Hoppa till innehåll
Anime.se

Är Bakuman sexistisk?


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Under nästan hela tiden jag känt till Bakuman har jag (tror jag!) hört det sägas att den är sexistisk, nästan från start. Jag har själv inte upplevt det så, och nu när jag sett de två animéserierna och läst ikapp mangaoriginalet så måste jag säga att jag inte vet vad som är så illa. Jag kan inte komma på något som gör Bakuman värre än andra, jag kan verkligen inte erinra mig några budskap i stil med "det enda kvinnor duger till är utseende".

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det jag inte vet. :d Jag tycker inte att serien har behandlat eller talat om kvinnor på något speciellt dåligt sätt.

 

Jag såg förvisso några som kände att det var sexistiskt att en av tjejerna i serien typ gick medvetet ut för att "inte vara för smart", och seriens karaktärer kopplade det med vad män tyckte var attraktivt. Typ "hon är smart fastän hon inte har de bästa betygen, eftersom hon håller tillbaka för att inte verka för smart, för att det är vad killar vill ha" eller något liknande. Men jag tyckte inte att serien lade fram det som något slags ideal att sträva efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu var det länge sedan jag läste Bakuman så jag minns tyvärr inga detaljer längre, men jag minns att jag tyckte väldigt illa om kvinnosynen i serien när jag först läste den. Kanske är det svårt att se serien som problematisk om man bara jämför med andra mangaserier (som ni säger finns det ju många som är betydligt värre). Man blir lätt avtrubbad av att läsa en massa manga - det är samma sak för mig.

 

Utan att sitta och predika eller dra igång en lång diskussion om könsroller, kan jag rekommendera att man gör ett mentalt test: "Om det var jag (som tjej) som behandlades som i serien i fråga, hade jag tyckt att det var ok?" Känner jag obehag inför tanken är det antagligen inte ok. Som kille kan man prova att tänka: "Om det var min syster/mamma/dotter som utsattes för detta, hur skulle jag reagera?" Omvänt gäller för porträttering av män (tex tycker jag att yaoiserier ofta är både sexistiska och nedvärderande mot män).

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är någon tråd som det är lämpligt med en predikan eller lång diskussion om könsroller så är det väl en tråd som denna? :wink:

 

Att sätta in någon närstående kvinnlig släkting i situationerna är ett bra test, men jag kan inte komma på något tillfälle i Bakuman där serien skulle falla på det. Sen finns det väl förvisso inte så många kvinnliga karaktärer, men det är ju ändå en pojkmanga om pojkmangatecknare för ett pojkmangamagasin, och de kvinnliga karaktärer som faktiskt finns i serien tycker jag överlag inte blir behandlade (i egenskap av karaktärer) anmärkningsvärt bättre eller sämre för sitt kön. Det finns manliga karaktärer som behandlar eller tänker på kvinnliga karaktärer på ett sämre sätt, men då tycker jag det inte framställdes som något positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Hittat den här tråden lååångt senare men vill ändå ge mitt svar.

Jag tycker verkligen om Bakuman men under hela läsningen störde jag mig på att den är sexistisk.

1. Kvinnliga karaktärer ses ständigt städa, städa och städa. Vilket inte manliga karaktärer gör.

2. All genialitet förläggs hos manliga karaktärer. Det finns ingen kvinnlig tecknare som på allvar kan rita lika bra grejer som de manliga karaktärerna.

3. Azukis oskuld (oskuld som i att hon inte haft sex) spelar en viktig roll i lösningen av en konflikt där hon anklagas för att vara slampig. Här är det självklart inte Azuki själv som skapar spelreglerna men ändå tycker jag det blir lite som att vad hade hänt om Azuki visst låg runt, skulle hon vara en mindre lämplig röstskådis för det? Det blir som att tecknare och manusförfattare ställer sig på Azukis sida för att anklagelserna är lögn, inte för att hon har rätt till sitt eget privatliv.

 

Sexism är vanligt i manga, främst mot kvinnliga men också mot manliga karaktärer. Anledningen till att jag störde mig mer över det med Bakuman än med andra serier är att Bakuman känns realistisk. I en serie med drakar känner jag oftare "låt gå, allt är möjligt" men Bakuman handlar mkt om arbetsliv i en hård sektor och då känns sexismen också mer verklig.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...