Hoppa till innehåll
Anime.se

Vuxen manga!


lolcatinti
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag är 28 år och kan ibland tröttna lite på att det är så unga karaktärer i många serier. Ikari Shinji med flera, klart att jag gillar dem, men de är såna tonåringar ibland... :)

 

Så jag tänkte att jag skapar en tråd med tips på lite mer vuxen manga, antingen för att karaktärerna är vuxna eller för att ämnet är moget. Jag börjar med två tips!

 

USAGI DROP. 30-årige Daikichi tvingas ta hand om en sjuårig släkting. Mängder av nya frågeställningar och ansvarsområden får honom att göra nya prioriteringar i sitt liv.

 

D-ASH. Den är NSFW men det nakna är inte alls centralt för den här mangan som handlar om idrottare som kämpar för att skapa nya rekord. Man får följa karaktärerna i flera år, och särskilt en karaktär bryts ner med åren och möter ett sorgligt öde. Många intressanta ämnen avhandlas i serien, bland annat hur vänner växer ifrån varandra.

 

Har ni några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon, 20th century boys ligger härnäst på min läslista, när jag blir färdig med den charmiga Honey and Clover. Ska läsa med nöje och kolla in hans övriga verk.

 

Något specifikt verk av Hoshizato du vill rekommendera?

 

(Och att du har för många verk att rekommendera är ju nåt bra!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

annars ha vi kaoru to nana.

 

Kaoru is a 17-year old virgin who has a SM fetish. He always dreams about a SM relationship with his childhood friend Nana. One day Kaoru's mom decides to hide all his SM toys so he'll study for a change, by asking Nana to hide his toys. Nana finds the leather one-piece that Kaoru bought and tries it on but she accidentally locks it and doesn't have the key!

 

och nej det är inte hentai bara en vuxen manga.

 

tycker synd finns en massa bra mangor där ute men synns inte lika mycket som dem överskattade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Living Game av Hoshizato är goda grejer, men den är lite svår att få tag i. Jag har halvskummat lite Book Offs ett bra tag efter bok 1 och 3 av den (har resten), utan att lyckas.

 

Men som sagt, manga med vuxna huvudpersoner för vuxna är så brett att det knappt går att rekommendera något. Det finns ju typ mer sånt än ungdomsmanga (känns det som). Typ allt som går i Morning och Afternoon är ju sånt.

 

Pianoskogen (Piano no mori), eller den lättsammare Nodame Cantabile är ju inte fel.

 

Insektsmästaren (Mushishi) är ju som sagt vettig också. Vuxet tema är det även på Kumakuras "Mokke" och "Nekurogu"; huvudpersonerna i Mokke är förvisso barn, men serien som sådan är ju inte för ungdomar; det märks.

 

Rymdbröderna (Uchu kyodai), kanske?

 

Läser just I am a hero, men visst för att huvudpersonen är vuxen, men pja… handlingen är ju ganska ungdomlig av sig.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag får göra reklam för en Ordbilder-titel så är Naoto Yamakawas "En kopp kaffe till" definitivt en manga för  vuxna. 

Egentligen är nästan alla Ordbilders serier från början utgivna för lite äldre publik även om de i stort sett skulle kunna  kategoriseras som allålders-serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känner verkligen igen mig i detta att växa upp och plötsligt märka att jösses vad alla animéfigurer är unga. En anledning till att jag trillade dit så hårt för Galaxhjältarna (dock animé baserad på böcker, inte en manga om du efterfrågar) när jag var 27 var just att det var så bred representation av olika åldrar. Det är rymdkrig och samtidigt typ trettiårskris, fertilitetsproblem, gamla gubbar och omogna ungdomar. 

 

Min mangakonsumtion har till stor del baserats på vad Serieteket i Stockholm haft att erbjuda, så jag tänker spontant att försöka minnas bra skit som finns där. Sen är det ju också svårt att veta vad folk menar med "vuxet". Men här är några titlar.

  • Eagle är en manga om den första asiatiske-amerikanske USA-presidenten. Läste den på gymnasiet, minns den som heltokej, och kan tänka mig att den är kul nu när den åldrats ytterligare samtidigt som USA faktiskt fått en rasifierad president.
  • Dance Till Tomorrow är överhuvudtaget en av mina absoluta favoriter. Om man med "vuxet" menar knulleri så får man en hel del av detta, och jag har svårt att komma på bättre sexskildringar jag sett i fiktion (och tro mig, jag sett en del). Dösnygg är den också. Handlar förvisso om unga vuxna, men mer Misato än Shinji, om man säger så.
  • Vill man ha vuxet så man aldrig mer vill se vuxet igen rekommenderar jag The Push Man and other stories.
  • Som vuxen äter man sina grönsaker och läser sina klassiker, så det lönar sig att backa till Osamu Tezuka. Pallar man inte läsa massa volymer (your loss, i så fall...) är Ayako bara en bok och typiskt sånt man skulle kalla för moget ämnesval.
  • Fortsätter vi på klassiker så finns Hagio Moto på bibblan. Thomas hjärta har jag inte läst än, men AA' är väl ca ungdoms-SF (av hög kvalitet), medan vissa av novellerna i A drunken dream skulle jag klassa som vuxenlitteratur. (Hennes En grym gud härskar och Klanen Poe ska enl uppgift ska vara vuxna så det räcker och blir över, men jag har ingen koll på hur man får tag på dem på europeiska)

 

Utanför Serieteket säger jag +1 på Naoki Urasawa. Sen är jag personligen väldigt förtjust i Rosen från Versailles av Riyoko Ikeda, bland annat just detta att man får följa figurerna från barndom till vuxenliv. Dock är den också rätt svår att få tag på på europeiska, vad jag vet,

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för era svar, många titlar hade jag aldrig hört talas om, så det kommer att bli ett roligt utforskande!

 

Jag kommer med ett till tips, en anime denna gång i brist på manga: Spring and Chaos, som handlar om författaren Kenju Miyazawa. Hans barnbok Night on the Galactic Railroad har också gjorts till anime och är väldigt bra! Båda filmerna triggar seriös existentiell ångest dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...