Hoppa till innehåll
Anime.se

Eureka Seven AO


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

ABUar.jpg

 

För några timmar sedan kom Anime News Network med en nyhet om att man ska börja med en mangauppföljare till Eureka Seven. Forumets egen mechagalning Hampe menar dock att det är en ny animeserie på gång, och på den officiella webbsajten så verkar det ju stämma!

 

ANN skriver att det handlar om pojken Ao "som försatte 'ödet' i rörelse igen när han fick 'kraften'".

 

Det är inte väldigt konstigt att de skulle vilja väcka liv i E7 igen: Bones har stått för ett antal floppar på sistone, medan Eureka Seven -- såvitt jag förstår saken -- har haft goda internationella framgångar både i animerad version som mangaversion.

 

EUREKAAAA! RENTOOON! AOOOO!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser fram emot fantastisk animation, grymma intros och galna missil/lasershower såsom jag minns Eureka Seven! Håller nog serien tillsammans med X'amd till studions bästa.

 

Kan dock erkänna att jag aldrig såg filmen som kom ut förra (?) året.

 

SHOUNEN HEART.

 

EDIT: Glömde bort seriens helt underbara soundtrack också;

 

http://www.youtube.com/watch?v=WlocoNadBKs&feature=related

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Underbara nyheter! Jag gillade Eureka Seven otroligt mycket och hoppas verkligen att de gör den här serien lika bra(eller bättre för den delen).

 

Angående filmen så är den bra men inte i närheten av lika bra som serien men den fungerar nog bra för att fräscha upp minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte jättemycket om Eureka Seven -- vartenda avsnitt -- men egentligen behöver jag ingen uppföljare. Det var förvisso en del frågor som inte fick sin lösning, men berättelsen kändes så färdig, så komplett, så -- ähem -- "fulländad". Det var nog därför jag aldrig såg filmen. Men jag ska säkert följa den nya serien, och kanske se om den första tillsammans med filmen.

 

Vad tycker ni? Känns det lite onödigt för er också, eller tycker ni bara att det blir kul?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eureka Seven kändes väldigt färdig och fick ett typiskt animéslut med lite lösa trådar men den kändes ändå klar. Jag behöver absolut ingen fortsättning men jag klagar verkligen inte att det uppföljare men jag hoppas verkligen att Bones lyckas fylla den med samma magiska balans som Eureka Seven. För säkerhetens skull så har jag bestämt mig att om den blir bra så är det fortsättning men om den blir "mindre bra" så kommer jag se den som en spinoff.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just ja. Pocket full of rainbows eller vad den nu hette.

jag såg början på den, konstaterade att den verkade väldigt lovande, stängde av och glömde bort den.

Förstår inte hur jag lyckas.

Eureka 7 var helt klart en av de bättre serier jag sett. Hoppas de inte chabblar bort dethär.

Håller dock med Klona. Serien känns färdig. Det är lite som att göra en fortsättning på Alita. "Hur löser vi dethär? aha! Den sista delen har aldrig hänt! there! I fixed it!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Crunchyrolls nyhetsavdelning kommer med lite info om filmbesättning (samma regissör, men Dai Satôs namn har inte ännu nämnts) och huvudroller. Red.: ANN skrev lite mer om handlingen.

 

Spoiler om Eureka Seven:

Spoiler
"13-year-old protagonist Fukai Ao lives together with an elderly doctor, Toshio, on Iwado Island in Okinawa."

 

Okinawa? O_o Jag minns ju att de avslöjade att "it was Earth all along!" och att de bott som på ett skal runt den inre, riktiga jorden (eller nåt sånt?), men även om det utspelar sig 15-20 eller fler år senare så låter det väldigt konstigt att Okinawa ska existera. Kan det vara en föreföljare (prequel)? Eller kanske en uppföljare till filmen? Den utspelar sig väl på jorden (nästan) som vi känner den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Det ser riktigt schysst ut! :reallyhappy: Killen är ju klart lik Renton så frågan om det är en sequel är ju fortfarande öppen. Men vi får väl vänta och se. Jag hoppas att de inte roat sig med att krysta ur sig handlingen och att den är så tunn att man kan se igenom den med osannolika kopplingar till E7 och annat bjäfs man sett ibland bara för att de ska tjäna pengar. Ser hellre då en ny story.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur Eureka Seven och Eureka Seven: Astral Ocean kan förhålla sig (spoilers om världsuppbyggnaden i Eureka Seven):

Spoiler
Jag var väldigt tveksam till hur AO skulle kunna vara en uppföljare när den utspelar sig år 2025 på den japanska ögruppen Okinawa, eftersom E7 utspelar sig 10 000 år i framtiden -- men tydligen så utspelar sig E7 år 2005 i deras nya tideräkning. Så de har väl helt enkelt fortsatt återupptäcka jorden och Okinawa och levt vidare i 20 år.

 

I vilket fall så finns det åtminstone några mysterier kvar, om jag inte minns helt fel. :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag känner mig otroligt kluven. Eureka SeveN är utan tvekan den anime som satt mest spår i mig. Jag älskar den från topp till tå. Är däremot livrädd för vad en fortsättning kan göra för serien. Har sett allt för ofta hur uppföljare floppar.

 

Jag hoppas helt klart på en uppföljare men en välgjord sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Ajuste, ja, det verkar hyfsat, men jag blir ändå fundersam när det gäller förhållandet till originalet.

 

 

Eureka Seven AO avsnitt 1:

Spoiler
Det utspelar sig år 2025 i någon tideräkning. Det är jorden som vi känner den, med Schweiz, Japan och så vidare. Ao har mörkbrunt hår, röda ögon och en grönhårig mor. På handledsbandet står "EUREKA AO". Månen är som vi känner igen den, åtminstone i slutvinjetten. Scub Coral är ett mystiskt problem.

 

Spoiler för hela Eureka Seven.

Spoiler
Det utspelar sig år 2005 i någon framtida tideräkning, något i stil med 10 000 år efter år 2005 efter Kristus (dvs sisådär år 12 005 efter Kristus). Jorden var övervuxen av mysko utomjordingar som kallades Scub Coral. Under skalet som människan bebodde fanns jorden kvar. Renton har mörkbrunt hår, Eureka, som utan att veta det var en agent utsänd av Scub Coral för att lära känna mänskligheten, har röda ögon och grönt hår, samt grön hud och genomskinliga gröna vingar. Månen har "Eureka ❤ Renton" inristat i sig, och jorden har en ring runt sig. Nirvash försvann tillsammans med Scub Coral.

 

Spoiler för Eureka Seven-filmen.

Spoiler
Det utspelar sig på 2050-talet (i någon framtida tideräkning?). De talar om platser som Warszawa, men jorden verkar inte vara som vi känner den, om det ens är jorden. Mystiska varelser som kallas Image ställer till med besvär. Renton har mörkbrunt hår, Eureka, som utan att veta det(?) var en spion-"robot" utsänd av Image för att lära sig mänsklighetens svagheter för att utrota dem(?), har röda ögon och grönt hår, samt fick grön hud vid solljus. Månen ser ut som vår, och planeten har ingen ring. De pratar om en "annan värld" (dimension/möjlighet) där månen har "Eureka ❤ Renton" inristat i sig, och jorden en ring runt sig. Nirvash var en "fé".

 

Jag ser två möjligheter för hur Eureka Seven AO kan förhålla sig till originalet.

Antingen är det en föregångare som utspelar sig 10 000 år innan Eureka Seven och har något slags reinkarnationsliknande element, eller så är det en parallell dimension.

För en uppföljare kan det nog inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spoiler Eureka 7 new Order

Myanimelist listar detta som en summary, men det verkar vara en summary över ett annat händelseförlopp än det som hände i Eureka 7 serien. För hela avsnittet verkar vara mest blandade klipp från serien, men med annan voice over som berättar ett helt annat händelse förlopp. Nu har jag visserligen inte sett filmen, men jag läst lite om den generella handlingen och den verkar absolut inte heller passa in.

 

Så slutsatsen är väl att Eureka AO utspelar sig efter ett alternativt händelseförlopp av orginal serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På Sceleris begäran, några av de skillnaderna som jag såg i "summary" avsnittet.

  1. Den första och troligtvis största, Eureka skulle placera ut 7 delarav sig själv på olika platser i världen för att rädda världen. (observera att i sammansfattningen, så lämnade hon verkligen gekkostate och åkte iväg). Ett av ställena är där scab-coral först landade på jorden (eller ja scenerna är tagna från orginalserien där dem föreställer det).
  2. Hon önskar hela tiden att bli människa, det säg inte direkt rakt ut i orginal serien (och i delar av serien kanske hon vill bli människa), men här läggs det väldigt mycket fokus på det. Och nära på hela hennes dröm är att bli människa.
  3. Anemone verkar ha en helt annan roll och verkar vara en renblodig "alien" precis som Eureka. och ja verkar vara en helt annan person. Även andra karaktärer har annan personlighet, och kommenterar och pratar om händelser eller saker om inte omnämnts i serien.

Där var fler skillnader, framför allt i dialoger och händelseförlopp om man drar paralleller när snarlika saker inträffade i orginalserien (just detta är lite svårt att dra, då det inte framgår huruvida sammanfattningen är kronologisk, eller om de hoppar fram och tillbaka).

 

Men den viktigaste skillnaden är punkt ett, då detta skiljer sig helt från orginal serien.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eureka Seven fram till avsnitt 51: "New Order" (som sändes innan E7:AO började):

Spoiler
  1. Lämnade inte Eureka skeppet då? Jag minns bara att Renton räddade henne från något slags självuppoffring. "New Order" slutar med att Renton lovar att hitta Eureka igen, men jag tog det bara som att slutet på "New Order" tog stoff från innan slutet av Eureka Seven, just för att de kommer ifrån varandra och att han hittar henne igen. Men, ja, det ska väl tolkas som att de inte fick varandra i slutet.
    Pratet om fragment är väl nytt, men det tål att tänkas på att de är sju stycken (tänk på vad serien heter). De kan mycket vara något som alltid har varit en del av serien, endast aldrig uttalade.
  2. Kan vara en betoningsfråga, eller att man liksom dramatiserar vissa poänger eller låter dem komma fram mer.
  3. Jag fick inte intrycket av att Anemone var annorlunda, och speciellt inte att hon skulle vara utomjording, bara en människans motsvarighet till Eureka (vilket hon väl var?). "Jag ville vara människa" skriker Eureka. "Jag ville vara du" svarar Anemone.

Tydligen är "New Order" ursprungligen något som de framförde live på ett E7-evenemang i Japan kring 2005-2006 nån gång. Jag går med på att det inte är en recap, men jag tror inte att det har någon speciell vikt för Eureka Seven AO.

 

Däremot, nu i E7AO avsnitt tre,

så kommer ju en gravid Eureka från himlen. Någon hade en tanke om att det kunde röra sig om tidsresor. Scub Coral kunde väl göra konstiga grejer.

Spoiler för allt animerat Eureka Seven:

Jag minns inte serien, men filmen tar upp parallella verkligheter och liknande. Det kan ju vara så att originalet visar ett universum, "New Order" visar ett annat universum, filmen visar ett tredje universum, och E7AO visar antingen ett fjärde universum, eller ett förflutet i ett av universum 1-3... och att dessa universum är sammankopplade, som filmen visade.

 

 

Äsch, jag vet inte. Överraskande komplicerad handling för att vara så rättfram.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...