Hoppa till innehåll
Anime.se

Usagi Drop


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

28014.jpg

PV

 

Produktion: Production I.G, Fuji TV

Genre: Vardagsliv

Avsnitt: 11

Start: 8:e Juli

 

PaNz3.png xcKKC.png

zQlF1.png 1NMrO.png

j2Myg.png

 

Baserad på mangan med samma namn som kom ut i oktober 2005 och avslutades i april i år. Serien handlar om Daikichis och hur hans farfar har under sina sista år lyckats få sig en dotter som ingen i släkten vill veta av. På begravningen till Daikichis farfar tröttnar han dock på hur alla kan bete sig så illa mot ett litet barn och beslutar sig för att ta hand om Rin själv.

 

Det finns några liknande serier ute där i mangavärlden, men jag har nog själv aldrig stött på något med dessa förutsättningar i animevärlden. Handlingen ser ut att kunna väcka starka känslor och med Production I.G bakom spakarna bådar det även gott för produktionen. Frågan är dock bara hur mycket man kommer att täcka och på bara elva avsnitt. Detta återstår att se dock tills den 8:e Juli.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blue is back!

 

Usagi Drop-mangan är förtjusande, även om serien innehåller ett... fokusskifte som enligt mig hade kunnat komma senare. Jag har inte läst klart originalmangan, så jag ser fram emot TV-serien. Den skulle kunna täcka hela berättelsen -- nio volymer på elva avsnitt låter inte så omöjligt, om man trimmar rätt. Eller så täcker den bara fram till "fokusskiftet" -- efter det så tycker jag ärligt talat att serien tappade riktningen. (Jag har ju dock inte läst klart, det kanske går ihop jättebra i slutet.)

 

Upphovsmannalistan är väl inte så där otroligt inspirerande -- regissör Kamei verkar vara en nyckeltecknare som tidigare bara har regisserat Tales of Vesperia-filmen, och manusansvarige Kishimoto har inget annat på sin meritlista -- men killen som stod för Girls Bravo lyckades ju ge Hourou Musuko en respektabel behandling, så jag ska väl inte avfärda dem. Jag gillar att man plockat in en TV-barnskådis att spela Rin istället för att låta en 36-åring spela 6-åringen, fast det är väl bara naturligt om dramat ska funka. (Jag var aldrig ett speciellt stort fan av nu 48-årige Koorogi i rollen som Ushio i Clannad: After Story.)

 

Om det går bra för Usagi Drop så håller jag tummarna för en filmatisering av Mizu Saharas (Sumomo Yumeka) My Girl (om en ung man som när hans exflickvän avlider upptäcker att han har en dotter). Medan Usagi Drop fick en otecknad film så fick My Girl en otecknad TV-serie, så något slags popularitetsunderlag finns väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Första avsnittet sett och det var verkligen ett bra inledande avsnitt också. Jag tackar verkligen stilen på serien som lyfter hela atmosfären. En lagom matt färgsättning som inte sticker ut någonstans, eller så är det just det den gör. Frågan nu är bara hur handlingen kommer att fortskrida, ska bli trevligt att följa den här serien helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lagom förtjusande första avsnitt. Jag var lite orolig i början, med den skissartade, vattenfärgade stilen. Med ojämn förgrundsfärgläggning i varje cell blev det lite distraherande. Intressant, men distraherande. Den riktiga stilen var tristare, men kompetent. Och Rin var söt. Det kan nog bli bra, det här, men jag måste fortsatt undra över hur mycket av originalet som man vill berätta: första avsnittet avhandlar första mangakapitlets 23 ynka sidor (samt tre sidor ur andra kapitlet, efter avsnittets slutvinjett). Originalmangan är på sisådär 55-60 kapitel.

 

Å andra sidan var första TV-avsnittet mycket bättre än första mangakapitlet. De har gjort 23 sidor till 23 minuter, ja, men det är troligtvis nödvändigt: mangakapitlet skummade bara över släkten, medan de (viktigaste) gjorde ett större intryck i TV-avsnittet. Det kommer säkert till användning senare. Den bästa förändringen är dock att det är mer subtilt: Rin fäster sig snabbt vid Daikichi för att han liknar sin morfar, men istället för att man får veta detta genom att hans gammelmoster tror att Daikichi är morfars spöke (varpå gammelmoster faller omkull och han får se hennes trosor) och Daikichi tänker för sig själv att det är därför, så är det här endast implicit. Man bara ser Rin betrakta Daikichi och får en överlagd bild av morfars porträtt. Daikichis karaktärisering är också mer renodlad: i mangakapitlet så är han uttalat kritisk till sin släkt när ingen vill ta sig an Rin ("hon är en smart liten tjej, och hon kommer att bli en bättre vuxen än någon av er alla!"), medan han i avsnittet är en man av handling som bara drämmer muggen i bordet och gör vad han tycker är rätt utan att säga något onödigt. Det var i jämförelse snyggt hanterat, och mer värdigt en serie för en vuxen publik.

 

Manusförfattaren Taku Kishimoto blev intervjuad av ANN, där han talar lite om tankarna bakom. Obs! Intervjun spoilar "fokusskiftet" halvvägs i serien, och ANN-forumet spoilar slutet på originalserien. Faktum är att många verkar spoila slutet på originalserien, så det kan vara en bra idé att hålla sig borta från olika diskussioner om Usagi Drop -- så länge de inte är på Anime.se... :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Tredje avsnittet fick mig att inse att jag inte kan hålla mig och började läsa mangan. Detta var kanske ett misstag då jag verkligen har gillat de tre avsnitt som kommit och att de faktiskt följt mangan rätt så bra så här långt med lite omkastade scener. Men serien har sin charm helt klart i TV-formatet och kommer bli spännande att se hur resten av serien kommer att fortskrida, är fortfarande dock lite osäker på hur de ska lyckas få plats med allt när bara nio avsnitt återstår, kanske att de väljer att hoppa över vissa bitar eller kanske till och med utelämnar vissa saker helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag gillar att inte bara Rin utan även Kouki och Reina spelas av riktiga barn (9-10 år). Då blir det inte lika dumt som i Älskar dig, stumpan (Aishiteruze Baby) där Yuzuyu spelades av en nioåring och hennes dagiskamrater av uppenbara 30-åringar. Och så gillar jag Kana Ueda som kusin Haruko, perfekt som en kvinna som inte vill växa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Apropå röstisar.

 

<&Sceleris> Utan att titta så gissar jag på att kvinnorna på fritidshemmet spelades av popduon som sjunger öppningslåten.

<+doppler> Bara grundat på rösterna?

<&Sceleris> Nej, bara grundat på... att det känns som en typisk modern animégrej att göra.

(För ett annat exempel, se även avsnitt 22 av Hanasaku Iroha.)

<&Sceleris> För att vara oviktiga figurer fick de ganska mycket utrymme, så då känns det som att det är nån sån anledning.

ZrMr6.png

 

<&Sceleris> Jojomensan: "Shidouin 1: Yoshimura Yumi (Puffy)"

<&Sceleris> "Shidouin 2: Oonuki Ami (Puffy)"

nMRBQ.jpg

 

 

Fifan va' ja' e' vass.

 

Två avsnitt kvar. Avsnitt 9 täckte typ kapitel 16-17 (av 56), medan avsnitt 8 motsvarades av kapitel 17-18 och avsnitt 7 av kapitel 19-20. Med en sådan omordning känns det som att detta avsnitt är... viktigare för TV-animén i helhet. För att citera en viss porrspelsgalning: "Ending ga mieta zo!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två avsnitt kvar. Avsnitt 9 täckte typ kapitel 16-17 (av 56), medan avsnitt 8 motsvarades av kapitel 17-18 och avsnitt 7 av kapitel 19-20. Med en sådan omordning känns det som att detta avsnitt är... viktigare för TV-animén i helhet. För att citera en viss porrspelsgalning: "Ending ga mieta zo!"

Jo, men det kommer tydligen en OAV i höst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Och dääär tog det slut. Lite besviken blev jag nog på att de inte tog sig några friheter i slutet. Det följde mangan ganska väl. Fast, det är klart, stället att sluta på var ganska naturligt -- efter det så börjar en helt ny akt i Daikichi och Rins liv. (Den som vill läsa fortsättningen kan hoppa till kapitel 25, vilket är första kapitlet i femte mangavolymen.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...