Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime sommaren 2017


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Vad jag är genuint intresserad av:

  • Tsurezure Children: baserad på gullig romantisk skämtstrippserie med excentriska figurer.
  • Ballroom e Yōkoso: har följt en annan dansmanga som var toppen, och den här ser ganska förstaklassig ut.
  • Musekinin Galaxy Taylor: Irresponsible Captain Tylor var en kul och intressant scifi-dramakomedi från det tidiga 90-talet, om en smart men lat (och oansvarig) snubbe som råkade bli kapten mitt i ett rymdkrig mellan människor och en utomjordisk ras. Kriget tog slut fastän serien inte gjorde det, så det hänger fortfarande kvar en liten "…men sen då?"-känsla efter att ha sett den. Men det här ser inte ut att vara en fortsättning, så jag undrar vad de håller på med, återuppväcka en 20 år gammal franchise för typ flamsiga kortavsnitt eller nåt?
  • På tal om gammalt, Mahōjin Guru Guru är en gammal JRPG-parodifantasykomedi från 90-talet. Jag har sett första serien, avvaktar med andra, men det här är en remake så varför inte kolla in hur Kita-Kita-farfarn ser ut 2017.
  • The Reflection: superhjälteserie av Stan Lee (skaparen av Spindelmannen, Hulken, Iron Man, Thor, X-men, Fantastiska Fyran osv) och Hiroshi Nagahama (Mushi-shi, Flowers of Evil). Okej, Stan Lees anime Heroman kom ju också, och den blev väl inget omvälvande, men Nagahama är en vass regissör.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några trevliga sequels på g som kan vara lovande.

Lite nyfiken på hur dom kommer göra Jigoku shoujo nu däremot, kommer det fortsätta vara "veckans"... uh... "offer"? Eller kommer dom försöka göra en mer övergripande plot som har någon mening? Jag vet att dom gjorde något försök i någon tidigare säsong med just plot men vill minnas att det föll lite platt.

Mer jag ser nog mer fram emot hösten som tydligen ska ha både mer Soma och mer Kino no tabi om inget skiter sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Battle Girl High School ser ut som Vividred Operation. Det ser inte lovande ut...

Aho Girl är en komedi om en dum tjej. Det är precis vad jag gillar. Det kanske är för mycket att hoppas på en enkel, odramatisk romans utifrån beskrivningen, men jag vill ge humorn en chans.

På tal om saker som påminner om andra saker, Dive!! handlar om en bunt snygga grabbar som tävlar i simning. Hmmmm!

Made in Abyss har jag sett några trailers för. Den ser intressant ut. Lite ghibli-aktig kanske? En mystisk fantasyvärld med stiliserad tecknarstil. Kommer definitivt hålla ögonen öppna för den.

TEEKYUUUUU NIOOO! Teekyuu, Teekyuu, Teekyuu! Det här har vi fått vänta hela sex månader på!

När det gäller filmer så är det en del jag gärna skulle se, men en bara förbryllar mig. Seitokai Yakuindomo-långfilm? Jag blev förvånad redan när Sora no Otoshimono fick en film, men den serien har åtminstone nästan en handling. Det har inte Seitokai. Det är bara en sketchkomedi. Hur... ens... Jag antar att någon lyckades göra långfilm av Mr Bean, men det var med nya, spännande situationer (lämna landet). Skulle elevrådet lämna skolan; ni behagar skämta. Det kanske bara är som ett vanligt avsnitt fast 90 minuter. Tjänar man mer pengar på att visa det på bio än att göra en tv-serie? Jag antar det.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Volbla:

Aho Girl är en komedi om en dum tjej. Det är precis vad jag gillar. Det kanske är för mycket att hoppas på en enkel, odramatisk romans utifrån beskrivningen, men jag vill ge humorn en chans.

Ja, jo, jag har läst flera volymer av Aho Girl, och det är inte ett uns romantik – förutom det som är 100 % ett skämt.

3 timmar sedan sa Volbla:

När det gäller filmer så är det en del jag gärna skulle se, men en bara förbryllar mig. Seitokai Yakuindomo-långfilm? Jag blev förvånad redan när Sora no Otoshimono fick en film, men den serien har åtminstone nästan en handling. Det har inte Seitokai. Det är bara en sketchkomedi. Hur... ens... Jag antar att någon lyckades göra långfilm av Mr Bean, men det var med nya, spännande situationer (lämna landet). Skulle elevrådet lämna skolan; ni behagar skämta. Det kanske bara är som ett vanligt avsnitt fast 90 minuter. Tjänar man mer pengar på att visa det på bio än att göra en tv-serie? Jag antar det.

Kunde Kin'iro Mosaic, så kan väl elevrådet!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser på det mesta som kommer till Crunchyroll, jag ser klart det mesta, vissa serier pinar jag mig igenom och någon enstaka droppas då och då.

för den här sommaren ska jag se

Hina Logic

Restaurant to another world

A centaur's life

Classroom of the elite

Fox spirit matchmaker

Knight's & magic

Clean freak! Aoyama-kun

Elegant yokai apartment life

Netsuzou trap -NTR-

 

kommer se om dem kan ses i sverige

Tsuredure children

Aho girl

 

någon som vet om man behöver ha sett dem tidigare saiyuki reload för att se saiyuki reload blast?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man visste om att 2017 skulle vara än så länge ett av de bästa Anime-åren och vad man ser framemot nu sommaren under regnperioden eller latadagar xD

Många ser man framemot men främst Kagegurui, Keppei Danshi!!, Dive!! och Ballroom e Youkoso är dom man har extra ögon för just nu *w*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

86576.jpg

Hina Logi - From Luck & Logic: I en skola tränas elever till Logicalists, en individ som via en fusion med en Foreigner (person från en annan värld) blir "magical girls" och slåss mot ondska. Nu ska även prinsessan Liones Yelistratova börja sin träning som Logicalist.

Modern fantasy med magical girl-inslag om ett gäng studenter som formar kontrakt med andra dimensioner och blir en typ av fredsbevarande krigare. Nu nämns det att det var ett stort krig tidigare som ledde till seger och därmed även långvarig fred, vilket gjort att serien tar mer av en slice of life- approach. Helt okej i min mening, om nu inte Liones var så jobbig att lyssna på. Annars charmigt i stil med Vividred Operation/Strike Witches men med mindre krigande (för tillfället) och mindre fanservice (nåja, för tillfället).

 

86647.jpg

There Was a Beast Inside the Skirt: Shizuka Kominami är rätt blyg av sig bland killar men hamnar mitt i en mixer tack vare hennes vän. Obekväm och blyg sitter hon i ett hörn tills Ryou Kirishima bemöter henne. Shizuka ser en vacker kvinna som hon gärna vill bli vän med och de blir en utekväll hon sent glömmer...för Ryou är egentligen en man!

Det är en hentai rakt igenom. Vet inte vad den gör här eller hur den kom igenom sommarschemat, men här är den. Det är tuttar, det är 

 

fingerpull

och jag skulle även gå så långt som att säga att det är en typ av våldtäkt som sker. Seriously Japan, what the fuck?

 

86667.jpg

Netsuzou TRap: Yuma och Hotaru är barndomsvänner och har båda pojkvänner. Det är bara det att Hotaru gillar att retas med Yuma som att vara lite väl närgången och även ta hennes första kyss. Men är det bara "busstreck" som Hotaru håller på med? Och håller Yuma på att falla för den förbjudna frukt hon smakat?

Ett ganska seriöst kärleksdrama om, typ, sann kärlek eller nånting. Det håller en bra linje när det gäller stämning och ger en spännande intrig. Jag menar det är ju yuri i slutändan, alla gillar yuri eller hur...

 

86790.jpg

New Game!!: Efter succén med Fairies Story 3 så är det snart dags för nästa projekt på Eagle Jump Studio. Rin blir producent, Kou blir art director och Umiko blir huvudprogrammerare. Och kan det hända att Hifumi blir ledare för karaktärsteamet? Samtidigt öppnas det upp en tävling där man kan bestämma vems karaktärsdesign som hamnar i spelet, och Aoba är sugen att knipa den chansen!

En av de bästa slice of life- serier i modern tid får en ny säsong och det blir därmed fred på Jorden och alla beger sig ut till närmsta torg och hurrar i ren eufori! Följ med i en spelutvecklares vardag och möt älskvärda karaktärer i en varm, charmig och sjukt rolig animation för att sedan få svar på frågan varför det bara finns kvinnor på företaget. Bäst i test, så gå nu och ge Aoba en kram!

 

86768.jpg

Princess Principal: Föreställ dig att Kalla Kriget istället utspelades i 30-talets England som är splittrat i ett västligt och östligt kungadöme, självfallet av en mur emellan. Lägg till steampunk och spiontema och du har Princess Principal, där fem studenter från en prestigefylld skola utför hemliga operationer i ett mörkt och nedslitet London.

Väldigt lovade koncept som utnyttjar steampunk- temat till max. Det flyter ihop så väl med Kalla Kriget i det att den ena sidan led mer än det andra och förstärks med alla grunkor och mojänger man kan tänka sig som passar in i temat. Kol och ånga har även bytts ut mot det mera radioaktiva cavorite som ger spännande uppfinningar som trotsar alla grundlagar. Lägg till det ett välskrivet manus och vassa actionscener och en huvudrollsfigur som påminner om en iskall och brutal Sherlock Holmes, och du har en serie som slår alla förväntningar och ligger i toppen denna säsong. Spänning rakt igenom, rekommenderas varmt!

 

86573.jpg

Fate/Apocrypha: Ett nytt krig om den heliga graal har börjat, men reglerna har ändrats dramatiskt. Nu är det två fraktioner som slåss om ensamrätt till reliken, rött mot svart. Detta betyder att totalt 14 mästare och 14 servants deltar i ett mindre krig. Nytt är även att samtliga servants är nya ansikten och av dom vet vi för tillfället dessa karaktärer:

 

Jeanne d'Arc, Astolfo, Mordred, Frankenstein, Chiron, Avicebron, Semiramis, Spartacus, Jack the Ripper, William Shakespeare, Atalanta, Siegfried och Dracula.

Som enda återkommande karaktär har vi

 

Waver Velvet

från Fate/Zero och ett väldigt bekant ansikte i en av kyrkans anhängare,

 

Shirou Kotomine

, väldigt bekant och mystiskt.

En annan detalj är att serien skapas av A-1 istället för ufotable. Den mest troliga orsaken är nog att de är upptagna med den tredje routen i Fate/Stay Night, Heaven's Feel, som ska få tre (!) långfilmer. Jag klagar inte efter hur dom klantade till sig med Unlimited Blade Works. Hittills så har A-1 visat sig vara kapabla att bära på licensen.

 

85469.jpg

Re:Creators: När fiktion blir verklighet och skapelser från populärmedia dyker upp i vår värld och kolliderar med andra skapelser hänger världen i dess balans.

Still going strong med en av de roligaste recap- episoder i animéhistoria samt ett nytt episkt öppningstema från SawanoHiroyuki[nZk]:Tielle & Gemie, som var även bakom första temat gravityWall. En originell serie med nytt koncept som kan backa upp det med en mångskiftande rollbesättning, tuffa actionscener och episkt soundtrack. Glöm Attack on Titan, alla borde se Re:Creators istället!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tillbaka igen!

 

85868.jpg

Nora to Oujo no Noraneko Heart: Handa Nora, en helt vanlig kille, blir förvandlad till en katt av Particia, prinsessan av "nethervärlden". Enda sättet att få honom att förvandlas tillbaka till människa igen är via en kyss från en flicka. Kaos utbryter då hans lilla harem försöker lösa denna uppgift som borde inte vara alltför komplicerad...eller?

En bubblare till slice of life med animation som påminner om Cinderella Girls Theater. Det är lite lustigt att se tre-fyra tjejer jonglera sin senpai i kattform.

 

86826.jpg

Hajimete no Gal: Junichi och hans tre polare går andra året på gymnasiet och är fortfarande desperata oskulder. Polarna kommer på idén att en av dom ska försöka dejta klassens gyaru Yukana, för att gyarus är (enligt dom) "lätta på foten wink wink". Självfallet faller lotten på Junichi. Planen sätts i verket och han kommer inte undan utan måste möta henne bakom skolan och tömma hans hjärta. Yukana blir först äcklad men ser sedan igenom hans bluff och retar honom. Som ett ödets nyck finner hon nöje i det och bestämmer sig för att gå ut med Junichi.

Mer gyaru är inte fel, men i motsatt till Galko-chan så är det mera baserat på stereotypen att de gör vad dom vill (inte på det viset dock). En ecchi-komedi som lutar åt en haremserie med mycket snuskhumor för den som gillar att se desperata tonåringar göra bort sig. Ett varningens ord är att det är så mycket fanservice att det är censurerat...med ett emoji-hjärta som är riktigt störande! Ser fortfarande ut som en lovande serie.

 

castlevania-draculas-castle-netflix-adi-shankar.jpg?itok=V_1BUqQ-

Castlevania: Lisa söker desperat efter avancemang inom medicin med hjälp av vetenskap, och ber därför den ökända Dracula om hjälp. Ett band bildas mellan dom och de blir slutligen ett par. Den lokala biskopen anser dock att vetenskap är detsamma som häxeri och hon bränns på bål. När Dracula får reda på det blir han självfallet skitsur och ger staden ett år på sig att ta sitt pick och pack och sticka därifrån innan han beordrar sin armé att slakta alla. Tror ni dom lyssnade? Njae, inte direkt. Samtidigt på landsbygden hamnar Trevor Belmont, den siste ättlingen till den nersölade familjen Belmont, i ett barbråk. Ay ay ay...

Netflix gör en serie baserat på tredje delen i spelserien (Dracula's Curse) och gör så med goda överraskningar. Även om man inte spelat många spel i serien kan man lätt sätta sig in i universumet. Läcker animation med riktigt brutala actionscener och ett ändå riktigt hyfsat manus att bära upp det hela. Serien är dock bara fyra avsnitt med en andra säsong på åtta på väg, så ha det i åtanke. Ändå glatt överraskad över det hela att ett spel blivit animé och inte är kasst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jigoku Shoujo - yoi no togi 

Det handlar om Hell Girl , Man går in på en hemsida vid tolvslaget och skriver in namnet på personen som ska dö , därefter kommer hell girl till dig med ett kontrakt där du kan kräva hämnd i utbyte med att du säljer din själ till hell girl.  Det brukar vara om utsatta personer som drivs till gränsen där de sedan inte ser någon annan utväg.

Vill ni testa att skriva in ett namn så ....

http://www.jigokutsushin.co.nr/

Blev överraskad, visst inte ens att den skulle sändas  ska bli intressant om de väljer att köra 1 händelse per vecka eller om det blir någon utveckling.  Var några saker som fångade uppmärksamheten vid avsnitt ett, som stod ut från de vanliga ploten.

 

Gamers!

Rätt vanlig plot , om en kille som älskar att spela tv-spel/mobilspel och lite socialt handikappad med inga vänner, träffar snygg tjej och därifrån utvecklas det. 

Inte mycket för ploten men sadisten i mig njöt av sista scenen i ep 1 , så kommer bli några avsnitt till. 

 

Knight & Magic

Jag förstår det finns en brist på hjältar med programmerare bakgrund så de tyckte väl det var värt ett försök.  Fick lite känsla som legend of Arslan , ung huvud karaktär som sedan ska ut på äventyr och visa sin storhet. 

Skillnaden här är dock början av serien och genren givetvis , hur han kommer från en annan tid , och hur han kommer att använda sin info från förra livet.  Kan vara värt några avsnitt till.  

Youkoso Jitsuryoku Shijou Shugi no Kyoushitsu e 

Mitt stora hopp denna säsongen. Elit skola där huvudpersonen är relativt osocial men verkar ändå vara ganska logisk.  Början fångade mig direkt med buss scenen, sen hur de börjar skolan och får en inkomst i form av poäng av skolan, läraren tillrättavisar inte dem fast det är en elit skola och eleverna visar lite intresse. Bara sett första avsnittet men den har gett bra intryck och blev genuint intresserad hur de ska spinna vidare. 

 

Sen till serierna som ligger på gränsen den här säsongen. 

Katsugeki Touken Ranbu.

Var fint ritad och rätt schyssta strider, fastnade lite av tanken på storyn men tror det hänger ihop med att jag spelar om chrono trigger. Får bara en känsla av ytligt när jag ser serien men ska ge den några avsnitt till.  Mer eller mindre , ett par utvalda som åker tillbaka i tiden för att hindra att demoner ändrar på tidens historia.

 

Saiyuki Reload Blast 

En värld där demon-människor attackerar vanliga människor så finns det en grupp med en präst och hans följe som är på en resa.  De är ganska bad ass karaktärer som rensar upp vart de än kommer. Inte särskilt förtjust i serien i sig men den ger en fin känsla av post apocalyptic.

 

Sen har jag tydligen missat en serie , Re:Creators 

Inte hunnit bilda mig en uppfattning än men precis som de har skrivit förgående , så tror jag verkligen den är värd att titta på.

 

Sen till sist i skam hörnan, de gömda avsnitten i papperskorgen.

Hajimete no Gal & There Was a Beast Inside the Skirt

Båda är ecchi med oskuld och snusk ;) lite olika nyanser bara beroende på vilken man syftar på. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glömde helt en serie Kakegurui , hur den var ritad påminner en del om Prison school sen med gambling inslag från Kaiji. Det är en skola där Gambling avgör  din status, med skattesystem och dueller , det kommer innebära många olika sorters gambling från lätta spel som sten sax påse till mer invecklade spel där person A möter person B. Precis som i riktiga gambling världen som ligger nära intill om hjärtat så förekommer det fusk och det är inte annorlunda här. Tror den här serien kan bli riktigt bra av de 3 avsnitt jag har sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu har vi kommit förbi halvstrecket i säsongen. Vad tycker ni så här långt? Lever serierna upp till era förväntningar? Har ni dumpat några besvikelser? Varit med om några glada överraskningar?

Jag själv följer av sommarserierna bara Knight's & Magic, isekai-serie om programmerare och mecha-nörd som dör och blir återfödd i fantasyvärld med mecha (tänk roboten Escaflowne) där han som flicksöt pojke blir mecha-pilot/-uppfinnare/-mekaniker. Endimensionella karaktärer; huvudpersonen är ett enkelspårigt och (för allt annat än mecha) oberört geni utan interna konflikter eller problem, och stödkaraktärerna är alla ensidiga på samma sätt. Storyn är procedurbetonad, typiskt för isekai: de är ofta praktiskt taget som listor på saker som huvudpersonerna gör. "X jagar magiska kaniner. X dödar 5 kaniner och tar deras päls. X återvänder till byn och säljer pälsarna och får 2 silvermynt. X går på taverna och köper middag – en köttpaj – och hyr sedan ett rum för natten." Även om det i en isekai-berättelse utvecklas en intrikat intrig, så känns det mer eller mindre meningslöst när karaktärsutvecklingen är noll. Och även om det är en sorts karaktärsutveckling, så är det oftare en utveckling på så sätt att huvudpersonen bara blir mer och mer mäktig, och inte på så sätt att den utvecklas på något psykologiskt betydande sätt.

Knight's & Magic är ganska ljus i tonen, så det gör egentligen inte så mycket att den är tunn och bara handlar om att se hur "awesome" protagonisten kommer att bli; många andra isekai-serier är mörka men med problematiskt innehåll (det kan exempelvis vara en misantropisk ton som verkar säga "hata världen, ilska är bra, aggressivitet är bra" eller "du är inte skyldig världen något – världen är skyldig dig!"). Knight's & Magic blir å sin sida bara lite positivt tidsfördriv. Nästan fluff.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det tog nog lite för länge innan jag förstod att Netsuzou TRap smög in netotare in i titeln...Utöver det så var den ganska tråkig så jag droppade den, samma med hentain Beast under the Skirt. Det som dock överraskat positivt är Hina Logi och Princess Principal. Två serier på olika änder av spektrumet men som imponerat på sina vis. Den ena är en steampunk spionserie med mycket action och intriger, medan den andra är ett scifi-äventyr med mycket slice of life inbakat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gav Aho Girl en glutt. Den var sådäär. Det känns inte som att titelkaraktären är direkt dum, utan det känns som att hon är skriven att göra saker som är dumma. Jag vet inte om jag kan förklara det. Det är väldigt högljut och överdrivet snarare än att ha en tydlig personlighet att dra skämt ifrån. För det mesta. Ibland dyker ett ok skämt upp, men inte ofta.

 

Men efter det såg jag ett avsnitt av Tsurezure Children. En sorts antologiliknande serie om en bunt olika kärlekspar med olika problem. Den här serien tyckte jag var gullig och charmig, och förvånansvärt vuxen för att vara gymnasieromans. Kommer nog se lite mer av den snart.

 

Och båda serierna var 10 minuter per avsnitt. Det är som två serier för priset av en!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Och där såg jag färdigt Knight's & Magic: icke-cynisk, ingenjörskonsthyllande men icke-originell fantasyserie, med spånskivor till karaktärer. Överlag ligger den på mitten av skalan: den har inte mycket som är bra, men inte heller särskilt mycket som är aktivt dåligt. Mest oförarglig. Så 5/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg igenom Isekai Shokudō, eller Restaurant to Another World, serien om en vanlig japansk västerländsk restaurang vars ytterdörr en gång i veckan tar in gäster från en fantasyvärld; från deras sida är det en dörr som uppenbarar sig på olika platser i världen, så gästerna som kommer dit är från olika länder och av olika arter.

Det är en ramberättelse: den gemensamma knytpunkten är restaurangen, och varje avsnitt går i princip ut på att en ny gäst – eller gammal stammis! – kommer och upptäcker den fantastiska maten från en annan (= vår) värld som är bortom deras kulinarisk-teknologiska nivå. "Åh wow, jag kan inte förstå hur ägg kan smaka så här gott! Och tillsammans med kall öl, oj oj oj! Tusen trollkarlar skulle inte kunna skapa något lika fantastiskt!" Det känns lite som en matbaserad Gate: Thus the JSDF Fought There som ju kan summeras som "Japan 1, fantasyvärld 0".

Jag är inte så förtjust i ramberättelser som denna. Jag känner inte att jag får ut något (förutom ett begär efter friterad mat) av att se hela serien, jämfört med att se bara tre-fyra avsnitt. Det är liksom ingen berättelse. Det är till och med mindre berättelse än i något som Bartender, animeserien där varje avsnitt har en person med något dilemma men som hittar en liten bar där bartendern serverar en perfekt drink som låter besökaren lösa sina problem. Där, i Bartender – åtminstone i vad jag sett av den –, hade avsnitten något slags dramatisk drivförmåga (de hade ju något slags problem), men bartendern hade ingen karaktär och de olika gästerna har så kort medverkan att man inte bryr sig om dem heller.

Isekai Shokudō så är det egentligen ännu mindre att bita i. Oftast så har matgästerna inga problem, utan bara kommer till restaurangen, äter och dricker gott, och går sedan hem. (Är detta slice-of-life?) Jag ska inte ljuga och säga att det är en otrevlig serie, tvärtom är faktiskt den lilla bistron mysig, och det är ju lockande att äta och dricka gott i goda vänners lag – men det är mindre dramatik än säg då Bartender. Fast liksom för att kompensera så använder sig Isekai Shokudō av klyschfantasy och söta och attraktiva patetiska animeflickor som genväg för att få tittarens engagemang. Fungerar det? Hm, mja, det är lite "moéskräp" över det ibland, men det blir åtminstone inte lika jäkla torrt som Bartender var. … men i slutändan hade jag nog dock gärna sett att serien hade något slags följetong; jag kan tänka mig 6-8 fristående avsnitt, sen resten med lite spänning typ "jistanes, kommer restaurangen att klara sig", där de olika stamgästerna hade kunnat göra sitt för att hjälpa till. Det hade kunnat vara något.

Summa summarum: mysig men i övrigt meningslös och helt oanmärkningsvärd serie – tomma kalorier, skulle man kunna säga för att vara fyndig. 6/10 kan jag dock tänka mig att den får.

Nedan bifogas ett kollage av seriens avsnitt 3, vilket är representativt för serien i helhet.

Spoiler

Isekai Shokudou - 03.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18 If: anime om drömmar och "häxor" och skit. Nu har jag bara sett första avsnittet, men det är kass dialog (är "ja' fattar inte" hur författaren tror att man skriver naturalistiskt?), kass regi (allmänt pretentiösa och misslyckade knep, t.ex. picture-in-picture), kass bildutformning (dåliga färger, ful karaktärsdesign, animatörer som inte kan leverera tillräcklig animation för alla kameraåkningar) o.s.v. Coola animatören Kōji Morimoto står som "chief supervisor" i förtexterna men återfinns inte i eftertexterna; bra det, för då behöver jag inte känna mig lika besviken på honom.

Nä, usch, det här slutar jag med direkt. Jag har nästan inget förtroende för att serien kan bli bra – fast en del av animationen kan det. Men då håller jag mig till Sakugabooru.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

18 If - 01.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Action Heroine Cheer Fruits: Det kom en anime för tre år sedan som hette Locodol, från "local idol", om en småstadsledning som försökte liva upp sin stad genom att starta en idolgrupp i stil med andra städer. Söta flickor, lätt drama. I Cheer Fruits är det inte idolgrupper som är på tapeten, utan tokusatsutjejer; med tokusatsu menar jag här främst såna där överspelade barnshower med monster som skrattar "moa-ha-ha!" och någon dräktklädd hjälte som hoppsparkar dem. Det är söta flickor och lätt drama även här. Egentligen var jag mer på humör för något med mer… "substans" – mer handling och mer karaktärsdramatik – men jag fastnade för deras småskaliga kamp för att lansera sin actionhjältinnegrupp, så även om jag inte kommer att se allt i ett svep så kommer jag nog att se något avsnitt då och då.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Action Heroine Cheer Fruits - 01 [www][HorribleSubs][7ED58971]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aho Girl: slapstick- och tsukkomikomedi om en glad superidiottjej och hennes offer. Jag har följt mangan i ett par år, så tänkte kolla in hur den blev som anime. Den blev faktiskt ganska trogen sitt källmaterial, men den komiska koordinationen är inte något vidare. För min del passar det bäst att läsa serien som 4-bildsmanga; den är egentligen inte så rolig den heller, men det går fort. Lite kul att höra Aoi Yūkis breda röstspel som idioten, och gott att höra Tomokazu Sugita som hennes osananajimi, men njä. Två kvartlånga avsnitt fick räcka.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Aho Girl - 01 [www][HorribleSubs][E39024A1]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Centaur no Nayami: en gymnasietjejkompisgänganime, fast i en värld där alla personer är humanoida (riktiga/mytologiska) djur. Lite som en ännu längre dragen version av Demi-chan wa Kataritai. Första avsnittet är slice-of-life, och jag tror att det mesta av serien är likadant, men den verkar också ibland gå in väldigt, väldigt hårt på att prata om diskriminering. Meneh, nja, det är inget med serien som lockar mig. Dumpar efter ett avsnitt.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Centaur no Nayami - 01 [www][HorribleSubs][A41F1E7C]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Sceleris:

Lite kul att höra Aoi Yūkis breda röstspel som idioten

Vafalls! Jag missade det igen. Så jääkla bra hon har blivit över åren.

Jag gav två sommarserier en chans. Nora to Oujo no Noraneko Heart bara för att det är adaption av ett porrspel. Det märks typ av bröststorlekarna och ett komiskt censurerat avsnitt, men det är mest bara en lätt, non-sequitor komedi om en kille som blivit förvandlad till en katt och alla brudar i hans liv. Den var medioker. Några fniss blev det men inte jättemånga. Ändå dugligt för en 3-minutersserie.

Sen såg jag faktiskt ett avsnitt av Battle Girl High School. Det var ganska fruktansvärt. Stund till stund var serien så övertydlig och simpel att det kändes som ett dåligt barnprogram. Det enda som var dramatiskt visade sig inte alls vara dramatiskt. Ska det vara dramatiskt? Ska det finnas en handling? Det verkar som serien försöker med det, men det har inte hänt något än. Och det finns alldeles för många tjejer.

En hel del kända röstisar medverkar... men jäklar alltså. När jag sa att den påminde om Vividred Operation var jag för generös.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå drama så ville verkligen New Game!! införa det i andra säsongen. Flera saker blåstes upp helt i onödan. Det hjälpte inte att några beslut som företaget tog faktiskt skulle verka vettigt i en sån bransch, men självfallet ska det vara dramatiskt. Ingen beter sig som dom gjorde i dom situationerna. Det hade kanske funkat om det inte var att jag som tittare byggt åsikten att första säsongen var en söt och lättsam slice of life komedi, och självfallet utgår man från att andra säsongen utgår från samma mönster. Det behöver inte vara slaviskt likt men andra säsongen gick väldigt extremt med att det ska vara mera drama.

Utöver det så var det för lite Hifumin och en väldigt oväntad vändning. Vissa grejer gör den rätt men den står sig slätt mot den första säsongen som var överlägsen i alla anseende.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...