Hoppa till innehåll
Anime.se

Ny Miyazaki-film


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Sen som alltid är jag ju till kalaset, så jag blev tagen helt på sängen när jag travade ut ur Ghiblimuséet (med en levitationssten SOM KAN LYSA!!) och fick en lapp där det stod att Miyazakis nya film Kaze Tachinu (Vinden blåser inte upp?) har premiär den 27 juli.

 

Jag har inte läst något om den och tänker inte läsa något om den heller. För den som inte vill läsa något om den, men vill veta LITE något kan jag ju säga att av lappen att antyda så är det en vuxenfilm. Om typ 1920-talet. Och flygmaskiner.

 

Coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har hört att det ska vara en biografi om någon som jobbade med flygplan, mer än så vet jag inte om den. Fast nog är jag intresserad ändå, jag har änu inte sett en Ghibli film jag inte har gillat (om man inte räknar med de första minuterna av Jag kan höra havet, fast den såg jag inte klart så det räknas inte).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, det handlar väl om [spoiler=(icke-spoiler)]snubben som byggde japanernas andra världskrigsflygplan "Zero-sen"

(som vi alla vet -- eller åtminstone bör ha misstänkt efter Porco Rosso -- så är ju Miyazaki flygplansentusiast), med inspiration från 1930-talsboken Vinden stiger, från vilken filmen tagit sin titel, en titel som i sig är tagen från dikten Le Cimetière marin: "Le vent se lève !… Il faut tenter de vivre !" (Eng.)

 

Sen minns jag också att Toshio Suzuki sade att det inte är en avslappningsfilm eller en film för alla, så jag väntar mig väl något slags realistisk snyftare. En trevlig omväxling från gamle Hayao kanske!

 

Inte att förglömma: Hideaki Anno, skaparen av Evangelion, spelar snubben i filmen! (Han och Miyazaki är ju vänner av något slag, sedan Anno jobbade som animatör på Nausicaä kring 1984.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

En amerikansk trailer för filmen. Helt utan dialog. Antingen är dubben inte klar eller så har röstskådespelare inte ens tillsatts. Sak samma för mig då jag inte vill se filmen dubbad till ett annat språk. Dessutom kanske det kan vara av visst intresse för en del att veta om att man skickade in filmen i hopp om att bli nominerade vid den kommande Oscarsgalan i kategorin "Academy Award for Best Animated Feature" för att slutligen vinna statyetten. Filmen har precis haft en kvalificeringsperiod på en vecka, något som var obligatoriskt för att ens ha en chans att bli nominerad. Huruvida den blir det eller ej återstår att se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...