Hoppa till innehåll
Anime.se

3D in our 2D? Det är mer vanligt än du tror.


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

När jag tänker efter så var en av mina första inlägg här på forumet om hårstereotyper. Så det är väl lägligt att vi går igenom en ny runda med tropes inom animé: 3D. Är det bra? Är det dåligt? Vad svaret än blir så är det tydligt att det är här för att stanna. Så här kommer en lista på olika nivåer av 3D (med enga satta kategorier) och vad det innebär för oss tittare;

 

 

The Standard Issue

Amagi-brilliant-park-duel.png

 

Ursprunget, den klassiska 2D-visionen. I mer modernare serier kan det även ingå 3D i exempelvis bakgrundsmiljön eller större rekvisita (hus, bilar etcetera).

Exempel: Nästan all animé?

 

The Michael Bay

img7320.jpg

 

För serier som vill utnyttja mer 3D i miljön och särskilt för specialeffekter. Även karaktärer kan förekomma som mer dataanimerade.

Exempel: Fate/Zero.

 

The Immersion Breaker

ayako_infinite_stratos_-_is_-_04_h264720

 

När man i stort sett kör med 2D, bara för att sedan under vissa tillfällen (slagsmålsscener, utzoomad kamera) animera mindre objekt och personer som tidigare under större delen av serien visats i 2D. Detaljerna blir för urskiljande och man känner sig frånkopplad just för att just den scenen var tvungen att rendera karaktären i datorn. När du ser det tänker du "Det där är inte Keanu Reeves, det där är en modell av honom" (referens till Matrix Reloaded, du förstår när du ser det :sceptic:).

Exempel: Infinite Stratos, Strike Witches.

 

The Outlandish Demeanor

IgrqaBZ.png

 

Du vet dom där serierna som ska se ut att komma från Japan, bara att dom är gjorda i USA med inspiration från öst? Dom hamnar här. Det behöver nödvändigtvis inte vara dåliga serier. Men ibland är det inte riktigt samma sak...

Exempel: Flertalet Transformers-reboots (nej, inte Michael Bays!), R.W.B.Y.

 

The Uncanny Valley

33.jpg

 

Den perfekta balansen där 2D och 3D flyter ihop och blir i perfekt harmoni. Ett mindre dilemma är att vänja sig vid annorlunda rörelsemönster för en helt ny dimension och, som vissa kan påpeka, det faktum att bakgrunden fortfarande är platt i uppsynen. Annars så kan detta möjligen vara ett framtida format.

Exempel: Rakuen Tsuihou:Expelled from Paradise, Arpeggio of Blue Steel.

 

The Hollywood Budget

Starship+Troopers+Invasion+troopers.png

 

Du vet dom där filmerna som ska se ut att komma från USA, bara att dom är gjorda i Japan med inspiration från väst? Dom hamnar här (déjà vu??). Problemet är bara att nu känns det inte längre som genuin animé. Snyggt animerat är det dock.

Exempel: Starship Troopers Invasion, Appleseed Ex Machina.

 

The Video Game

final-fantasy-xiii-lightning.jpg

 

Vi är inte riktigt här ännu, men kanske snart. Frågan är bara om vi vill det?

Exempel: Final Fantasy 13, Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes.

 

 

Det var min rant om en ny trope. Vad tycker ni om 3D inom animé? Vilken skala hamnar du på, och var tror du det bär av härnäst i framtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite emot 3D i animé eftersom det oftast blir en sådan stor kontrast mellan det som är 2D-animerat och det som är 3D-animerat och det är väl det jag oftast tänker på när jag hör om 3D i animé. Skräckexempel är serier när 3D var något som var nytt och de skulle ha med det i sina serier och de ska väl ha lite eloge att de vill prova på ny teknik men i ärlighetens namn så är 3D något som åldras extremt dåligt. Nuförtiden så kan 3D användas bra men oftare än jag skulle vilja så används den men på vägen så går de inte fullt ut av olika anledningar och då blir det den där kontrasten som jag ogillar.

 

Fast allt är väl inte bu med 3D, det finns ju de gånger de används på ett sätt så att man knappt märker att det är 3D eller till och med när man ser att det är det men inte bryr sig så mycket om det. I Fate Zero tyckte jag att det användes på ett bra sätt, visst jag reagerade på Berserker först men efter 1 min brydde jag mig om det längre. I Tiger & Bunny tyckte jag också att det användes på ett bra sätt, det var samma sak där att jag först tyckte att det såg lite skumt ut men sen liksom vande jag mig med det istället för att tvinga mig själv att acceptera att det var så det skulle förbli.

 

Effekter och bakgrunder är det jag tycker 3D passar bäst till men precis som med de exemplen som jag nämnde ovanför så kan det användas på både bra och dåliga sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med Klona här om att beror lite på vad det används till. Mycket av de mecha-serier som använt sig av 3D har jag faktiskt aldrig tyckt speciellt mycket om. Men det finns tre serier/filmer som jag direkt kommer att tänka på som jag gillar mycket tack vare att handlingen varit bra, samt att det känns väldigt passande till serien. Freedom, Knights of Sidonia samt de tre nya Berserk-filmerna. Dessa tycker jag det fungerar bra i och jag störs inte samt att de inte sticker ut då allt är i 3D och man blandar inte för mycket. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...