Hoppa till innehåll
Anime.se

Guilty Crown


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

rFSOS.jpg

 

En helt ny serie från mästarna Production I.G är i krokarna och det ser på förhand ut att kunna bli något riktigt bra. Man har med sig direktören för Death note, Araki Tetsurou, samt manusförfattaren för Code Geass och Macross Frontier, Hiroyuki Yoshino. Så på förhand ser det som sagt var riktigt ljust ut. Det som oroar mig dock är att serien kanske kan komma att likna Code Geass lite väl mycket på sina håll och kanter.

 

År 2029 är då serien tar sin start med Japan som precis blivit en anarki när ett dödligt virus börjar att sprida sig i landet. En multiorganiserad arme vid namn GHQ tar vara på chansen att ta makten över Japan och dess invånare. Shu Ouma som har kraften "Ability of King" som gör att han kan dra olika slags vapen från människor har hållit sig i skuggorna för att inte dra på sig allt för mycket uppmärksamhet. Allt ändras dock när han kommer i kontakt med Inori Yuzuriha, en internet sångerska som Shu beundrar. Inori tillhör gerillan "Undertaker" som bekämpar den nya makten i Japan.

 

Mecha, underliga krafter och ett scenario som inte allt är långt ifrån Code Geass blir man som sagt var lite bekymrad över att det kan bli lite väl likt som sagt. Men förhoppningsvis så slutar alla likheter där och hoppas verkligen att handlingen och dess karaktärer kan göra så att serien blir sevärd.

 

Start: 20111014

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart det finns andra serier att jämföra med, men jag gissar mig till att du förstår förför jag drog upp Geass här. Men jag vet inte riktigt om jag håller med där att den ska bli minst lika bra som Geass för att bli underhållande. Blir den bara hälften så bra så kommer den att slumpas ihop med allt annat i stort sett. Serien måste verkligen upp i samma nivå för att verkligen skaka om lite, jag tror tyvärr inte att den klarar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gundam 00 var geopolitik. Geass var Death Note med mecha, klipphängande avsnittsslut och teatraliskt drama. Blå är inte den enda som drar upp Geass i sammanhanget, det känns som att alla gör det -- med goda skäl, som sagt. Grundhandlingen låter väldigt lik. Men jag tror att framtoningen blir mycket annorlunda. Regissören verkar... allvarligare.

 

Men jag vet inte riktigt om jag håller med där att den ska bli minst lika bra som Geass för att bli underhållande. Blir den bara hälften så bra så kommer den att slumpas ihop med allt annat i stort sett.

Jag skrev att jag blir glad om den blir hälften (eller mer än hälften) så underhållande som Code Geass, inte hälften så bra. Jag skulle nog inte ens karaktärisera Code Geass som "bra", åtminstone inte på samma sätt som jag tycker att Honneamise eller Galaxens hjältesaga eller Higashi no Eden är "bra".

 

Jag tror inte heller att Guilty Crown kommer upp i samma nivå som Geass, men om den är hälften så underhållande så kommer den fortfarande att vara roligare att se på än de allra flesta andra animéserier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass var inte så bra i sig själv; den var mest meta-bra. Dvs. en stor del av underhållningsvärdet kom från att observera folks reaktioner på handlingen.

 

Och Code Geass handlade verkligen inte om politik. Det var bara en massa amerikaner som blev väldigt trollade av att USA var ett Ont Imperium i början av den första serien som trodde det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns onekligen likheter och kopplingar mellan Star Driver och Utena, som uppväxttemat och stilistiska drag från shoujo/mahou shoujo, men jag vet inte om jag skulle kalla den för en blek kopia. Utena var ju främst surrealistisk -- det var ju inte shoujo- eller adolescensvinkeln som gjorde den unik. Nej, jag tycker nog att Star Driver var en besvikelse helt på egna meriter. :wink:

 

Varför pratar vi om Star Driver förresten? Det är ju ingen överlappning i arbetslagen att tala om.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Så här efter första avsnittet är det inte något som verkligen sticker ut. Det känns helt enkelt väldigt typiskt, med en helt vanlig men lite utanförstående tonårspojke vars liv förändras efter mötet med en mystisk flicka. Han ser någon syn, han får en mystisk förmåga, han besegrar sina fiender och har efter första avsnittet påbörjat en förvandling från en feg tonåring till en hjälte.

 

Jag har inget att direkt klaga på -- det är ju rimligt välpolerat för den sorts serie det ska vara (fast något töntigt kändes det förvisso att rockmusik skulle spelas när Coola Långhåriga Killen skulle vara Cool. Det känns så... pop-estetiskt, typ. Det var inte en cool actionscen) -- men varken intrig eller regi eller design eller musik kunde väcka något speciellt intresse. Lite färglöst.

 

För den naturliga och ofrånkomliga jämförelsen med kusinen Code Geass första avsnitt så måste jag säga att Geass var snabb och effektiv: vad vet vi Shu i Guilty Crown efter ett avsnitt? Han är en socialt obekväm kille utan något speciellt mål utöver att "ändras"; på fem minuter av CG blev Lelouch etablerad som en driven, resursrik, och aktiv ung man som vill bekämpa det onda kejsardömet. Hans förmåga var också ganska unik: den står för planering och manipulation, inte fysisk styrka och magiska sköldar. De hann till och med få en känsla för sekundära och tertiära karaktärer som Suzaku. Det var snabbare att komma in i och roligare att se med Taniguchis dramatiska stil: de onda är extra onda, gesterna är extra överdrivna, och det känns lite... snärtigare.

 

Jag räknar inte ut Guilty Crown, inte alls, men det är inte en ny Code Geass. :d

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att första avsnittet heter Phase 01 tyckte jag va lite små skoj och kopplingarna till CG blir inte mindre. Avsnittet i sig var också ganska så likt CGs första avsnitt. Svårt att avgöra dock hur Shu kommer att reagera på sin nyfunna kraft, hoppas dock att han lägger sin feghet bakom sig relativt snabbt då den inte var speciellt attraktiv att se på.

 

Första avsnittet var helt klart intressant (trots en del likheter med CG) och ser helt klart fram emot nästa avsnitt som troligen kommer presentera en hel del nya karaktärer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För den naturliga och ofrånkomliga jämförelsen med kusinen Code Geass första avsnitt så måste jag säga att Geass var snabb och effektiv: vad vet vi Shu i Guilty Crown efter ett avsnitt?

Jag tror inte att Shus primära motivation kommer att vara samma drömmar om revolution som Lelouch hade, vilket i ärlighetens namn hade tagit serien över gränsen från att vara lik Code Geass till att rakt av kopiera ett framgångsrikt koncept. Flashbacksekvensen mot slutet tyder på någon sorts förträngda minnen varav det första som kommer till tanke naturligtvis är att tjejen under den så fint belysta vinteralléen är Inori. Bland scenerna finns även "START 23. 12. 79" så min första teori är att vad det än var som senare blev känt som apokalypsviruset bröt ut när Shu och Inori var ute på juldejt. Visserligen sade Shu att det hände för tio år sedan men allt verkar inte vara som de har fått berättat för sig.

 

En del kritik får jag dock hålla med om:

- Coola killen (Viral?) introducerades på ett väldigt klumpigt sätt. Den tonåriga superhackern med kattöron (suck) likaså.

- Många våta otakudrömmar i den asociala men snälla grabben som hittar sin drömtjej i nöd på lunchrasten.

- Shus mesighet får mig att sakna Lelouch. Hoppas på bättring medelst superkrafter.

- Trots att avsnittet var uppbyggt exakt som motsvarande i Geass kändes det förhastat.

 

På den positiva sidan finner vi den mycket högre teckningskvaliteten som ej heller förstörs av Clamps sparrisfigurer, musik av supercell (tyvärr inte Bakemonogatari-sångaren Nagi) och en i mitt tycke intressant värld. Jag är svag för allt som berör ockupation och moderna krig.

 

Med lite god vilja kan jag i nuläget bortse från bristerna och ännu hoppas på en upprepning av det nöje det var att följa Code Geass i två år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att Shus primära motivation kommer att vara samma drömmar om revolution som Lelouch hade, vilket i ärlighetens namn hade tagit serien över gränsen från att vara lik Code Geass till att rakt av kopiera ett framgångsrikt koncept.

Jo, absolut, men Shu hade kunnat vara någon tredje sorts person som inte känns som Lelouch och inte känns som varje animéhjälte någonsin.

 

Flashbacksekvensen mot slutet tyder på någon sorts förträngda minnen varav det första som kommer till tanke naturligtvis är att tjejen under den så fint belysta vinteralléen är Inori.

Ja, fast den tydligt hemliga bortglömda kopplingen är ju också en trop; den påminde mig om Deadman Wonderland nu senast.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, absolut, men Shu hade kunnat vara någon tredje sorts person som inte känns som Lelouch och inte känns som varje animéhjälte någonsin.

Det var vad jag menade med "våt otakudröm". Serien har på gott och ont sin målgrupp klar för sig så en grundläggande klyscha som degklumpen till hjälte på vilken varje innesittarnörd kan projicera sin egen drömtillvaro är i det närmaste obligatorisk. Jag gissar att serien har en relativt hög budget så man vill maximera tittarsiffrorna för att åtminstone inte förlora på affären. Tyvärr arbetar ju industrin redan med mycket små marginaler så den måste prioritera ett bemötande av det som efterfrågas framför ren kreativitet.

 

Detta och alla andra småbrister förstör naturligtvis det som hade kunnat vara ännu bättre, men Shu förändras kanske till det bättre (tänk Simon) alternativt kompenserar alla de ännu inte presenterade figurerna för honom. I värsta fall förblir han en mespropp som inte kan närma sig drömtjejen utan att bli en lallande idiot och då förlorar även jag hoppet om en bra serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Andra avsnittet tyckte jag var lite sisådär faktiskt.

 

Slutet med att Inori skulle börja skolan kändes hyfsat tamt faktiskt och tyckte inte alls om den utvecklingen. Hoppas verkligen inte det här blir en serie där 50% är skoltid och resten diverse action.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Senaste avsnittet (15) var en vändpunkt förhoppningsvis. Men att det just ska ha tagit femton avsnitt för serien att kanske bli spännande känns rätt så utdraget, hoppas att slutet av serien blir så sjukt spännande att de kan väga upp för resten av spektaklet som visats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag kanske inte är lika kräsen som en del, men jag uppskattade serien.

 

Spoilervarning:

 

Även om jag blir lika hjärtekrossad för varje olyckligt slut. Finns det något värre än ett slut där hjälten blir sittande med sina minnen? Jag tror inte jag bör titta på anime för deprimerande :'(
Redigerad av Sceleris
Spoilermarkera dina spoilertexter. Läs forumreglerna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...