Hoppa till innehåll
Anime.se

Ramen, Alternativa ingredienser, Hemmagjorda Recept?


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjena! fan alla gånger man sett riktig Ramen i Naruto animen och ätit snabbnudlar och önskat att det var "the real deal" Provade göra egen Ramen en gång, hade köpt färdig miso från blue dragon men det smakade inget vidare och det enda man har till "asiatisk mat-affär" är ica supermarkets "asia" avdelning.

 

Jag undrar om det är någon som vet nått om följande:

 

1. Finns det någon svensk internet-butik där man kan beställa hem ingredienser?

 

2. Finns det några alternativ till ex. Mirin och Sake, som man kan hitta/göra med resurserna som finns på ICA/Konsum. För vad jag har förstått är soppan det viktigaste, man kan i stort sett slänga in allt man gillar i en bra Ramen soppa.

 

3. Finns det någon som har ett bra, lite "försvenskat" (enklare) recept på Ramen soppa, lite alternativ som är lättare att få tag på/tillaga

 

Jag vet att man kan ersätta Mentsuyu med Soya, men vad är chicken stock powder? Och jag antar att det är omöjligt att få tag på Narutomaki om man inte bor i storstäderna.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://bera.webblogg.se/2012/june/ramen.html

Så gör jag.

 

Mirin brukar finnas på Ica och Konsum, i en likadan flaska som sesamolja och risvins vinäger. Sake finns som beställningsvara på systemet om de inte har det hemma, om man bara ska ha det till mat räcker en flaska länge. Chicken stock är hönsbuljongpulver som brukar finnas på påse bland den övriga bulljongen i vanliga affärer. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://bera.webblogg.se/2012/june/ramen.html

 

Så gör jag.

 

Mirin brukar finnas på Ica och Konsum, i en likadan flaska som sesamolja och risvins vinäger. Sake finns som beställningsvara på systemet om de inte har det hemma, om man bara ska ha det till mat räcker en flaska länge. Chicken stock är hönsbuljongpulver som brukar finnas på påse bland den övriga bulljongen i vanliga affärer. Lycka till!

 

Tack så hemskt mycket! Precis vad jag behövde!

 

Det blir till att storhandla imorgon och vända på varje hylla haha, kanske delar med mig av mitt verk om jag lyckas. Intressant alternativ till kött, första gången jag hörde om tofu var i en anime så jag antar att det inte finns på vanliga affärer eller finns det under ett annat namn kanske?

 

Och förresten, vad använder du för slags ris till dina andra maträtter, t.ex risbollar... och är det nånting som går att får tag på i vanliga affärer, har köpt in sushi ris men har inte hunnit prova än, även hört talas om att grötris ska vara nått som funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det inte Jasminris som är det kletiga riset?

Nej det kan inte stämma, jasminris är typ det vi svenskar använder till vanliga maträtter som t.ex korvstråganoff med ris eller kycklig och ris, inte så värst klibbigt alls tycker jag i alla fall, Extremt svårt att göra onigiri's av, omöjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kawaé Import, som har en fysisk butik i Uppsala, säljer även via Internet. De har mirin och lite annat smått och gott. http://www.kawaeimport.se/

 

Härom månaden hittade jag ett recept på ramen på forumet Flashback (dock inget jag själv testat än): https://www.flashback.org/t562621

 

Lycka till, berätta gärna hur det gick!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kawaé Import, som har en fysisk butik i Uppsala, säljer även via Internet. De har mirin och lite annat smått och gott. http://www.kawaeimport.se/

 

Härom månaden hittade jag ett recept på ramen på forumet Flashback (dock inget jag själv testat än): https://www.flashback.org/t562621

 

Lycka till, berätta gärna hur det gick!

Ermahgerd, en internetbutik... Den Finns!!! här ska storhandlas! Trodde jag finkammat hela internet efter internetbutiker men icke. Jag är så glad att jag hittade detta forum :)

 

Hontouni arigatou gozaimashita !

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag använder sushiris, det är typ samma sak som grötris. På förpackningen till sushiriset finns beskrivning på hur man lagar det, för att det ska bli klibbigt (tillsätter socker och vinäger). Tofu hittar du i kyldisken i närheten av vegis och vegan-prylarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag använder sushiris, det är typ samma sak som grötris. På förpackningen till sushiriset finns beskrivning på hur man lagar det, för att det ska bli klibbigt (tillsätter socker och vinäger). Tofu hittar du i kyldisken i närheten av vegis och vegan-prylarna.

Aha, då vet jag. Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jopp! jag var ute och storhandlade idag och med liten erfarenhet i köket och med en köks-kompetens som är lika med Falukorv och makaroner så måste jag säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet!

 

 

gAfJ.jpg

 

Det jag använde till soppan:

Hönsbuljong

Riven ingefära och vitlök

Soya och sesam olja

och lite mirin.

 

Tugg:

Strimlade morötter (lätt kokta), bambuskott och purjolök

Kokt spenat

Tunna fläskkotletter utan ben

ägg

och så ringlade jag lite hackad chili peppar och salladslök

och slutligen stoppade jag dit sushi nari.

Nudlarna var av nått kinesiskt slag, bästa jag kunde hitta.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att se, själv skulle jag nog aldrig orka att fixa till en ramen. Vad som också gör att jag inte skulle orka eller liknande är nog för att jag tror att mitt resultat skulle jag bli besviken på då man käkat "det riktiga" i Japan samt i Sthlm några ggr. Skillnaden är dock att i Sthlm är det som lyxmat med priset. I Japan knappa 40 kr för en sjukt stor måltid. Men kul att se andra prova. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
Jag har aldrig övervägt att göra ramen hemma eftersom buljongen är en krånglig historia som ska kokas ihop på grisben och kycklingskrov eller förutsätter halvfabrikat som är dyra eller svåra att få tag på.

 

Men inspirerad av dina försök slog jag upp några recept på alla japanska hemmafruars favoritsajt Cookpad och satte igång.

 

Det första receptet var på en kryddstark ramenbuljong. Man börjar med att steka ihop en-två msk tobanjan (äv doubanjiang, närmare bestämt den chilikryddade varianten la-tobanjan (辣豆瓣酱)), vitlök och ister. I brist på ister skar jag ut de fetaste bitarna på den fläskkarré jag tänkt ha i soppan, men det gav nog inte så mycket stekfett, så jag tillsatte en blandning av matolja och sesamolja. 

I det rödfärgade stekfettet tillsatte jag grönsakerna och köttet, det vill säga fläskkarrén och haricots verts, och kinakål, röd paprika och bambuskott, allt strimlat. 

När det fått steka till sig lite hällde jag på lite sake och mirin och lät alkoholen i saken förångas. Sedan 1-2 msk japansk soja, en tärning hönsbuljong, lite mentsuyu och så vatten.

Det är viktigt att saken värmts på innan man tillsätter sojan då sojan inte trivs med alkoholen.

 

Det hela smakade rätt mycket som kimchi och var klart ätbart med ett delat ägg och purjolök på toppen.

 

Dagen därpå tog jag spadet från gårdagens nudlar men gjorde en mer traditionell shôyu-ramen. Som en källa till stekflott och smak tog jag ett halvt paket bacon och strimlade. Det var kanske lite i överkant, inte minst som salt bacon och salt soja tillsammans blir rätt mäktigt. Baconstrimlorna stektes med en-två klyftor vitlök som pressats under kökskniven och riven ingefära samt lite sesamolja. Sedan som ovan, i med grönsaker i pannan och efter ett tag får ingredienserna svettas i sake (dock ingen mirin). Paprikan avstod jag ifrån, då den så lätt tar över en soppa. Efter att saken fått koka, i med soja, mentsuyu, lite dashipulver och hönsbuljong. Receptet angav att man kunde byta ut en del av sojan mot ostronsås, vilket bör ge mer "kinesisk" smak än mentsuyu och dashi. Gårdagens spad tillsattes också, tyvärr glömde jag bort att blötlägga ett skogsöra, som annars gör sig bra i ramen. Kinesisk gräslök hade också passat fint. Det blev i alla fall en ätbar shôyû-ramen, om än inte i restaurangklass.

 

I helgen hade flickvännen varit på besök och tagit med sig två grillade kycklinglår. När jag såg de uppätna resterna ligga på köksbordet fick jag en idé. Ramenbuljong görs på hönsskrov, och fåglar innehåller stekfett av samma goda slag som ister. Sagt och gjort, jag sköljde av det värsta av grillkrydda och marinad från kycklingskinnet, bröt sönder benen, plockade loss ätbara bitar och lade åt sidan och lade alla rester i en teflonpanna och värmde på tillsammans med vitlökshack, svartpeppar, en skvätt sesamolja och vita sesamfrön. Jag började lägga i grönsakerna, men var tvungen att plocka ur dem igen eftersom jag inte ville ha ben och skrov i soppan efteråt. Istället fick grönsakerna (haricots verts, kinakål, bambuskott) och kycklingköttet ligga och vänta i soppkastrullen medan kycklingskrovet stektes. Jag höll på att glömma ingefäran, så det fick bli några kraftiga stänk över pannan med malen ingefära istället för färskriven.

Sedan som vanligt sake i pannan, och därefter hällde jag på spadet som sparats från de två tidigare omgångarna. När det kokade i pannan hällde jag avkoket genom en sil ner i kastrullen – jag ville ju inte äta kycklingbenen eller fläskkarrén som kokats tre gånger och var nästan en vecka gammal. Därefter hällde jag på kokande vatten genom silen för att få ut det sista av den hastigt tillagade "buljongen" och satte kastrullen på plattan. Soppan avslutades med soja, en hönsbuljongtärning och mentsuyu. Jag hoppade nog över dashin men minns inte så noga – och jag tycker ändå att en soppa blir bäst om man smakar av den istället för att krydda i blindo. När soppan kokat ihop och smakats av hälldes den upp i skålar med kokta och i kallt vatten avspolade nudlar (jag använder färska ramennudlar från en kinaaffär i IF Metalls hus vid Hötorget), ägghalvor och purjoringar. 

 

Den här gången blev det riktigt gott, kanske för att soppan byggde på tre olika hopkok, kanske på grund av att jag utgick från kycklingfett. Det är fortfarande inte så som jag minns ramensoppan i Tokyo eller på restaurang i Stockholm, men det smakar mycket bra.

 

Tre problem har jag dock:

1) På japanska ramenställen använder man gärna en speciell typ av mjölksyrade bambuskott, kallade menma, istället för den typ i saltlake som man köper här. Menma verkar inte gå att finna ens i Stockholm.

 

2) När japaner lagar kinamat (vilket ramen egentligen är) utgår de från ett buljongpulver som kallas "kinasoppa" eller chûka-dashi. Jag kom över några paket för två år sen men har bara lite kvar och har inte vågat använda det i mina ramenexperiment. Det är i grund och botten hönsbuljong, men inte samma sort som används i det svenska köket.

 

3) Det är jäkligt svårt att hitta bra nudlar. De där färska ramennudlarna jag använt ser visserligen ut som ramen i paketet, men när de tillagats blir de mjöliga och vita. Jag ska testa mig fram med ett annat paket färska nudlar jag haft länge i kylen, samt testa ett nytt märke av ramennudlar med smak som kommit in hos Kina Li.

 

Vad gäller övriga ingredienser måste jag se om jag kan steka tunna skivor fläskkarré i charsiu-marinad och få något som passar lika bra i ramen som den charsiu (kin. 叉焼 jap. チャーシュー) som man får i soppan på restaurang. Kanske får jag överge den färdiga kinesiska marinaden till fördel för en mer japansk marinad på honung och soja. 

En lämplig källa till ister måste också hittas. Stekfläsk eller sidfläsk som inte saltats för mycket skulle kunna fungera, eller så får man uppsöka en slaktare. Hur som helst har jag av detta lärt mig att inte slänga skrovet när flickvännen ätit grillad kyckling.

Ojoj, kul att du blev inspirerad av mitt ynka försök! Mycket kul och intressant läsning. Trevligt att fler försöker sig på japansk matlagning! Det är en riktig konst och ett mycket kreativt sätt att laga mat på. (^-^)ノ

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...