Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Discord


Voffe
 Share

Rekommenderade inlägg

Något jag funderat på en liten stund: Discord? Jag skulle åtminstone vilja påstå att det är mer poppis än IRC numera, och Gud vet att jag själv inte är (eller var) aktiv eller ens startar klienten på senaste åren.

 

För den som inte vet vad det är så är det en klient som inkluderar både text- och röstchatt. Tänk en gratis kombination av IRC möter TeamSpeak.

 

Finns det någon vilja att flytta över? Skulle det dra fokuset från forumet för mycket, om alls? Har det diskuterats förut? Finns det en redan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade inte hört talas om det förrän @Truly länkade till sin egen(?) "discord" i en statusuppdatering. Jag har inte prövat det, men på bilder ser det la funktionerligt ut.

 

Det har en del fördelar, som webbversion och appversion och sånt, men också en väldigt stor nackdel: man kan inte vara värd för sin egen "discord", utan det måste gå genom deras sajt. Man blir bunden till en kommersiell tjänst som kan försvinna när som helst, vare sig det är för att bolaget går i konkurs och lägger ner tjänsten, att bolaget köps upp och lägger ner tjänsten, att bolaget bestämmer sig för att göra om till (för dyr) betalversion, eller att bolaget av någon anledning kastar ut oss.

 

På frågan om det tar ifrån fokus för mycket... hm. Det strider inte mot verksamhetsplanen[1] som sådant, så jag har inget direkt emot det. Så vitt man frågar mig så måste inte forumet existera för forumets egen skull; det existerar för Anime.se och våra medlemmar.

 

[1] "Anime.se tar som uppdrag att hjälpa alla svenskar som gillar japansk populärkultur att utvecklas socialt och knyta bekantskaper, genom att erbjuda en vänlig mötesplats med en varm gemenskap. Vi lockar in nya medlemmar med informativa och underhållande resurser av hög kvalitet och stödjer vänskapsbildande genom att anordna engagerande evenemang och sysselsättningar av en sort som sällan återfinns i svensk fandom."

 

Men jag kan föreställa mig en förvärrande situation. Om engagemanget går så mycket starkare till chatten att forumet blir lidande så skulle det frånta långa diskussioner -- på ett forum kan man återuppliva en diskussion i en gammal tråd, men det är mindre troligt att man läser gamla chattloggar och försöker träda in i diskussioner på den vägen. Men förutom det: aktiviteten på en sluten chatt syns ju inte utifrån. Om allt det spännande händer där ingen utomstående nykomling kan se, så kan den avsaknaden av aktivitet på forumet/sajten göra att fler personer väljer att inte ge oss en chans.

 

En del menar att detta redan har hänt pga IRC, men det tror jag inte. En chatt och ett forum är inte omedelbara konkurrenter. Ett forum ger mer tillfälle till eftertanke -- och förtanke! -- än vad en chatt gör, och det som skrivs är som sagt mer beständigt. En chatt ger å sin sida en omedelbarhet (direkt återkoppling) och frånkoppling från (upplevda eller riktiga) krav på textkvalitet eller -kvantitet eller -form. Så båda kan existera sida vid sida, så varför skulle forumet inte kunna samexistera med Discord?

 

Vi kan gott och väl starta en "discord" på prov, men först vill jag höra av alla intresserade som har erfarenhet med Discord och alternativ. Vad säger vår Teamspeak-administratör @Soverejn? Vår spelledare @MathJuice? Andra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom Avathar har rättigheterna att hosta en teamspeak server på samma serverbox som Anime.se ligger på så kostar det ju inget extra för oss att ha kvar teamspeaken. Dock så är den väl begränsad till 35 klienter eller något sådant om jag inte minns helt fel. Så om vi hade 35 aktiva medlemmar på ts varje dag så hade vi haft behov att expandera antingen teamspeaken eller till något annat. Men som det ser ut just nu så används TS servern i stort sett endast då vi har spelhelg. Vi har ju redan också en chatt på anime.se som knappt används. Så vi har egentligen inget behov av nå Discord... Däremot så har jag aldrig provat discord och att kunna använda det utan klient och via en smartphone app är ett plus. Om det är någonting som får våra medlemmar att hänga där oftare så kan det ju vara värt. Om det får vissa medlemmar att överge IRC och vara kontaktbar på ett mer användarvänligt program så är jag såld. Vi får väl testa discord och se vad som händer... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut kan jag se nackdelen med att förlita sig på en tredjepartstjänst som man inte har någon direkt kontroll över. Det är en bra poäng jag översett. Med det i åtanke känns det mer orimligt att Discord skulle helt ersätta IRC:en eller TS-servern.

 

Min fråga syftade, precis som du säger, på oron av att konversationer och aktivitet kommer att vara prevalent inom den slutna chatten, och på så sätt minska forumaktivitet. Det kanske inte går hand-i-hand alls på grund av att det är olika medium för olika sätt att konversera, som du säger. Det jag kan tänka mig att Discord skulle kunna vara är just en ytterligare IRC, vilket känns lite omständigt, men också en sorts impromptu mötesplats för spelsessioner eller dylikt.

 

Min egna erfarenhet från att använda, primärt, klienten är generellt positiv. Det går lätt att skräddarsy både text- och röstkanaler för olika ämnen, för att beskriva det i ett ord: convenient. Exempelvis under Overwatch-betan frågade folk i huvudkanalen (av den Discord jag hänger i) om det fanns folk sugna att lira en match eller tre, hoppade in i röstchatten, och sedan kommer och går folk. Det kan tyckas som en liten grej, men också skönt att allt är i samma klient. De tekniska nackdelar jag upplevt är att ljudkvalitén kan försämras (robotröster), förmodligen beroende på mycket trafik och kan samt skapa dålig responstid i chatten, fastän sällan.

 

Jag har egentligen ingen större koll hur det ligger till med Anime.se:s TeamSpeak mer än att eftersom den inte skapar några utgifter för forumet, så är det ju alltid ett plus att ha? Jag påstår nog att TeamSpeak:s ljudkvalitet är i högre klass än Discord:s. Men användarvänlighet och nära-till-hands brukar ofta gå en bra bit, vilket den senare innefattar i min mening. Exempelvis kan bilder och länkar av video-klipp ses direkt i klienten.

 

 

Missförstå mig rätt: jag försöker inte pusha hårt för att Anime.se absolut ska ha en Discord-server, utan att skapa en diskussion kring tanken om det finns intresse/fördelar med att ha en. Är det också värt att dela upp användarna mellan forumet, IRC, TeamSpeak och Discord?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna se att användarna samlas på ett ställe istället för att delas upp mellan olika plattformar. Teamspeak kanske känns komplicerat för den nye så discord kanske är bättre och mordernare. Men det går att chatta på teamspeak också om ni inte visste det. Jag ser inte heller något problem med att medlemmarna chattar vid sidan om på irc, steam, discord eller vad det kan vara. Det är ju bara positivt. Men om man kommer på något intressant diskussionsämne som är anime/japan relaterat så får man ju gärna också göra en forumtråd om det. Men vi kan ju inte förbjuda varandra att diskutera saker utanför forumet. Det mesta som sägs mellan medlemmarna utanför forumet är ju väl ändå bara banter som inte borde förevigas i nån forumtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Överskatta inte IRC. Det hänger några få där som inte skulle hänga på forumet oavsett. De flesta är bara gamla fjärtar som jag som använder det mest av gammal vana. (Jag har använt det i 21 år!) :konata:

 

En sak som hade varit okej hade varit om det på varje plattform uppstod livskraftiga "subcommunityer" som har webbsajten som gemensam knytpunkt. Det hade jag inte haft något emot. Som sagt, det viktiga är ju att folk snackar och knyter bekantskaper och umgås (om än bara via internet).

 

Men vi gör väl en "discord" på prov. Logga in här: https://discord.gg/010J97PnDf7z39yqy! Vi får utvärdera den om 1-2 månader, se om folk använder den och gillar den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...