Hoppa till innehåll
Anime.se

Uchuu Kyoudai


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

cIaPR.jpg

 

KGXT.png


Uchû Kyôdai (Rymdbröder) är en realistisk scifi-dramakomediserie från 2012 från A-1 Pictures. Originalet är en ännu pågående manga av Chûya Koyama; det finns även en otecknad film med premiär i maj 2012.

När Mutta Nanba och hans lillebror Hibito var små, år 2006, såg de ett UFO susa iväg mot månen. Det var då de visste att de ville ut i rymden... Tjugo år senare sitter astronaut Hibito på den amerikanska rymdfartstyrelsen NASAs presskonferens om det nära förestående månbasprojektet. Drömmen har gått i uppfyllelse... för den ena. Storebror Mutta, däremot, jobbar som designer hos en biltillverkare. Eller, jobbade, tills han fick sparken för en... mindre genomtänkt handling.
 
 
 
 

GLpXV.jpg


Mutta är på bottennivå: han är 31 år, utan jobb och boende hos sina föräldrar, samtidigt som lillbrorsan är en hjälte. En storebrors plikt är ju att vara steget före sin bror, eller hur? Och just när det är som värst... får han ett brev från JAXA, Japans rymdfartsmyndighet?!
 
 
 
 
 
 

bZh9j.jpg


Med fyra avsnitt i ryggen måste jag säga att jag gillar serien skarpt. Man kan dra likheter mellan Mutta och den olyckliga huvudpersonen Wild Tiger i fjolårets hjälteaction Tiger & Bunny (inte minst för att Hiroaki Hirata gör en likvärdig rösttolkning), men Mutta är ännu mer på vår nivå. Tiger var en avdankad superhjälte och ensamstående far som ville göra sitt bästa för sin dotter -- Mutta är bara en man som levt sitt liv under sina egna förväntningar. Ofta i animé är huvudpersonerna i de högre tonåren, medan alla som är ett par år äldre är världsvana, statiska figurer. Med Mutta är det helt klart kul att se en huvudperson som inte har allt under kontroll i vuxen ålder.