Hoppa till innehåll
Anime.se

J-popcon: Konvent i Danmark


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

För den som inte visste kommer det vara ett animékonvent i Danmark i början av november. J-popcon har hållts två gånger tidigare och har varit gott lyckade. Det hela utspelar sig i Valby medborgarhus, på flera våningar där varje våning är ganska liten men hemtrevlig. På tidigare J-popcon har det varit en butikshall, fangalleri, lite debattpaneler, ett femtal visningsrum och något TV-spelsrum. På förra J-popcon tror jag att det kom någonstans mellan 150 och 200 personer per dag, och precis som för Dogakon är de allra flesta där alla tre dagar. Det är med andra ord inte ett jättekonvent som de i Tyskland, men gemytligt och trevligt.

 

www.j-popcon.dk

 

Där kan man hitta information.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hörde om detta konvent när jag var på Dogakon av en flicka som Cosplayade. Hon kom från Danmark och berättade om detta första natten. Dock så hatade hon mig de två sista dagarna för att jag råkat sätta mig ner vid ett bord där hon ritade och stötte då till det. Hon vägrade lyssna på någon ursäkt utan bara sparkade mig och sade att jag skulle gå för att jag var en våldsam, idiot till as.

 

I vilket fall som helst så tror jag inte att jag kommer. Det är ungefär under samma period som jag skall åka på Dreamhack, men det skulle ändå vara intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Ha ha ha! :D Jag förstår också danska mycket sämre än jag förstår norska. Men det hindrar inte mig från att åka. Engelska brukar fungera i det flesta lägen ^^ Och som tur är brukar danskarna förstå svenska bättre. Men jag hoppas verkligen inte att allt är textat på danska för då kommer jag inte förstå nånting. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag hoppas verkligen inte att allt är textat på danska för då kommer jag inte förstå nånting. :blush:

 

Textad danska är mycket lättare att förstå (i gemen) än talad danska. Faktum är att danskans skriftspråk känns som mer lättförståelig för mig än norskt skriftspråk gör.

 

Själv skulle jag tycka det var tokkul med lite dansktextad animé!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Faktum är att danskans skriftspråk känns som mer lättförståelig för mig än norskt skriftspråk gör.

 

Tvärtom för mig. Men det beror kanske iofs på att jag sett betydligt mer norsktextat än dansktextat så man är ju mer van vid det. Norsktextat flyter på i stort sett problemfritt för mig, men med dansktextat blir man på efterkälken ganska snabbt.

 

Fullt möjligt att man tar sig en titt förbi konventet.

 

Det är med andra ord inte ett jättekonvent som de i Tyskland, men gemytligt och trevligt.

 

Vilka stora konvent hålls i Tyskland? Varit på något? Hur mycket folk brukar det vara på de konventen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Textad danska är mycket lättare att förstå (i gemen) än talad danska. Faktum är att danskans skriftspråk känns som mer lättförståelig för mig än norskt skriftspråk gör.

 

Själv skulle jag tycka det var tokkul med lite dansktextad animé!

 

Det kanske stämmer, för det är ju mest för att danskarna pratar nere i halsen jag har svårt att förstå vad de säger. Vi får väl se ^.^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilka stora konvent hålls i Tyskland? Varit på något? Hur mycket folk brukar det vara på de konventen?

 

Jag minns inte vad de heter, om Animexx var en förening en tidning eller ett konvent. Men vad jag hört är det konvent för ungefär 5000 besökare... alltså ungefär tio gånger så stort som Dogakon.

 

Å andra sidan skulle man nog lätt kunna göra ett konvent för ett tusental personer här i Sverige om man bara orkade att dra ihop det, och sitta och jaga lokaler och så vidare. Men så stora konvent är svårt att göra ideellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Animagic som brukar hållas vid juni/juli i Koblenz (nära Frankfurt) är Tysklands störstakonvent. Anordnas av tidningen Animania och drog väl ca 5000 pers när jag var där. Väldigt trevligt, men stekhett och man ska se till att skaffa boende i tid om man inte vill betala multum för sitt hotelrum.

 

Fast iaf två manga-intresserade tyskar jag pratat med anser att Connichi, ordnat i Kassel, är det bästa konventet. Det är fanclubarna, bland annat Animexx, och EMA som står bakom.

 

Sen finns det ett rätt stort i Hamburg och ett antal mindre spridda i hela landet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...