Hoppa till innehåll
Anime.se

Hollywoodanimeadaptioner


Kageboshi
 Share

Rekommenderade inlägg

För det första är klippet snart 2 år gammalt. För det andra så har inget officiellt sagts om detta från något håll så klippet kan såvitt vi vet vara fangjord.

 

Sökte runt en del efter jag hittat det, och hittade väldigt lite info. Skulle bli väldigt förvånad om Kouta Hirano gått med på detta. Med tanke på hur nöjd han blev med Tv-serien...

 

Nåja, hittade dock lite andra anime/manga som ska bli amerikaniserade, (många visste ni säkert redan om)

Akira (Neo New york, tjohoo), Battle Angel Alita (Steven Spielberg antastar denna) Evangelion (La märke till ett par länkar här på forumet) och nu senast så verkar det som Warner bros har börjar förhandla om Bleach...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Battle Angel Alita (Steven Spielberg antastar denna)

Alita är James Camerons projekt. Spielberg har förknippats med Ghost in the Shell. Och så har vi ju Cowboy Bebop med Keanu Reeves.

 

Jag tycker hur som helst att alla filmatiseringar är kul. Om filmatiseringarna blir bra så är det kul: bra film är bra film, oavsett var idéerna kommer ifrån. Om de blir populära så drar de även folk till originalen: även om bara 0,5 % blir intresserad av att läsa mangan eller se animén så innebär det ett stort inflöde av nya fans.

 

Blir de dåliga så gör det inte heller något -- originalen finns kvar. Har alla börjat hata Dragonball på grund av den där urusla filmen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte.. om det görs bra så varför inte..

Det är ju som alla filmatiseringar på böcker m.m. dvs görs det bra så brukar hollywood inte göra en besviken.. därimot om det är en kass adaption på en favoritserie så .... men att generellt döma av att alla filmatiseringar av andra medier som hollywood gör är i min värld lite.. trångsynt och väl dömande.. Sen att hollwood har ett "track-record" att inte lyckas så bra ligger dom i fatet men ändå

 

Sen ang olika projekt.. vad jag vet är Evangelion lagt på is.. men min personliga åsikt är att itanke på hur mkt den serien görs om iom Rebuild och mangan(som följer varsin riktning skild från orginalserien) så skulle en hollywoodvariant inte direkt göra nån skillnad.. :tireddrop:

 

Två filmer som därimot verkar vara på G är Ghost in the shell(där är Dreamworks är inblandad vilket iofs bådar gott, deras filmer brukar vara ok)

 

http://www.randomwire.com/ghost-in-the-shell-live-action

http://www.imdb.com/title/tt1219827/

http://www.motokoindepth.com/2010/08/ghost-in-shell-live-action-film.html

 

Nr 2(som det ryktas om) där jag tyvärr inte känner alltför stort hopp är Cowboy Bebop där det sägs att Keanu Reeves ska spela huvudrollen(mest därför.. jag är inte imponerade av Keanu Reeves som skådespelare)

 

Men blir filmerna bra så kan det innebära att intresset för orginalfilmerna ökar.. vilket vore fint..

 

Mina 2 öre såhär på söndagskvällen

 

Edit: Sceleris hann visst före.. och sa samma sak fast på mindre yta :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aah, råka blanda ihop Cameron och Spielberg.

Visst har ni rätt i att original-serien alltid kommer finnas kvar och inte har den amerikanska versionenändrat min syn på original-serien.

 

Men, Hollywood har en väldigt stark tendens att romantisera, förenkla och tona ner, till och med ändra en grundstory. Göra allt för en bredare publik för att kunna sälja mer.

Bra exempel skulle kunna vara "Låt den rätte komma in", "Let me in" heter Hollywood-versionen. Visst den e helt okej, men den gör knappast originalet nåt ära. Mer musik så publiken matas med en känsla istället för att komma på den själv, mer special-effekter så att man fattar att det är en vampyr.

Verkar som vi inte ska behöva kunna tänka alls.

 

Intressant om skulle vara om Cameron valde att behålla det våld som ingår i Alita... Knappast. Åter igen för en bredare publik.. Varför inte göra nåt för fansen för en gångs skull? De försökte med sin egna serie "Avatar- the last airbender" men till och med sina egna grejer fuckar dom upp.

 

Vad jag försöker komma till är att om man ska göra en version av ett verk (film, musik manga etc) så ska det va en hyllning. Inte fan flinar Mona Lisa mer på amerikanska avbildningar :p

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilket sätt ändrar det din åsikt om animen/mangan? Förstår mig inte på folk som skriver som dig.

 

Förövrigt längtar jag efter Death Note filmen. Verkar jäääävligt lovande.

 

Hmmz, har redan svarat på detta. Ändrar inte min åsikt om orginalet men vi skulle kunna göra ett exempel av jag menar med att sabba=)

 

Death note, amerikansk version-

 

Ryuk äter äpplen.. Nej nej nej.. Äpplen har en kristen innebörd även om det bara står "förbjuden frukt" i bibeln.. Vi kan inte ha våra barn se uå till djävulen- Ryuk får äta apelsiner istället.

 

Light är alldeles för nerstämd, vi skapar en kompis till han som lättar upp stämningen.

 

L ser för goth ut, goth är inte bra, Justin Bieber får spela L.

 

Musiken funkar inte als så vi använder inget ifrån original-serien. Den stora massan vill ju inte höra J-pop. Kayne West gör soundtracket.

 

Eller så tar M night Shyamalan över båten och alla blir indier:p

 

Skulle nog kunna fortsätta en hel del. Dom enda filmerna baserade på serietidningar som blivigt riktigt bra i min åsikt är Sin city, 300 och Watchmen (synd dock att dom ändra slutet i Watchmen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska dom göra en remake på denna?

 

Jag gillade dom japanska filmerna,, som jag iofs såg före jag läste mangan. Animen har jag inte sett.

 

Verkar som detta =) Vad det gäller Death note så läste jag första boken först, sen såg Live-action filmen (Första) sen animen och nu planerar jag att läsa den också.=)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara påminna om att många filmer annonseras ut, men ytterst få blir någonsin en slutprodukt.

 

Personligen tycker jag att det är roligt att se adaptioner på saker som jag känner till, anime, manga eller spel om man så vill. Grejen att jag känner igen mig gör det värt att se den, om filmen sedan är bra så är det ju en fin bonus. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra exempel skulle kunna vara "Låt den rätte komma in", "Let me in" heter Hollywood-versionen.

Jag har även hört planer på att omgöra Snabba Cash. Ett annat exempel är tv-serien Skins som sänds nu i USA och är en remake på en brittisk serie som gick 2007.

 

Mer än något annat så tycker jag det här är synd ur amerikanarnas perspektiv. Det är som att de stänger in sig från omvärlden och bara kan se film som producerats i deras hemland. På samma sätt så verkar det som att syftet med nyinspelningarna inte är att ta en bra idé och göra den i sitt eget stuk, utan bara att göra den i USA så att amerikanerna vill köpa den. Pengar från en publik som aldrig skulle sett orginalet. Det är en ond cirkel som gör amerikanerna mer och mer inskränkta.

 

Är min teori i alla fall :)

Filmerna i sig har jag väl inte så mycket emot. Jag blir mer butter på de som aldrig såg orginalet än de som gjorde nyinspelningen. Battle Angel ser jag fram emot. Cameron är ok. Där är det snarare tvärtom att det tar för lång tid för den att komma ut, för Avatar 2 måste ju göras först :/

 

Jag skulle nog faktiskt vilja se en helt ny Dragonballfilm också, för idén med Evolution vad inte så dum. DB som hollywoodaction skulle kunna vara skitballt om det görs bra.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har även hört planer på att omgöra Snabba Cash. Ett annat exempel är tv-serien Skins som sänds nu i USA och är en remake på en brittisk serie som gick 2007.

 

Mer än något annat så tycker jag det här är synd ur amerikanarnas perspektiv. Det är som att de stänger in sig från omvärlden och bara kan se film som producerats i deras hemland. På samma sätt så verkar det som att syftet med nyinspelningarna inte är att ta en bra idé och göra den i sitt eget stuk, utan bara att göra den i USA så att amerikanerna vill köpa den. Pengar från en publik som aldrig skulle sett orginalet. Det är en ond cirkel som gör amerikanerna mer och mer inskränkta.

 

Ett annat exempel är Millenium trilogin, den var faktiskt helt okej för att vara svensk producerad. Men den har tydligen blivit hollywoodifierad med lite annorlunda händelser och förändrat slut.

 

Jag skulle nog faktiskt vilja se en helt ny Dragonballfilm också, för idén med Evolution vad inte så dum. DB som hollywoodaction skulle kunna vara skitballt om det görs bra.

 

Idén kanske inte var dum, men genomförandet var väldigt... speciellt och det är snudd på att man rekommenderar Starship Troopers 2 och 3 över den (och det är inget positivt).

 

Personligen har jag inget emot en bra adaption, men jag väntar fortfarande på att se en bra eller delvis lyckad, eller för den delen nästan delvis lyckad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmmz, har redan svarat på detta. Ändrar inte min åsikt om orginalet men vi skulle kunna göra ett exempel av jag menar med att sabba=)

 

Alrite, då förstår jag.

 

Ska dom göra en remake på denna?

 

Jag gillade dom japanska filmerna,, som jag iofs såg före jag läste mangan. Animen har jag inte sett.

 

Ja och om jag ska vara ärlig så verkar det JÄVLIGT lovande.

 

http://www.imdb.com/name/nm0000948/ <-- Direktör för filmen.

 

“What we want to do is take it back to that manga, and make it closer to what is so complex and truthful about the spirituality of the story, versus taking the concept and trying to copy it as an American thriller."

 

Utlåtande från honom. Sedan fanns det ett skript klart för filmen som var helt katastrof men Shane och WB kastade skitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att ha startat en tråd med ett ämne som folk verkligen vill diskutera.=)

 

Hmm, jo det han säger låter ju jävligt bra utan tvekan. Vem vet? Hollywood kanske har börjat fatta

grejen=) Själv väntar jag också en riktigt bra, eller ja bra adaption men med tanke på vad de har i bagaget så.. =/

Kom faktiskt att tänka på en annan Hollywood-adaption igår, "Astro-boy".

Har bara läst ytterst lite och sett väldigt lite av originalet, men denna verkade hålla sig rätt nära originalet. Nån som vet mer?

 

Ps, man kan ju alltid fundera hur det gick till med "Lejonkungen" och "Kimba- the white Lion" :p

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lion_King#Story_origin

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Jag tror inte att hollywood klarar av att göra bra versioner av orginalen ( death note, akira mm,).

Det känns som att de kommer fucka upp orginalen rejält och eftersom många inte känner till vad filmerna är baserade på kommer folk troligen att se dem som oseriösa filmer. Och om filmerna blir kassa så blir nog resultatet att anime och manga får ett sämre rykte överlag. Anime är just anime för att det inte skulle fungera bra som en film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...