Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2011: Prisutdelningen


Rekommenderade inlägg

Jag har lite kvar att kommentera.

 

När det gäller Bästa OP/ED så måste jag säga att rätt anime vann. Ano Hana gjorde mig som sagt besviken i många avseenden men på den här punkten var den bra. Utöver dessa var de enda OPn och/eller EDn som lade sig på mitt minne de i Nichijou och jag är faktiskt osäker på vad jag röstade på.

 

Att Redline vann Bästa Visuella Prestation hade jag räknat med och jag röstade själv på den som nummer 1. Faktum är dock att jag ändå blir mer imponerad av titlar som Fate/Zero och Nichijou i detta avseende. 7 års produktionstid och en för mediet väldigt stor budget gör att jag förväntar mig att det ska se så bra ut som det gör i Redline. När man får till teckningar och animationer så som de två serierna gjorde vecka för vecka i en TV-serie så blir jag mycket mer imponerad. Nåväl, det var dessa tre titlar jag röstade på (tror jag). Problemet är att en del andra titlar hamnade i skymundan, som exempelvis den genomvackra Arrietty som naturligtvis rent visuellt förtjänade röster. Rent spontant så skulle jag nästan vilja separera kategorin så att det finns en för film och en för serier, men vi får se.

 

När det gällde Produktion & Regi så tyckte jag att Nichijou i många fall var både huvud och axlar före konkurrensen men jag påverkades nog av att serien i sig saknade substans så i slutändan satte jag ändå Fate/Zero som nummer 1 för dess höga produktionsvärden och genomgående kvalitet. Det var svårt att välja däremot. Usagi Drop hamnade på min tredjeplats (tror jag) och ett honorary mention går till Mawaru Penguindrum som jag höll på att missa helt men tack vare Blå fick jag uppleva en av årets klart bästa serier ändå i slutändan. Det kan vara så att jag bytte plats på de två sistnämnda innan jag nöjde mig med röstandet men det minns jag faktiskt inte.

 

När det gäller Bästa Studio så har jag inte så mycket att tillägga. ufotable var den studio som imponerade mest på mig ("som studio") och jag minns faktiskt inte vilka jag satte på plats 2 och 3.

 

I Bästa Ljudspår hade jag lite svårt att välja för enligt mig bjöd inte 2011 på några riktigt minnesvärda ljudspår. Det enda ljudspåret jag över huvud taget kunde minnas var Nichijous och det var på grund av att det var så professionellt producerat, inte på grund av musiken i sig. Jag är väldigt osäker på hur jag röstade i den här kategorin.

 

Bästa Karaktärsdesign var däremot mycket lättare enligt mig. De tre som står överst på pallen (guldmedaljören och de bägge silvermedaljörerna) är de tre som jag tyckte var bäst på den här punkten.

 

Så var det det här med Bästa Nykomling då. Chihayafuru är visserligen en värdig vinnare men personligen hade jag hellre sett Gintama i topp. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det är den enda serien som någonsin har fått mig att skratta och på humorfronten är den enligt mig genial. Nåväl, Mirai Nikki var den serie jag placerade på tredje plats så det mesta var ju according to keikaku ändå.

 

Slutligen, Bästa Anime är väl den viktigaste kategorin, eller åtminstone den mest prestigefyllda. Här satte jag Usagi Drop i topp och för mig var den ohotat bäst under 2011. Den följdes (i min bok) av Steins;Gate och på tredjeplatsen hade jag problem att välja mellan Fate/Zero, Mawaru Penguindrum och Hanasaku Iroha.

 

 

Så, det var det. Vad tyckte ni om året överlag då? Var det ett bra eller dåligt år och var det förhållandevis enkelt eller svårt att rösta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte uttala mig så mycket om förra årets serier mer än de få jag faktiskt såg. Återkommer nästa år istället då jag nog är mer förberedd och har spanat igenom vad som erbjudits under det här året. Nu är jag ju faktiskt med från början här och kan hålla ett öga på nyheterna.

 

Men av det jag sett från 2011 så är jag riktigt nöjd, förutom en serie som har dalat allteftersom och det är Mirai Nikki som jag tyvärr är lite besviken på. Men Ano Hana och Hanasaku Iroha har varit mina favoriter men som sagt, jag ligger efter. Kollar på Stein;Gate just nu och so far så är det klart sevärt och bra. :) Ska ge mig på Pingvinerna sen... Det snackas ju så himla mycket om den här och där så man kan ju inte bli annat än nyfiken.

 

Det jag skulle vilja veta är ju vad som blev 2011 års stora flopp! :evil:

Kom det nån serie som totalt sågades och dök mot sin undergång? Jag började kolla lite på C3 men insåg att den verkligen inte höll måttet, var rörig och kändes totalt ihopkastad... Droppade den rätt fort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, jag vet inte riktigt vad som skulle vara 2011 års stora flopp. De riktigt dåliga serierna brukar folk ofta inte titta på men ibland så. Jag minns att jag förra året tittade på hela MM! just för att jag tyckte att det var fascinerande hur dålig den var. ^^;

 

Det beror väl lite på hur man definierar "flopp". Om man ser det som "misslyckande" så tycker jag att Ano Hana var 2011 års "stora flopp" men bara i förhållande till vad den hade kunnat bli (but let's not open that can of worms again). Om man ser till hur den i allmänhet togs emot så är den ju allt annat än en flopp (och själv gav jag den ett betyg som bara var en poäng lägre än det högsta betyget jag delade ut under hela året).

 

Om jag ska se till animeåret i sin helhet så tycker jag att det har varit det klart svagaste året sedan Anime.se Anime Awards satte igång (2007). Jag hoppas (och tror) att 2012 blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå definitioner, hur tänker ni när ni bedömer bästa karaktärsdesign? Jag kan föreställa mig:

 

A: Hur karaktärerna generellt och kollektivt är designade. Till exempel så ser de i K-On ut som de är gjorda av gummi, och i Tatami Galaxy ser de ut som... som i Tatami Galaxy.

 

B: Vilka detaljer och drag individuella karaktärer har givits så att de blir unika individer.

 

Jag använde mig av den första definitionen, och i det avseendet tyckte jag inte det kommit något som utmärkt sig 2011, men när jag tänker efter borde båda vara kriterier för bedömningen. Den sistnämnda känns dock väldigt svår att bedöma. Hur har ni tänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

År 2011 kommer att gå till historien som året som gav oss monstruositeten Kyôkaisenjô no Horizon som fick mig att allvarligt överväga att aktivt se på MM.

 

Haha! Ja den rackaren gav jag mig aldrig på. Jag kanske skulle ta mig en titt och se om den verkligen är sämre än MM!? :3

 

Och Volbla, det är en bra fråga. För min del så ligger det närmast alternativ A. Jag ser övergripande på designen, sedan är det klart att vissa karaktärer sticker ut och tilltalar mer ur ett designperspektiv. Men, det är klart att B egentligen borde få vara en del i bedömningen. I påfallande många titlar så skapas olika karaktärer genom att man byter frisyr, ögonbryn och hårfärg samt lägger till något utmärkande, typ ett par glasögon eller ett tydligt ärr på kinden, men i övrigt är de stöpta i samma form. Detta är som du säger svårare att bedöma däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med karaktärsdesign är ju rätt spännande, man ser ju helt klart att det går trender i det med. Jämför man hur de såg ut på 90-talet mot idag så är det ju en utveckling och en för bättring i mina ögon. Men inte alltid då iofs. Alla är vi ju olika i vad som tilltalar våra ögon. Jag har tex. svårt för de där långa supersmala karaktärerna som ser ut som Barbies undernärda kusiner (typ NANA, Code Geass och andra) medans andra tilltalar betydligt mer. Tex. så störde jag mig en del på designen av karaktärerna i Lovely Complex först men sen så började man gilla dem mer och mer för de verkligen parodiserade sig själva nästan och stack ut rejält.

Man märker ju också att vissa stereotypa roller går igen i många serier. Man vet nästan vilka karaktärsdrag en person kommer att ha bara genom att se att hon har lila hår och den här typen av stil tex. Är det så eller är det bara tillfälligheter som gjort att jag stött på liknande roller överallt? Det största exemplet är väl Taiga, Shana och Aria som i det närmaste är identiska i design men med varierande hårfärg typ.

 

Ni som har lite mer koll kanske har bättre koll på hur designtrenderna går och om man kan se från vilket bolag en serie kommer bara genom att titta på karaktärernas utseende?

 

Meatrose, kan du ge exempel på en bra och en dåligt designad karaktär?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Oj, det här med Anime Awards var en jättebra grej för mig som nykomling till forumet som tyvärr gick mig helt förbi, eftersom jag glömt helt bort att lurka här i drygt fyra månader (fy skäms, mig!). Det betyder att jag kan helt skamlöst kritisera Sveriges samlade åsikter på prispallarna utan att ha gjort ett dyft för att försöka påverka själv, vilket vi svenskar gör allra bäst. Jag begränsar mig till de kategorier där jag har starkast åsikter.

 

Bästa komik

Instämmer till 100% om Nichijou som etta. Den första rena komedi som jag gett 10/10 på MAL, vilket gör den till en suverän i mina ögon. Jag har inte sett Working och skippade därför Working'; den ligger ganska långt ner på min att-titta-på lista. Inte heller Ika Musume S2 gav jag en chans, mest för att jag tyckte S1 var rätt blek. Jag får sätta Ore Imo som tvåa (då jag tycker att OVA-slutet ska räknas som det sanna slutet) och som trea är det svårt att välja någon som reser sig över medioker nivå.

 

Bästa drama/romantik

Ano hana gick över gränsen mot slutet tycker jag, vilket var väldigt synd för den startade väldigt lovande. Fractale tågkraschade, om den hör hemma i den här kategorien. Usagi Drop var på min lista men det blev aldrig av att kolla på den tyvärr.

 

Bästa handling

Orättvist, 2011 gav oss Madoka OCH Steins;Gate. Dött lopp om första platsen. Penguindrum var ännu en anime jag hade på listan men inte fann tid till. Kanske att tänka på om det blir mycket regn i sommar.

 

Karaktärer

Inga invändningar emot SGs storslam här. Hade Mirai Nikki varit med i omröstningen så hade jag nog haft Yuno med på pallen någonstans som en yandere av rang. Synd att serien i sin helhet var så kasst exekverad.

 

Bästa OP/ED

M-m-men... Madoka då!? SG i all ära, men Magia borde satt Madoka på första plats även om serien hade bytt OP med Nyanpire... Ano Hana var OK, en värdig trea. Fractale strax utanför pallen för sin Geisswerk-hyllning.

 

Bästa visuella prestation

Här hade jag haft Madoka som favvo igen, och efter att ha läst mer om Penguindrum verkar det som att jag skulle ha berikat mig själv om jag hade sett den som var tänkt. Nichijou skulle hamna på min prispall också: sin simpla animation till trots var det pur perfektion i sättet KyoAni gav liv till karaktärerna.

 

Bästa produktion och regi

Jag börjar inse min egna inläggs överflödighet när jag framhåller Madoka och SG igen... Men vadå, är det bra så är det?

 

Bästa anime

Nichijou etta, med Madoka ett näshår bakom. På två näshår hittar vi Steins;Gate.

 

 

För att summera, jag upplevde 2011 som tre titaner och resten av fältet hopplöst efter. Jag har inte det största urvalet ska medges, men jag brukar läsa på ordentligt innan jag ger mig i kast med en serie. Den här tråden har gett mig inspiration att ta itu med min back-log vid tillfälle, främst då Usagi Drop (som till och med ligger i ett hörn någonstans) och Mawaru Penguindrum.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt rätt att kritisera!

Bästa OP/ED

M-m-men... Madoka då!? SG i all ära, men Magia borde satt Madoka på första plats även om serien hade bytt OP med Nyanpire... Ano Hana var OK, en värdig trea. Fractale strax utanför pallen för sin Geisswerk-hyllning.

Så här i efterhand gillar jag Madokas OP så väl som Magia. Jag såg nog öppningsvinjetten till varje avsnitt, men speciellt på sistone har jag börjat gilla ClariS, fjortisduon som gjorde öppningslåten även till Oreimo, så jag hade inte klagat på Madoka på prispallen.

 

Och ja, Fractales OP var härligt, en av seriens väldigt få goda sidor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...