Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime, Manga och rasism


Kidaw
 Share

Rekommenderade inlägg

Det finns rasism i alla typer av kulturyttringar, allt från klassisk literatur som Strindberg och opera till barnfilmer som Disney.

Om man kan klassa allt som ren rasism är subjektivt men det finns iallafall tveksama skilldringar och stereotyper i den mesta fiktion.

 

Jag har funderat på om det finns någon anime eller manga som kan klassas som rasistisk och fientlig, det borde göra det då Japan är ett hyfsat isolerat land med få minoriteter. Det närmaste rasism i anime jag kan komma på är Killer Bee från Naruto och hela Hetalia-serien (även om jag älska Hetalia).

 

Så vad tycker ni på forumet? Finns det mycket rasism och främlingsfientlighet inom manga och anime, ge exempel på animes/mangas ni anser kunna vara rasistiska och varför? Eller är det här en onödig debatt där man ska låta fördomarna vara? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om detta räknas. Men Kinnikuman kärikerar och sen ska man tänka på G Gundam robotar.

 

Detta har bara kommit ut när pokemon kom ut i väst. Men många tyckte att Jynx att vara en negativ syn på mörk hynade person.

I från naruto så har vi Darui med hans Black Lightning relese.

 

Detta är något som kan vara rasistikt i anime och manga enligt mig.
 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är Killer Bee rasistisk? ('-')

 

Det finns förstås en hel del anime och manga med mindre nyanserade karakteriseringar av icke-japaner. Det är ofta man ser anime där japanerna är tecknade i vanlig animestil, medan så fort det kommer en utlänning så är det en blond och blåögd person med stor näsa som talar dålig japanska, eller ett muskelberg med bred haka. Fast inte alltid, ska erkännas. I många serier så kan oviktiga utlänningar vara tecknade "fördomsfullt", medan viktigare utländska karaktärer är tecknade i samma stil som de andra figurerna. (Lucky Star-exempel:

kontra
.)

 

Men det finns förstås också figurer som var tecknade på ett sätt som inte går an idag. Till exempel Cyborg 008 i Cyborg 009 (i länken syns både gamla och nya designer). Även Mr. Popo i Dragonball är ju rätt "suspekt". Men jag skulle inte kalla det för rasism. Mer okunskap och ovana.

 

I Angel Cop är det väl judarna som ligger bakom filmens ondskefulla världskonspiration, så det kanske är antisemitiskt. Jag har dock inte sett den och ska inte göra några vidare uttalanden.

 

Men jag kommer inte på något verkligt rasistiskt. Det finns säkert rasistisk manga, förmodligen något nationalistiskt som hyllar det japanska folket över alla andra människor, men sådana serier brukar inte få någon vidare uppmärksamhet. Och definitivt inte animeversioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Killer Bee och hela den byn skulle kunna ses som rasistisk. Jag Uppskattar att kishimoto har med färgade karaktärer i sin serie överhuvudtaget då det är rätt ovanligt speciellt i shounen, men den byn och speciellt killer bee är afroamerikanska stereotyper, t.ex. finns det ett kapitel i hela naruto med bee där han inte säger "Motha Fucka!!"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japan har knappt några invandrare. De var länge (nästan) helt isolerade från omvärlden, och även nu, så har de inte mycket riktig kontakt med folk från andra ställen.

Detta leder till okunskap angående icke-japaner.

Människor tenderar att vara rädda för de de inte förstår, men bortsett från det, så...

 

Om man inte kommer i kontakt med en viss grupp, så är det lätt att bilda felaktiga uppfattningar om de, och dessa uppfattningar blir svåra att bli av med, då man inte blir rättad utav att möta någon från den gruppen och inse att de inte är så (det, och att vi människor tenderar att se vad vi förväntar oss, och tolka vad vi ser, utifrån våra uppfattningar).

Även de flesta japaner som inte är strikt främlingsfientliga, har nog för det mesta en hel del uppfattningar som är rasistiska, eller åtminstone högst fördomsfulla, helt enkelt pga okunskap eller, än värre, felaktig "kunskap".

Det är väl känt och påvisat, att mer kontakt med en särskild minoritetsgrupp, är en av sakerna som tillförlitligt leder till en minskning utav fördomar mot den gruppen (fast i fallet med homo-/bi-sexuella, så är det mer att folk får veta om, att de har kontakt med dem, för det finns ju ingen som inte har en del bland släkt och vänner. Det är mer eller mindre omöjligt).

Ja, japansk populärkultur är fördomsfull gentemot icke-japaner, men det är rätt mycket att förvänta sig, tråkigt nog ...men det kommer att ändras med tiden.

 

Detta är även en av anledningarna till att jag är starkt emot iden med skolor för bara ett kön.

 

När det gäller sexuella läggningar, så... tja, det är ju förstås värre i Japan (och delar av US), än här i Europa, men även här verkar stereotyper (åtminstone om bögar), vara rätt så utbredd. Om deras beteende, personlighet och/eller sexuella attityder (bortom vilket kön man gillar, alltså) ...trots att inget av det har ett skvatt med ens läggning att göra.

(jag är förövrigt emot Pride, specifikt pga att jag anser att det inte gör något mer än att förstärka dessa stereotyper, och allmänt verkar handla om fetischer och exhibitionism, snarare något som skulle ha med HBTQ att göra)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, japansk populärkultur är fördomsfull gentemot icke-japaner, men det är rätt mycket att förvänta sig, tråkigt nog ...men det kommer att ändras med tiden.

På vilket sätt tror du att det kommer att förändras, till det bättre eller värre? Här i Sverige har vi ju likadant med den svenska populärkulturen som är underförstått fientlig mot icke-svenskar/vita och det har bidragit till SD och ett extremt rasistiskt samhällsklimat. Vet någon om det finns en japansk motsvarighet till SD och ifall det partiet har stort  stöd?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här i Sverige har vi ju likadant med den svenska populärkulturen som är underförstått fientlig mot icke-svenskar/vita och det har bidragit till SD och ett extremt rasistiskt samhällsklimat.

Eh, alltså, jag vet att det är många fördomar och grejer som jag som brinnande skelettpolis vit man slipper erfara, men det är väl knappast ett extremt rasistiskt klimat i Sverige? Och vadå, är svensk populärkultur så främlingsfientlig? Typ Änglagård 3 eller Solsidan är väl inte direkt en parad i rasism? ( '~')

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilket sätt tror du att det kommer att förändras, till det bättre eller värre?
Till det bättre såklart!

Jag trodde det var uppenbart, från vad jag skrev. Japan har ju, trots allt, mer och mer kontakt med omvärlden (och de börjar bli bättre på engelska, av vad jag förstår).

Sen är det allmänt sant, att dessa saker (fördommar, illvilja mot andra, våld, okunskap...) ständigt blivit bättre med tiden, runt om i världen. Det förekommer förvisso ibland försämringar, men överlag så...

Här i Sverige har vi ju likadant med den svenska populärkulturen som är underförstått fientlig mot icke-svenskar/vita
Vad i helskotta pratar du om? O_o

Visst förekommer en del rasism i Sverige, och SD har oroväckande mycket stöd (om än, ändå en liten minoritet), men Sverige har allt annat än "ett extremt rasistiskt samhällsklimat".

 

Senare finner jag det högst underligt att påstå att det skulle förekomma rasism i svensk populärkultur, än mindre att det är så utspritt att det är en underförstådd sak. Jag skulle då mena att motsatsen är sant. Det kan kanske förekomma nån fördom ibland, men aldrig fientlighet, av vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad i helskotta pratar du om? O_o

Visst förekommer en del rasism i Sverige, och SD har oroväckande mycket stöd (om än, ändå en liten minoritet), men Sverige har allt annat än "ett extremt rasistiskt samhällsklimat".

 

Senare finner jag det högst underligt att påstå att det skulle förekomma rasism i svensk populärkultur, än mindre att det är så utspritt att det är en underförstådd sak. Jag skulle då mena att motsatsen är sant. Det kan kanske förekomma nån fördom ibland, men aldrig fientlighet, av vad jag kan se.   

 

Okej, jag måste nog förklara hur jag menar här: Att säga att Sverige har ett extremt rasistiskt samhällsklimat är såklart en överdrift...my bad. Samhällsklimatet kan inte beskrivas som "extremt rasistiskt" men det är ganska spänt och fördommar mot andra länder har ökat rätt rejält vilket är oroväckande.

 

Sen får jag rätta mig själv igen och säga att populärkulturen inte innehåller rasism utan vissa fördommar. Det jag menar är att den svenska populärkulturen inte är speciellt mångkulturell ( fast det är inte populärkulturen i något land egentligen), det är hyfsat få porträtt av andra kulturer i svensk nöjesmedia och när de porträtteras är porträtten inte alltid rättvisa. Vissa svenskar behöver därför aldrig möta en annan verklighet än deras egen och de fördomar de har försvinner inte. Även om det bara är en minoritet som röstar på SD finns det fördommar hos oss alla, det är t.ex. en anledning till att nästan 50% av svenska folket rasade över disneys beslut att ta bort pikaninen-dockan från kalles jul, för ca 2 månader sen.

 

Min poäng är alltså att fördomar= ignorans och rädsla för det man inte riktigt förstår. Populärkulturen i Sverige är inte i sig rasistisk men om det fanns mer kulturella skildringar (som desutom stämmer) skulle kanske fördommarna minska, för det som i slutet blir ren rasism är en världsbild grundat på just fördommar.

 

Hoppas att mitt resonemang blev lite tydligare, sen är detta bara min subjektiva bild på situationen och jag kan ha helt fel. Meningen med inlägget var inte att provocera, har jag gjort det ber jag om ursäkt.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samhällsklimatet kan inte beskrivas som "extremt rasistiskt" men det är ganska spänt och fördommar mot andra länder har ökat rätt rejält vilket är oroväckande.
Visst, SD har fått mer stöd, men att fördomar har ökat, eller att antalet folk som är fördomsfulla har ökat, är däremot oklart.

Det är inte så enkelt, som att man kan mäta rasism-nivån, genom att mäta antalet som röstar SD.

Det jag menar är att den svenska populärkulturen inte är speciellt mångkulturell ( fast det är inte populärkulturen i något land egentligen), det är hyfsat få porträtt av andra kulturer i svensk nöjesmedia/.../
Tja, jag kan väl inte säga att det är fel, men vi är väl ändå relativt bra, på den fronten.

...och det vore väl ändå konstigt om man hade med, säg, 50% av karaktärerna i ett verk som utspelar sig i Sverige (och många verk, som utspelar sig i vår värld, tenderar att utspela sig i skaparens land), som är av utländskt ursprung, så det är rätt så oundvikligt.

/.../och när de porträtteras är porträtten inte alltid rättvisa.
Ofta även när den som porträtterar, är från den kulturen/etniciteten.

Även här, är vi nog relativt bra.

Vissa svenskar behöver därför aldrig möta en annan verklighet än deras egen
...

Det där är så fel, på så många vis...

Även om det bara är en minoritet som röstar på SD finns det fördommar hos oss alla, det är t.ex. en anledning till att nästan 50% av svenska folket rasade över disneys beslut att ta bort pikaninen-dockan från kalles jul, för ca 2 månader sen.
Så du menar att man endast skulle bli upprörd över att man tog bort den traditionella scenen med dockan i Kalle Ankas Julafton, är för att man är fördomsfull? O_o

...

Jag tycker nog att det är du, som är fördomsfull, i det här fallet.

Saker är inte riktigt så svart-vitt, som du vill tro.

Min poäng är alltså att fördomar= ignorans och rädsla för det man inte riktigt förstår.
Inte riktigt.

Ignorans kan leda till fördomar och ignorans och/eller fördomar kan leda till rädsla, vilket i sin tur kan leda till hat.

Populärkulturen i Sverige är inte i sig rasistisk men om det fanns mer kulturella skildringar (som desutom stämmer) skulle kanske fördommarna minska
Det stämmer, onekligen.

 

Edit: Jag hatar att det här forumet lägger till en massa slut-quote-tagar på slutet, ifall antalet qoute-taggar och slut-quote-tagar inte stämmer... Jag har vart på ett annat forum, där man istället blir meddelad om att det är fel, så man kan fixa problemet, innan det postas ...istället för att "fixa" problemet på ett sätt som garanterar att det fortfarande blir fel.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...