Hoppa till innehåll
Anime.se

Eureka Seven AO


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

E7AO spoiler:

Jag var inne på det där med tidsförflyttningar eller parallella univerum med och tog upp det på ett annat forum. Men om det är en direkt sequel till E7 så saknas det ju tex. lite vingar, gröna fläckar mm på Eureka, men det är ju detaljer... :wink:

 

Jag kan köpa att hon förflyttats bakåt i tiden på något vis och tvingats anpassa sig efter verkligheten. Därav att hon färgade håret osv. för att smälta in. Sen att befolkningen mobbat henne och den oskyldiga sonen har ju mer med folks kortsynthet och egna rädslor att göra (jmfr. häxprocesser förr).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Ep 7.

Vad i helvete hände nu????? :surprised:

Det här är inte Eureka Seven, det här är något billigt skit som plötsligt förvandlats till klichémästerskap och nån LSD-tripp!

Logiken och seriositeten försvann just ut genom fönstret och vi har ju mött SUPERSKURKEN som har superkrafter, är drygare än YES och verkar helt oövervinnlig. Han valsar in och tar över hela showen utan att något som helst förklaras eller ser ut som den kvalitetsprodukt vi är vana att få genom E7. Seriöst!!?? Vad kommer härnäst? Billig fanservice för att locka folk och laserskjutande tuttar?

 

Kan nån förklara det här för en annan stackare som just fått sina illusioner krossade om att den här serien skulle kunna vara lika bra som föregångaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag håller med om att Truth inte passar in i världen som vi lärt känna genom originalserien, men jag tycker inte att det gör så mycket. Kanske för att jag inte förväntade mig så himla mycket av handlingen sedan jag hörde att originalets huvudförfattare Dai Satō inte hade något med Astral Ocean att göra. Det verkar till och med vara så att ingen av originalförfattarna är kvar.

 

Och det är nåt visst med manuset. Det känns som om seriens författare har studerat i Yoshiyuki Tominos skola. Det är saker som "bara händer", och figurerna är ofta konstiga eller svåra att förstå – det vill säga att deras motivationer till vissa handlingar och repliker är otydliga där de inte borde förväntas vara otydliga.

 

Som i avsnitt 11:

Piloterna flyger mot en scubkorall, och ett svart moln format som ett monster dyker upp. "Är det den där Truth?" undrar Fleur, och Ao drabbas av vredesmod. Monstermolnet försvinner, och det blir en komisk liten scen som inte passar in. Varför blev Ao så lugn och sansad helt plötsligt? Molnet kommer tillbaka och ritar direktörens ansikte i marken. Och Fleur börjar skjuta på det. Ska hon inte vara lite professionell? Är det så man reagerar när den misstänkta fienden gör något?

 

 

Och det blir svårt att se vad seriens producenter försöker göra. I avsnitt 13

så kommer en gravid Eureka tillbaka och så gott som bekräftar att det är en föregångar-uppföljare. Och det känns som att det bryter mot vad de verkade vilja göra med serien. Första halvan verkade vilja vara ganska fristående. Men sen kommer det här, vilket är motsatsen till fristående. Men de håller ändå tillbaka vad gäller uppföljare. De tar inte steget fullt ut. Kvar är jag som tvingas undra: vad är det egentligen som de försöker göra med serien?

 

 

Nåja. Angående avsnitt 14: Vad är det som händer i serien?

Spoiler
Truth säger att "världen är felaktig". Jag undrar om det är något i stil med att världen i Eureka Seven AO inte bara är världen i Eureka Seven fast 10 000 år tidigare, eller/och ett parallellt universum. Kanske världen är "fel" på så sätt att den inte finns, och Truth har sina förmågor för att han kan manipulera världen just för att han vet att den inte finns. Typ som att allt är scubkorallens dröm. Och vem är Aos syster? Elena? Tror ni förresten att Renton kommer att vara med? Det är förmodligen han som man ser i nya öppningsvinjetten, bredvid Eureka.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Några punkter om avsnitt 16

Spoiler
  • Fasen vad många referenser/inspirationer i den här serien! Ao som i en dröm svävade över vattnet och pratade med Secret var direkt ur Evangelion, likaså den senare drömmen, av en koralltäckt värld. Tidigare har Elena parafraserat Rei Ayanami.Och som Secret ser ut nu började jag tänka på Gurren Lagann.
  • Ao har... tagit sig till en parallell värld? Eller har han på något sätt omskapat världen?
  • Mycket Skandinavien. Mitt hem är i sprängzonen! Undrar just hur jag ska skriva om det i "Sverige i anime"-tråden utan att spoila...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 17

Serien är väldigt bra tycker jag, men det känns som de håller på att blanda in för mycket för den är bitvis väldigt rörig.

 

Att vapnet förintade scub coral från dåtiden och förändrar nu tiden gör inte serien lättare att förstå. Frågan är om det skapas en alternativ tidslinje, eller om det är totalförändring.

 

Jag tycker fortfarande inte att Truth passar in, och Eureka-vålnaden blir bara mer och mer kryptiskt. Kommer det quartz ätande vapnet bli färdigt om det fortsätter äta quartz? Tycker vapnet i allmänhet känns väldigt skumt för att i och med att vapnet raderar scubcorals så jobbar det mot samma slutmål som Truth. Fast det kan hända att det ofärdiga vapnet motverkar medan det färdiga vapnet främjar, ungefär på samma sätt som att kärnkraft kan användas för gott och ont.

 

Jag är också förvirrad över att de blandat in så pass många tidslinjer också. Där är två tydliga:

  • Eureka med sonen AO
  • Eureka med ofödda dottern (Låt oss kalla dottern för Ai). Detta kan så klart vara Ao's okända stora syster med det känns lite långsökt tycker jag.

Men det kan mycket väl finnas fler tyvärr. Vill veta mer om Elena, sen är det väl dags för Renton att komma in i bilden snart också tycker jag.

 

 

Eureka 7: Ao har väldigt trevligt ljudspår :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...