Hoppa till innehåll
Anime.se

Kyoukai no Kanata


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

mcZy.jpg

 

Kyōkai no Kanata (eng. Beyond the Boundary) är Kyoto Animations höstserie. Den bygger på en serie lättromaner skrivna av Nagomu Torii och utgivna på Kyoto Animations eget förlag KA Esuma Bunko. Torii blev publicerad efter att ha vunnit ett hederspris för sin bok i Kyoto Animation Awards 2011, en utmärkelse som serien delade med High Speed, som låg grund för sommarens serie Free. En annan hedersprisvinnare, men år 2010, är Chūnibyō Demo Koi ga Shitai, som vi ju också sett animeras av Kyoto Animation. (För att vinna det stora priset så skulle det vara berättelser "som KyoAni kunde animera", men när nu de tre nämnda faktiskt blivit anime så kan man ju undra om de inte var lite snikna...)

 

 

Sommaren 2012 släpptes första volymen till bokhandlarna, och Kyoto Animation gjorde en reklamfilm för sin bokprodukt. Reklamfilmen fick ganska goda vitsord, och många önskade att de skulle göra en hel anime av den. I april i år så blev det känt att de skulle få sin vilja fram, och, tja, här är vi nu.

 

Handlingen... ska jag inte beskriva ingående, för jag vet den inte. Den handlar om nån glasögonprydd gymnasietjej som kan kontrollera blod (typ som i Deadman Wonderland?), och nån ordinär gymnasiekille som inte är så ordinär för att han är nån halvdemon. Eller nåt sånt. Och så är det prat om andevärlden och liknande. Låter inte så där himla intressant, tycker jag, men vi får väl se.

 

Tolv avsnitt ska den bli, och första är redan ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Världen verkar vara en ganska standard japansk lättromansaktig "modern fantasy", skildrad med KyoAnis vanliga fokus på vardagsliv. Huvudtjejen är en slapstickklant, vilket är rätt kul. Hade nog tyckt om att se hennes drumlande i en ännu mer överdriven stil, men det hade brutit mot resten av stämningen. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker avsnittet var relativt underhållande med tanke på själva "ploten", kände igen typen av anime vilket gjorde att man kunde förutse själv utspelningen av avsnitt ett. Hoppas de försöker göra något mer annorlunda än de vanliga fiction/romantiska serierna som redan finns där ute. 

 

Karaktärerna är än så länge väldigt tomma och väger inte upp för att kunna tas på allvar. Utseende mässigt så ligger de lika med alla andra animes som har kommit ut det senaste halvåret. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig så gick jag in med en väldigt negativ inställning. Handlingen lät dum och flickor med glasögon är sämst flickor. Jag är också fortfarande sur över hur KyoAni kommer göra Chu2 S2. Varför folk gillade den, men inte Tamako kommer jag aldrig förstå.

 

Sen när jag såg den insåg jag plötsligt att den innehåller den bästa blandningen någonsin.

KyoAni och action.

 

Så nu tänker jag att den har potential att vara AOTY. Visserligen var inte actionen i första avsnittet alltför bra, även om animationen var fantastisk, men man kan alltid hoppas att den blir bättre. Sen gillar jag Kenn, skulle t.om. säga att det är min favorit av de roller jag sett han i hittills. Inte karaktären, men hans framförande. Handlingen har inte riktigt börjat än, men det känns inte som att den kommer vara seriens starka sida.

 

ZzzW9uF.png

Älskar Mitsukis design. De ögonen, den läppen, det bowlingklotshåret. Känns så annorlunda från de annars väldigt typiska KyoAnidesignerna.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen typ Munto tv, och ännu mer sen Nichijou, så har jag velat se Kyoani göra något med action som inte är dåligt. I somras gav de oss söta pojkar istället för flickor, och nu ger de oss en modern fantasy/action. Jag börjar gilla den här nya Kyoani mer och mer.

 

Första avsnittet bjöd på en varken speciellt spännande eller intressant handling, men jag gillade det bara för actionscenerna och vad som kommer kunna hända. Bara öppningssekvensen visar hur mycket häftiga saker som helst. Jag ser väl egentligen ingen speciellt bra handling framför mig än, men banne mig om den inte kommer vara fint tecknad oavsett!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte sett något från KyoAni sedan Munto tror jag. Skall man våga sig på detta? Tycker inte dom har gjort något speciellt bra sedan FMP: TSR och första Haruhi säsongen. Vidare känns det som att K-On förstört deras karaktärsdesign för mig, jag undrade vad Mio gjorde i denna serien när jag tittade på en bild högre upp. Så vad säger ni, skall en bitter, avdankad analvibrator som snurrar på sina sista batterier ge denna serie en chans?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag tycker den verkar helt okej. Inte det bästa den här säsongen, men inte dålig heller. Gillar karaktärsdesignen, slog mig även att det var näst intill samma stil som Hyouka.

Såg kortfilmen ungefär när "Swimming anime" (det första vi såg av Free) kom ut, men trodde aldrig att det skulle bli en riktig anime. Ska bli kul att se vart storyn tar vägen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fyra avsnitt sedda. Jag är inte direkt hänförd. Det jag tror problemet är är att ingenting har någon direkt känsla bakom sig. Speciellt karantärerna. Det låter inte som att Kuriyama är så jäkla ledsen egentligen när hon pratar om sitt tragiska förflutna. Det låter inte som någon har så mycket känslor alls, fastän det är flera av dem som gör väldigt känslomässiga saker eller hamnar i extrema situationer. Till och med skämtgrejer, som han som är kär i sin syster och tafsar lite på huvudkillen, har mindre umf än i skräpserier. Det enda jag tycker hittills har varit någorlunda engegerande var i avsnitt tre när molnet sakta kröp in mot stan och ingen pratade. Överlag är det som om serien bryr sig mindre om vem och varför dess karaktärer är, och bryr sig mer om att det bara ska hända saker.

Jag tror det finns en bra serie gömd här nånstans, men den har inte tagits till vara på. Det är väldigt synd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som Volbla här över, så ser jag potential i denna serie. Men tyvärr så lyckas de inte skapa någon känsloväckande scener vilket jag finner svagt av dem. Karaktärerna är fortfarande såpass blanka att de blir svårt att riktigt engagera tittarna vilket de försökte med i avsnitt fyra. Satt själv igenom hela avsnittet med ett rakt ansikte. Får hoppas på att de försöker lägger lite mer tid på att utforska karaktärerna istället för att lägga allt på långdragna samtal som inte leder någonvart. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...