Hoppa till innehåll
Anime.se

UppCon lägger hatten på hyllan


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Ska du till UppCon i sommar? Kul! Om inte -- kanske du tänkt åka dit nästa år?

 

Osis! För mindre än en timma sedan gick UppCon ut på Facebook med nyheten om att UppCon: 12 blir det sista någonsin.

Är ni redo älskade' date=' fina, underbara besökare? UppCon: 12 blir nämligen sista UppCon någonsin. Ta dig genom UppCons historia här: http://story.uppcon.se/

 

Har ni några roliga minnen av konventet att dela med er? Och vad tror ni händer nu? Kommer folk att strömma till NärCon istället?

 

Nå. För att citera en stor man: Nu är den svenska manga-eran officiellt slut.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va, seriöst? Väldigt tråkigt att höra. Men överdriver du inte lite? Vet att UppCon är stort men jag hoppas verkligen att det blir mer konvent i Sverige. Har aldrig åkt dit men som har sagts tidigare, vi behöver mer personer i Sverige som är intresserad och engagerad av Japansk kultur, alltifrån filmer till anime till deras tv-spel :)

 

Skulle vara grymt tråkigt om man blev färre och färre i antal fans. Inte så att det här betyder det, men ändå. Jag hoppas som sagt att det blir mer konvent samt att de som redan finns idag blir större.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Nå. För att citera en stor man: Nu är den svenska manga-eran officiellt slut."

 

Det var det jag syftade på. Hoppas verkligen inte att svenska manga-eran är slut.. vill att mer människor ska öppna ögonen för östasiatisk kultur :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aah! :happydrop: Jag tänkte inte på det som mitt eget uttalande... Ja, jo, det är väl mest en humoristisk överdrift, men något ligger i det: det var ju 00-talet som hade Dragonball-utgivning, en natt med animé på SVT, Cardcaptor Sakura på Barnkanalen, Naruto på ZTV, Fullmetal Panic och Genshiken på svensk DVD, svenska sajter och forum som Zmanga, Animanga.nu, Sueeden och förstås BCmanga -- och så UppCons uppgång och inte-direkt-fall. Så nu, nu när mangautgivningen slutat och det enda på TV är Pokémon, så är det lätt att det känns som slutet på en era!

 

Men... inte den sista eran! Nästa kapitel av Sagan om Anime-Sverige skall Anime.se regera över! :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Otroligt tråkiga nyheter. Jag får nästan känslan att Anime.se är bland det enda av anime- och mangasverige som inte dött ut. Jag vill gärna se den här sidan gå över till något större, kanske starta sitt eget Anime.se-con (Anime.con?)

 

Jag tror att en del av problemet ligger i att det inte finns så många riktiga pärlor som produceras nuförtiden, och således inte inte lika många sätt att göra folk intresserade. Jag blev intresserad av anime på grund av mångfalden och kvaliteten, och nuförtiden verkar det finnas alltför mycket sött och sexigt för sakens skull. Nu ska jag inte uttala mig om sådant jag inte har så mycket koll på, men det känns som att animevärlden lider även i Japan.

  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hört liknande... personligen håller jag inte riktigt med, så farligt är det inte, men det är klart att långifrån varje anime är sevärd. Den senaste tiden är det ju som sagt mycket utav det som poraliserar - moe och ecchi. Antingen hatar man det eller så älskar man det, så brukar det vara.. fast kanske inte med ecchi.. men som sagt, jag tror ni fattar min drift.

 

Fast samtidigt.. jag tycker att jag ser många människor som ser på anime och läser manga. Det är inte sällsynt alls. Känns snarare som något problem rent fanmässigt - dvs att få är intresserade utav att delta aktivt på forum och liknande. Många kanske känner att de gillar vissa manga och anime serier, men inte kollar regelbundet, osv. Sedan tror jag att det är många som är intresserade fast är rädd att bli sedd som weeabos osv.

 

Jag menar, kolla bara omkring er. Jag vet personer i andra länder som inte vill tala om för andra att de gillar anime eller manga pga de är rädda att personer kopplar ihop dem med vissa mer fanatiska. Ett bättre och mer praktiskt exempel är att vännerna jag har på nätet fruktar att gå med på anime klubbar på universitet osv, och inte för rädsla om vad omgivningen tycker utan för att människor är lite extrema i sina intressen ibland. Jag känner personer som gillar anime och manga väldigt mycket, vill lära sig japanska, men som inte vågar gå på språkkurser pga att de inte orkar vara med sådana människor.

 

Ett mardrömsexempel som faktiskt hände för någon jag känner, fast i ett annat land, var en tjej som hade narutopannband, sjöng narutosånger hela tiden, och som tjatade på alla om hur bra naruto var. Har inget emot människor som brinner för något, skulle nog tolerera mer än mina vänner, men samtidigt kan jag verkligen förstå att man inte vill bli ihopkopplade med människor som är lite överdrivet fanatiska och stör alla i omgivningen.

 

Men för att gå tillbaka till tråden, ja - det är grymt synd att UppCon slutar. Liksom Hikari no Hohenheim hoppas jag att anime.se växer och att vi får fler aktiva människor på forumet. Jag tror det bästa man kan göra är att helt enkelt vara aktiv och engagerad i sådana här gemenskap för att få dem att växa. Ibland kanske det går långsamt och trögt, men samtidigt är det viktigt att visa att det finns en plats där man kan snacka om manga och anime etc i Sverige. Visa att det finns likasinnade människor helt enkelt :)

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

asså, skriver man anime/manga på typ google.se så får man up antingen något med myasaki, eller barnporr. jag läser inte nyhetstidningar av personligt goda själ men varje gång jag prattat med någon som överhuvud taget vet vad anime är har det ofta varit den tecknade barnporren som dyker up i samtals ämnerna, eller miya. svergie har satsat dåligt tycker jag andå på anime/manga, z tv försökte sända ut ett par animes under en viss tid men jag tycker nog att miyasakis filmer hadde gjort bättre exempel ifall de sändes ut på svt någon gång.

 

nu känns det bara som att svergie undviker manga och anime pga barnporren...

 

jag vet inte ens om anime någonsin varit populärt i svergie, känns som anime visandet har varit rätt stabilt sedan 70-talet utan några populäritets explosioner. anime tillhör litte mer nördigheten numera, och conventen har ju inte riktigt hjälpt sådär jätte mycke.

 

jag tror helt enkelt inte det har någonsin funnits en "anime era" i svergie. visst det är såklart mer åtkomligare nu med internet, men den har aldrig haft sin "peak".

 

anime och manga minskar väl itne direkt utan den väl ökas sakta men säkert.

 

men uppcon som är ju svergie största convent som nu upphör.... det är ju.... "spelar världens minsta fiol"

  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste hålla med dig till en viss del. Det är väldigt mycket sensationalism nu för tiden och man blir såklart trött på allt det hela. Jag har också slutat att kolla på nyhetstidningar och liknande då man bara blir deprimerad. Fast samtidigt, så är min personliga erfarenhet att det finns många som gillar anime därute, åtminstone bland "datormänniskor". Jag ser själv flera som ser på anime då och då, och diskussionen om "tecknad barnporr" tas aldrig upp tack och lov. Skulle vara grymt tråkigt att höra om det hela tiden istället för hur bra och roligt anime och manga är.

 

Antar att jag haft tur där, måste säga jag är glad att jag inte haft samma erfarenhet. Jag har ingen lust att börja förknippa anime och manga med något sådant. Nä usch, blir ledsen bara jag hör talas om det. Anime och manga är ju superkul och avslappnande. Det är där energin borde läggas :)

 

Gällande anime och popularitet i Sverige.. personligen skulle jag säga att den har ökat, men det kanske bara är jag som haft turen att se intresserade människor. Aldrig hos vanliga människor dock, utan mer människor som ser på Crunchyroll, YouTube osv - resten förknippar fortfarande teckande serier med Pokemon och Disney.

 

Men nä.. blir verkligen, verkligen ledsen när jag hör talas om din erfarenhet NekoTales. Det är synd att personer genast förknippar anime och manga som något i den zonen, även om de kanske håller med om att lagen är korkad. Känns bara som att anime och manga inte får den uppmärksamheten som den förtjänar - det roliga, det glada, det häftiga, det rörande, osv. Jag antar att jag får hoppas på att vårt intresse sprider sig till nästa generationer och så vidare, så att det byggs på.

 

Måste bara säga en sista sak.. för mig känns det som att anime och manga är en ungdomsgrej. Jag tror att många idag läser manga och anime etc, långtifrån alla, men säkert många som kollar på naruto eller läser Death Note då och då. Men sällan vuxna, och det är väll där det har svårt att sprida sig och många har svårt att förstå varför vi gillar det. Det är därför jag hoppas att vår generation "lär" den nästa så att säga. För jag menar, internet kom ganska nyligen och om internet inte hade funnits skulle jag inte ens veta vad anime betyder. Vad jag försöker säga är att jag tror att anime och manga finns i rötterna på den generation av ungdomar som växte upp med internet, och jag tror att det är där den har stor chans att blomma.

 

Det är också därför jag tycker att det är synd att sådana här konvent slutar. Jag vill se mer människor som ser det häftiga med anime - alltifrån Code Geass, till Clannad och School Rumble etc. Skulle vara tråkigt om man var ensam med sitt intresse - jag önskar starkt att det växer i Sverige, manga som anime som TV-spel ifrån Japan.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trist. Jag har aldrig varit på UppCon tidigare, men alltid tänkt att "någon gång så skall jag se till att besöka det". Så blev det med den saken. :/

 

Men jag har i alla fall beslutat mig för att besöka årets NärCon eftersom det lägligt nog är i krokarna där jag bor. Det är en av anledningarna till att ett besök på UppCon har dröjt, alla omkostnader som det medför att resa till och från Uppsala samt boende.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad skulle Uppcon ha med mangasverige att göra?

De allra första Uppcon var tydligen mangakonvent, men efter att det blev större...

Uppcon är inte ett konvent för manganördar.

Det är ett konvent för "konventare".

Folk som går på konvent, oavsett konventets påstådda fokus, för att flumma runt, leka fotleken och sånt.

Folk som går på uppcon behöver inte ens nödvändigtvis ha någon aning om vad anime eller manga är för något.

 

En årlig tillfällig fritidsgård stänger?

Varför skulle manganördar bry sig?

  • Uppröstad 2
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

^Jag mår illa, hoppas att de lämnar anime/manga och alla som bara gillar "gammal anime/manga" och "hatar ny anime/manga" sticker åt fanders!

Du menar väl "alla som bara gillar "ny anime/manga" och "hatar gammal anime/manga" sticker åt fanders!"?

...för det är ju så som narutard och weeaboos är. Kollar bara på splitternytt och struntar i gamla klassiker.

 

Fast sen tycker jag det är dumt, i vilket fall som helst.

Ett verk är bra, oavsett när, för vilken målgrupp eller i vilket media, det skapats.

Det spelar ingen roll om det är gammalt, nytt eller gjort för barn.

Är det bra, så är det bra.

Är det dåligt, så är det dåligt.

 

Narutards och weeaboos är ju dock ändå bland de Uppconbesökare som jag mest skulle respektera, då de trots allt ett visst intresse för ämnet.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, jag tycker inte att det är roligt när människor är alltför galna, men det är ju långtifrån alla som gillar Naruto eller ens weeabos. Så jag håller med A-lan här, jag skulle faktiskt respektera dem rätt mycket - det är ju kul att se människor brinna för något :)

 

Jag skulle tycka det vore väldigt roligt om anime och manga blev mer populärt. Ser inte varför det måste vara borta ifrån mainstream eller ens vara mainstream - jag tror bara det skulle skapa mer gemenskap för oss som gillar det här samt vara roligt att dela med oss av våra erfarenheter av serier osv. Kortfattat tror jag att en bra community, där man har vänner osv skulle gynna alla. Roligt att ha människor man delar erfarenheter med och kan snacka med - det är viktigt och skoj om du frågar mig!

  • Uppröstad 2
  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, jag tycker inte att det är roligt när människor är alltför galna, men det är ju långtifrån alla som gillar Naruto eller ens weeabos. Så jag håller med A-lan här, jag skulle faktiskt respektera dem rätt mycket - det är ju kul att se människor brinna för något :)

Nej, nu missförstår du mig rätt så rejält.

Jag respekterar inte narutards eller weeaboos.

 

...men av de som går på Uppcon, så är de bland de som jag respekterar mest.

De flesta besökarna är inte där för att det är ett mangakonvent, utan för att det är ett mangakonvent

Narutardsen och weeaboosarna är iaf där pga vad för konvent det är.

 

När jag sa "Narutards och weeaboos är ju dock ändå bland de Uppconbesökare som jag mest skulle respektera", så är det inte ett uttalande om den respekt jag har för narutards och weeaboos, utan snarare ett uttalande om de huvudsakliga besökarna.

 

De få faktiska manganördar som går på Uppcon, å andra sidan: Varför gör de det?

Jag vet några som går dit för att de håller i en butik, och det är ju fullt förståeligt, men annars...

Vad får man utav att gå dit?

Ett tillfälle att spela Halo, i tv-spelsrummet?

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har länge funderat på att gå och bestämde mig veckan innan jag hörde det här :o

Något säger mig att de tar det säkra före det osäkra i och med många olika anledningar som kan poppa upp i ens huvud :]

Plus att priset är mig väldigt översaltad för folk som ska åka från andra sidan landet :<

 

Narutards och weeaboos är ju dock ändå bland de Uppconbesökare som jag mest skulle respektera, då de trots allt ett visst intresse för ämnet.

 

Nej, nu missförstår du mig rätt så rejält.

Jag respekterar inte narutards eller weeaboos.

 

...men av de som går på Uppcon, så är de bland de som jag respekterar mest.

De flesta besökarna är inte där för att det är ett mangakonvent, utan för att det är ett mangakonvent

Narutardsen och weeaboosarna är iaf där pga vad för konvent det är.

 

När jag sa "Narutards och weeaboos är ju dock ändå bland de Uppconbesökare som jag mest skulle respektera", så är det inte ett uttalande om den respekt jag har för narutards och weeaboos, utan snarare ett uttalande om de huvudsakliga besökarna.

 

Så du respekterar dem för det de gör och gillar men inte för vem de är? ^o)

 

För det låter exakt som det Venoz menade när han citerade dig :o

  • Uppröstad 2
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

A-lan: Ska vi vara petiga så är UppCon inget mangakonvent, utan ett konvent för ungdomar intresserade av "östasiatisk populärkultur". Och den bilden måste jag säga att UppCon lever upp till, då bland annat de japanska artisterna, cosplayuppvisningen, modeuppvisningen med mera är de största publikdragarna och i allra högsta grad får räknas som östasiatisk populärkultur enligt mig.

 

Och att gnälla och dissa "Narutards och weabos" känns lite väl elitistiskt enligt mig. Spela roll om någon "bara tittar på Naruto och andra nya serier". Så länge de inte aktivt tvingar mig att göra det som de ägnar sig åt känns det bara som bortslösad energi att gnälla på dem.

  • Uppröstad 5
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

A-lan: Ska vi vara petiga så är UppCon inget mangakonvent, utan ett konvent för ungdomar intresserade av "östasiatisk populärkultur". Och den bilden måste jag säga att UppCon lever upp till, då bland annat de japanska artisterna, cosplayuppvisningen, modeuppvisningen med mera är de största publikdragarna och i allra högsta grad får räknas som östasiatisk populärkultur enligt mig.

 

Och att gnälla och dissa "Narutards och weabos" känns lite väl elitistiskt enligt mig. Spela roll om någon "bara tittar på Naruto och andra nya serier". Så länge de inte aktivt tvingar mig att göra det som de ägnar sig åt känns det bara som bortslösad energi att gnälla på dem.

 

Bra sagt! Håller med dig. Jag tycker faktiskt att många utav dem skulle vara jobbiga, men ändå, känns lite väl elitisk att hata på en grupp bara för att de brinner mer än normalt för något. Känns snarare som att man får bedöma från person till person istället för att kalla en bunt människor för något.

 

Så precis som jag sa tidigare - visst, jag tycker att personer inte behöver överdrivna och vara irriterande för alla i omgivningen, men annars är det väll kul att se människor vara intresserade av manga och anime. Håller med dig att det känns som bortkastad energi. :)

  • Uppröstad 2
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så du respekterar dem för det de gör och gillar men inte för vem de är? ^o)

Nej.

Jag respekterar att de gått till konventet, för att de har ett intresse för det som konventet egentligen skulle vara menad att vara om.

Däremot betyder inte det, att jag skulle behöva respektera något annat om dem.

A-lan: Ska vi vara petiga så är UppCon inget mangakonvent, utan ett konvent för ungdomar intresserade av "östasiatisk populärkultur".

På vilket vis är fotleken "östasiatisk populärkultur"?

På vilket vis är Halo "östasiatisk populärkultur"?

 

BTW: Jag hatar inte narutards och weeaboos. Varför skulle jag?

Varför ägna den energin på dem?

  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilket vis är fotleken "östasiatisk populärkultur"?

På vilket vis är Halo "östasiatisk populärkultur"?

A-lan, som jag tidigare skrev så har UppCon östasiatiska huvudnummer så som cosplayuppvisning, modeuppvisning, japanska artister etc. Märkligt att du missade det... Angående fotleken är det inget "huvudnummer" eller något som arrangörerna marknadsför som en del av UppCon, det är endast en lek besökarna sysselsätter sig med vid sidan om. Angående Halo spelas det ej längre på UppCon, och det var dessutom vara en liten sidogrejj i TV-spelsrummet, inget huvudnummer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om du respekterar dem för att gå på konvent så respekterar du dem för det de gör o,o

Inte riktigt.

På sätt och vis.

Det handlar om två olika "gör".

Och om du inte respekterar dem för något annat om dem så respekterar du ju inte dem som person :o

Jo.

Just narutard/weeaboo-aspekten av de respekterar jag inte, men de får ju fortfarande samma respekt som jag ger alla människor (iaf tills de visar sig inte förtjäna det).

...och jag ser de som folk som kanske kan växa upp till att bli ordentliga manganördar, eller iaf icke-mangannördar som iaf inte är helt galet inne på naruto eller nåt sånt.

 

Dock är de fjortisar och de tror de vet en massa om saker de knappt vet något om, så de är irriterande och ovettiga.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

A-lan, som jag tidigare skrev så har UppCon östasiatiska huvudnummer så som cosplayuppvisning, modeuppvisning, japanska artister etc. Märkligt att du missade det...

Det missade jag inte alls.

Du borde inte fokusera dig så mycket på detaljer, så att du missar helheten.

 

...och tror du seriöst att cosplayuppvisning, modeuppvisning och japanska artister, inte skulle intressera random fjortis, som inte är japannörd/manganörd?

Angående fotleken är det inget "huvudnummer" eller något som arrangörerna marknadsför som en del av UppCon

Bara för att det inte arrangeras av arrangörerna, så betyder det inte att det inte är en stor del av konventet.

Att det inte är en "officiell" aktivitet är oviktigt.

Att det inte är ett "officiellt" "huvudnummer", är än mindre viktigt/relevant.

Angående Halo spelas det ej längre på UppCon

Jaha, så just det spelet spelas inte längre?

Var det pga att den inte har någon koppling till manga/anime eller ens Japan?

Förmodligen inte. Jag är rätt säker på att lika irrelevanta spel, fortfarande spelas i TV-spelsrummet.

  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hurdan menar du där?

De gör något som du respekterar, men de gör det på ett sätt som du inte gillar vilket får dig att inte respektera dem som människor? o,o

 

Din sista mening där, är inte det egentligen bara en beskrivning av unga människor utan vägledning i allmänhet? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...och tror du seriöst att cosplayuppvisning, modeuppvisning och japanska artister, inte skulle intressera random fjortis, som inte är japannörd/manganörd?

Jag tror inte att en slumpvis icke-asiatintresserad ungdom skulle betala 650 kronor i inträde, ifall programmet bjöd på japanska artister, cosplayuppvisning etc, nej.

 

Du borde inte fokusera dig så mycket på detaljer, så att du missar helheten.

Haha, det är ju precis vad du gör exakt hela tiden i dina inlägg, när du styckar upp dina citeringar i dina inlägg, på det sättet du gör det på...
  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...