Hoppa till innehåll
Anime.se

Publiceringsdatum


nebukanessar
 Share

Rekommenderade inlägg

Funderar lite över hur det kommer sig att amerikanska förlag verkar vara oförmögna att släppa en manga på det datum de tidigare aviserat? Vet att detta är ett i-landsproblem :happy: , men undrar ändå över det. Har själv ingen som helst vana av bokbranschen men jobbade i många år inom teatervärlden där premiärdatumet är heligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag utgår vilt från att jänkarna har en artificiell fördröjning mellan originalets och översättningens utgivning, så om originalet försenas av någon anledning skjuter de även upp översättningen för att inte hinna ikapp den japanska utgivningen (vilket skulle medföra ännu längre förseningar så småningom).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att det är allt möjligt. Japanska förseningar (typ som Saya skrev), juridiska förseningar (typ som "vi har bytt pärmomslag och nu måste vi få godkännande från japanerna och det tar tre månader att få ett ja"), kanske marknadsstrategiska (typ "oj, vi släpper 10 andra mangaböcker med ungefär samma målgrupp den månaden, bäst att vänta lite").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns ändå någonstans som att alla dessa problem är något som en något så där intelligent männsika kan förutse och därmed ta med i räkningen när man sätter ett datum. För att återgå till min liknelse med teater så har jag arbetat med ett antal författare och aldrig någonsin varit med om att den absoluta deadlinen (den som hade försenat premiären, och som författaren aldrig får reda på) har överskridits och när det gäller problem med leverantörer och liknande ligger ju detta alltid med i produktionsplaneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De kan säkert aproximera publiceringsdatumet bättre, men som jag ser det är det värt att göra en avancerat (troligen dyrare) planering jämfört med en simplare (och billigare)? De förlorar troligen lite pengar på att missa publiceringsdatumet, men troligtvis inte i närheten av vad en teater hade gjort med missad premiär. En teater har därför betydligt större intresse i att hålla deadlinen och ha noggrann planering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en stark misstanke om att det var Tokyopop som satte trenden i att skjuta upp sina utgivningsdatum. De började med 1 pocket/månad, men när antalet serier de gav ut parallellt växte blev det istället varannan månad, sen var tredje, en gång i halvåret, en gång om året, osv. Efter det tyckte nog resten av branschen att de kunde göra samma sak.

 

Däremot är jag relativt säker på att Viz aldrig har missat sina släppdatum.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...