Hoppa till innehåll
Anime.se

Veckans vänner


drend
 Share

Rekommenderade inlägg

Isshuukan Friends, One week friends eller Veckans vänner om skolpojken Yuki Hase som upptäcker klasskamraten Kaori Fujimiya som inga vänner har och inga vänner minns (läs mer här).

Nu en anime på planerade 12(?) avsnitt och tidigare en manga med samma namn. Men vad gillar vi animen?

 

isshukan-friends-anime-pv-character-art-

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mig föll animen platt och kastade mig på serien (+s första tre avsnitt) med orimligt höga förväntningar gjorde jag inte heller. Romcom/dramalama genren är för mig (troligtvis för dig med) i mer eller mindre mån synonymt med en korg beprövade klichéer och slitna fraser till att börja med. Men någon jeffla måtta får det väl ändå vara! Jag fann den inte ens charmig? Och merparten av karaktärerna var bara plågsamma att se och höra på.

 

isshuukan-friends-episode-1-2.jpg

 

Var det bara jag som gick bet på denna?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg det första avsnittet, stilen var väldigt söt men som du sa, den kändes en aning..platt.

Men ska ge den en chans ^^

 

Kommer nog också att titta på ett par eller tre avsnitt till med upprörd min. Efter så mycket framgångsrikt BRA i samma genre-lland (Toradora!, Kimi ni Todoke, Maid-sama!, Tonari no Kaibutsu-kun osv osv... Jag menar, Inu x Boku SS var ingen renodlad höjdare för mig men underhållande var den åtminstone öppnigsvinjetten & karuta/banri hhaa~) hade jag väl önskat mig något mer nu på vårkanten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag läser mangan, och när första pvn kom ut skrek jag rätt ut hur oerhört gullig animation det var. Dock är serien väldigt långsam och det händer inte mycket på ett bra tag, men jag ska försöka följa den så bra det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg förra veckans avsnitt och jaaa... den fungerar väl som frukostanime. : s

 

Vad säger du, tycker du att tv-adaptionen skiljer sig mycket från serien, Hoshi? Lite nyfiken, eftersom jag trodde animen skulle vara så mycket bättre än vad den visade sig vara.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig har jag faktiskt inte hunnit sett så mycket av animen, men från avsnitt 1-3 så verkar allt gå i samma takt som animen. Det kommer nog hålla på såhär ett tag, rentav... ja, långsamt. Men senare dyker en ny karaktär upp (Inte Saki eller vad hon nu hette, om hon nu inte har dykt upp) som kommer röra upp en del drama, så man får väl se fram emot det. Han är ganska ny i mangan också~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varning för er som inte har sett fram till senaste avsnittet, det kan förekomma spoilers i följande inlägg:

Något jag har funderat på ett tag med Veckans Vänner är Hases förhållning till Fujimiya i animen och de tvister han har med sig själv och hans intentioner. Det är förstås tydligt att han vill vara ihop med Fujimiya, men samtidigt vågar han inte göra det till känna. Han verkar inte vilja verka påstridig eller självisk, men samtidigt så verkar han känna en stark impuls att vara det ändå.

Vad som händer är att han ständigt gör allt som händer runt Fujimiya till att handla om han själv då han inte vågar lita på varken sig själv eller på Fujimiya. Han spionerar, han försöker ta kontrollen och vill bara ha henne för sig själv. När han inte får det så tar han ut sin frustration och osäkerhet på Kiryū, som då suckar och motvilligt hjälper honom tillbaka ner på jorden. Han vill rädda Fujimiya men glömmer nästan att lyssna på vad hon själv vill.

Vad som gör att jag verkligen gillar serien dock är att Hase faktiskt inser detta om sig själv och slåss mot sig själv och hans sämre drag. Han till och med erkände till Fujimiya att han var självisk och bad henne om förlåtelse. I mina ögon är det vad som gör honom, trots allt, sympatisk. Jag ser fram emot att se om han i seriens fortsättning kommer att växa och lära sig komma över sin osäkerhet.

En intressant tanke, föresten. Hur tror ni serien hade utspelat sig om Hase inte hade Kiryū som bästa vän?
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varning för er som inte har sett fram till senaste avsnittet, det kan förekomma spoilers i följande inlägg:

 

Något jag har funderat på ett tag med Veckans Vänner är Hases förhållning till Fujimiya i animen och de tvister han har med sig själv och hans intentioner. Det är förstås tydligt att han vill vara ihop med Fujimiya, men samtidigt vågar han inte göra det till känna. Han verkar inte vilja verka påstridig eller självisk, men samtidigt så verkar han känna en stark impuls att vara det ändå.

 

Vad som händer är att han ständigt gör allt som händer runt Fujimiya till att handla om han själv då han inte vågar lita på varken sig själv eller på Fujimiya. Han spionerar, han försöker ta kontrollen och vill bara ha henne för sig själv. När han inte får det så tar han ut sin frustration och osäkerhet på Kiryū, som då suckar och motvilligt hjälper honom tillbaka ner på jorden. Han vill rädda Fujimiya men glömmer nästan att lyssna på vad hon själv vill.

 

Vad som gör att jag verkligen gillar serien dock är att Hase faktiskt inser detta om sig själv och slåss mot sig själv och hans sämre drag. Han till och med erkände till Fujimiya att han var självisk och bad henne om förlåtelse. I mina ögon är det vad som gör honom, trots allt, sympatisk. Jag ser fram emot att se om han i seriens fortsättning kommer att växa och lära sig komma över sin osäkerhet.

 

En intressant tanke, föresten. Hur tror ni serien hade utspelat sig om Hase inte hade Kiryū som bästa vän?

Det är det som är hela grejen med storyn i animen, att han verkar självisk för att han känner sig speciell att det var han som hon öppna sig för först. 

 

Sen är det ju hela biten med den där personen Fujimiya var bra vän med innan olyckan, och om han/hon dyker upp (Vilket jag tror) så kommer de hela bli väldigt knasigt.

 

Först tänkte jag att det var Kiryu som var den personen, men med lite eftertanke, så tror jag inte det längre.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Likt Hoshi följer jag mangan sedan tidigare. Jag tycker att animeserien är okej vad gäller att förvalta originalets styrkor mest framträdande drag: gullegull och handling lätt som en sommarbris. Jag har sett vissa mena att den passar bättre i teveserieformatet än i originalets fyrbildsstrippar. Men jag tycker nog nästan till och med att animeserien inte är tillräckligt lättsam. Tag detta exempel (från motsvarande avsnitt 1), observera att det är både lite superdeformering ("chibi") och något som påminner om en punchline. Det känns lite som att TV-seriens enda sinne för humor är "hihi, det är roligt för att det är gulligt".

 

Jag delar inte drends besvikelse, men jag förstår den. Jag tänker att den hade kunnat vara lite bättre om den antingen var lättsammare och strödde in lite ser-ut-som-humor, eller om dramat var lite mer påtagligt. Som det är nu tycker jag att det blir lite väl ljummet.

 

[Analys av Hases relation till Fujimiya]

God analys! Men som jag ser honom så vet han inte riktigt själv att han är förälskad, så att det är lite det som är problemet.

 

Det också lite det jag gillar med serien: det började med att han ville bli hennes vän. Så oskyldigt~, och så passar det ju in i resten av seriens stil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Okej, kikade igenom avsnitt 3 igen och reagerade på en sak...

Ni som läst mangan, ni borde väl komma ihåg den här 

[spoiler=Kapitlet i mangan som avsnitt 3 ska täcka]I mangan, när Fujimiya hade glömt sin dagbok i klassrummet, hörde hon tjejerna snacka skit om henne och vågade inte gå in. Sougo går in och tar dagboken samtidigt som han ger tjejerna en piece-of-his-mind. Jag vill minnas att han var lite snäsigare i mangan (?). Sedan just det här; Han sticker ut handen ur den öppna dörren och klappar Fujimiya på huvudet. Det täcker en stor del av sidan och bilden är fin. Det var efter den scenen Fujimiya pratade så mycket om Sougo att Yuuki fick säga till, och allt-det-där hände. I animen fick den lilla scenen inte vara med, och de var mycket tydliga med att Fujimiya bara ville komma Yuuki närmare. Någon som har en åsikt om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...