Hoppa till innehåll
Anime.se

Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Som fan av K-On och KyoAni så var man lite nyfiken på vad den här serien skulle ha att erbjuda. K-On var ju en stabil och bra serie och förväntningarna var rätt höga. Bagerimiljö, slice of life och för övrigt en söt och enkel story. 


Men döm om min förvåning när det första som möter en är en pratande fågel som börjar dominera allt och vara sjukt dryg. Den jäkla pippin tog ned hela första avsnittet för mig och jag är numera mycket tveksam till hela serien... Men ska ge den ett par avsnitt till innan jag bestämmer mig huruvida fågelskrället sabbar serien eller om den blir en intressant krydda. Just nu minns jag nästan inget av första avsnittet förutom den där fjantiga fågeln. 

 

Någon annan som börjat kika på denna och kanske är av avvikande åsikt? 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej jag håller med till 100% angående fågeln. Men med eller utan fågel så var de flesta s.k. skämten i Tamako Market avsnitt 1 typiska "LOL RANDUM," vilket är en störtsäkert recept på att inte vara rolig överhuvudtaget. Det roligaste var när Tamako vid ett par tillfällen kastade fågeln på ett K-ON-klumpigt sätt så att den gjorde illa sig. Jag har inte orkat kolla på fler avsnitt ännnu, men om/när jag väl gör det och fågeln inte blixtsnabbt dör en ond bråd död så är det risk för säsongens 3-avsnitts-drop på Tamako Market. Trots att jag gillar själva insikten i mochibakning.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går med pöbeln och hoppas på att fågeln möter en illa placerad takfläkt i kommande avsnitt. Dock utan fågeln försvinner ganska mycket i skämt-/storyväg så man får väl dessvärre leva med den om de nu inte tänkt fylla på med nått annat. Hade dock vart enklare om den inte vart så himla präktig, verkligen ryser av avsky när den står och "pose-ar" sådär vidrigt hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu spanat in andra avsnittet och min fågeldödarhets har lagt sig något. Idiotfågeln är inte med överallt och stör lika mycket så om de tonar ner den lite till så kan det nästan bli uthärdligt att se den då och då utan att börja tänka på hagelbössan. :evil:

 

I övrigt är det lite för tidigt för att säga så mycket om storyn då det nog krävs ett par avsnitt till för att få grepp om vad de har på gång men den är ju K-On söt så det förslår och har en rätt kul samling karaktärer som jag mer en gärna skulle vilja följa och se hur de utvecklas. Gillar man K-ON så känner man sig mer än lovligt hemtam i den här serien. Tecknarstilen är densamma, röstskådisarna verkar ha samma stil och (vad jag kan höra) språkbruk som K-ON tjejerna.

Sen så är det en hel bunt helt färska röster såg jag, för flera verkar det här vara deras första jobb. Bland annat för Tamako själv som spelas av Aya Suzaki. En kul grej jag upptäckte var att Tamakos far spelas av Keiji Fujiwara som även gjorde Holland i Eureka Seven (samt en hel del andra serier; Naruto, Jormungand, Death Note mfl.) Han verkar kunna bli en riktigt rolig figur att följa som den konservative mochibagaren.

 

Nåja, den här får några avsnitt till på sig att visa vad den går för, tokpippi eller inte. :konata:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då jag vill strypa alla maskotkaraktärer i alla serier måste jag säga att detta inte bådar gott. Enligt mig finns det inga som gör adaptioner av samma klass som KyoAni men deras egna material (som än så länge har varit begränsat till Munto och i förlängningen Sora wo Miageru Shōjo no Hitomi ni Utsuru Sekai) har hittills inte kommit upp i samma nivå.

 

Det är inte så att jag inte kommer att se den men jag har inte några höga förväntningar på serien, vilket i och för sig kan vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte skaka av mig känslan att jag har varit exakt på de ställena där karaktärerna vistas, men samtidigt är de tillräckligt olika att jag inte kan känna igen något specifikt landmärke. Märkligt.

 

Serien då? Nja, inget vidare; inget katastrofområde precis, men inte heller särskilt rolig eller tankeväckande. Det enda jag tänker på är hur det egentligen är meningen att jag ska känna; allting verkar hända på måfå, och musiken gör mig bara ännu mer förvirrad. Det kanske det som är tanken, att jag ska bli glatt förvirrad. För just nu känner jag ingenting för någon av karaktärerna, inte ens hat för fågeln. Det kanske jag borde ta som en varningssignal.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep.3

Kan inte påstå att det händer så där överdrivet mycket utan det är små steg framåt som gäller för den här serien. Åtminstone just nu,

eller så var det här bara en fet filler med tanke på att den mest handlade om den lika feta fulfågeln som flörtar med en tjej och tror att han har något att komma med... Yeah right! Vem i sina fulla sinnens bruk skulle tända på ett fjäderfä stor som en basketboll?

 

Nåja, det är ju lite stillsam och inte allt för krävande tidsfördriv att kolla igenom den här serien än så länge och vi kan väl alla behöva vila hjärnan ibland. (så länge inte papegojan får för mycket utrymme, då får han snart gå samma väg som hans kollega i Monty Pythons berömda sketch)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte skaka av mig känslan att jag har varit exakt på de ställena där karaktärerna vistas, men samtidigt är de tillräckligt olika att jag inte kan känna igen något specifikt landmärke. Märkligt.

 

Jag tror jag förstår vad du menar. Men alla shoppingdistrikt i Japan ser ju nästan likadana ut. Invändigt ser det fiktiva (?) Usagi-Yama ut som Shin Kyoguku men utvändigt (när de pratar i burktelefon) ser det nästan ut som Gion. Nu var det så länge sedan jag var i Kyoto så jag fick slå upp bilder på nätet för att hitta mina minnesbilder, men jag tycker bestämt att jag såg "Shin Kyogoku-liknande" platser lite varstans, inte bara i Kyoto.

 

Avsnitt två och tre lyckades jag koppla bort fågeln lite och fokusera på de söta tjejerna och deras små söta göromål. Håll utkik efter Midori, där har vi en lovande karaktär!

Jag hoppas Tamako lämnar över huvudrollen till henne och att serien byter namn till Fucking Åmål The Animation.

 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag kommer säkerligen att bli hatad helt och hållet av hela forumet när jag säger att jag faktiskt diggar fågeln. Men iofs har jag alltid haft en väldigt konstig vy på anime (Mecha är en stor favorit....)

Problemet med just Kyo-ani är att det i vissa fall bara är så jävla...SOCKERSÖTT, Okej, alla gillar vi till viss del när saker är allmänt "Moe" men...i just Tamako Market så går de till överdrift.

Jag kommer antagligen ta upp den igen när hela serien slutat (Jag har gjort de hemska att börja med Naruto) men just nu så ligger den inte ens i närheten av K-On nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tvärtom, den som ogillar Dela har ju misuppfattat allt.

 

Detsamma med alla som inte önskar att Kanna tar över huvudrollen.

 

Skämt åsido, jag har inte läst igenom tråden, men Tamako Marknad är från mitt perspektiv fullkomligt oslagbar. Den är perfektion inom sitt område, och är på sätt och vis en sån kul opopulistisk reträtt till 80-talet. Jag menar, pumpande stjärnor och hjärtan i opening, dansande tomater och tidningsställ, en vanlig historia som INTE har varesig skola eller fantasymiljö som bakgrund, utan som bara handlar om… en samling folk. På ett vanligt ställe. Sånt var standarden i mycket av dussinaniméerna på 80-talet; Godmorgon Spank, Aishite Knight, Gugu Ganmo och hela röjen var ju sådär, ofta just med ett bisarrt fantasyelement som inte ifrågasätts (i det här fallet Dela). Till och med Pierrots magiska flickor var ju i det köret när det begav sig.

Helt klockren in i minsta detalj. Inte direkt den bästa animén i världshistorien, men aldrig att någon har lyckats göra en så fräsh imitation av standardaniméerna för 30 år sedan. Klart en av dem som därför är roligast att följa just nu.

 

Att det är sockersött hör till. Det SKA vara sockersött, det är poängen med den här genren. Och Dela är lika viktig han, utan honom hade inte serien funkat alls på det sätt som jag inbillar mig att den är tänkt (hans närvaro är väldigt avslöjande), och han är ju helt suverän. Takumi Yamazaki (röstskådisen alltså) gör precis det han ska.

 
 
  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har gjort ett uppehåll i serien för jag hade lite mycket att göra med jobb och annat, men ska återuppta den nu och mosa igenom alla nya avsnitt i ett svep. Jag föredrar att se en serie i ett streck än ett avsnitt i veckan. 
Jag kommer nog stå ut med pippin bara för att se resten som jag redan gillar. Intressant jämförelse du gjorde Zimeon till 80-talsserier. Jag har inte sett nästan några sådana så jag reflekterade inte alls över det utan mest tyckte det var lite fräscht med ett nytt koncept i stället för det klassiska highschooltemat som börjar kännas lite uttjatat. Dessutom har jag blivit nyfiken på hur mochi smakar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hörde en del gott om just Tari Tari i anslutning till A3 så jag tänkte ge den en chans. Jag hade tänkt se den innan omröstningsperioden tog slut men det hanns som sagt inte med.

 

Hur som helst, jag ska försöka att inte ha några förutfattade meningar om Tamako Market när jag sätter igång. Jag har hört en del negativt om "maskotkaraktären" och jag brukar dessutom alltid avsky maskotkaraktärer men å andra sidan är det KyoAni som står för regi och produktion...

 

Vi får se helt enkelt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer nog stå ut med pippin bara för att se resten som jag redan gillar. Intressant jämförelse du gjorde Zimeon till 80-talsserier. Jag har inte sett nästan några sådana så jag reflekterade inte alls över det utan mest tyckte det var lite fräscht med ett nytt koncept i stället för det klassiska highschooltemat som börjar kännas lite uttjatat. Dessutom har jag blivit nyfiken på hur mochi smakar.

 

Att Tamako Market är en dunderflört med 80-talsshojo är ingen hemlighet. Det känns som om alla kvinnor på Kyoto Animation bara "sånt här såg vi på när vi var små, nu ska ni få se!".

 

Smaken som baken, men just Tamako Market tror jag man vinner på att inte sträckse. Varje avsnitt är ju bara en liten tårtbit ur deras liv, så om man ser allt i ett svep så kan man riskera att det bara swoshar förbi lite för fort. Men det kanske bara är för mig.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tamako Market tror jag man vinner på att inte sträckse. Varje avsnitt är ju bara en liten tårtbit ur deras liv, så om man ser allt i ett svep så kan man riskera att det bara swoshar förbi lite för fort. Men det kanske bara är för mig.

 

 

Nu har jag ju inte börjat än men jag misstänker att jag kommer att hålla med. Vissa serier lämpar sig helt enkelt inte för att sträckses och jag kan tänka mig att det här är en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak är säker: den här serien vinner i kategorin Mest Hjärnbändande Musik". Kompet verkar alltid spelas en ton för högt eller lågt, eller använda sig av instrument som egentligen inte passar ihop; det är svårt att förklara, men det ger serien en väldigt speciell stämning. Varken glad eller sorgsen, men alldaglig och kaotisk på samma gång. Kanske för att skildra hur livet är för barn i den åldern.

 

Jag såg precis vidare genom avsnitt 3 och 4; trean gillade jag bäst, då den kändes mer fokuserad, medan fyran var mer vardagligt random med en skugga av röd tråd. Jag vet fortfarande inte vad jag tycker om serien; å ena sidan är det en mysig vardagslivsanime, men å andra verkar den sakna det där lilla extra som får mig att verkligen bry mig. Det bästa med serien måste jag faktiskt säga är fågeln; han underhåller, och är det närmaste serien har till en handling.

 

Jag måste komma ihåg att leta upp och smaka på mochi under vårlovet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...