Hoppa till innehåll
Anime.se

Nu ska vi se! Onsdagar: Fafner in the Azure


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

7tSW3.png

Överblick
 

  • Studio: XEBEC
  • Genre: Drama, mecha, romantik
  • Sändes: 2004
  • Längd: 26+1 avsnitt
  • Trailer: YouTube



Handling

Fafner in the Azure - Dead Aggressor börjar likt så många andra mechaserier med en ung grabb som lever sitt liv på en harmonisk liten ö någonstans utanför Japan. Allt är dock inte frid och fröjd, resten av världen har i stort sett underkastats av utomjordiska inkräktare och vår hjälte Soushis hem står nu på tur för rakning. Öns invånare har några ess i ärmen varav det främsta är Fafner, en serie av robotar som tydligen styrs bäst av oförberedda tonåringar med alla brister de brukar ha.

Den klyschiga inledningen kan verka avskräckande om man har sett liknande serier förut men med denna tråd vill jag belysa vad som följer de första avsnitten. Fokus läggs överraskande mycket på de föränderliga relationerna mellan figurerna och deras hantering av alla motgångar i stället för hjärnlös action. Det vankas triangeldrama bland de stridande, förlusten av barndomsvänner och ungdomlig osäkerhet med ett ständigt utnötande krig i bakgrunden. Inte nog med det, det döljs fler hemligheter än Fafner under ön.

En del bombastisk musik av bandet Angela väntar också.



Planen

Denna tråd följer samma koncept som Sceleris måndagar. Varje onsdag försöker de intresserade att se två avsnitt, naturligtvis är schemat flexibelt men ungefär så bör takten se ut. Därefter hoppas jag att ni delar med er av era tankar om de aktuella avsnitten för att väcka lite diskussioner.

Den som inte äger serien kan köpa den på bland annat Amazon:

Volym 1
Volym 2
Volym 3
Volym 4
Volym 5
Volym 6
Volym 7

Eftersom en del volymer endast säljs begagnade kan ni även söka på eBay.

Vi börjar med prologen Right of Left den 23:e för att ge alla en chans att köpa serien.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss de två första avsnitten och de var typiska första avsnitten av en mechaserie. Tycker inte att det finns så mycket mer att säga med den lilla informationen vi fick men jag tycker den verkar helt okej och det blir nog att följa hela serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag följt schema bättre än förra veckan och avslutade nyss ova:n. Jag gillade prologen och speciellt stämningen som var i den. Det jag gillade i ova:n

Från att gå från glädje efter första vinsten mot festums till ångesten och rädslan att antingen dö mot en eller dö pga assimilation fenomenet. Det stillsamma sista minuterna på havsbotten var inte heller tokiga och för att inte tala om den sista scenen med hunden.
En bra ova, kommer fortsätta se serien.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Den utspelar sig helt och hållet innan TV-serien. Den avslöjar inget nämnvärt i förtid, på sin höjd är det tekniska detaljer om robotarna, utomjordingarna och ön. Samtidigt gör den som alla prologer den efterföljande handlingen mer lättförståelig eftersom man redan har grundläggande koll på världen och dess figurer. Enligt min uppfattning tar man alltså ingen skada av att se den först. Det är upp till var och en om man vill göra det. Det hör ju inte till ovanligheterna att historier börjar in media res och avslöjar det förflutna så småningom. I detta fall görs det dock endast i Right of Left.

 

Nu är mina egna distraktioner avklarade så jag har fått tummen ur och sett 1-2 själv.

 

Saker som jag reagerade på fyra år efter förra gången:

  • Utöver Angelas öppnings- och slutlåt är även den instrumentala bakgrundsmusiken väldigt pampig, särskilt den inledande. Övriga låtar gör en bra övergång från fredlig ö till slagfält.
  • Jōji Nakata fick i Soushis biffiga far äntligen en roll som passar hans basröst, till skillnad från den avmagrade Kirei i Fate/stay night och Clamp-Diethard i Code Geass.
  • Såå klyschig mechahistoria. Men jag litar på att jag inte gillade den för intet.
  • Den tråkiga Gundam Seed-designen till trots är figurernas ögon fascinerande. I andra serier brukar de se så torra och platta ut men särskilt i närbild är dessa väldigt naturliga.

Jag gillar förhållandet mellan Maya och Shouko. Precis lagom tuff respektive lagom klen för att komplettera varandra. Maya som 'stark tjej' utan att vara dominerande är nog överhuvudtaget min favoritfigur.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag fick tummen ur och såg Right or Left nu ikväll, den var helt okej, jag blev dock lite ledsen över att deras historia tog slut så snabbt då det verkade vara intressanta karaktärer med en del plats för utveckling.

 

Ska ta och fortsätta(hinna ikapp resten) nu på helgen under nattpassen på jobb :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag blev dock lite ledsen över att deras historia tog slut så snabbt då det verkade vara intressanta karaktärer med en del plats för utveckling.

Just därför är det en fördel att se Right of Left först, de figurer som överlever får sin historia fortsatt i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag fick också äääntligen tummen ur och såg Right of Left. Jag gillade inte karaktärsdesignen, men jag gillade utsiktslösheten och vemodet. Rörande slut, fastän jag inte förstod allt: jag blandade ihop en del figurer, och jag förstod aldrig en del av vad organisationerna och utomjordingarna faktiskt höll på med. (Nåja, gören er icke besväret att förklara.)

 

Ser fram emot TV-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag får medge att jag inte har skött om denna tråd så väl som jag borde. Det verkar krävas lite vägledning och "pepp" för att hålla uppe intresset för en serie som jag valde just för att den kanske inte är årets mästerverk (Dreads åsikt bortsedd ifrån). Till mitt försvar var konceptet oprövat och jag själv upptagen med de allra sista skolarbeten.

 

Men frukta icke för ni får en ny chans att vara med. Fram till nästa onsdag får den som ännu vill se Right of Left, därefter fortsätter vi med följande nu spikade schema:

 

1/6: Avsnitt 1-2

8/6: Avsnitt 3-4

15/6: Avsnitt 5-6

22/6: Avsnitt 7-8

 

o.s.v.

 

Jag ska själv försöka att ställa några relevanta och ledande frågor kring de aktuella avsnitten, det har dock aldrig varit min styrka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

(Det här får väl de facto ses som forumets Fafner-tråd, synkade tittarfasoner eller ej, så jag väcker den till liv med min naturvidriga magi.)

 

Sex avsnitt sedda, och, eh... det är en fattig serie. Designen är helt okej, och då tänker jag på utformningen av världen och miljöerna och uniformerna och så vidare, det tycker jag är lite intressant. Jag är däremot inte något fan av den förglömliga mechadesignen -- det var bara några timmar sedan jag såg dem och jag har redan glömt hur robotarna såg ut -- och karaktärsdesignen fastnade jag inte heller för. Att alla konstant har en sån där jobbig skisstecknad rodnad på kinderna (det ser ju bara dumt och oengagerat ut) är ju en sak, men att de mest ser likadana ut är mer problematiskt. Det var väl ett par månader sedan jag såg något av serien innan idag, men jag minns inte riktigt vilka som levde och dog i OVA:n och vilka som har levt och dött i avsnitt 1-4.

 

Själva manuset gör det inte enklare. Liksom, huvudpersonen. Han heter Kazuki. Men... vad är hans mål i serien egentligen? Jag minns inte, om jag någonsin har vetat. Varför är han robotpilot? Vad är hans psykologiska drivkraft i serien? Han har inte fått någon färg i min uppfattning av honom. Och i senaste avsnittet jag såg så var det tragiska händelser -- men de kändes inte så tragiska eftersom man inte känner figurerna. De är så... grå. Som robotarna. Eller den statiska regin. De gör det inte lätt för mig att leva mig in.

 

Fafner ska alltså vara en av de bättre Evangelion-klonerna? Jag kan se vissa vidareutvecklingar av konceptet, men fundamentalt saknar den energi. (De har åtminstone tydliga allusioner till sin överlägsna förlaga.) Jag fortsätter att se, åtminstone för att jag är nyfiken på var fienderna kommer ifrån. De är nog det mest intressanta med serien -- än så länge.

 

*duckar för Dread*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris du är död för mig.

 

Därför skriver jag till alla andra, ja det är svårt att komma in i serien i de första ~5-7 avsnitten speciellt svårt är det att komma ihåg personer, men detta är en serie som växer ju längre man ser. I alla fall var det så för mig. Som jag säkerligen nämnt någonstans så första gången jag såg fafner så avfärdade jag den efter bara ett par avsnitt. Ett par år senare gav jag den en chans igen och såg hela, nu är den med på min topplista.

 

Angående OVA:n så är det inte speciellt viktigt att minnas vilka som överlevde eller dog, eller det är fel att säga det så, men jag tror inte jag skulle minnas det eller haft koll på det om jag inte sett animen först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående OVA:n så är det inte speciellt viktigt att minnas vilka som överlevde eller dog, eller det är fel att säga det så, men jag tror inte jag skulle minnas det eller haft koll på det om jag inte sett animen först.

Jag menar inte så, jag menar att jag inte minns vilka som var med i OVA:n och vilka som var med i avsnitten av TV-serien som jag har sett.

 

Men, lite överraskande. Jag trodde att du gillade Fafner från start.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...