Hoppa till innehåll
Anime.se

UQ Holder


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Är du intresserad av att läsa Mahō Sensei Negima? Mitt förslag är då att du lämnar denna tråd och kommer tillbaka efter du avverkat alla 38 volymer.
 
GoHk.jpg

 

Odödlighet är inte så bra som det låter.
Visst finns det goda stunder,
men för ett långt liv är de bara ögonblick.
Avskeden kommer.
Nej, även innan det blir man trött på vad man älskat.
Vad... för slags öde är det?

Detta är en berättelse om ett sådant gäng
som tappade sin betydelse.

 

Mahō Sensei Negima tog slut våren 2012, efter nio års utgivning. Som jag skriver i Negima-tråden så har seriens tecknare Ken Akamatsu haft en del groll med sitt förlag, Kodansha, och en teori om seriens något påskyndade avslut lyder att det var av kontraktsskäl. I vilket fall verkar han och Kodansha kommit överens nu, för nu är Akamatsu tillbaka i samma tidning, Shūkan Shōnen Magazine, med sin nya serie.

 

gAyR.jpg

 

Serien utspelar sig någon gång i framtiden – baserat på några saker i första kapitlet så tror jag det borde vara ungefär 2086. Världen som vi ser den i första kapitlet, åtminstone på den japanska landsbygden, påminner om vår värld, med ett par skillnader. Dels att magi blev känt tio år tidigare, dels att i horisonten syns en rymdhiss: en enorm kolumn som går rätt upp i himlen, för att ta resenärer och varor till rymden till hanterbara kostnader.

 

Berättelsen tar som antytt sin början på japanska landsbygden, där 14-årige Tōta Konoe och hans vänner i strid försöker besegra deras vackra unga lärarinna Yukihime, som också är Tōtas fostermor sedan två år tillbaka. Byns huvudman har nämligen lovat att om pojkarna kan besegra Yukihime så får de åka till huvudstaden – och rymdhissen. Hon är mer än förmögen att försvara sig, men när en annan lärare ger dem strategitips och en hemlig lektion i magi så kanske de får en chans att vinna. Är det lycka eller olycka som väntar?

 

QD2V.jpg

 

Kopplingar till Negima i första kapitlet av UQ Holder

Spoiler
  • Tōta Konoe har samma efternamn som Konoka Konoe, Asunas vän och rumskamrat som Setsuna Sakurazaki var (outtalat men uppenbarligen) kär i.
  • Tōta besöker tre gravar. Sin fars, sin mors, och Negi Springfields. Han kallar Negi för "jii-chan", vilket kan antyda att Tōta är Negis barnbarn (eller barnbarnsbarn?), och eftersom Negis grav är alldeles vid paret Konoes gravar så kan det betyda att Negi fick barn med Konoka! (Så hon kanske inte var gay med Setsuna trots allt?)
  • Det ser ut på gravstenen som att fadern Jintetsus levnadstid var 26 april 2046 till 27 juli 2084. Moderns namn syns inte, men levnadstiden ser ut som 18 mars 2050 till 27 juli 2084. Tōta bör alltså ha varit född 2072.
  • Det är svårare att se årtalen på Negis gravsten, men datumen ser ut som 2 maj och 12 juni. Det är också samma datum som man ser i kapitel 352 av Negima-mangan, och där är årtalen 1993 till 2065. (Båda gravarna har också samma inskrift: "Here lies Negi Springfield / son of the hero / and his successor".)
  • Ja, rymdhissen förstås, och att magi är känt. Men i Negima-mangan så blev väl magi känd för världen inte på 2070-talet, utan redan på 2000-talet?

Hm, det var nog allt.

 

Eller, nä, en liten grej till.

Spoiler
  • Yukihime är någon vi känner väl!

D8KD.jpg

 

Mitt namn är Evangeline A.K. McDowell.

Jag är en vampyr som levt i 700 år.

:surprised:

 

Nu har vi alltså många frågor. Hur kan

Evangeline ha blivit stor

? I Negima-mangan

såg hon fortfarande ut som ett barn år 2135

. Är Tōta

Negis barnbarn med Konoka

? Är detta

samma tidslinje som i slutet av Negima-mangan

? Och hur kunde

Negi dö, han som skulle ha blivit odödlig som Evangeline

?

 

Nåja, i vilket fall så ser jag fram emot att följa denna. Första kapitlet bjöd på överraskningar, brutaliteter och känslan av ett expansivt och fortsatt välhanterat äventyr. En värdig fortsättning på Mahō Sensei Negima.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha läst/skimmat de tre första översatta kapitlen så kan man fastslå att:

 

*Evangeline använder magipiller för att ändra sin ålder (ungefär som dom Negi använde då han var i magivärlden) och att det är just efter Negima- tidslinjen.

 

 

*I sista volymen av Negima så var han också död i framtiden, av okänd orsak som Evangeline själv verkade veta men viftade bort spekulationer och tvivel angående frågan. Detta kan bero på en något pressad Akamatsu som påskyndade det hela och hade då en ursäkt, eller så vill han bara hålla på det för att "teasa" oss läsare.

 

 

*Vad som hände mellan Konaka och Negi vet jag inget om. Kanske han var donatör då Konaka och Setsuna inte kunde få barn själv...

 

 

Hursomhelst så känner jag att jag inte har intresse eller ork att kunna följa serien. Det plus att jag får ångest över att gå från ett lyckligt (nåja) slut till att fortsätta på något som har tagit slut. Exempelvis Halo 4 eller Pirates of the Carribean: I främmande farvatten, vilket har gett mig sur eftersmak på kommande spel/filmer i serierna, och det vill jag inte uppleva med UQ Holder.

 

Men det är förstås bara min åsikt... =P

 

Back to the studio!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 years later...

Nu är äntligen sagan över. Ganska hyfsat! Negima slutade som sagt i tråden något hastigt, och det är ju ofta som man får slut som känns otillfredsställande för att det är något som saknas. Att slutmålet inte lever upp till resan.

Nu tycker jag förvisso inte att UQ Holder är något storverk, men den har vissa ambitioner, en del påhittighet, och fullgod action, och det bjöd den på i slutet också: Akamatsu tog mig på en sista åktur jag inte hade väntat mig, men berättelsen kom till ända på korrekt sätt. De stora mekanismerna fick sin upplösning och figurernas öden avhandlades – en del ljuva, en del bitterljuva – alltsammans temariktigt: kärlek och odödlighet.

Jag känner mig nöjd, och ger slutet samma betyg som jag ger resten av serien: 7/10, ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...