Hoppa till innehåll
Anime.se

Death Parade


Klona
 Share

Rekommenderade inlägg

Death Parade


 


6CxA.jpg


 

Har du någon gång vaknat upp när du står i en hiss och inte har något minne varför du står i den? För att sedan komma till en bar där välklädd man hälsar dig välkommen till Queen Decim? Om så är fallet så är du troligtvis med i Death Parade

 

Var Queen Decim ligger får vi inte reda på men den ser ut som en finare pub som man ibland ser i filmer och där man inte beställer en Redbull vodka utan en fin Whisky istället. Bartendern presenterar sig som Decim på ett vänligt och artigt sätt och ger intrycket av att han är en person som inte pratar i onödan. Han berättar för de två gästerna att de har kommit dit av en anledning att spela ett spel som bestäms slumpartat genom roulett och att insatsen är deras liv.

 

Death Parade bjuder på mystik och drama och första avsnittet bjuder på en del sinnesspel.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade första avsnittet och det är det avsnittet som jag gillat bäst den här säsongen av de serier jag sett hittills. Jag gillade stilen på serien även om den inte sticker ut så mycket så fick den mig att bli intresserad.

 

Spoilers och teori om avsnitt 1

En sak som jag blev lite förvånad över mig själv i första avsnittet var att jag inte kände något speciellt när Takashi bröt ihop, jag brukar vanligtvis gilla hur man ser karaktärerna förvrida ansiktet när vissa saker går upp för dem men nu var det inget speciellt och jag tycker inte att den scenen var speciellt dåligt gjord heller. Kanske var det för att ögonen inte blev tomma som de oftast blir eller så hade scenen inte tillräckligt med kött på benen för att jag skulle bli engagerad. 

 

När avsnittet avslutades fick vi reda på att Machiko skulle till “the void” (tomheten) och att Takashi skulle återfödas. Nu vet jag inte riktigt vad tomheten är för plats men det låter faktiskt inte så trevligt att hamna där så jag gissar på helvetet eller där i krokarna men än är det för tidigt att spekulera i det. I och med det så vet vi faktiskt inte om tomheten är ett bra pris eller inte men jag fick känslan av att utgången av spelet inte hade högsta prio. Istället spelade det mer roll på agerandet mellan de båda personerna när de ställdes mot väggen och inte hade någonstans att fly. Machiko var helt klart den starkare av dem för hon lyckades behålla lugnet medan Takashi bröt ihop och svängde med humöret som jag vet inte vad, det är väl ganska förståligt med tanke på att han får veta Machiko var otrogen och det var han som dödade båda två och barnet. När jag läste på MAL så fanns det två led, ett som att hon var otrogen och förtjänade helvetet medan andra sidan sa att hon var oskyldig. Jag fick den känslan av att hon faktiskt var oskyldig och att historian om hennes vän faktiskt var sann även om vissa saker lät som att de stämde in lite för mycket för att vara en slump. Sättet tillbakablickarna om hur de träffades visas upp tycker jag tyder på att hon älskade honom men framförallt sättet hon stålsätter sig innan hon börjar skrika om att hon bara var tillsammans med honom för pengarnas skull. Hon är ju redan död så jag tycker inte att hon har någon anledning att lätta på sitt samvete och speciellt när hon vann spelet. Varför börjar hon skrika då? Machiko var som sagt den starkare av dem och ser att Takashi inte kan hantera att han dödade dem och barnet och sen att han har så mycket ånger om att han är död eftersom han ville bli en bra man och pappa. Så hon tar på sig rollen som skurk och skriker allt det där för att rädda honom eller åtminstone att ge honom en chans till. När de väl kommer till hissarna har maskerna bytt plats med varandra, den röda var ovanför Takashi när de kom ner och det var kanske för att det var just han som orsakade att de dog men nu är det den vita ovanför honom och tvärtom med Machiko. Den teorin förklarar inte varför hon inte vill svara på samtalet innan kraschen och att hon inte vill att Takashi ska svara men det kan ju vara för att hon vill ha lite privata saker, det kan vara hennes älskare men lika gärna en väninna som hon inte vill prata med just då. Scenen när hon ligger i sängen med som det ser ut en annan man läste jag en teori om att det kan vara från hennes tidigare förhållande som hon mindes när Takashi anklagar henne för otrohet men visst det kan vara en affär med, svårt att säga.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 2

Jag måste erkänna att jag blev förvånad att vi fick ett avsnitt redan så här tidigt där vi fick många av frågorna från första avsnittet besvarade. Jag hade gissat på att det skulle komma vid avsnitt fyra eller fem. Det visade sig visst att Machiko hade en affär även om jag trodde att den där scenen när hon låg med en annan man var något tänkbart scenario eller innan hon träffade Takashi men där hade jag visst fel. Resten av allt som hände vill jag fortfarande tro var äkta och att hon offrade sig Takashi, om det var för att hon älskade honom eller om det var på grund av sitt dåliga samvete som hon gjorde det vet jag inte men det är inte helt omöjligt att det var för en kombination av båda som gjorde det. Vad som chockerade mig mest i avsnittet var att Decim blev lurade, jag trodde faktiskt att han var chefen första gången jag såg honom med efter att jag såg Nona så blev det uppenbart att hon var högre än honom och det verkade som att hon visste vad som försiggick. Frågan är ju om Takashi återföds som en annan människa eller om han fortfarande inte kommer att kunna lita på någon. 

 

Tredje avsnittet var väldigt rätt på om man jämför med den två första men jag tycker att det var underhållande och det var spännande hur det skulle sluta. Jag undrar om serien kommer att fortsätta så här episodiskt eller om den kommer att utveckla allt runtomkring Queen Decim och alla som jobbar där, det hoppas jag i alla fall. Jag gillar även slutlåten, den är både vacker men också melankolisk och passar in på seriens tema.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsitt 1-3

De två första avsnitten var verkligen en bra introduktion och jag hade verkligen inte väntat mig att få, som Klona skrev, så mycket förklarat ändå. Tredje avsnittet var lika bra på sitt sätt och jag fick verkligen gissa mig fram hur det hela skulle sluta, man hoppas alltid på att det ska finnas goda människor i världen och det fick ju verkligen ett bra slut i min mening denna gång. Vad som just kommer bli spännande, hoppas jag, med serien är hur olika människor kommer att reagera på sin situation. Jag hoppas dock att de kan hitta på mera än bilkrascher för hur de dog, kändes lite tråkigt att de använde sig av samma som för de första paret, eller är kanske Queen Decim en bar för fordons olyckor? ;)

 

Jag vill gärna också se mera och veta mera dock om Queen Decim och deras anställda. Gillade dock att de använder sig lite utav humor och Decim kändes lite mera "mänsklig" när har drog det skämtet, jag skrattade till lite i alla fall när tjejen (Decims kollega) reagera. Henne vill man också gärna veta mera om, men förhoppningsvis kommer det också så att man åtminstone får ett namn på henne.

 

Spel som man vet så här långt är dart och bowling som de använt sig av i TV-serien samt om man såg på trailern för nästkommande avsnitt så blir det något arkadspel. Det finns nio spel tydligen, vilka fler kommer de använda sig av? Kanske biljard (kanske att de inte använder det igen med tanke på OVAn), tärningsspel, kortspel, schack (eller något annat slags strategispel), roulette och någon slags ordlek eller liknande. Ska bli skoj att se som sagt vilka andra spel de kommer att använda sig utav vilket gör att serien känns fräsch om de inte kommer använda sig av samma spel, vilket kanske kommer ske någon gång dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 4

Mycket intressant avsnitt, för det första blev jag väldigt förvånad av slutet med att Misaki fick hissen till avgrunden. Sen så blev jag väldigt förvånad av Decim som påverkade spelet på det sättet, kändes lite väl billigt. Jag fick verkligen empati för Misaki och även fast hon behandlade Yousuke på ett väldigt otäckt sätt så kändes det mera som en panik handling i stunden och det pga Decim som verkligen ville trycka på de rätta knapparna, så som han tyckte var rätt åtminstone. D

 

Men serier blandar verkligen bra med sina karaktärer och även fast man kanske förstod att Misaki var den som skulle få hissen till avgrunden kunde man aldrig vara säker då det svängde snabbt i första avsnittet. Sen får man också en väldigt bra bankgrunds historia av henne och hon har inte haft det lätt verkar det som. För visst, hon kanske inte varit den bästa mamman, men även hon har behandlats illa av många och fått lov att försöka ta hand om fem ungar. Hon gav ju inte upp dom och på grund av hennes situation kan man också förstå att hon kanske inte haft tiden att räckt till att ta hand om sina barn samtidigt som man har jobb och säkert annat att tänka på. Som sagt hennes situation var verkligen inte den lättaste, men jag gissar nog mest att hon fick avgrundshissen på att hon verkade vilja leva mera för sig själv än för någon annan. Men då var inte Yousuke så mycket bättre heller som aldrig försökte att närma sig eller förstå sin nya mor. 

 

Jag är själv ett skilsmässobarn och jag förstår fullt ut att det inte är det lättaste att acceptera de nya personerna som kommer in i hans värld. Men om man försöker så går det men det gjorde aldrig Yousuke och den ända utvägen som han såg var att ta sitt eget liv. Väldigt tragiskt absolut, men som sagt, då tycker jag att åtminstone Misaki försökte samt att hon blev faktiskt mördad och ville ju inte heller lämna sina barn heller. 

 

Väldigt intressant avsnitt som sagt och nog det avsnitt som lämnat mest avtryck på mig. Får se om nästa avsnitt kanske behandlar den namnlösa kvinnan mera samt den värld de befinner sig i, kanske. Två nya personer fans ju med som besöker baren dock så ser redan fram emot nästa avsnitt.

 

Öppningslåten är förresten lite catchig men känns lite väl upbeat för själva serien. Slutlåten är dock inget jag nog kommer lägga på minnet. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket avsnitt! Jag gillade avsnitt tre, det hade mycket känslor i det men allt gick väldigt smärtfritt så det blev inte alls lika känslomässigt som avsnitt fyra. Avsnitt fyra måste jag säga att det är det avsnittet jag tycker om mest än så länge, det var lite som avsnitt ett men genomfördes på mycket bättre sätt. 

 

Avsnitt 4

Misaki ger intrycket att hon är en utåtriktad person som gärna vill att folk ska titta på henne och försöker inte dölja att hon är en kändis. Under avsnittet så får vi se att hon inte har haft det lätt, hon har träffat män som slagit henne och sedan lämnat henne och barnen. Det är lite oklart hur många men det verkar i alla fall som det har hänt mer än tre gånger och den yngsta sonen verkar inte vara så gammal så man får väl anta att hon nyligen har blivit lämnad igen. När hon väl börjar göra karriär för si egen skull men också för att kunna få in pengar så blir det en spricka i familjen när hon är hemma så sällan men hon försöker få tid för dem men med oregelbundna tider och ett ständigt ändrande schema blir det svårt. Hennes bra sida är att hon bryr sig om sin familj men hennes mörka sida är att hon är lätt provocerad och snabbt kan skifta i humör om det inte går som hon vill, kanske är det efter alla år som hon har fått utstå av sina män eller att hon helt enkelt måste ventilera sin ilska på ett sådant sätt. Sättet hennes underhuggare reagerar när hon blir slagen av Misaki tyder på att det inte är första gången hon blir slagen eller något liknande för även hur mycket jag inte skulle bli tolerera att bli slagen så skulle jag aldrig gå så långt att döda någon för det.

 

Yousuke är nästan tvärtom mot Misaki, han är tystlåten och väldigt osäker. Även han har inte haft det lätt, han verkade lite skygg när vi såg honom som liten men när hans mamma säger att hon önskade att han aldrig hade blivit född blev han ännu mer skygg. Jag kan inte tänka mig vilka sår som skulle sätta sig att få höra dem av sin egna mor och när han är såpass ung. Tack vare det så vågar han inte närma sin styvmamma eller kompisar med risken av att bli sårad igen. Efter alla år så blir det väl helt enkelt konstigt att närma sig sin styvmor så han låter bli men också för rädslan att bli sårad. När han sitter på sitt rum och vi får se Game Over på skärmen är det ett tecken på att han helt enkelt i orkar fortsätta och tar då sitt egna liv.

 

Under avsnittet så ser Misakis och Yousukes kamp, Misaki har helt klart mer att förlora än Yousuke och hon försöker med alla knep för att vinna. Det är som när hon i störst knipa som hennes mörka sida visas, först lite över besvikelsen av att hennes superattack som består att hennes ungar pucklar på motståndaren gör så lite skada, när sedan knoppen hoppar över slinter det för henne. När hon dunkar Yousuke huvud mor skärmen så har hon ingen kontroll över vad hon gör men sedan när hon kommer till sin sans så inser hon vad hon har gjort och ångrar sig djupt. Hon är inte ond men hon har problem att kontrollera hennes humör men med det sagt så verkar hon inte alltid behandla andra lika bra som sin familj. Yousuke kommer på fötter och lyckas vinna med sin specialattack där hans styvmamma kastar mat på motståndaren, det är då han inser hur mycket hon har försökt göra för honom och att han inte har sett det fören nu. 

 

Efter spelet så är det mycket ångest från båda två, inte över matchen men vad de har förlorat och hur mycket de ångrar vissa saker. Decim är då en gentleman och låter dem båda gråta ut i hans famn (pluspoäng till honom). Jag trodde hela tiden att Misaki skulle till helvetet men jag visste inte om det var till en nackdel att  ta sitt egna liv . Kanske tas det inte med i beräkningarna eller så vägde det upp att Yousuke ångrade sig så mycket. Under livet eller i spelet så gjorde han aldrig något ont. Jag sympatiserade med båda personerna även om jag tyckte att de hade kunnat göra andra val, fast det är ju väldigt enkelt att tycka saker när man tittar på. Helt otroligt att de lyckades bygga upp karaktärerna på så pass kort tid, den här serien är helt klart i toppen av serier den här säsongen. 

 

Öppningslåten var jag lite skeptisk till först men den är väldigt medryckande även om den kanske är lite för glad med tanke på seriens tema. Det kanske är så de underhåller sig mellan jobben? Slutlåten gillar jag faktiskt ännu mer, den lämnar efter en bittersöt smak efter avsnittet och stämmer in på temat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte nog också om avsnitt fyra, men jag är egentligen mer pepp på nästa avsnitt. Får känslan av att vi kommer få se en utvidgning av döds-bar-världen och lite andra perspektiv än Decims skumma moral. För det är det stora problemet för mig i serien, Decim dömer människor efter en väldigt märklig måttstock.

 

Introt är ju guld! Medryckande och välanimerat. Synd bara att det inte har samma stämning som själva avsnitten, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt (5) fem

Mja, man fick svar på endel frågor, men många kvarstår. Vi vet fortfarande inte vad kvinnan heter vilket nog kan ligga i att när hon väl kommer på det, så kommer nog hon vara tvungen att lämna baren. Då de inte kan göra någon utvärdering när hon inte ens vet vem hon själv är. Sen känns det också som att Decim verkligen är ny på jobbet också, visserligen har han varit där i fem år, men med tanke på att Nona har varit där i över åttio så har han nog en hel del att lära forfarande och han sattes verkligen på prov här och misslyckades. Jag gillar verkligen Decim, även fast han har ett yttre som ser ut att visa att han skulle kunna vara den mest erfarna så går han som sagt och gör en del missar här och där och är långt ifrån perfekt. Skoj också att vi fick se mera av de andra karaktärerna, jag ser gärna mera av dem då de verkar vara minst lika intressanta och det såg ut som att Ginti får visa upp sig till nästa avsnitt. 

 

Att de kan blanda så här pass, med intressanta avsnitt med döda som kommer och blir dömda och sedan skickar in ett avsnitt med karaktärsutveckling, känns som att denna serie är i bra händer och varier sig hela tiden. Avsnitt två stack också ut lite med karaktärsutveckling och lite bakgrundshistoria i en slags bakom kulisserna avsnitt. Ska bli skoj att se hur denna serie kommer att utvecklas mera.

 

Förresten, jag vill också ha ett sådant biljardbord!

 

Denna serie är verkligen den klart mest underhållande denna säsong för egen del. Öppningslåten har verkligen satt sig på näthinnan nu också... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 5

Avsnitt 5 kändes som en frisk fläkt där vi fick veta lite (med betoning på lite) mer om hur barerna drivs och att det verkar vara en stor organisation. Jag tycker att det är bra att de verkar se sig som högre än människor men att de är under gud (som verkar har lämnat för länge sen enligt gubben), begreppen gudar tycker jag används alltför ofta i verk nu för tiden. Jag håller med Blå om att Decim ser väldigt professionell ut och också agerar så men trots det så gör han missar och tycker jag gör honom intressant, han försöker göra sitt yttersta men misslyckas ändå ibland. 

 

Avsnitt 6

Det här avsnittet var enligt mig det svagaste i serien men det var ändå intressant att se hur allt sköts på andra barer, medan Decim är artig och agerar som en vänlig men professionell bartender så kan man säga att Ginti är precis tvärtom. Själva skräckbilden kom långt senare med men han kanske kör så för att de inte ska tveka med att starta spelen. Det hade vart roligt att se hur det slutade med dem men Mayu verkade inte ha gjort något illa i sitt liv och inte gjorde hon det i spelet heller. Harada däremot hade krossat en del flickors hjärtan och även om han var grunden till att Kana tog livet av sig så tycker jag inte att han bär hela ansvaret av det och han ångrade sig djupt. I spelet så tänkte han putta ner Mayu men han hann inte och det är ju en viss skillnad att tänka att göra en sak och göra det. I avsnitt 3 så blev ju båda återfödda så det är inte omöjligt att det blev så i det här avsnittet med.  
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6

Jag håller med Klona, detta var det svagaste avsnittet. Men, jag gillade ändå karaktärerna och speciellt Mayu och Ginti. Visst behöver man kanske inte alltid se hur deras dom blir och det kanske inte är svårt att gissa hur det slutade. Dock skulle jag inte bli förvånad om Harada ändå hamnade i avgrunden i slutändan. 

 

Ett lättsamt avsnitt och även dom behövs ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där ser man, ja det beror nog på vad man vill få ut av serien. Jag tycker om att försöka att lista ut tankegången varför vissa blir skickade till återfödsel och vissa till tomheten. Sen tycker jag också om att se hur de olika personer reagerar när de ställs mot väggen och inte har någon flyktväg. Avsnitt 6 var lite som avsnitt 3 där det inte hände så mycket på den fronten men avsnitt 3 hade en kort och fin kärlekshistoria bakom sig medan avsnitt 6 var mest lustigt. Det var inget dåligt avsnitt men det var det som lämnade minst avtryck hos mig. 

 

Poängen med serien? Ja ingen aning än men kanske är det någon stor plan där de försöker få bort alla dålig personer från Jorden tills det bara är goda personer som fortsätter att återfödas. Förhoppningsvis kommer det att komma lite mer information. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...