Hoppa till innehåll
Anime.se

Kamen Rider, Super Sentai och tokusatsu


Filmcell
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej till alla toku-trogna (sorry EZ Rider) eller -undrande!

Jag kollade runt på forumet för att se om det fanns någon del för Tokusatsu (betyder ungefär specialeffektfilmer och -tv-serier). Det närmaste var serien Pretty Guardian Sailor Moon. Jag är ett fan av Super Sentai och Kamen Rider så jag skapar denna tråd för att ni ska kunna lägga märke till en ny genre inom japansk media.

 

Fakta om tokusatsu:

Den första tokusatsu var filmen Godzilla (1954) av regissören Ishirō Honda och producenten Tomoyuki Tanaka. Tomoyuki skapade sedan serien Ultraman som var den första superhjälten i tokusatsu. De som jag har räknat upp kan inräknas i genren jättemonsterfilmer (Kaiju).

 

Kamen Rider och Super Sentai skapades av mangatecknaren Shotaro Ishinomori (som har också har gjort serien Cyborg 009 och Skullman). Kamen Rider (Maskerade ryttaren) är inne på sin 23:e serie med Kamen Rider Fourze. Kamen Rider brukar ha ett insektsmotiv, men det kan ha andra motiv som en fladdermus, ett rymdskepp och en drake.

 

Super Sentai började på två ställen. Först började den med serien Himitsu Sentai Gorenger som gick mellan åren 1975-1977. Den andra var en japansk version av Marvels Spider-Man (1978). Men efter Spider-Man så gjorde Marvel och Toei en serie som heter Battle Fever J som länge räknades som den första Super Sentai-serien. Men efter 1994 så blev Gorenger och serien J.A.K.Q. Dengekitai inräknade i Super Sentai. Efter att ha skapat en ny serie 35 år i rad så har Super Sentai nu släppt sin nyaste serie Tokumei Sentai Go-Busters. Super Sentai har också en amerikansk version som heter Power Rangers.

 

Det som jag har skrivet är bara en väldigt grundläggande text över tokusatsu. Här är flera videoklipp och andra texter som förklarar bättre än vad jag kan göra.

Tokusatsu Database: http://kamen-rider.c...se/kr-index.htm

Jewario och Psykotakus snabblick över de första 16 säsongerna av Super Sentai Part 1

 

och part 2

 

The Shades och EZ Riders genomgång av tokusatsu: http://www.reviewtop...d-files-tokusat

 

Jag hoppas att jag inte är forumets enda tokusatsu-fan!

 

P.S. Om det är något fel stavat så säg till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Har sett mycket snack om Kamen Rider Fourze på Twitter etc. på sistone, verkar vara en fanfavorit. Men jag har inget grepp på om den är typ bra som en seriös serie eller om den är typ rolig och överdriven (typ Gurren Lagann i animé). Men allt med rälskanoner får min uppmärksamhet. Är det nåt som är värt att kolla in även om man inte är intresserad av tokusatsu i allmänhet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett mycket snack om Kamen Rider Fourze på Twitter etc. på sistone, verkar vara en fanfavorit. Men jag har inget grepp på om den är typ bra som en seriös serie eller om den är typ rolig och överdriven (typ Gurren Lagann i animé). Men allt med rälskanoner får min uppmärksamhet. Är det nåt som är värt att kolla in även om man inte är intresserad av tokusatsu i allmänhet?

 

Ja, jag tycker att du ska testa Kamen Rider Fourze. JAg brukar vänta tills serien är slut innan jag börjar titta på. Men vad jag kan ser så är den humor som spelar in i serien. Men den kan ju ha seriös ögonblick. Men vad vet jag? Kamen rider W var min första kamenrider och den hade en bra blanding mellan komerdi och drama.Så ger Kamen rider fourze en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Min första tokusatsu fick bli... en parodi på tokusatsu. Jag har tittat på ett par avsnitt Inofficiell sentai Akibaranger, vilket handlar om tre stollar i Japans nördmekka Akibahara som blir rekryterade till en superhjältegrupp. De är dock inte officiella och kan därför inte räknas till Super Sentai (som Filmcell skrev om i förstainlägget) -- men om de arbetar hårt kanske...?

 

Akibaranger sänds sisådär 1-2 timmar efter midnatt (jämför med Kamen Rider Fourze som sänds 8:00 på morgonen) och är alltså riktad åt vuxna fans av tokusatsu. Den innehåller en hel del nördhumor och referenser, inte bara till sentai utan även till sådant som animé: Kei'ichi Satô (regisserade Tiger & Bunny) ansvarar för seriens fejkanimé. Haruko Momoi sjunger öppningslåten.

 

Jag vet inte, det är väl lite lustigt. (Och nästan lite träffande?) Dumt av mig att säga när jag inte har sett en riktig sentaiserie, men det känns inte som en sentaiserie, utan som en vanlig flamsig japansk TV-serie. Återstår att se om det håller i 26 avsnitt eller vad det nu blir.

 

0WDt3.jpg

 

tmSs7.jpg

 

jLCeI.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...
Jag vet inte, det är väl lite lustigt. (Och nästan lite träffande?) Dumt av mig att säga när jag inte har sett en riktig sentaiserie, men det känns inte som en sentaiserie, utan som en vanlig flamsig japansk TV-serie. Återstår att se om det håller i 26 avsnitt eller vad det nu blir.

Jag antar att det höll i sig, för nyheten om att serien får en till säsong gör mig lite glad. :colonthree:

 

Inte hunnit se Kamen Rider Fourze ännu dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Jag antar att det höll i sig, för nyheten om att serien får en till säsong gör mig lite glad. :colonthree:

 

Inte hunnit se Kamen Rider Fourze ännu dock.

 

Det är synd att du inte har sett Fourze ännu. Serien är ganska lätt smällt. Den var inte så mörk som kamen rider kan vara. Men den var en underhållen serie ifrån början till slutet. Men jag ska inte säga något för att jag inte har sett Akibaranger ännu. Men det kanske bli av nu när det kommer en ny säsong.

 

Som avslutning vill jag säga. SPACE IS AWESOME.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

När man pratar om tokusatasu så handlar det för det mesta om andligen super sentai,kamen rider, ultraman och godzilla.Men det finns andra serier som inte lika stora som de fyra som jag ränkar upp som tex Tomica Hero Rescue,Garo, Pretty Guardian Sailor Moon,Cutie Honey  och Shinbuya 15.

 

Men det kommer en ny series som som kanske kommer ganska populär om man kollar på pappet. Serien hetter Shiromajo Gakuen eller Innocent Lilies. Serien Scriptwriter är Reiko Yoshida. För de som inte vet (jag var en av deras person) så har Reiko Yoshida var involvera i en rad av anime series som tex K-on, Blood+ och Saint Seyia Omega. 

 

Serien ska regisserad av Koichi Sakamoto som har jobbat inom tokusatsu under lång tid. Han började som stuntman under teater variationen ut av Hikari Sentai Maskman under 80-talet, Just nu så är han regissör till den nya super sentai Zyuden Sentai Kyoryuger.

 

Serien  handlar om ... Jag vet inte faktiskt inte. Det har inte släppt så mycket vad handlingen kommer vara om. Det vi vet att den kommer ha action scener bland med "Moe" scener. Käritärerna kommer spelas av medlemmar ut ifrån sång gruppen, DEMPAGUMI.inc.

 

Innocent Liljjes  kommer att sändas över hela värden via en viki och serien kommer vara 10 avsnitt lång och en film kommer släppas den 21 September i japan

 

Så vad tror jag om Innocent Liljjes. Tralieren väkte lite mitt intresse, men jag vet inte. Serien ser bra ut.Men tack vare att man vet inte vad som historien kommer handla om så kommer jag se om jag kommer ihåg den när den börjar att sändas.Men vad tycker ni? Kommer detta bli eran första tokusatsu serie eller kommer ni hoppa över den helt?

 

Souce för mig:

http://www.crunchyroll.com/anime-news/2013/07/05/video-fantasy-tokusatsu-heroine-series-innocent-lilies-to-be-simulcasted-worldwide

 

Tralier:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill helt klart kolla in ett avsnitt eller två, bara jag kommer ihåg det! :happydrop: Brukar inte direkt hänga på Viki...

 

Sen är det förstås en fråga om textning. Viki beror ju helt på användarnas gratisarbete, vilket ger varierande textningskvalitet och varierande fördröjningar, om det blir gjort över huvud taget.

 

Förresten, här är Innocent Lilies-sidan på Viki.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...