Hoppa till innehåll
Anime.se

Yōjo Senki: Saga of Tanya the Evil


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag följer fortfarande serien, men jag känner att den är ganska tom.

 

För det första är det nästan som en "första världskriget-slice of life": vi har en grundberättelse om en ateistisk cyniker som utmanas av Gud genom att sättas i farliga situationer som endast löses av böner -- men det används knappt. Det används bara för att skapa situationer där Tanya kan visa sin överlägsenhet. Därför blir backstoryn i princip bara trivia, det hade kunnat fungera nästan precis likadant även om Tanya inte var återfödd.

 

Serien hade haft mer substans, ett till lager, om det användes mer. Man kan tänka sig sidohandlingar som tar upp filosofisk-religiösa funderingar. Man hade kunnat ge Tanya moraliska överväganden, eller en karaktärsutveckling. Låta Tanya gå från cynisk pragmatiker till... tja, h@n måste inte bli en blödig humanist, men h@n skulle t.ex. kunna börja känna mer för soldaterna i sin grupp. Vill man inte röra Tanya så kan man mer utforska andra karaktärer. Man hade t.ex. kunnat få följa Viktoriya i en samvetesmässig bergochdalbana.

 

Som nu så är det "Tanya är ett monster men det är okej för h@n är så ball". (Och "krig är ett Helvete... Förresten, kolla här när vi spränger en pluton soldater, he he he".)

 

För det andra (som gör att serien känns tom), så är serien enformig och trist att se på, rent visuellt. Allt går i jordtoner, det känns som att det ligger en grå hinna över kameran! Har ni tänkt på att det i princip aldrig är en klarblå himmel i serien? Det är bara grå molntäcken, horisont till horisont.

 

Jag kan inte påstå att jag är känslomässigt investerad i serien. Mest intressant så här långt har varit det militära -- det har gett mig en ursäkt att lära mig om militär organisation och strategi och annat, sådant jag inte hade en aning om innan --, och jag är nyfiken på vad som kommer att hända härnäst... men den är inte allt som den hade kunnat vara.

 

I nuläget, från avsnitt 1 egentligen, har jag serien satt på betyg 5/10 på MAL. Det känns som att det ska mycket till i slutet för att jag ska höja det.

 

Vad tycker ni är seriens styrkor och svagheter?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå att inte använda "God mode" så kan det vara så enkelt som att det skulle bli uttjatat om hon likt en mahou shoujo gjorde en transformeringssekvens varje gång, det är vad jag känner i alla fall. Grundkonceptet ligger fortfarande där att ifall hon inte "tror" så havererar hennes medaljong. En eventuell svaghet kan vara att hon är överlägsen i strid så det är inte samma spänning förrän vad som komma skall efter episod 10. Det är ingenting som har direkt påverkat (mig personligen) då serien gör ett försök att visa en hopsvetsad enhet likt Band of Brothers, dock med bara fem-sex biroller. Vi ser hur dessa individer gjuts i Tanyas heta temperament till krigare av rang och hur hennes cyniska (realistiska?) blick på livet får alla andra runt henne att...inse vad som krävs kanske?

 

Kortfattat kan man säga att striderna är intensiva och roliga att se, det politiska maktspelet är riktigt intressant och karaktärerna passar in bra i miljön och bär upp serien. Sen så har den det bästa introt och outrot denna säsong, möjligen bland det bästa jag hört. Så jag känner mig mer positiv mot denna serie. Dom kunde gått samma linje som Strike Witches och blivit mer lättsamt och slice of life- aktigt, men valde istället en mer hårdare och dramatisk vändning vilket fungerar riktigt bra med tanke på att allting kretsar kring en arg loli.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå att inte använda "God mode" så kan det vara så enkelt som att det skulle bli uttjatat om hon likt en mahou shoujo gjorde en transformeringssekvens varje gång[...]

Hm. Om det var ett svar på mitt "det används knappt" så tänkte jag mer hela religionsgrejen, inte just mekanismen. Religion har varit en otroligt viktig del i människors liv och berättelser sedan urminnes tider, förknippat med såna där eviga teman om människans dödlighet och vår roll i universum och vilken makt vi har över våra egna liv. Man kan väl argumentera för att det sistnämnda spelar in i Yōjo Senki, men jag känner mest att "huvudpersonen utmanas personligen av Gud för att bli troende" inte har haft någon annan roll i serien än att skapa fiender för Tanya att besegra.

 

I grunden är nog serien främst avsedd för folk fascinerade av krig och alt-historia, och det är inget fel med det, men jag hade gärna sett att det användes mer. I serier med genomgående teman så brukar de återspeglas i "subplots" och sidoberättelser. Om vi tar t.ex. Cowboy Bebop så handlar hela serien om att göra upp med sitt förflutna, och alla enskilda berättelser visar olika karaktärer som har olika öden relaterade till just hur de påverkas av sitt förflutna: en del flyr, en del fäktar. Evangelion handlar om relationer mellan människor, och alla karaktärer har olika sociala "skavanker": en som räds kontakt, en med extremt bekräftelsebehov, en som lär sig allt för första gången, en som har svårt att knyta an utan fysisk intimitet. Och tänk på alla teman i Fullmetal Alchemist, om blåögdhet och ånger och offer och krig.

 

Som sagt, jag avskyr inte en anime för att den saknar genomgående tema -- men den får inte heller några pluspoäng för avsaknaden. (Jag tänker på det som att allt börjar på 5/10, och sen plussar man på för det som är bra, drar minus för sånt som är dåligt, och ger varken eller för sånt som bara uppfyller minimikraven.)

 

Jag tycker om serien. När det kommer till det militära språket är det mycket jag inte förstår trots Sceleris detaljrika inlägg om det. Skulle nog behöva läsa det en gång till och se om jag förstår lite mer nästa avsnitt...

Jag tappade lusten att gå igenom varje avsnitt i detalj, till stor del eftersom känner att jag fått bättre grepp om vad som händer och varför; jag började för att jag inte förstod orden de använde eller varför de gjorde som de gjorde. Men, om du undrar över något så kan du ju fråga här i tråden!

 

Det är inte nödvändigtvis något som jag sitter och har färdiga svar på, eller ens faktiskt förstått; ibland så känns det som att man förstår, men när man väl tänker på det så inser man att man inte alls har förstått. Så frågor kan vara till nytta för alla inblandade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så efter senaste avsnittet så verkar det bli ett vapenstillestånd, men ingen officiell kapitulation? Är det därför Tanya är så frustrerad?
 
En annan grej som oroar mig är hur det ska knytas samman i sista avsnittet. Då kom denna vändning från denna podcast från Rooster Teeth:
 
https://youtube.com/watchJlCESH2PtQA?t

 

EDIT: Ingen player? =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag förstår det:

 

Tanyas främsta motivation för att vara supersoldat har varit att få fred så att hon sedan kan leva ett långt liv i säkerhet (med ett långfinger sträckt åt Gud). Men efter att ha intagit Paris så tar tyskarna segern som given, utan att segern är officiell (för officiell seger måste väl regeringarna förhandla färdigt) -- Tanya inser dock att fransmännen har en plan att slå tillbaka och därmed förlänga kriget.

 

Franska flottan har förmodligen varit verksam i Nordhavet mellan England och Danmark, och vid det här laget har franska armén retirerat till Brest, vid den västraste punkten av franska fastlandet. Och nu har flottan börjat röra på sig. Men varför? Kriget är ju inte över, och inte ens vapenvilan är officiell.

 

Nej, Tanya förstår att franska flottan har tänkt hämta franska armén och åka till det franskägda Algeriet där de kommer att belägra sig och samla krafterna inför ett förlängt krig!

 

För sin egen frihets skull vill hon därför anfalla franska flottan och armén i Brest, innan de hinner ge sig av -- men Tanyas resonemang faller på döva öron hos sina chefer som alltså tagit segern som given. De underskattar flottan+armén, och överskattar vapenvilan.

 

Det enda slutet jag kan se vid det här laget är ett "KRIGET FORTSÄTTER. PS: Läs originalböckerna, okej? :heart: "-slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när sista avsnittet har sänts kan man konstatera att

det luktar uppföljare på långa vägar, med två superlolis denna gång

. Alternativt så har Sceleris rätt men då står hans ord mot den kinesiska streamingsajten som läckte

att det eventuellt ska göras totalt 26 avsnitt i serien så en till säsong plus OVA:s

? Om du inte har gjort det ännu så ta en titt på Youjo Shenki - slice of life chibiversion som tacklar det viktigaste handlingarna i serien. =3

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLvGP4TIkJHBSBMvdapZKZQQ57ks05hoc3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, där var serien över! Jag tyckte att det var helt okej slut, om så bara för att de gjorde det där "lite extra" som jag efterfrågat: något tematiskt. De pratar om rationalitet kontra hat och vrede, om människan är mer än ett djur. Om koppling mellan rädsla och våld. De visar med lite korta tillbakablickar till olika stunder där vrede har spelat roll. Det är typ sånt som jag efterfrågat: en röd tråd med lite "extra innebörd" genom serien.

 

Jag kopplade dock inte scenerna i avsnitten -- de med Tanyas vrede, Anson Siouxs vrede, hennes undersåtars krigsvrede -- så man kan väl mena att jag missat dem, vilket är helt rättvist (jag är fortfarande dålig på att läsa mellan raderna), men jag tycker nog även i efterhand att det inte var så värst väl utfört. Varje sådant tillfälle var liksom inget särskilt sett enskilt, och det var ingen större bredd. Tanya rasar och dödar folk. Anson rasar och dör själv. Tanyas soldater fylls av raseri som tillfällig motivation i strid, och dödar folk. Det betyder inte så mycket för mig.

 

Alltså, serien har innehåll som man kan spåna kring, vilket för mig är en stor del av nöjet, men jag personligen har inte så lätt för det här.
 

Alternativt så har Sceleris rätt men då står hans ord mot den kinesiska streamingsajten som läckte

att det eventuellt ska göras totalt 26 avsnitt i serien så en till säsong plus OVA:s

?

 
Ord och ord, jag har väl aldrig gjort annat än spekulera? :P Men jag har inte hört något om någon uppföljare. I väntan på sådan information så utgår jag från att det är ett "KRIGET FORTSÄTTER. PS: Läs originalböckerna, okej? :heart: "-slut.

 

Förresten, i frågan "vad som händer sen" så börjar jag tänka på en del som jag hittade när jag försökte hitta i originalböckerna hur några termer skrevs på japanska. Mitt i första bokens kapitel 5 -- inklämd mellan ett avsnitt där strategigeneralerna börjar fundera på att skapa en särskild mobil magikerstyrka, och det där avsnittet där Tanya dricker kaffe på ett café med han där Uger -- så är det en rapport från en brittisk journalist drygt 40 år senare (spoilermarkerat för att det inte är med i animeserien, men det är inte nödvändigtvis spoiler som sådant; hade det varit med så hade det ju varit mitt i animeavsnitt 4):

 

 

Han skriver om att mycket under Världskriget fortfarande är mystiskt och hemligstämplat, däribland mycket om kejsardömet fastän det drabbats av kaos mot krigets slut, men tydligen var det en uppmärksammad strid vid ダカール (Dakar -- Afrikas västpunkt, långt ifrån Medelhavet!?) där ett brittiskt flaggskepp sjönk tillsammans med sju mindre fartyg. Journalistens hade gissat att Storbritannien hade offrat den flottan för att lura bort tyska kejsardömets krafter, så att de allierade kunde genomföra en överraskningsattack.

 

 

 

Men journalisten finner i rapporterna en censurerad mening som säger att brittiska flottans förluster orsakades av "xxxxxxxxxxx", och ingen tillfrågad svarade på vad det betydde. Tecknen återkommer i flera rapporter, särskilt i nästan alla av Tysklands stora strider. 11 X, så journalisterna kallar den hemligstämplade figuren för den "11:e gudinnan", vilket tillfrågade krigsveteraner ser som ett väldigt dåligt skämt. Allra flest "xxxxxxxxxxx" står i rapporter om krigets största strid, en luftstrid kring floden Rhen där himlen var "30 % blå, 70 % blod". I sin jakt på sanningen om den galna tiden pratar de med en stabsofficer som endast hade ett ord att säga innan han blev okontaktbar: "V600".

 

 

 

Det låter inte riktigt som att kejsardömet finns kvar i sin forna form. Det låter som att Tanya sänkte en hel brittisk flotta, och att hennes påverkan var enorm. Men bara det att hon var en skicklig soldat borde inte ha gjort att hon hemligstämplats på alla sidor, så varför? Kanske hennes förmåga väckte sådan skräck att hon fick hela världen mot sig, så som Tysklands makt gjorde att de fick hela världen mot sig, så att de till slut besegrar henne med övervåld -- men det kanske skulle se så dåligt ut att stora länder skickar arméer för att döda en liten flicka att de censurerade det. Eller så blev hon så mäktig att ledarna var oroliga att det skulle bli något religiöst av det.

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Så, nu har jag sett filmen! Välgjord, anspänd action i klimax (så som det skall vara), fast överlag hade den för mig ungefär samma styrkor och brister som föregångaren: jag är lite oklar på vad dess fokus är, och de flesta av de många karaktärerna är skissartade, så jag kommer inte in i den emotionellt, men krigsaspekten intresserar mig: taktiken, strategin, politiken, propagandan, filosofin. Och, ja, klimaxaction låg på så hårt att det var svårt att inte komma in i det.

Jag ska nog skumma igenom den igen innan jag beslutar mig för något slags betyg, men typ samma som TV-serien, kanske lite högre för actionscenerna och miljöerna.

Intressant nog börjar filmen på 1960-talet, så jag tänkte först på scenen jag beskrev bakom spoilertaggen i inlägget direkt här ovanför, fast det var inte samma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...