Hoppa till innehåll
Anime.se

Månadens anime: Yokohama handelsdagbok


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag slumpar gärna fram en "månadens anime" för juli månad ur mitt skafferi av serier jag ännu inte sett själv, om det finns intresse för det, har dock ingen aning om det finns några uppsatta regler på hur det här skall gå till (och om det gör det så kanske man borde fråga sig om man inte kan klara sig bättre utan dem?)...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag slumpar gärna fram en "månadens anime" för juli månad ur mitt skafferi av serier jag ännu inte sett själv, om det finns intresse för det, har dock ingen aning om det finns några uppsatta regler på hur det här skall gå till (och om det gör det så kanske man borde fråga sig om man inte kan klara sig bättre utan dem?)...

 

Äsch, regler och regler. Dock tycker jag att det är bra med lite riktlinjer så att man får till en diskussion. Vi kan väl ta modellen från föregående Månadens anime? Börja gärna du, om du redan har en serie på gång, så paxar jag augusti ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En av riktlinjerna är att ledaren i allra högsta grad bör ha en utgångspunkt för diskussionen. Man måste inte ha sett verket, men man måste veta på ett ungefär vad man ska diskutera. Det måste absolut inte vara djupa, avancerade filmteoretiska diskussioner, det kan vara "vilken karaktär tycker ni är coolast och varför?" eller något meta-ämne som "är inte regissören överskattad?" eller vad som helst, så länge det är något som de andra kan hålla i huvudet när de ser och när de är färdiga. Jag och Blå är som sagt tillgängliga som bollplank via PM om det behövs lite hjälp på vägen!

 

Och den riktlinjen är något jag inte tycker att man klarar sig bättre utan, för annars blir det bara en "Vilken anime såg du klart senast?"-tråd där deltagarna säger... i princip ingenting alls. En klartydlig frågeställning hjälper till en diskussion även hos de som kanske inte brukar reflektera så mycket över vad de ser.

 

Så...

 

Jag slumpar gärna fram en "månadens anime" för juli månad ur mitt skafferi av serier jag ännu inte sett själv

Slumpa du fram något, om du kan motivera för dig själv och andra varför ni (vi) bör se verket i fråga, om du har något som du vet att du vill få ut av en diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan nog hjälpa till om jag lyckas lista ut vad det hela går ut på :O

 

någon nominerar en anime, skriver varför och vad som är bra med den. Sen är det upp till oss andra att instämma med fler komplimanger eller motargumentera varför den inte är värd denna titel, är det ungefär så det fungerar? kort sammanfattat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går till så här:

1. Du har en animé som du vill att folk ska se, och som du vill prata med dem om.

2. Du har specifika frågor eller målsättningar som du vill att folk ska prata om när det är dags.

3. Du är villig och dedikerad till att hålla igång diskussionen efteråt.

4. Du meddelar ditt intresse till mig eller Blå, i privat diskussion via PM, där vi finslipar detaljerna och sätter upp ett schema. Det är ingen nominering, jag och Blå bestämmer -- men i praktiken är det först till kvarn får mala.

5. Diskussionen börjar. Du håller igång diskussionen genom att föregå med gott exempel och ge dina egna tankar i de frågor du ställt upp. Du ser även till att ställa frågor som ger de andra tillfälle att svara. Det är ditt ansvar att det blir en levande debatt.

 

 

 

Det går INTE till så här:

1. Du har en animé du vill att folk ska se.

2. Du säger "se denna animé".

3. Du låter bli att skriva ett inlägg på 15 veckor (vilket förstås gör att ingen annan skriver något).

 

 

 

Modellen vi tänkte efterlikna är bokcirkeln, där en grupp människor samlas och pratar om någon bok som de alla har läst. Men eftersom de flesta inte riktigt är vana med att diskutera fritt och mycket på nätet behövs det vägledning för att diskussionen ska hållas aktiv och på rätt spår. Därav betoningen på ledarens ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer att vara borta i juli månad, men till augusti månad kommer jag absolut att kunna dra igång någonting. Då får jag ju också tid att tänka efter vilken anime som skulle vara lämplig.

 

Jag ser gärna att den här tråden drar igång redan innan, så att jag ser att det finns ett gäng som är intresserade och vill diskutera. Om inte så anmäl gärna intresse till augusti månad så att jag vet att det finns människor där ute som redan nu är villiga att vara med.

 

Fridens liljor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

F-... fridens liljor? Wow. Jag hade en lärare som sa så ibland när lektionen var slut.

 

Vad gammal du blev helt plötsligt. [/ot]

 

Fridens Liljor är det skönaste sättet att säga hejdå på...

 

Jag ser fram emot att detta kör igång igen, så man kanske kan vara med en gång iaf. Då jag inte varit det tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fridens Liljor är det skönaste sättet att säga hejdå på...

 

Word (a.k.a "i sanning")!

 

Jag ser fram emot att detta kör igång igen, så man kanske kan vara med en gång iaf. Då jag inte varit det tidigare.

 

Jag också, trots att jag är nyregistrerad! Skönt att se att det finns själar som tycker att det är en bra idé, det skapar motivation i alla fall hos mig.

 

Jag vill dock se att ännu fler ansluter sig! Skriv gärna ett svar för att visa intresse! Eller ännu bättre; en anime att se under juli månad!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill dock se att ännu fler ansluter sig! Skriv gärna ett svar för att visa intresse! Eller ännu bättre; en anime att se under juli månad!

 

Jag är inte helt främmande för att hoppa på tåget ifall det visar sig att utvald anime faller mig i smaken =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...