Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag söker efter lite ny anime av lite vuxnare typ

...

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få

 

Vet inte om du sett den, men på rak arm skulle jag vilja rekommendera dig att se Serei no moribito.

 

Oj fullträff inte sett den :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena tjena vill oxå ha ett bra tips på anime.

Skriver upp några som jag har sett och varför jag gillar dem. Kanske underlättar för er att ge mej tips och andra kan få sej en liten föraning om dessa serier.

 

Berserk Har alltid gillat svärd Och vilken karaktärsutveckling!

Vampire hunter D Mystisk Magisk och inte en ända dålig animering.

Hikaru no Go Spännande och klurig när jag såg den här serien var jag tvungen att lära mej grunderna i spelet go.

Death Note Mer spänning får man leta efter, trodde jag skulle få en hjärtattack vid sista avsnittet. Det som gör animen så spännande är att handlingen kan verkligen sluta hur som helst.

Ergo Proxy Filosofisk och Djup.

GetBackers S1 När handlingen är såhår spännande är de rikigt bra.

Cowboy bebop karaktärerna och känslan "ta allt som de kommer" är så jädra go.

i denna serie.

 

Som ni ser så är de inga mech-serier, har inget emot det men men. Sen är serierna lite mer vuxen tror jag. Tack på förhand!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kom igen ge me lite kött på benen så ska jag hjälpa dej.

Okej da, en anime som t.ex Gintama eller Clannad? Har jag gett dig kött på benen nu xD

 

Om du gillar clannad kan jag rekomendera Kanon, Da Capo och True Tears bl.a, samma skrot och korn i princip.

Något i stil med Ginama då... hmmm... Hayate No Gotoku kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon, Hayate No Gotoku

Dom blir det da! Tackar xD

 

Hmmm... Hayate No Gotoku? Tipsade jag om den? :P

Skumt jag har inte ens sätt den, jag har planer på att se den men inte gjort det än, undrar varför jag tipsade om den. Jag kanske råkade skriva vad jag tänkte på eller nåt. Undrar dock vad jag egentligen hade tänkt tipsa om det minns jag inte..

Aja hoppas den är värd att se iaf så det inte var ett helt onödigt tips. ^^

 

En annan serie är ju Air, det är samma som gjort Clannad och Kanon som gjort den, kan vara värt att kolla upp kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Jag började känna för en slice of life där någon av karaktärerna är tillsammans med någon, men casual, utan en massa tjafs omkring det. Romans utan drama så att säga. Nobukos och Nakaos relation i Lovecon är ett rätt bra exempel, men där är ju huvudploten fortfarande kärleksgrejer, så det funkar inte. Gärna lite humoristisk avundsjuka inblandat.

 

Finns en sådan serie? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Jag började känna för en slice of life där någon av karaktärerna är tillsammans med någon, men casual, utan en massa tjafs omkring det. Romans utan drama så att säga.

Hm. I Genshiken är ju två av karaktärerna ihop, där deras enda drama är att tjejen har svårt att tåla sin pojkväns nördiga vänner.

 

Skulle nästan kunna nämna Åh gudinna!. Visst är det en del "tjafs", men inte egentligen. Ingen tror väl att Keiichi och Verthandi skulle få för sig att göra slut. Nä, det är mest knasiga magiska omständigheter och äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok Då vart det dags för mig att posta lite här igen.

 

Följer just nu bleach och Soul eater. Kan inte sätta fingret på varför jag gillar de serierna men så är det.

Skulle vilja ha mer i den stilen.

För övrigt så skulle jag vilja få nävarna på anime med mycket utveckling över en tid och/eller att personerna utvecklas med tiden ex GunGrave.

 

Serierna behöver inte vara 200 avsnitt långa men det gör inget om de är.

Allt "barnsligt" skippar jag hällst. ( nurato )

Bha vet inte vad jag ska ge er mer för info.

 

Hoppas någon kan komma med en redig fullträff då jag har helt slut på anime just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gilldur om det är lite såhär övernaturlig action du är ute efter så kanske Basilisk kan vara nåt. Ninja action men betydligt mer vuxen än Naruto som du för övrigt hade en lustig stavning på :P

Ninja Scroll serien är också mer vuxen är Naruto.

 

Om det inte nödvändigtvis behöver vara något övrnaturligt med det utan helt enkelt lite vuxnare ton på det så kanske Blade of the Immortal eller Kurozuka faller dig i smaken.

 

Övriga serier som kanske kan falla dig i smaken är Berserk och Blood+

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hehe min dyslexi eller hur det nu stavas som bråkar med mig lite.

 

Blade of the immortal ska jag kolla upp.

Ninja scroll har jag svårt för.. svårt att sätta fingret på varför dock.

 

Berserk borde ju slängas glömmas och göras om fullständigt så den når upp till det mästerverk som mangan är.

Blood+ klarade jag inte att titta på av den anledning att jag sätt så många anime som är likadana.

 

Hmm försöker komma på vad jag ska fråga efter men som sagt det är svårt.

 

Inget tipps på anime liknande black lagoon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du gillar Soul Eater av samma anledningar som jag kan du nog även gilla HunterxHunter. Den klumpas lätt ihop med Naruto, men är betydligt bättre så låt inte det avskräcka dig. Det är stark tonvikt på äventyr och vänskap i bode HxH och Soul Eater.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två serier som drar paralleller med Soul Eater i både handling och stora drag av vänskap är D. Gray-man och Shaman King. Speciellt Shaman King i och med att synen på själar och dylikt ses på liknande sätt.

(Dock så kan jag inte gå i godo för animén eftersom jag själv bara läst mangan.)

 

När vi ändå är i farten slår jag ett slag för Tengen Toppa Gurren Lagann, då de påminner mycket om varandra i "stil".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Voffe: D.gray-man såg jag första avsnittet av precis. Får nog dra några till men det klickar ju inte direckt. Men det brukar ju ta ett tag. Shaman king vart inget att ha enligt mig. TTGL har jag varvat 3 gånger nu. Den slutar ju alldrig vara underhållande. Älskar verkligen den storslagna paniken som råder genom hela serien men den lyckas stundvis även vara sorglig och seriös när det behövs.

 

My: Du är inne på rätt spår. HxH har jag sätt alla avsnitt + OVA och läst hela mangan ( så långt som den har kommit ialla fall ).

 

Kanske är de sakerna du pekar på där. vänskap och äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

My: Du är inne på rätt spår. HxH har jag sätt alla avsnitt + OVA och läst hela mangan ( så långt som den har kommit ialla fall ).

 

Kanske är de sakerna du pekar på där. vänskap och äventyr.

 

Jag har inga fler rekommendationer som direkt påminner om HxH och Soul Eater, men gillar du äventyr och vänskap kan du prova Last Exile, som lägger mycket tonvikt på det. I övrigt är den dock ganska olik de jag redan nämnt. Gillar man serier med storskaliga konflikter så är den ett måste, men den glömmer inte bort människorna som är inblandade i den.

 

Sedan kan jag rekommendera 2 till serier: Project Arms och Scryed. Folk brukar ha lite delade åsikter om dem, men som jag själv gillade väldigt mycket, kanske just på grund av att de slog an samma känslomässiga sträng som ovannämnda serier. Jag tror att det är ovanligt att man, som jag, gillar båda serierna, men någon av dem skulle möjligtvis kunna passa för dig.

 

Project arms är mer jordnära Sci-Fi med mycket slagsmål, vars berättelse kretsar mycket kring sammanhållningen mellan några ungdomar som har ett gemensamt mål. Till en början trodde jag aldrig att jag skulle gilla serien, men den vann mig över med råge. Lite dystopisk och mörk berättelse om mänskliga experiment.

 

Scryed i sin tur handlar i grund och botten om något liknande, men är totalt överdriven och flummig i jämförelse (men jag älskar den trots dess brister...). Seriens regissör, Goro Taniguchi, gjorde senast Code Geass, som sägs vara ännu mer skruvad, men man kan ju se början av hans visioner redan här. Det bästa i serien är huvudpersonernas rivalitet/vänskap. Förvänta dig många bisarra slagsmål.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte passa på att få lite tipps om några bra Anime. Så en kort liten reflektion över vad jag skulle vilja se...

 

Jag kan börja med det jag inte gillar. Jag tycker inte så mycket om de som fokuserar på mecha, krigs eller folk med massa superkrafter. (dock så gillar jag anime som Saishu Heiki Kanojo och eldflugornas grav där fokusen inte ligger på krig eller superkrafterna utan istället mer på relationer. Jag har därför lite svårt att fastna för t.ex. Hellsing, även om det fins en härligt stämning så saknar jag relationer mellan karaktärerna(så långt jag har sett).

 

Så det jag mest söker efter är relations draman och helst sorgliga sådana. Varav Kimi ga Nozomu Eien, Elfen leid, Kare kano och Shuffle! var några jag verkligen gillat. Jag tycker även historier som Love Hina är helt OK.

 

Dessutom har jag en förkärlek till lite mystiska, och lite poetiska Amine. Jag gillade verkligen Kino's Journeys, på grund av den underbara lugna stämning som finns genom den animen, jag gillade även Air (dock inte riktigt lika mycket) på grund av samma sak.

 

En sista sak som gör att jag verkligen tycker om hos animes är omtänksamma huvudpersoner, vilket gjorde att jag älskade Rurouni Kenshin både OVA men även TV-serien då han är en så genomgod människa. (Vad som skulle gjort att jag älska tv-serien var om det hade varit mer relationsdramer i den med.)

 

Så för att sammanfatta vad jag helst söker så är det en relationsdramer (Harem, kille-tjeje, kille-kille tjeje-tjej spelar inte så stor roll. :rolleyes: ) med genomgoda huvudkaraktärer. Men även Animer som har en härlig känsla efter man har sett dom.

 

Blev ganska lång men är tacksam för svar :)

 

Edit: Jag älskar även bra musik, vilket jag tycker kan höja en anime enormt mycket, det är inget nödvädigt men ett stort plus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte passa på att få lite tipps om några bra Anime. [...]

Det låter som att du skulle gilla Air, Clannad och Kanon (2006). De är alla gjorda av samma studio och är baserade på Visual Novels från samma företag. Sedan tycker jag även att du ska kika på Strawberry Panic.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...