Hoppa till innehåll
Anime.se

Rurouni Kenshin Live Action


larsleo
 Share

Rekommenderade inlägg

Då har jag sett den och tänkte skriva en enkel recension

 

 

 

Handling:

Handlingen är helt ok, för dom läst mangan och sett animen så avhandlar filmen mangan fram till Kyoto-delen. Vissa delar har slopats och vissa har slagits ihop men i stort sett så är filmen grundhandlingen trogen. Det stora är väl igentligen att man Saito är med från början, mer eller mindre.

 

Skådespeleri:

Ska jag vara ärlig så har jag tidigare inte haft några större tankar om skådespeleri i japanska filmer, nivå B-film motsvarande men den här överaske positivt. Generellt bra skådespeleri och bra gestaltningar av karaktärerna från mangan. Om man ska titta lite på karaktärerna så tycker jag man har gjort en bra tolkning och i vissa fall gjort dom bättre och mer.. ehmm mänskliga eller hur man ska säga. Och där man sammanslagit karaktärer har man gjort det på ett mkt bra sätt tycker jag.

Dock förekommer lite väl "ostiga" rolltolkningar där förvisso förlagan i mangan var "ostig".

 

Exempel Udo Jine är betydligt bättre gestaltad i filmen än i animen och mangan. Mindre "ostig om säger så. Saito har dom lyckats behålla och förbättra även han, samma cyniska syn på saker men betydligt bittrare över den nya eran.

 

Bild/Ljud/Effekter:

Här har man verkligen lyckats. Bild är riktigt bra och kanske inte helt i klass med hollywoods största produktioner men inte allt för långt ifrån. Vilket gör att filmen blir helt klart mer njutbar. Även ljudet är bra bortsett från överdrivna, väl högljudda "svärdljud". Men överlag bra filmat och ljudsatt.

 

Musik:

Hollywood/Hans Zimmer stuk på musiken och sånt gillar jag i alla fall. Klart godkänt!

 

Sammanfattning:

Överlag en bra film och överaskande bra remake med bra handling,skådespeleri och ljud. Klart sevärd och även om man inte är en större fan av Kenshin är filmen sevärd.

 

8/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=mML6MuE0S2c

 

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bildkvalitén är verkligen underbar i filmen, blev glatt överraskad av filmen. Bluray-versionen <3 Vet inte ifall jag vill kalla musiken för Hans Zimmer kvalité, men den passar filmen väldigt bra. Nu har jag inte sett speciellt många live-action/japanska-filmverk överlag, men filmen har helt klart den jag sett med bäst genomförande, skådespelare osv. Rekommenderar definitivt folk att se den! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...