Hoppa till innehåll
Anime.se

Piratkopior


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har sett att det finns stora mängder piratkopior på DVD och Blueray på Ebay och jag kan tänka mig att det nog är svårt att hålla stenkoll på allt som säljs där även om reglerna säger en sak. Men jag har även börjat hitta dem på Amazon och Tradera nu vilket känns lite surt.
Tradera dessutom ignorerar en när man påpekar detta (flera gånger) och tillåter glatt piratkopior som det ser ut trots att de har tydliga regler.
Lite synd, men pengar är väl viktigare antar jag än sina egna regler. Vad har ni för erfarenheter av piratkopierade filmer och serier?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kollat vilka länder dem är ifrån som säljer dem ?
det kan vara mafia eller sånna skummisar som inte ha nåt intresse i anime än bara pengar som dem kännar på

genom lura lätt lurade anime fans.

 

själv ha man köpt en massa samlar figurer från ebay som är säkert pirat kopier från china =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja oftast tillräckligt lätt att undvika då dom oftast går ut med att dom är regionsfria. Så mig har det aldrig stört jätte hårt.

Visst är det lite irriterande att allt anime relaterat på tradera är kinesiska kopior men det är bara att ta det via bättre källor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu är ju inte allt på Tradera kinakopior dock, men där hittar man sällan något numera som man vill ha. Nackdelen med att ha sett lite för mycket kanske. ;) Men det är ju mest synd om de stackare som inte har så stor koll och går och köper en skitkass kopia från Malaysia eller något sånt där ibland skivorna inte ens funkar och har sjukt kass kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Väcker liv i den här tråden lite igen då jag surnat till lite på Tradera. 
Just nu så finns det en enorm mängd Anime att köpa där (med annorlunda framsidor än de man ev. sett från Japan) och som jag ser det så verkar det mesta vara piratkopior.

Bland annat så är det en (blå) box med Miyazakifilmer som de kränger billigt och det är en försvarlig samling Ghibli-filmer där och jag har då inte sett den boxen på något officiellt ställe på nätet eller annorstädes, men däremot sett en officiell box med inte alls lika många filmer men som sälja på Studio Ghiblis egen sida och andra butikssajter. 

Om de är från Malaysia eller Indonesien eller Kina låter jag vara osagt, men säljaren (TraderaSV) hävdar att allt säljs på licens och är äkta och beter sig för övrigt som en stött 15-åring när man frågar vart filmerna kommer ifrån och vad det är för "licens" de har fått att kunna få sälja serier som precis är avslutade i Japan och mig veterligen inte ens kommit på DVD eller Blueray där. 
Är det någon som har lite mer koll på hur sånt där kan funka och kan ge en bra förklaring? I min värld så är det där ren piratverksamhet och inget annat. Men jag kan ju ha fel jag med såklart och bara är okunnig. :jhappy:

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2017-10-24 vid 00:48 sa Ebhen:

Är det någon som har lite mer koll på hur sånt där kan funka och kan ge en bra förklaring? I min värld så är det där ren piratverksamhet och inget annat. Men jag kan ju ha fel jag med såklart och bara är okunnig. :jhappy:

Näpp, du har helt rätt. Säljaren i fråga kränger piratkopior i usel kvalitet. (75 avsnitt Natsume's Book of Friends på bara 7 DVD!) Just med Malaysia så är det visst vanligt att de importerar piratkopior från Kina och ljuger för regeringen och säger att det är äkta, så då får de statlig certifiering. Det är kanske det som avskummet lutar sig på i sin lögn om att det verkligen är licenserat.

garbage.gif

Tradera har dock ingen kompetens att säkert genomskåda sådana lögner, och de har till och med viss motivation att fria över fälla i "gränsfall", så anmälningar kommer inte att leda till någon förändring.

Det skulle väl kanske vara om man faktiskt köpte av avskummet så att man hade beviset i sin hand, då kan man analysera DVD:n och omslaget. Man skulle förvisso också kunna försöka med att be om bättre omslagsbilder och få det mesta av bevisen: fejkade streckkoder, namn på företag som inte existerar osv.

Och en sak till: säljaren säljer också mobiltelefonladdare. "Äkta Samsung Laddare" enligt säljaren, men det är allt annat än säkert. Och då riskerar kunden inte bara att bli lurad, utan till och med också sitt liv: piratkopierade elektriska prylar kan sakna säkerhetsanordningar som ökar risken för kortslutningar och bränder. (Skulle detta argument kunna få Tradera att agera? Hm.)

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...