. Även om ecchi-scener kan vara lite roliga att se på så betyder inte det att serien får ett lift. Som jag sagt förut på #anime.se så avskydde jag avsnitt tre, och även om fjärde avsnittet var en aning bättre, så hade jag hela tiden jag såg avsnittet den där "Åh-jag-orkar-inte-se-mera-av-den-här-serien-tar-avsnittet-aldrig-slut?"-känslan, och det är inget bra tecken. Serien jag trodde skulle vara bäst det här kvartalet var tydligen inte det. Tycker till och med att Panty & Stocking är avsevärt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker till och med att Panty & Stocking är avsevärt bättre.

Vadå "till och med"? :P

 

Ore no Imouto ga Konnani Kawaii Wake ga Nai

Tyckte det var rätt bra animerat (förutom den manliga huvudkaraktärens frisyr, den var fruktansvärd), men jag är orolig över hur bra storyn kommer vara en hel säsong framöver. Gillar dock hur nördig systern är. Försöker dock ha rätt höga förväntningar, och kommer hoppas på det bästa. Alltid svårt att sätta betyg efter ett avsnitt, men om man bara ska bedöma första så... 6/10

 

Panty & Stocking

Jag är helt mållös när jag ser den här serien. Jag förstår inte varför alla är så tjockskalliga när de ser denna serien och inte försöker se utifrån ett annat perspektiv ibland än bara sitt "min-animé-ska-vara-animé-så-förändra-inte-min-animé". Mina känslor när jag såg serien var "Vad fan är det jag kollar på..." ihop med "Detta är helt fantastiskt", samtidigt som jag skrattade igenom nästan hela avsnittet. Jag gillar förändringar, jag gillar parodier, jag gillar Panty & Stocking. 10/10, och ett långfinger till alla troll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tjena att min potatis är så där söt! (omfg smittad av zimeon) avsnitt fyra hade extra otäcka incestvibbar och förolämpande dåligt genomförda romcom-klyschor. Avsnitt fem hade en motbjudande sensmoral och ett förvirrat slut.

 

Avsnitt nummer sex var, ur sammanhanget, mycket mer njutbart. Det var förmodligen helt överflödigt för handlingen (i den mån man längre ens kan tala om handling som en progression...), men det innehöll åtminstone inget jag behövde bli arg för. Barndomsvännen är ju mysig, och deras interaktioner i avsnittet var söta. (Vi har pratat om detta på IRC, men fan vad det hade varit bra om han hade varit ihop med henne från början.) Till och med gubben, som doppler tyckte var en krystad figur, fann jag mer mottaglig. Men nästa vecka är det väl tillbaka till lågvattnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fortsätter med Lillsyrran. Trots sin uselhet så funkar den precis som Jag Har Knappt Några Vänner; det är lätt att kolla vidare på den utan att behöva bry sig. Så jävla piss som jag mår just nu så är det en ansträngning att sätta sig in i något som faktiskt är bra (som typ Glimrande taktpinnen verkar vara) så det blir Attackhäxorna och Lillsyrran. Hjärnan kommer inom kort ruttna bort.

 

En sak som var lite halvkul med lillsyrran på Comiket är att jag som är helt fett obildad vad gäller dojin-tecknare faktiskt kände igen några av namnen eftersom jag översatt reglerna till kortspelet Tanto Cuore där en del av dojin-signaturerna dyker upp. När jag kommunicerat med japaner har jag ofta märkt att just dojin-tecknare, och avsnittsregissörer och huvudanimatörer, är områden där jag är helt lost, så det var väl lite smått upplyftande att jag lärt mig… något i alla fall.

 

Inte för att jag känner igen dem. Skulle fortfarande inte kunna identifiera 999, Carnelian eller Kusaka Souji bara på tecknarstilen. Men jag kanske lär mig om jag spelar lite mer Tanto. Kom och lek med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja just nu kollar jag på Oreimo en ny serie som just sänts i 11 avsnitt än sålänge.

Jag vill inte berätta vad den handlar om men det finns ju bara 11 asvnitt av den änsålänge så det går ju snabbt att avgöra ifall man gillar den. :D

Den är helt klart värd en koll :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja just nu kollar jag på Oreimo en ny serie som just sänts i 11 avsnitt än sålänge.

Jag vill inte berätta vad den handlar om men det finns ju bara 11 asvnitt av den änsålänge så det går ju snabbt att avgöra ifall man gillar den. :D

Den är helt klart värd en koll :D

:S

 

11 avsnitt? Var har du sett de 5 som kommer efter avsnitt 6 som inte ens Japanerna fått se ännu? Dessutom är den planerad till totalt 12 avsnitt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom "Ge mig tips om anime att se"-tråden är till för att man ska besvara förfrågningar ("ge mig tips på animé som liknar X, Y eller Z") flyttade jag inläggen hit där de passar bättre.

 

11 avsnitt? Var har du sett de 5 som kommer efter avsnitt 6 som inte ens Japanerna fått se ännu?

23:35 <+doppler> Ett meddelande från framtiden.
23:35 <+doppler> Det kanske är ett försök att varna oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag kan inte fatta att min lillasyster är en sådan subba avsnitt 9 var så otroligt men- och meningslöst, och serien verkar ha som uppgift att bara göra Kirino svårare att tycka om för varje episod.

 

Avsnitt 9.

Spoiler
Kirino spelar bara porrspel hela dan. Detta medan fujoshi-tjejen, som så klart är rik och vacker när hon tar av sig sina glasögon, planerar roliga grejer att göra med sina två nördvänner. Hennes modellkompis tänker på henne och undrar vad hon gör, och tänker att hon gör något "ädelt" som att plugga. Kuroneko vinner däremot sympatipoäng när hon (1) är fattig(are), (2) tar väl hand om sin familj, (3) visar att hon inte har några andra vänner alls utan bara har "Kuroneko" som ett försök till en tuff front, OCH (4) tänker med tillgivenhet på sina vänner!

 

Kirino själv är besatt av ett porrspel som uppenbarligen reflekterar henne själv. Jag väntade mig ett "jaha, det kanske är så här brorsan känner när jag är en sån jäkla subba hela tiden", men inte det heller. Hon lär sig ingenting. Avsnittet slutar (nästan) med att visa fotot av de tre nördtjejerna, men till skillnad från Kuroneko och Saori så har hon ju inte tänkt på dem alls.

 

Om den här serien ska avslutas med någon form av tillfredsställning så måste Kirino som karaktär grusas helt och totalt i slutet.

 

(Men en fortsatt kul sak med serien är att läsa in sexuella anspelningar. Vad tror ni att Kirino när hon spelade porrspel EGENTLIGEN gjorde som hennes brorsa tyckte var så pinsamt att höra?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag läste det där blev jag ännu ivrigare att få se nästa avsnitt, och det var ungefär som du skrev, Sceleris. Jättebra, alltså.

 

Scenerna med Kuroneko var riktigt mysiga och mänskliga. Kirino var riktigt odräglig, men det har vi ju vetat om sen första avsnittet. Spelet hon spelade var rena klyschmassakern (och väldigt billigt att animera). Kirinos beteende påminde faktiskt en hel del om årets andra stora kvinnliga nörd – Yamada i B-gata H-kei fast med en slags inverterad eller fullständigt sublimerad sexualitet. Men delarna med Kuroneko var riktigt fina.

 

Dock sabbade de allt genom att undergräva hela Saoris karaktär. Hon som var en så realistisk, tragisk figur förvandlades till en schablon: den rika, fina flickan. På så vis liknar hon Yamadas rival i B-gata H-kei, som också var så meningslös och platt att jag glömt hennes namn. En överårig fujoshi med glasögon och rutig skjorta skulle kunna:

A) vara tämligen framgångsrik civilekonom eller projektledare iförd dräkt, som på fritiden lever ett mörkt dubbelliv som nörd.

B) jobba som ekonomiassistent.

C) jobba med ekonomiassistent på SF-bokhandeln.

D) jobba på bensinmack eller 7-eleven.

 

Dessa alternativ är trovärdiga. Att bo i ett slott med tjänstefolk är inte det.

 

P.S. Den som införde det nya forumsystemet borde kokas i olja. Var tvungen att skriva om halva inlägget eftersom AJAX-formulär inte kan cachas. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Överårig fujoshi? Jag vill minnas att jag läste någonstans att hon är 15, som Kirino och Kuroneko. (Ännu mer trovärdigt, eller hur? Höhö.)

 

Hur som helst så kommer vi inte ifrån att avsnittet inte hade någon handling. Inget ändrade sig över huvud taget under loppet av 23 minuter. Vafan, serier på 12-13 avsnitt ska inte behöva transportsträckor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför är den där serien så populär? Ni får mig att vilja se den, och det vill jag inte :(

 

But OreImo is ALL about sibling love; this was highlighted perfectly in the most recent episode, where we see the analogous relationships of Kuroneko and her little sister, and Kyosuke and Kirino. Kuroneko gives her little sister the kind of love that Kirino doesn't get from her brother, and so she had to seek out that kind of relationship by playing imouto eroge. The problem is, since they never experienced that kind of relationship properly when they were children, they get all wrapped up in the ero part of the relationships, which leads to all the pseudo-incest problems with the show. Imouto-kei eroge and eromanga and stuff, they're taking that kind of sibling relationship to an extreme, and OreImo the series is supposed to show what would happen if that kind of media were the ONLY exposure you had to a brother-sister relationship.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...